Gå till innehåll

Varför skriver amerikanerna of istället för have?

Recommended Posts

Postad

Han använder sig inte av ordet lyckats. Han menar ju självklart att han, allt eftersom, lyckas tillvarata sina kunskaper. :lol:

Jag reagerade också lite på det där men det var en annan grej som triggade postningen. "Ta tillvara på" kan inte gärna vara en korrekt konstruktion. "Ta vara på" eller "ta tillvara" utan "på" bör det stå. Tror jag.

Jepp... det var precis därför jag lyfte fram ordet lyckas (istället för lyckats), som någon form av undermedveten helgardering för hela meningen ;)

Postad

Nä, det är tur att man själv lyckas ta tillvara på de språkkunskaper man har.

Haha, humor. Du kan ju börja med att fixa den där meningen. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Irony

Säääääkert.

Fan vad jobbigt när man använder sig av ironi som inte är tillräckligt uppenbar för att folk ska förstå att det är ironi.

Jag vet precis vad jag skrev, tautologi kallas det.

Postad

Fan vad jobbigt när man använder sig av ironi som inte är tillräckligt uppenbar för att folk ska förstå att det är ironi.

I princip säger jag samma sak som Myssion - de försöker skriva i talspråk, de idioterna.

Eller så är de bara lite ironiska!

Postad

I princip säger jag samma sak som Myssion - de försöker skriva i talspråk, de idioterna.

Eller så är de bara lite ironiska!

eh, ok, över vadå??

Postad
tautologi kallas det.

Tautologi är inte ordet du söker. Du söker ett annat ord ;)

Satir var ordet

Jo, men det var tautologin, det vill säga övertydlighet (eftersom jag slog ihop fraserna "ta tillvara" och "ta vara på") som gjorde satiren.