Gå till innehåll

Definera duktig dealer?


pangela

Recommended Posts

Tilt på de som säger "CHECK ELLER BET!? :evil: " och stirrar ner en också. En del dealers har besserwisser-tendenser och vill visa sig duktiga. =dåligt.

 

Tycker du har fel där eftersom det ibland finns nybörjare vid bordet som kanske behöver styras upp lite. Om en dealer med omtanke för att visa på att det är spelarens tur tittar på spelaren och säger "check eller bet" alternativt också talar om hur mycket det är till syn, tycker jag inte är några som helst problem.

 

En dealer får gärna också påpeka regler och hålla en viss ordning vid borden.

 

Enligt mig så har dealern ett serviceyrke där han ska underlätta spelet så mycket som möjligt så att även den största nybörjaren ska finna sig till rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mår folk som tycker att en dealer ska hålla tyst? Dealers ska väl håna folk och snacka skit precis som spelarna, roligast så. ;)

 

Förutsätter ju givetvis att bordet är fullt av regulars (som det ofta är på ens lokala kortklubb)...

 

Annars så ska väl en dealer blanda ut korten, om det är Dealer's Choice så är det en jättefördel att dealern kan de olika spelen någorlunda i alla fall (så man inte får två mörka kort i sökö hi/lo t.ex.), samt att dealern är hyfsat snabb på att räkna vad ett pottomslag blir. Inte kul att behöva vänta i flera minuter när man skrikit ut "POTT" på en ren tokbluff... ;)

 

Annars är det viktigaste att de riggar leken så att jag vinner, eftersom jag är för dålig på poker för att vinna om jag inte sätter mina 10%are!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra dealer ska tåla mycket sprit

 

En bra dealer jobbar för sprit

 

En bra dealer behöver inte kunna räkna pott, däremot vara bra på att bluffa resten av bordet med marginella chansningar, annars kan man ju alltid låna in Micke_E som räknar pott i sömnen

 

En riktigt bra dealer tar rökpauser när jag tar rökpauser och inte precis efter (gäller iofs bara morgonpasset på Sviten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra dealer ska kunna hålla tyst och dela ut korten, och vid nästa bord prata öronen av folk - beroende på vilken stämning det är vid bordet. Själv gillar jag lågt slaskspel där man kan håna och skämta med spelarna.

 

Preferenser om hur en dealer ska uppföra sig/hantera spelet skiljer sig lika mycket från spelare till spelare som dag och natt - dumt att diskutera sånt mer än

 

1. hyfsat snabb på att dela ut korten

2. kunna husets regler

3. basala kunskaper i huvudräkning

4. någon sorts kunskap i hur man hanterar människor (face it, det är ett serviceyrke)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom

1. hyfsat snabb på att dela ut korten

2. kunna husets regler

3. basala kunskaper i huvudräkning

4. någon sorts kunskap i hur man hanterar människor (face it, det är ett serviceyrke)

 

Så ska en dealer få spelarna att trivas. Oftast innebär detta att hålla käften - om dealern inte har märkts i ett seriöst sammanhang, så har dealern verkligen lyckats. Men i ett helt annat sammanhang så kanske dealern verkligen måste synas och höras. En bra dealer måste alltså kunna växla mellan dessa roller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra dealer behöver inte kunna räkna pott, däremot vara bra på att bluffa resten av bordet med marginella chansningar, annars kan man ju alltid låna in Micke_E som räknar pott i sömnen

Tack antar jag :) Naturligtvis är det så att jag inte kan räkna pott utan bara är grym på att gissa och bluffa :)

 

Det viktigaste tycker jag nog är (som flera har sagt tidigare) att dealern kan anpassa sig, och känner av vad som är lämpligt för tillfället. Både när det gäller hur mycket man kan lägga sig i konversationer vid bordet och om man bör påminna spelare om att det är deras tur ("check or bet"). Att säga till en spelare om att det är hans tur att agera leder till irritation om spelaren redan vet om det och bara funderar. Däremot så måste dealern snabbt påminna spelare som är ouppmärksamma för att spelet ska flyta på. Att dealern deltar i diskussioner vid bordet (ibland även om spelade händer) är rätt vanligt i dom låga spelen på klubbarna, men det är ofta väldigt olämpligt i seriösare (ofta högre) spel.

 

Sen är det naturligtvis en fördel om dealern är tekniskt skicklig, kan räkna pott och kan reglerna ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...