Gå till innehåll

Allt om öltips!


dominator

Recommended Posts

Jahapp, om vi ska ha en "Allt om vintips!" så måste vi ju ha en "Allt om öltips!"

 

Jag själv är rätt inkörd på öl som, Staropramen, Warsteiner, Heineken m.m. Öl som funkar i alla lägen. Ibland även "riktig" öl som Guinness, Kilkenny. Och jag avstår helst blaskig jänkarbira som Budweiser och Miller. Nu har jag väl nämnt några av dem vanligare sorterna. Så fyll gärna på med nya tips åt mig och alla andra öldrickande pf:are

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bishops finger är en fin öl att sitta och suga på. Till stark mat (vilket jag oftast äter) föredrar jag nog en ganska smaklöst öl som Heineken. Sort guld funkar också bra till mat IMO.

 

Stout har jag inte lärt mig att dricka ännu... kommer kanske med åren.

 

Ett folköl (eller vad fan det heter som man köpa på ICA) som funkar fint är Urquell tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va på Öl och Whisky-mässan (eller vad det kallas, i nacka) för något år sen och kommer inte ihåg exakt vad jag drack men det smakade riktigt bra, har bara ett svagt minne om två ord, Paul Lannier eller något liknande.

 

Annars går det alldeles utmärkt med Carlsberg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ösa beröm över eran ölkultur. Kul att höra mer än att "öhh fadöl kan man få för under 10 kr höhö". Utan istället hör att man väljer öl efter mat och tillfälle. Själv så föredrar jag mörka öler i stort men vill också gärna ha en ljus lätt till stark mat. Ett tips för den som är riktigt sugen på att dyka ner i ölens underbara värld och vill veta hur det går till så kan jag rekomendera att börja brygga eget. Inte den skiten man köper som en sirap på ÖB utan med orginal ingridienser. Det finns föreingar runt om i svrige och bra leverantörer för allt också. PMa mig vid mer info. Att brygga eget påminner mkt om matlagning men tar oftast mer tid.

 

För er som vill pröva lite mer anorlunda öl så vill jag slå ett slag för belgiska sorter och trapistölen. MAn kan hitta dom på systemet men också på välsorterade pubar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag väldigt förtjust i tyska pilsneröl, exempelvis Bitburger ("bitte ein Bit"). Och ni som gillar beska öl: missa inte Jever Pilsener, antagligen världens beskaste pilsneröl.

 

Murphy's Irish Stout är så jävla god.

 

Du vet att den kallas för women's stout för att den är så lättdrucken/mesig? :) Tycker om den ändå, men min favoritstout är helt klart Beamish!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir bestört när jag läser alla tips om budweiser, danska öl etc. Nä, för alla er som söker frälsning i öldjungeln så ber jag er köpa belgiska öl. Leffe blond är en smak av himlen. Låt er inte skrämmas av alkoholhalten (dom flesta belgiska ölen har en alkoholhalt >7%) för den känner man inte av.

 

Lite olika sorter för den intresserade:

Belgisk ale

Belgien och England har haft ganska starka kulturella band genom tiderna och belgisk och engelsk ale har samma ursprung. De har dock utvecklats lite olika och belgisk ale är ofta lite mer fruktigt aromatisk än engelsk.

 

Klosteröl

Många andra kloster låter ett vanligt bryggeri licensbrygga ett öl under klostrets namn. Dessa betecknas abbey på etiketten. Här finns en mängd karaktärsfulla öl i samma stilar som trappistölen, mer kända exempel är t ex Leffe och Grimbergen.

 

Flamländskt brunt öl

Belgiens bruna öl har en speciell sötsur karaktär. De är mycket komplexa med smaker som ibland påminner om oliver, russin och kryddor.

 

Belgiskt veteöl

Öl som bryggs på vete kallas av hävd för "vita" öl (witbier på flamländska och biére blanche på franska) eftersom de är mycket ljusa till färgen och har en viss grumlighet. Det belgiska veteölet skiljer sig från det tyska genom att endast kornet är mältat. Det kan också vara smaksatt enligt gamla traditioner med bland annat koriander, pommeranskal eller curaqao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha en öl-tråd utan att nämna tjeckiskt öl är som att vara pokeproffs utan att känna till Texas holdem...

 

Staropramen Granat heter en riktig pärla som jag ännu bara stött på på nation i Uppsala.

 

Staropramen Cerny (mörk) är också en favorit men endast på fat, inget daltande med flaska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl.

 

Behöver ni fler tips så vet ni var jag finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Bishops finger är en fin öl att sitta och suga på.

 

Även känd under namnet Nun's Delight. God öl f.ö..

 

Ni verkar helt ha missat kategorin veteöl. Passar riktigt utmärkt till mat. Nu i april kom Martini (jo, den heter så) som nyhet på bolaget, inte alls dum. Annars gillar jag Hoegaarden, även om puritaner kanske rynkar på näsan till att den är kryddad.

 

Samuel Adams har f.ö. en del trevliga öl (Broccoli: deras lager har en väldigt karakteristisk humlesmak; jag har glömt namnet på humlesorten men den är ganska använd av mikrobryggerier har jag för mig) och så även Jämtlands som nämndes tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha en öl-tråd utan att nämna tjeckiskt öl är som att vara pokeproffs utan att känna till Texas holdem...

 

Staropramen Granat heter en riktig pärla som jag ännu bara stött på på nation i Uppsala.

 

Staropramen Cerny (mörk) är också en favorit men endast på fat, inget daltande med flaska.

 

Finns numera på Systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...