Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För ett par dagar sedan satt jag och tittade på när en av våra forumhjältar satt och lirade Sng's. Ni kan snabbt räkna ut att det är på PokerStars eller FullTilt, eftersom antalet chips är 13500 totalt.

Bubblan skulle just till att spricka, blindsen är väldigt höga i jämförelse med stacksen. Forumhjälten har lite drygt 2xBB kvar, läget är minst sagt AKUT!

Men, han får två chanser att vara den som går all-in först. -Tar han den? -Nej.

I MSN-chatten säger han att tyckte korten var kassa och att han hellre väntade att gå all-in tills han hade BB och var pot-committed.

Jag försöker förklara för våran hjälte att han har HELT fel. Hans misstag kostade honom en bra chans till att komma ITM.

Jag är av den åsikten att han skulle gått all-in med både första och andra handen. Om han iofs vunnit en showdown/all-in med den första kanske han hade kunnat lägga den andra. Hade han bara fått blindsen på den första kunde han också skyfflat all-in på den andra.

Sit & Go (Turbo)

Seat 1: LucKcuBe (4,975)

Seat 3: SharkNuts (4,480)

Seat 6: EskimoKing11 (2,190)

Seat 8: Hero (1,855)

LucKcuBe posts the small blind of 400

SharkNuts posts the big blind of 800

The button is in seat #8

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero :Qc::2c:

EskimoKing11 folds

Hero folds

LucKcuBe raises to 1,600

SharkNuts calls 800

*** FLOP *** :4d::Qh::Jh:

Säg att vår forum-HERO gjort en Stop-And-Go istället. Troligt att han vunnit potten här - Luck och Shark är passiva genom "hela"* handen.

LucKcuBe checks

SharkNuts checks

*** TURN *** :6h:

LucKcuBe checks

SharkNuts checks

*** RIVER *** :Ac:

LucKcuBe checks

SharkNuts bets 800*

LucKcuBe folds

Uncalled bet of 800 returned to SharkNuts

SharkNuts mucks

SharkNuts wins the pot (3,200)

Seat 1: LucKcuBe (3,375)

Seat 3: SharkNuts (6,080)

Seat 6: EskimoKing11 (2,190)

SharkNuts posts the small blind of 400

EskimoKing11 posts the big blind of 800

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero :3s::4c:

Hero folds <<-- Vår hjälte får en ny chans att vara den som tar kommandot i potten. Han tar den inte. Jag tycker han begår ett stort misstag igen. Vad tycker ni?

LucKcuBe folds

SharkNuts folds

Uncalled bet of 400 returned to EskimoKing11

EskimoKing11 mucks

EskimoKing11 wins the pot (800)

... och nu är Hero pot-committed och måste syna.

Seat 1: LucKcuBe (3,375)

Seat 3: SharkNuts (5,680)

Seat 6: EskimoKing11 (2,590)

EskimoKing11 posts the small blind of 400

Hero posts the big blind of 800

The button is in seat #3

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero :Jc::7s:

LucKcuBe folds

SharkNuts folds

EskimoKing11 raises to 2,400

Hero calls 1,055, and is all in

EskimoKing11 shows :7h::Ad:

Hero shows :Jc::7s:

Uncalled bet of 545 returned to EskimoKing11

*** FLOP *** :4c::Th::4s:

*** TURN *** :Kh:

*** RIVER *** :Tc:

EskimoKing11 shows two pair, Tens and Fours

Hero shows two pair, Tens and Fours

EskimoKing11 wins the pot (3,710) with two pair, Tens and Fours

Hero stands up

Vad tycker ni om Heros spel och vad tycker ni om mina åsikter?

Vill Hero kliva fram och försvara sig?

/Cyntax

Postad

Stop and go gör man när man sitter i blindsen (företrädelsevis BB) och någon har höjt. Inte när man är först in. Och inte med 2xbb.

Först och främst: Allt är ju extremt beroende av de andra spelarnas syn-/ställ-HD's och övrig spelstil, så att bara säga i ett vakuum att man ska göra si eller så i situation X med hand Y blir ju lite stelt. Men:

Hand 1:

Q2s först in på knappen med den här stacken är troligen (utan att verifiera med SNGPT) $EV+ att ställa med såvida inte blindsen är väldigt lösa. En viktig faktor här är dock att EskimoKing11 kommer att sitta i BB i nästa hand och bör därför i praktiken betraktas som kortare än oss, vilket innebär att vi inte är den spelare vid bordet som har mest akut behov av att pusha här. Om storstackarna är vettiga så kommer de att sätta eskimåknugen all-in nästa hand, och om eskimåknugen är vettig så kommer han att syna med en vid HD. Om de är ovettiga och kan ge BB en walk i nästa hand, så är det inte jättebra för oss, men om BB är ovettig och viker med för många händer så gör det inte så jättemycket eftersom han då kommer att vara kortare än oss.

Vad som är korrekt att göra beror helt enkelt på hur de andra spelar och vad man kan bedöma kommer att hända i nästkommande händer.

Hand 2:

Bara med den handen vi har bör det vara $EV- att pusha. Lägg därtill att den nya kortisen nu sitter i BB med de två storstackarna innan sig, det är med andra ord väldigt hög sannolikhet att han ryker nu. Fold.

Var försiktig med att applicera Harringtons "man ska höja först in med any two med så här kort stack"-tänk, det här är bubblan i en SnG och det finns mycket mer att ta hänsyn till. Sedan att de båda "stor"-stackarna är totala muppar är kanske inte så mycket att göra åt.

Postad

Jag tycker att HERO borde ha pushat första handen helt klart, andra handen ser jag fortfarande inte hur Hero skulle pushat..Kanske nu när vi vet att storstackarna får tokryck och foldar men det visste ju inte HERO då....

Första handen är egentligen en nobrianer med tanke på hur de andra spelat men HERO var inte riktigt vaken.....

Fin topic polarn ;)

Postad

Hand 1 är push och hand 2 är fold.

När Harrington talar om att pusha med any-2 först in så måste man göra det då man har FE - man kan inte göra det då Fi i praktiken är pott-committed.

Med 2 BB är man i praktiken död och bör pusha med en hand som helst är bättre än 50% av alla tänkbara händer för att ha minsta chans att överleva.

Postad
Jag är av den åsikten att han skulle gått all-in med både första och andra handen. Om han iofs vunnit en showdown/all-in med den första kanske han hade kunnat lägga den andra.
Måste förtydliga mig lite... Jag menar alltså om han inte går all-in med den första så måste han på den andra. Går han all-in på den första och alla foldar kan han (bör kanske också) alltså folda den andra.
tycker han gott kan lägga andra handen... andra shortien på BB och han lär inte lägga samt har oftast bättre hand... stor chans att få bättre odds handen efter...
:Qc::2c: har ~48% och :4s::3c: har ~32% chans till seger mot en random hand HU. Jag tycker du har rätt, men jag menade att han skulle pusha i andra om han lagt sig i första.

Hero fick två chanser att göra rätt, men tog ingen.

Jag tycker att HERO borde ha pushat första handen helt klart, andra handen ser jag fortfarande inte hur Hero skulle pushat..Kanske nu när vi vet att storstackarna får tokryck och foldar men det visste ju inte HERO då....

Första handen är egentligen en nobrianer med tanke på hur de andra spelat men HERO var inte riktigt vaken.....

Fin topic polarn ;)

Jo, jag tycker Hero kan pusha den andra om han foldat den första. Vinner han den första, kan han folda den andra.

Jag skriver alltid fina rubriker!

Visst, chansen är mycket stor att vi får bättre hand då vi sitter i BB. Men vi missar då chansen att stjäla sb+bb.

Postad

Tycker vår hjälte spelar helt rätt...

En viktig faktor här är dock att EskimoKing11 kommer att sitta i BB i nästa hand och bör därför i praktiken betraktas som kortare än oss, vilket innebär att vi inte är den spelare vid bordet som har mest akut behov av att pusha här.

Håller med. För mig är standard spelet här fold. Tycker Hero har snuskig otur att stor stackarna först väljer att spela en pot som gör den Fi(LucKcuBe) som sitter ur postion preflop i hand 2 kort. Detta gör ju att LucKcuBe måste spel rätt tight och inte kan höja halvdåliga händer (top50%?) first in i hand 2 (givet att SharkNuts inte är en callingstaion eller riktigt aggresiv). Att sedan SharkNuts inte hittar en hand i hand två som inte är i närheten av en coinflip mot random(?!, man kan ju i detta läge hoppas att Fi är lite kompetent) är ju heller inte så kul.

På hand två borde det vara rätt att spel snuskigt tight på ett standard bord där Fi inte är sjukligt tighta. Eskimon borde (då) åka ut mer än 1/2.

Hade varit intressent om någon kunde köra en SNGPT simulering för vilken HD SharkNuts bör ställa med i hand två om BB alltid synar. Resten kan han troligen limpa in med och autobetta floppen ;)

Postad

Hade varit intressent om någon kunde köra en SNGPT simulering för vilken HD SharkNuts bör ställa med i hand två om BB alltid synar. Resten kan han troligen limpa in med och autobetta floppen ;)

Med minimum edge 0% blir det Push hands: 22+,A2+,K2+,Q2+,J2+,T5o+,T2s+,96o+,94s+,87o,85s+,75s+ (70%)

Men limpa ska han knappast nånsin göra.