Gå till innehåll

FL - Full Ring vs Short Handed


SantaClawzz

Recommended Posts

Jag har sökt på forumet men inte hittat något. Om detta redan diskuterats så länka gärna till tråden.

 

Har spelat poker på 3/6 FR i snart ett år och tycker att det är dags att ta steget upp till 5/10 FR. En sak som har slagit mig nu är varför jag inte testat FL SH ännu. Känner att jag kanske ska testa detta nu innan jag går upp i nivå.

Vilken nivå på FL SH är det bra att börja prova sina vingar på om man som sagt spelat poker på 3/6 FR?

 

Jag skulle gärna vilja höra lite argumentering varför FR är bättre än SH och tvärtom. Så ni som spelat båda formerna får gärna ge era synpunkter på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja höra lite argumentering varför FR är bättre än SH och tvärtom. Så ni som spelat båda formerna får gärna ge era synpunkter på det hela.

 

Eftersom jag inte spelar FL så kan jag inte svara på dom frågorna. Däremot kan jag förklara vissa skillnader mellan SH och FR.

 

Största skillnaderna är att SH spel öppnar upp till mycket mer stora misstag hos sämre spelare, dvs en bra spelare har en större edge i SH. FR blir så mycket mer att spela sina egna kort (där man oftast byter ut tuna syner till stora laydowns) och är därför inte heller ett lika dynamiskt-/underhållande-/komplexspel.

 

Personligen finner jag SH extremt mycket roligare än FR och skulle aldrig kunna hålla på med FR. För mycket nuthunting IMO :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan sitta på FR om jag sitter på många bord... anser att FR är mer lotteri än poker, som föregåede talare påstår sitter alla å väntar monster.

 

Jag gör FL 15/30 och spelar annars på NL 2/4 och NL 3/6.

Men starta lägre om du inte har erfarenhet av FL, du kommer få chock om du bara spelar FR NL och gå till SH FL =)

 

 

EDIT: Jag påstår INTE att nl 3/6 ska gämföras med FL 15/30 !

Skulle tippa att om man nu kan göra en gämförelse att 10/20 är mer rimmligt. Ville tilläggadetta så slipper någon tomte göra sej rolig över detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaderna är att SH spel öppnar upp till mycket mer stora misstag hos sämre spelare,

Om du menar vanlighet snarare än storlek på misstagen så håller jag med.

 

Föredrar short för att det är mycket mer action normalt sett. Relativt trist att klicka fold hela tiden.

 

Har inget principiellt mot fullbord, då det inte blir lika tråkig nötgrind som i NL. Plus att man får tillfälle att jamma idiothänder i flervägspotter, vilket är lite kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu är det väl ändå dags för en debatt på 7-8 sidor om huruvida det är mest lotto i FR eller SH.

 

Jag chansar på att de som skrivit att FR är mer lotto med detta inte försöker säga att variansen är större där utan att det helt enkelt handlar mer om vilka kort/träffar man får och mindre om koola moves.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har nyligen försökt börja med FLT SH efter att ha spelat NL FR ett tag. En orsak är att jag fått för mig att man det finns mer att tjäna där (om man behärskar det).. Det gör jag inte förståss ännu. Men visst är spelet märkligt. Har flera gånger sett spelare som glatt synar till rivern utan träff med tex. K7o. Vad sägs om det spelet? Jag har läst litet på beat6max.com om starthänder och lite linkar därifrån till 2+2 odyl. Men jag skulle behöva mer att läsa.

Men jag skulle också vilja ifrågasätta vissa saker. Starthandsinstruktionerna på beat6max och något schema på 2+2 som jag hittat tycker jag inte alls passar. Det är höj med de flesta spelbara eller fold. Det jag reagerar mest på är raise och reraise på pocketpar ända ner till 77. Jag ligger nu rejält back på par under JJ. Det verkar som om paret aldrig räcker till om man inte träffar trissen.

Och tänker man att man måste träffa trissen så blir det näst intill omöjligt att få ekonomi i det om man satsar 2bb redan preflop. Potten brukar bli ca 16-20 bb och har man då redan satsat 2bb preflop så blir ju den slutliga potten 8-10gg så stor som preflopsatsningen. Och så har man själv dessutom bidragit med 40 % av den potten så man får inte odds att satsa 2bb med mellanpockets. Den nivå jag spelar på går det ofta att limpa in.

Hur spelar ni andra mellanpockets?

 

EDIT: Medelpotten ligger på ca 8-10 x bb. Jag blandar ihop 2 olika nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen försökt börja med FLT SH efter att ha spelat NL FR ett tag. En orsak är att jag fått för mig att man det finns mer att tjäna där (om man behärskar det).. Det gör jag inte förståss ännu. Men visst är spelet märkligt. Har flera gånger sett spelare som glatt synar till rivern utan träff med tex. K7o. Vad sägs om det spelet? Jag har läst litet på beat6max.com om starthänder och lite linkar därifrån till 2+2 odyl. Men jag skulle behöva mer att läsa.

Men jag skulle också vilja ifrågasätta vissa saker. Starthandsinstruktionerna på beat6max och något schema på 2+2 som jag hittat tycker jag inte alls passar. Det är höj med de flesta spelbara eller fold. Det jag reagerar mest på är raise och reraise på pocketpar ända ner till 77. Jag ligger nu rejält back på par under JJ. Det verkar som om paret aldrig räcker till om man inte träffar trissen.

Och tänker man att man måste träffa trissen så blir det näst intill omöjligt att få ekonomi i det om man satsar 2bb redan preflop. Potten brukar bli ca 16-20 bb och har man då redan satsat 2bb preflop så blir ju den slutliga potten 8-10gg så stor som preflopsatsningen. Och så har man själv dessutom bidragit med 40 % av den potten så man får inte odds att satsa 2bb med mellanpockets. Den nivå jag spelar på går det ofta att limpa in.

Hur spelar ni andra mellanpockets?

 

Vet inte om beat6max eller nån annan sida, men generellt sett brukar ju generella råd suga.

 

Men tror du att de limits du spelar på är så otroligt olika andra limits att helt andra förutsättningar råder preflop? Att de limits du spelar på tillåter att du limpar är tyvärr en värdelös ursäkt för att inte höja/kontrahöja par ner till 77. Och ja, om du alltid ger så mkt action att potterna blir 16-20 bb stora varje gång så får du skylla dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att ha känsla för feeling. Det har du garanterat inte efter två spelade sessioner FLT. Spela mer och spela ännu mer så lär du dig (förhoppningsvis)

 

"Den nivå jag spelar på går det ofta att limpa in". Att sedan spela weakt preflop är ingen vinnande strategi vare sig i NL eller i FL.

 

Som all_ur_horses skrev så suger de flesta böcker och generella råd. Sök efter spelade händer i detta forum eller i 2+2, eller ta händer du själv spelat. Analysera dem, analysera dem igen, och igen. Kommer ge mer än alla böcker du hittar i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...