Gå till innehåll

Snabba Cash av Jens Lapidus....

Recommended Posts

Postad

....måste ni bara läsa/lyssna på.

Bland det bästa jag har läst.

Utspelar sig i stockholms undre värld.

Juggemaffian, kokain, snabba pengar, sex, våld och poker( ett mkt kort avsnitt handlar om poker) mm mm.

Postad
Advokaten Jens försöker fixa lite snabba cash genom att skriva en kiosknovell...

Mycket möjligt att han kommer att tjäna snabba cash på den här boken.

Men jag skulle inte kalla den för kiosknovell.

Albert: Har du läst den?????

• 11 months later...
Postad

Tycker att det är en intressant bok på många plan. Samtidigt kommer den ju få samma effekt som Joelbitar. Ingen ser budskapet och en del människor kommer att eftersträva livsstilen. (Ok, ingen eftersträvade väl Joelbitars livsstil, men snarare än att öka förståelsen för barn med downs syndrom så ökade serien mobbningen av alla som råkade heta Joel. Eller hur dev?)

För övrigt känns boken överdrivet ”grabbigt” skriven, och nu tänker jag inte på språket.

Postad
Tycker att det är en intressant bok på många plan. Samtidigt kommer den ju få samma effekt som Joelbitar. Ingen ser budskapet och en del människor kommer att eftersträva livsstilen. (Ok, ingen eftersträvade väl Joelbitars livsstil, men snarare än att öka förståelsen för barn med downs syndrom så ökade serien mobbningen av alla som råkade heta Joel. Eller hur dev?)

För övrigt känns boken överdrivet ”grabbigt” skriven, och nu tänker jag inte på språket.

Var faktiskt en tjej som rekommenderade den till mig, var själv väldigt avigt inställd till en bok jag trodde var drog- och brottsromantisk.

Har annars också haft svårt för Beck och annan kriminaldynga, men den här boken berörde och höll upp spänningen hela vägen.

Postad
Mycket möjligt att han kommer att tjäna snabba cash på den här boken.

Men jag skulle inte kalla den för kiosknovell.

Albert: Har du läst den?????

.

Mycket insiktsfull kommentar av Albert.

Det som jag tyckte var nytt med boken var ett språk som inte bara skapade bilder utan även förmedlade känslor. Ofullständiga meningar blandade med inre monologer och omgivningsbeskrivningar gav en känsla av närvaro och förståelse.

Postad
Var faktiskt en tjej som rekommenderade den till mig, var själv väldigt avigt inställd till en bok jag trodde var drog- och brottsromantisk.

Jag blev ärligt talat svinsugen på att börja snorta koks. Boken förskönar ju den drogen om något. Som vanlig stekare slipper man ju kuta runt på bordeller och undvika juggemaffian även om man drar en lina då och då. Hade jag inte vetat att just den drogen är en av de mest beroendeframkallande och jag hade varit några år yngre hade jag nosat vid första tillfälle jag hade fått. Nu säger jag inte att detta på något sätt gäller alla, långt ifrån, men själva drogen i sig fick jag ingen negativ bild av alls i boken.

Har annars också haft svårt för Beck och annan kriminaldynga, men den här boken berörde och höll upp spänningen hela vägen.

Sjöwall-Wahlöös böcker har berört mig bra mycket mer än ”Snabba Cash”. Åtminstone jag kan relatera bättre till exempelvis Wallander och Beck trots att det inte egentligen är särskilt bra litteratur, dock väl i klass med ”Snabba Cash”.

Boken är läsvärd, men den är otroligt hypad. Man missar liksom inget om man inte läser den.

Postad
jag tycker inte kokainruset beskrivs helt korrekt i boken. i övrigt är det en bra bok tycker jag.

Grym bok, men man märker att författaren själv inte testat kola. Tycker ändå han lyckas förmedla ruset relativt bra.