Gå till innehåll

Hur göra vinst med draghänder?


Rambo

Recommended Posts

Fått det här på hjärnan nu och måste fråga runt.... Tar det i exempelform...

 

Ex: Du har färgdrag på turn i NLHE och din enda motståndare bettar halva potten. Anta att det femte färgkortet är din enda out. Om jag nu förstår potodds rätt så har du 4:1 eller 20 % chans att träffa färgen.. Potten ger dig 3:1 eller drygt 33 %.. Du trotsar alltså oddsen om du callar i den här situationen.. För att kompensera måste du få betalt på river när du träffat din hand.. Nu till själva frågan.. Säg att potten är på 100 $ på turn innan någon bettat.. Det pris du "egentligen" vill betala för att se river är oddsen 4:1 vilket borde ligga runt 30 $ till en pott på 130 $.. Om priset istället blir 50 $ till en pott på 150 $ så överbetalar du drygt 20 $..

 

Är det priset värt att ta om man är "garanterad" att motståndaren callar ett bet på 20 $ de ggr man träffat? Är alla pengar utöver de 20 $ han callar en vinst i långa loppet? Om man ALLTID betalar ett "3:1-pris" på turn måste man i så fall vara garanterad kompensation för alla de MISSADE dragen de ggr man träffar? Hur mycket måste man i så fall få betalt de ggrna?

 

 

Är det här ett vettigt sätt att se på "saken"? Finns det något bättre? Hur tänker alla andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det inte är värt att syna i det läget eftersom jag tror att du inte kommer få särskilt bra betalt om du nu träffar ditt färgdrag, framförallt inte på högre nivåer där jag tycker att folk ser igenom sådana moves. På fiskiga nivåer eller fiskigt bord så kan det vara värt faktiskt. Alltså betyder detta att det också beror på vilket motstånd du möter, Tror du att han kommer syna dig på river? Kan han också ha färgdrag? Är han en usel fisk som kommer gå all in med sina 2 par som han kanske har, eventuellt triss eller vad han kan tänkas ha?

 

Det bästa alternativet förutom fold tycker jag är att reraisa faktiskt eftersom du då kan ta hem potten och så tror de inte att du har färgdrag och om du då prickar det kommer han inte tro på att du har det. Detta får dock inte missbrukas då det blir uppenbart om du gör det jämnt. Poker handlar om att variera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller mest till på NL 100$ och där kan man i regel ta för givet att man får sina valuebets synade.. Så för min del är den delen inget större problem.. Att re-raisa med färgdrag är också sjukt farligt eftersom man får syn alldeles för ofta.. Min erfarenhet iaf.. En intressant grej iaf som jkag skrev i första posten är hur mycket stålars jag måste tjäna de ggr jag träffar mnitt drag.. Om jag nu betalar 20$ för mycket som i exemplet så måste jag få dom tillbaka.. Kan det här stämma? Av fem såna situationer så träffar draget en gång och då har jag lagt ut totalt 100$ "för mycket" varje ggn.. Jag måste alltså få tillbaka 100 den ggn jag träffar för att gå jämnt upp och mer än så för att gå med vinst... Stämmer det? Och för den delen, är det regelmässigt ett idiotiskt spel att göra såna calls på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...