MrFroggyX Postad 25 Januari , 2006 Rapport Postad 25 Januari , 2006 Ok, nu vill jag inte vara en kalasbajsare men... enligt Dag Hardysson på skatteverket så är det inte var företaget är registrerat som är relevant, utan var de har sitt fasta driftställe... Se denna tråden för mer info. Sedan blir jag lite konfunderad över svaret från Stan James. Den info jag har sedan innan är att de hör hemma på Gibraltar. Sedan säger herr Gomez på den gibraltianska (??) spelkommissionen så här: "I confirm that all licensed gaming operators in Gibraltar have to be based and registered in Gibraltar." En pokersajt som drivs av ett företag som har licens på Gibraltar är alltså per definition också baserat/registrerat där. Enligt Lars-Erik Larsson på skatteverket är det vart den juridiska personen har sitt säte.. Men angående Stan James så här det nog så här: Stan James Ltd. = UK. Stan James Gibraltar = Gibraltar. Men skitsamma vilket.. Det räcker för mig.. Båda länderna är med i EU/ESS. Citera
TANDEMCYKELN Postad 25 Januari , 2006 Rapport Postad 25 Januari , 2006 Ok, nu vill jag inte vara en kalasbajsare men... enligt Dag Hardysson på skatteverket så är det inte var företaget är registrerat som är relevant, utan var de har sitt fasta driftställe... Jag skulle inte lita alltför mycket på Dag Hardysson. Han är en person som ÄLSKAR sina 15 minuter i rampljuset. Varenda gång det ringer en journalist lutar han sig tillbaka i sin kontorsstol och får utlösning i det stora kontorslandskapet på det faschionabla Skatteverket. Och som ni vet, så är det Högsta Domstolen eller Regeringsrätten som avgör vad som är rätt. Det bör vara Regeringsrätten, då det gäller skattefrågor. Dag Hardysson är en simpel handläggare på Skatteverket och spekulerar bara. Hans åsikt är noll och åter noll värd. Det är domstolarna som tolkar Sveriges lagar, inte någon simpel handläggare. Citera
Myssion Postad 27 Januari , 2006 Rapport Postad 27 Januari , 2006 Ok, nu vill jag inte vara en kalasbajsare men... enligt Dag Hardysson på skatteverket så är det inte var företaget är registrerat som är relevant, utan var de har sitt fasta driftställe... Jag skulle inte lita alltför mycket på Dag Hardysson. Han är en person som ÄLSKAR sina 15 minuter i rampljuset. Varenda gång det ringer en journalist lutar han sig tillbaka i sin kontorsstol och får utlösning i det stora kontorslandskapet på det faschionabla Skatteverket. Och som ni vet, så är det Högsta Domstolen eller Regeringsrätten som avgör vad som är rätt. Det bör vara Regeringsrätten, då det gäller skattefrågor. Dag Hardysson är en simpel handläggare på Skatteverket och spekulerar bara. Hans åsikt är noll och åter noll värd. Det är domstolarna som tolkar Sveriges lagar, inte någon simpel handläggare. Jag vet, var lite otydlig där... tänkte bara poängtera att det är inte "japp, skitbra, då är det 110% grönt nu alltså". Dock är jag rätt nyfiken på vad de utgick från i domen i höstas, det borde ju vara rätt relevant i sammanhanget. Citera
Klyka Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 Vad hände med den högt vördade principen att offentlig rätt (lagar o förordningar om förhållandet mellan stat och enskild, dvs bla skattelagstiftning) ska vara lätttolkad (helst enligt ordalydelsen i paragraferna) och inte godtycklig (dvs bla inte göra skillnad på icke yttre iaktagbara faktorer, vilket vi har massor av i dessa frågor)? Här har vi en situation där tusentals människor inte vet om de är förpliktade att betala skatt eller ej, myndigheterna vet inte, företagen svarar inte på frågor, vi riskerar kvarskatt o tillägg på påslag och i värsta fall blir vi skattebrottslingar och sys in hela bunten! Its cräjsy! [Hmm, det tillförde mkt..] Citera
baller Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 Har svårt att se hur något skattetillägg kan påföras när förutsättnignarna är så pass svårtolkade. Citera
Klyka Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 Har svårt att se hur något skattetillägg kan påföras när förutsättnignarna är så pass svårtolkade. Tja.. Regeln är väl att man ska redovisa alla sina spelinkomster och lämna det till skatteverket att avgöra om det är skattepliktigt eller ej. Och det verkar ju onekligen som att de påför tillägg.. Citera
baller Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 A) Du behöver bara redovisa/ta upp inkomster som är skattepliktiga. B) Visst, det påförs tillägg men det är något man lätt kan avsäga sig i det här fallet. Ie något tillägg blir inte aktuellt i slutänden om man inte medvetet fuskat. Citera
Klyka Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 A) Du behöver bara redovisa/ta upp inkomster som är skattepliktiga. I princip, ja. Jag vet inte var, men jag såg nånstans på skatteverket.se att de vill att du redovisar alla pokervinster tillsammans med den info om sajten som kan tänkas vara relevant, för att de sedan ska kunna göra bedömningen. Antar att detta är regeln/rekommendationen i avvaktan på säkrare rättsläge. Citera
Kvint Postad 5 Mars , 2006 Rapport Postad 5 Mars , 2006 Är verkligen Netherland Atilles inom EU skattemässigt? * en rakeback-sida - QoS * anser att SunPoker är inom EU enligt deras hemsida. SunPoker har sin licens i Curacao, Netherland antilles. Jag frågade om det verkligen är inom EU och fick nedanstående svar. Hi, They do have their license on Curacao which is a part of the Netherland Antilles which also is owned by The Netherlands. Because of this connection they also have a tax deal with the EU, unlike other gaming paradises in the carabbiean. Kind regards, Thomas Mathiesen * en rakeback-sida - QoS * Stämmer deras svar, eller? Citera
Ekenstar Postad 5 Mars , 2006 Rapport Postad 5 Mars , 2006 Nej, det stämmer inte. Öar i västindien är inte med i EU! Citera
KalleAnka Postad 5 Mars , 2006 Rapport Postad 5 Mars , 2006 Vad hände med den högt vördade principen att offentlig rätt (lagar o förordningar om förhållandet mellan stat och enskild, dvs bla skattelagstiftning) ska vara lätttolkad (helst enligt ordalydelsen i paragraferna) och inte godtycklig (dvs bla inte göra skillnad på icke yttre iaktagbara faktorer, vilket vi har massor av i dessa frågor)? Här har vi en situation där tusentals människor inte vet om de är förpliktade att betala skatt eller ej, myndigheterna vet inte, företagen svarar inte på frågor, vi riskerar kvarskatt o tillägg på påslag och i värsta fall blir vi skattebrottslingar och sys in hela bunten! Its cräjsy! [Hmm, det tillförde mkt..] Nej inte Crajsy, utan Svenskt val i September.. Vi är för många pokerspelare för att någon skulle våga störa oss innan valet och tappa röster på så vis... Citera
KalleAnka Postad 5 Mars , 2006 Rapport Postad 5 Mars , 2006 Har svårt att se hur något skattetillägg kan påföras när förutsättnignarna är så pass svårtolkade. Tja.. Regeln är väl att man ska redovisa alla sina spelinkomster och lämna det till skatteverket att avgöra om det är skattepliktigt eller ej. Och det verkar ju onekligen som att de påför tillägg.. Nej, inte de spel/lotteri vinster som man gjort inom EU. På detta område är alla överens inkl. svenska statens lakejer.. Citera
KalleAnka Postad 5 Mars , 2006 Rapport Postad 5 Mars , 2006 Är verkligen Netherland Atilles inom EU skattemässigt?* en rakeback-sida - QoS * anser att SunPoker är inom EU enligt deras hemsida. SunPoker har sin licens i Curacao, Netherland antilles. Jag frågade om det verkligen är inom EU och fick nedanstående svar. Hi, They do have their license on Curacao which is a part of the Netherland Antilles which also is owned by The Netherlands. Because of this connection they also have a tax deal with the EU, unlike other gaming paradises in the carabbiean. Kind regards, Thomas Mathiesen * en rakeback-sida - QoS * Stämmer deras svar, eller? Skicka det till skattemyndigheterna i Sverige och fråga...låter dock otroligt långsökt... Citera
baang Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 jag försökte oxå luska ut hur det står till med sunpoker då jag sett samma påstående om att det skulle vara en eu-site. när jag frågade deras support sa de att deras "financial department" låg i eu men att de annars var baserade i karibien. den snälla tjejen i supporten sa oxå att, fritt översatt, "många svenskar gör skattefria uttag från oss". det är väl klart att de gör det, frågan är väl om man måste skatta SEN.. så vad gäller, räcker det att "ekonomiavdelningen" är eu-baserad? Citera
Diaaz Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Så, har vi kommit överens om vilka som är skattefria och vilka som inte är det? Citera
Djens Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Vad jag har hört så har personer fått betala skatt efter uttag på SUnpoker. Citera
Myssion Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Är verkligen Netherland Atilles inom EU skattemässigt?* en rakeback-sida - QoS * anser att SunPoker är inom EU enligt deras hemsida. SunPoker har sin licens i Curacao, Netherland antilles. Jag frågade om det verkligen är inom EU och fick nedanstående svar. Hi, They do have their license on Curacao which is a part of the Netherland Antilles which also is owned by The Netherlands. Because of this connection they also have a tax deal with the EU, unlike other gaming paradises in the carabbiean. Kind regards, Thomas Mathiesen * en rakeback-sida - QoS * Stämmer deras svar, eller? Skicka det till skattemyndigheterna i Sverige och fråga...låter dock otroligt långsökt... Eller till EU-upplysningen. Citera
BjornL1491910513 Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Betonbet är iallafall skattefritt för er som spelar där. De har sin spellicens och hemvist i England. En annan sak jag undrar om deras site är att när man tar ut står det inte nicket man har som på de flesta ställen utan något med bet blabla, vad beror det på? Och man brukar också få lapp hem om att man tagit ut, orsaker? Citera
KalleAnka Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Betonbet är iallafall skattefritt för er som spelar där. De har sin spellicens och hemvist i England. En annan sak jag undrar om deras site är att när man tar ut står det inte nicket man har som på de flesta ställen utan något med bet blabla, vad beror det på? Och man brukar också få lapp hem om att man tagit ut, orsaker? kan inte stämma, England delar inte ut poker licenser....så dom måste ha den någon annanstans... Citera
Kvint Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Fick idag följande svar när jag mejlade skatteverket och frågade om Sunpoker: Hej ! Nederländska Antillerna tillhör EU. Det viktiga i frågeställningen är dock om anordnaren av pokerspelet har ett lotteritillstånd utfärdat av ett EU-land, det är detta som grundar till skattefrihet. Med vänliga hälsningar Lars-Erik Larsson Skatteverket, Stockholm Jaha, är SunPoker då skattefritt? Vad menar han med lotteritillstånd? Citera
BjornL1491910513 Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Betonbet är iallafall skattefritt för er som spelar där. De har sin spellicens och hemvist i England. En annan sak jag undrar om deras site är att när man tar ut står det inte nicket man har som på de flesta ställen utan något med bet blabla, vad beror det på? Och man brukar också få lapp hem om att man tagit ut, orsaker? kan inte stämma, England delar inte ut poker licenser....så dom måste ha den någon annanstans... Varför ljuger de då? Citera
Myssion Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Varför ljuger de då? Vad har de sagt? Citera
Backemann Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Har fått nedanstående svar från skatteverket tidigare när jag ställt frågor angående BetOnBet. Eftersom de har sitt juridiska säte i england bör det vara skattefritt. Observera att deras svar står överst och min fråga underst. --------------------------------------------- Hej ! Det enda intressanta är var den juridiska person som är arrangör har sitt säte. Med vänliga hälsningar Lars-Erik Larsson Skatteverket, Servicejouren Servicejouren svarar på allmänna frågor om - skatt - folkbokföring - indrivning - teknik och innehåll på skatteverket.se. Servicejouren svarar via e-post och fax vardagar kl. 8-22. Fax: 0270-734 77 Webbplats: skatteverket.se Servicetelefon: 020-567 000 Skatteupplysningen: 0771-567 567 Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/meny/kontaktaoss/besokaadresser.106.39'>http://www.skatteverket.se/meny/kontaktaoss/besokaadresser.106.39 f16f103821c58f6800011987.html ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fråga: Nedanstående fråga sändes in via http://www.skatteverket.se Fråga: Hej. Jag har en fråga om en spelsajt på internet. Spelsajten är: http://www.betonbet.com Det jag undrar är om jag skall skatta för vinster i poker ifrån denna spelsajt. Jag har mailat dem och frågat var de har sin spellicens och fick då till svar att "Hi, BetOnBet operates with an betting license from the UK. Regards, Amund BetOnBet" Är deras betting licence samma som den som används för poker? Det är dessa vinster jag är intresserad av. Vill inte spela på en sajt jag tror är skattefri och sedan behöva skatta. MVH XXXXX Citera
Myssion Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Fick idag följande svar när jag mejlade skatteverket och frågade om Sunpoker: Hej ! Nederländska Antillerna tillhör EU. Det viktiga i frågeställningen är dock om anordnaren av pokerspelet har ett lotteritillstånd utfärdat av ett EU-land, det är detta som grundar till skattefrihet. Med vänliga hälsningar Lars-Erik Larsson Skatteverket, Stockholm Jaha, är SunPoker då skattefritt? Vad menar han med lotteritillstånd? Nu är Lasse-Erik bara en simpel handläggare på skatteverket och hans besked bör inte ses som slutgiltigt. För övrigt tror jag att han med lotteritillstånd menar licens, och isåfall har han fel, för det är inte alls det som är avgörande, utan företagets hemvist/fasta driftställe. Detta är det enda som jag hittar på EU-upplysningens sida: De karibiska öarna Aruba och Nederländska Antillerna (Bonaire, Curacao, Saba, Sint Eustatius och Sint Maarten) tillhör Nederländerna och är associerade till EU som en del av dess utomeuropeiska länder och territorier. Medborgare på öarna är nederländska medborgare och kan utnyttja den fria rörligheten inom EES. Medborgare i andra EES-länder har dock inte motsvarande friheter i dessa territorier. Exakt vad det innebär när det gäller beskattning kan jag tyvärr inte svara på... Någon driftig människa som är i akut behov av att få veta kan ju maila till EU-upplysningen eller annan relevant instans för att reda ut hur det ligger till med Nederländska Antillerna. Citera
Myssion Postad 6 Mars , 2006 Rapport Postad 6 Mars , 2006 Har fått nedanstående svar från skatteverket tidigare när jag ställt frågor angående BetOnBet. Eftersom de har sitt juridiska säte i england bör det vara skattefritt. Observera att deras svar står överst och min fråga underst. --------------------------------------------- Hej ! Det enda intressanta är var den juridiska person som är arrangör har sitt säte. Med vänliga hälsningar Lars-Erik Larsson Skatteverket, Servicejouren Servicejouren svarar på allmänna frågor om - skatt - folkbokföring - indrivning - teknik och innehåll på skatteverket.se. Servicejouren svarar via e-post och fax vardagar kl. 8-22. Fax: 0270-734 77 Webbplats: skatteverket.se Servicetelefon: 020-567 000 Skatteupplysningen: 0771-567 567 Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/meny/kontaktaoss/besokaadresser.106.39'>http://www.skatteverket.se/meny/kontaktaoss/besokaadresser.106.39 f16f103821c58f6800011987.html ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fråga: Nedanstående fråga sändes in via http://www.skatteverket.se Fråga: Hej. Jag har en fråga om en spelsajt på internet. Spelsajten är: http://www.betonbet.com Det jag undrar är om jag skall skatta för vinster i poker ifrån denna spelsajt. Jag har mailat dem och frågat var de har sin spellicens och fick då till svar att "Hi, BetOnBet operates with an betting license from the UK. Regards, Amund BetOnBet" Är deras betting licence samma som den som används för poker? Det är dessa vinster jag är intresserad av. Vill inte spela på en sajt jag tror är skattefri och sedan behöva skatta. MVH XXXXX Komiskt att samma person på skatteverket säger olika saker, å ena sidan att det är den juridiska person som är avgörande och å andra sidan att det är var licensen är utfärdad som är avgörande. Nåja, skatteverket i ett nötska... Angående BetOnBet så är de ett brittiskt företag med betting-licens i UK. Dock har de sin pokerlicens "off-shore", då den brittiska spelkommissionen (i dagsläget) inte delar ut sådana licenser. Eftersom det är det brittiska företaget man sluter ett avtal med så är det skattefritt, oavsett om de har sin licens i Afghanistan, Åmål eller på Saturnus tredje måne. Citera
Recommended Posts