Gå till innehåll

NLT - Blir check-raisad på flopp i två liknande lägen

Recommended Posts

Postad

Det är samma Fi i båda lägena. Fi har statsen 24/19/24, 24 är hans aggresivitets faktor på flopp, sjukt hög imo! För övrigt är statsen baserade på lite drygt 400 händer. Tyvärr så har jag inte någon övrig info om Fi.

Första läget:

PokerStars No-Limit Hold'em, $1.00 BB (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

UTG ($62.70)

MP ($16.50)

CO ($169)

HERO ($87)

SB ($30.15)

BB ($137.20)

Preflop: HERO is Button with Jheart.gif, Jclub.gif.

2 folds, CO raises to $4, HERO calls $4, 2 folds.

Flop: ($9.50) Qspade.gif, 3spade.gif, Qclub.gif(2 players)

CO checks, HERO bets $6, CO raises to $16, HERO ?

Andra läget:

PokerStars No-Limit Hold'em, $1.00 BB (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

Button ($75.70)

SB ($18.50)

BB ($149.05)

HERO ($98.50)

MP ($132.95)

Preflop: HERO is UTG with Jdiamond.gif, Jheart.gif.

HERO raises to $3.5, 1 fold, Button calls $3.50, 1 fold, BB calls $2.50.

Flop: ($11) Tdiamond.gif, 2spade.gif, Tclub.gif(3 players)

BB checks, HERO bets $5, Button folds, BB raises to $15, HERO ?

Efter ni har presenterat era ideer om händerna, ska jag visa mina (vill ju inte vinkla er ;)).

Postad

Skulle reraisa på båda, ställer han då eller synar så ser jag mig själv som slagen. De som är risigt med detta är ju att stackdjupet inte är så jätte djupt på NL100, så inte så mkt att leka med tyvärr.

//Myt4z

Postad

Mot sådana spelare som honom är det skönt att ha position. Han är aggressiv och vet att han kan få dig att folda om du är det minsta osäker på din hand.

Båda flopparna e faktiskt ganska bra för dig. Du leder för det mesta i dom lägena.

Du undrar hur du ska göra? Båda gångerna gör du samma? Han checkar och du betar, han slår om. Uppenbarligen vet han att CR på dig fungerar :)

Nästa gång han checkar testa checka efter, blir tydligt vad för slags hand han har då, samt att du håller nere potten (om du nu är rädd) och kan få showdown enklare.

Personligen låter hamnar jag gärna i såna här lägen med såna här personer. Sannolikheten att han träffat trissen 2 ggr är ytterst liten, högre pocket, inte heller särskilt troligt då han cappar dig pre och inte slår om, speciellt när han är ur pos.

Hans HD har du inte sagt ngt om, svårt för mig att sätta han på ngt specifikt. Ax är inte otroligt. Jag tror han gör samma slags analys som mig, "sannolikheten att han träffade brädan är liten" därför slår han om dig.

Som jag sa gillar jag när Fi gör sådana här spel. Slår du om får du med största sannolikhet fold, enbart syn med damen, kåken eller färgdraget. Allt annat slängs nog, om han inte tror att han kan floata dig. Vilket han kanske tror för du verkar uppenbarligen lite rädd för hans omslag.

Hoppas det inte blev för trassligt att läsa. Låter ju alltid så sjävklart i ens egens huvud, blir aldrig direkt överförbart på papper (läs nätet)

Mvh Totty

ps: ser gärna kommentarer på min analys.

Postad

Reraisa redan på flop är inte att rekommendera enligt min mening, du får bara syn av bättre händer. Samt i fall Fi är på en bluff eller har svagare hand en dig vill du ju att han ska beta även på turn för att få mer pengar av honom. Syna båda och omvärdera turn.

Väl där så får du bestämma dig i fall du leder eller inte, eftersom han är så aggresiv så skulle nog min stack åka in i båda fallen. Men ibland får du ju även folda i fall han fortsätter visa styrka eller att något farligt kort faller.

Postad
De som är risigt med detta är ju att stackdjupet inte är så jätte djupt på NL100, så inte så mkt att leka med tyvärr.

Nä, hade det varit NL600 eller uppåt, då är det ju helt andra förutsättningar. ;) (Sorry, kunde inte låta bli)

Ang. händerna hade jag synat båda. 24 i AGR är ju så sjukt att det bara inte finns. Så kan han förstås inte spela framgångsrikt nån längre tid, måste ju rusha eller nåt, men det lär ju iaf ge en indikation på att den här stekarens spel.

Postad
Reraise kan ni lika gärna göra med 27o där som JJ, hoppas ni inser det.

Vad ingen av er förstått är att killen är överaggro, och han mycket väl ha AQ,AK i båda lägen, nåt han ev kan syna med på i tron att di har liknande hand.

Synar du sätter han dig på trissen eller draget i hand ett vilket gör att han kommer checka om han inte träffat för att sen folda om blankt eller spader kommer upp, alltså samma läge som på flopp. Med den viktiga skillnaden att du ger honom ett extra kort som han kan träffa på.

Raisa när du har bästa hand, synar du vet du fortfarande inte var du står varken om han checkar eller betar på turn. Kan ju faktiskt bli en checkraise från han där med.

Postad
Syn x2. Brädorna är tillräckligt torra för det. Låt han bluffa bort sig.

Då antar du mao att han har en sämre hand än dig. Vad gör du om?

1: A,K, eller spader kommer på turn eller river? Lägger dig? Samma problem kan dyka upp om 10,9,8 kommer då han ev träffat trissen, du lär knappast kunna läsa ut nån info om han träffar då han bettar hela tiden.

2: Samma här, alla överkort är skrämselkort samt kanske 8 o 9. Du får ingen info genom att bara syna ner honom, det blir som att välja att gå allin och hoppas att handen håller.

Pengarna ska in om man tror att man leder

Postad

Vad ingen av er förstått är att killen är överaggro, och han mycket väl ha AQ,AK i båda lägen, nåt han ev kan syna med på i tron att di har liknande hand.

Vad du inte förstått är definitionen på "aggro". Det är alltså inte att syna ofta. Du får inte flop agg 24 genom att ta sjukt lösa syner.

Nej, är han sjukt aggro är syn det överlägset bästa spelet. Reraisar vi flopp lägger han allt vi slår och ställer med det som slår oss, synar vi låter vi honom bluffa bort sig med sin överaggressivitet.

Postad

Vad du inte förstått är definitionen på "aggro". Det är alltså inte att syna ofta. Du får inte flop agg 24 genom att ta sjukt lösa syner.

Nej, är han sjukt aggro är syn det överlägset bästa spelet. Reraisar vi flopp lägger han allt vi slår och ställer med det som slår oss, synar vi låter vi honom bluffa bort sig med sin överaggressivitet.

Eller ställer med AK,AJ 1010,99 i tron att vi re-bluffar och inte sitter på damen, är han som du säger inte syn villig kanske va kan få han att vika överpar då om vi bettar? Eller? Tror du han tar syn med KK eller AA när vi visat re-raisen?

Postad

Tycker det är motsägelsefullt att säga att han bettar ut, utan att syna re-raises men ändå mena att han kommer syna med AA,KK.

Skulle han vara en som har svårt att syna omslag Finns det ju i princip bara AQ o QQ han kan ha för att ta syn eller ställa om.

Postad
Tycker det är motsägelsefullt att säga att han bettar ut, utan att syna re-raises men ändå mena att han kommer syna med AA,KK.

Que?

Skulle han vara en som har svårt att syna omslag Finns det ju i princip bara AQ o QQ han kan ha för att ta syn eller ställa om.

Du säger ju emot dig själv här. Med hans aggressivitet slår han om med en jävla massa händer. Däremot tar han inte synen särskilt ofta med en hand vi slår om vi reraisar.

Och ditt resonemang att han skulle ställ-bluffa en reraise med överkort är ju helt knepig, eftersom en reraise committar oss.

Postad

Är han aggressiv så kommer han ju mer troligt att skjuta igen på turn än

att syna en raise på flop! Det här är ju helt fel, så om du slår om så tror du att du får syn av AK-AQ? Då är han inte bara aggro utan rent utav kass!

Synar du sätter han dig på trissen eller draget i hand ett vilket gör att han kommer checka om han inte träffat för att sen folda om blankt eller spader kommer upp, alltså samma läge som på flopp. Med den viktiga skillnaden att du ger honom ett extra kort som han kan träffa på.

Men tänk så har han triss? Då kan vi kanske komma undan på turn i fall han visar styrka. Samt de gånger han sitter på den AK-AQ och skjuter igen på turn får vi mer betalt.

Raisa när du har bästa hand, synar du vet du fortfarande inte var du står varken om han checkar eller betar på turn. Kan ju faktiskt bli en checkraise från han där med.

Här säger du ju emot dig själv, vill du raisa för att du har bäst hand eller för att veta vart du står?

Postad

Jag vill raisa av dessa anledningar.

1: Han kan vika bästa handen (AA,KK)

2: Få reda på var jag står, ev folda om han re-raisar allin.

3: Få in mer pengar i potten om han sitter på lägre PP eller AK, AJ och inte tror att jag träffat.

Postad

Akim, det är ju faktiskt du som säger emot dig själv.

"Men tänk så har han triss? Då kan vi kanske komma undan på turn i fall han visar styrka. Samt de gånger han sitter på den AK-AQ och skjuter igen på turn får vi mer betalt. "

Hur ska du veta vad han har av detta om du bara synat floppen, han lär betta ut oavsett...

Postad

3: Få in mer pengar i potten om han sitter på lägre PP eller AK, AJ och inte tror att jag träffat.

1) Ett överaggro ställer garanterat dessa händer.

2) Ska du raisa och comitta halva din stack för att sedan folda när du först har sagt att vi troligen leder och därför ska vi raisa. Horribelt resonemang

3) Är han riktigt dålig kanske han kan backa upp med lägre pocketpar men AK släpper han förmodligen. En hand som han annars skulle fortsätta skjuta med ifall vi bara synar flopp.

Postad

sulla, ditt resonemang faller av många anledningar, varav kanske den största är att du inte kan reraisa flopp och vika mot omslag mot en sån här aggressiv spelare, och egentligen inte mot vem som helst. Det är ett jättedyrt sätt att "få information" och pissar iväg värde och gör dig exploaterbar, i synnerhet mot en överaggro fi.

Postad

1) Ett överaggro ställer garanterat dessa händer.

2) Ska du raisa och comitta halva din stack för att sedan folda när du först har sagt att vi troligen leder och därför ska vi raisa. Horribelt resonemang

3) Är han riktigt dålig kanske han kan backa upp med lägre pocketpar men AK släpper han förmodligen. En hand som han annars skulle fortsätta skjuta med ifall vi bara synar flopp.

Lol, jaja

Vi vänder på det och du ska få spela handen och motivera hans o dina drag efter din syn på flopp.

Hand 1

Han sitter på AK,AQ,AJ, A10s eller any PP eller SC i spader.

1 Turn kommer blank och han skjuter igen, vad gör du?

2 Turn kommer any spader, han skjuter, vad gör du?

3 Turn kommer A eller K, han skjuter, vad gör du?

Samma scenario för hand 2 men ta bort spaderdragen.