Gå till innehåll

Vad skriver man i slutdiskussion?


keffatliv

Recommended Posts

Gör ett arbete i skolan. Vi var vid en sjö och tog en massa prover, studerade djur m.m som sedan skulle skrivas i ett arbete. Det mesta är klart, men vet inte riktigt vad jag ska skriva på slutdiskussion... Har skrivit tre meningar men sen tog det slut... Trodde jag hade ett papper på datorn med om vad slutdiskussion ska innefatta, men det hade jag tydligen inte, så valde att söka hjälp här:)

 

Vad ska där stå egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle dela upp diskussionen in två delar: Metoddiskussion och Resultatdiskussion.

 

Metdodiskussion: fördelar/nackdelar ni har funnit med er metod. Rätt iaktagelser? Studerat adekvata djur? Uppsamlingen av vatten, finns det felkällor exempelvis strand/djup/avrinning/ström etc? Andra felkällor i undersökningen? Hade ni metod nog för att kunna undersöka det ni hade planerat undersöka? (problemformulering?) Hur har andra gjort? Källor?

 

Resultatdiskussion: Vad fann ni? (mkt kortfattat, skall stå om i resultat.) Vad var anmärkningsvärt? Varför var det anmärkningsvärt och vad tror ni det beror på? Stämmer era fynd med tidiagre källor/läroböcker etc. Finns det något i omgivningen ni tror har påverkat era resultat..

 

Det finns mycket att skriva i en diskussion. Jag, som forskarstuderande, tycker att diskussoinen är det som skiljer en bra raport från en dålig.

 

Ni fick några uppslag men det är även en personlig touch som gör en diskussion intressant. Försök hitta många vinklar att diskutera era resultat och er metod på.

 

Lycka till.

 

// ah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...