Gå till innehåll

Mattehjälp med BR-formel!


Hjort

Recommended Posts

R = exp(-2Bw/s^2) är formeln som brukar användas.

 

R står för risk att torska

B är bankrulle

W är win-rate

S är standardavvikelse.

 

Jag kom att tänka på att det kunde vara praktiskt att skriva om den här formlen lite så att man kan få ut bankrulle istället för R. Alltså man knappar in sin risktolerans, win-rate och standardavvikelse och ut kommer bankrullegolvet för den risktoleransen.

 

Har en känsla av att det här är en sån sak jag borde kunna, men jag har alltid haft en naturlig motvilja mot talet e. Tänkte det vore bra om någon av mattenördarna visade mig hur man får över B ensamt på ena sidan. Raol, Bjorn_, nidson eller Bayes kanske kan hjälpa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen vet jag inte riktigt hur det är med denna: 1+1.

 

nån som kan hjälpa mig?

 

på spanska blir det dos har jag hört, men jag vet inte om dem menar ms-dos, eller om det syftar på det svenska dos (dos som i en dos morfin). rent logiskt borde svaret bli en siffra, och det ar det jag vill önskar få bektraftat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

R = exp(-2Bw/s^2) är formeln som brukar användas.

 

R står för risk att torska

B är bankrulle

W är win-rate

S är standardavvikelse.

?

Hjälp mig med ett klargörande av W och S variablerna.

 

W: Är det förhållandet mellan antalet vunna händer och antalet spelade händer (dvs antalet händer du blivit tilldelad kort) eller är det förhållandet mellan antalet vunna händer och antalet händer där du betalat för att spela (dvs händer som du inte foldat preflop)?

 

S: Standardavvikelse av vad? I pokeroffice finns två standardavvikelser. En per timme och en per hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W: Är det förhållandet mellan antalet vunna händer och antalet spelade händer (dvs antalet händer du blivit tilldelad kort) eller är det förhållandet mellan antalet vunna händer och antalet händer där du betalat för att spela (dvs händer som du inte foldat preflop)?

Win-rate är mängden pengar du tjänar (eller förlorar) för en viss period, om det är per 100 händer eller per timme spelar ingen större roll.

 

 

S: Standardavvikelse av vad? I pokeroffice finns två standardavvikelser. En per timme och en per hand.

Du använder samma period som för win-rate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det är lite off-topic skulle jag gärna få en förklaring i hur man mäter win-rate och standardavvikelse. Win-rate förstår jag som t.ex. xbb/100 händer eller xbb/h. Standardavvikelsen har jag däremot lite svårare för att förstå, beror det på hur många bb/100 eller bb/h som det kan svänga i genomsnitt? Ge gärna ett exempel med hjälp av formeln om möjligt.

 

Edit: Vad är "normala" värden på dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det är lite off-topic skulle jag gärna få en förklaring i hur man mäter win-rate och standardavvikelse. Win-rate förstår jag som t.ex. xbb/100 händer eller xbb/h. Standardavvikelsen har jag däremot lite svårare för att förstå, beror det på hur många bb/100 eller bb/h som det kan svänga i genomsnitt? Ge gärna ett exempel med hjälp av formeln om möjligt.

Standardavvikelsen är ett mått på hur mycket de faktiska resultaten avviker från snittet. Anger man snittet (samma som win-rate) för 100 händer så anger man även standardavvikelsen för hundra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man räkna ut sin standardavvikelse på något sätt eller varierar den från gång till gång?

Din "sanna" standardavvikelse varierar med dina motspelare och din egen spelstil, men du kan göra ett försök att mäta hur den brukar se ut genom att registrera ditt spel under längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, så med en bankrulle på $1300, winrate på $11.31 och std $23.24 är min risk att gula ungefär 10 på en biljon biljoner? Detta verkar ju alldeles för mikroskopiskt, känns som jag måste gjort nåt riktigt galet för att få dom här siffrorna.

 

Skulle vara intressant att få höra vilken konkursrisk andra fått fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, så med en bankrulle på $1300, winrate på $11.31 och std $23.24 är min risk att gula ungefär 10 på en biljon biljoner? Detta verkar ju alldeles för mikroskopiskt, känns som jag måste gjort nåt riktigt galet för att få dom här siffrorna.

 

Skulle vara intressant att få höra vilken konkursrisk andra fått fram.

Hm.. din winrate är helt orimlig i förhållande till standardavvikelsen! Du kan knappast tjäna i snitt $11.31 per hand?? Är det kanske per hundra händer?

Isåfall, räkna på $0.1131 istället så blir det 0.580...

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=6644

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle räkna ut Risk of ruin och stötte på patrull. Kom på att det inte går att använda winrate/h och stdavvikelse/h eller winrate/100 händer och stdavvikelse/100 h för att de inte förekokmmer linjärt i formeln. Det är som Raol säger: BB/hand och std/hand är det som gäller.

 

Förklaring: Formel är alltså R = exp(-2BW/s^2)

 

Om allt annat hålls fixt så blir kvoten W/s^2 (antag W=4BB/100 och s = 20bb/100)

 

i fallet BB/100 = 4/20^2 = 0,01

 

i fallet BB/hand = 0,04/0,2^2 = 1.

 

Ganska stor skillnad med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle räkna ut Risk of ruin och stötte på patrull. Kom på att det inte går att använda winrate/h och stdavvikelse/h eller winrate/100 händer och stdavvikelse/100 h för att de inte förekokmmer linjärt i formeln. Det är som Raol säger: BB/hand och std/hand är det som gäller.

 

Förklaring: Formel är alltså R = exp(-2BW/s^2)

 

Om allt annat hålls fixt så blir kvoten W/s^2 (antag W=4BB/100 och s = 20bb/100)

 

i fallet BB/100 = 4/20^2 = 0,01

 

i fallet BB/hand = 0,04/0,2^2 = 1.

 

Ganska stor skillnad med andra ord.

Nja du tänker fel för om standardavvikelsen är 0.2 bb per hand så blir den inte 100*0.2 bb på 100 händer utan sqrt(100)*0.2 bb.

 

Så om standardavvikelsen är 20 bb över hundra händer så är standardavvikelsen 2 bb i varje hand (givet att händerna är oberoende).

 

4/2^2 = 1

 

Så, det borde gå bra att använda risk of ruin-formeln likaväl med winrate och standardavvikelse per timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här funkar det:

 

Winrate är det bara att dela ner så att du får det per hand (ex.vis anta att du spelar 45 händer per timme per bord online, eller kolla faktiskt efter hur många händer du har spelat).

 

Standardavvikelsen är lite knepigare. Du måste kvadrera den först (^2) för att få ut variansen per timme. Sen kan du dela ner den enligt ovan så du får det per hand. Till sist tar du roten av variansen och får tillbaka standardavvikelsen per den nya tidsenheten vilket du kan pluppa in i formeln.

 

Hepp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här funkar det:

 

Winrate är det bara att dela ner så att du får det per hand (ex.vis anta att du spelar 45 händer per timme per bord online, eller kolla faktiskt efter hur många händer du har spelat).

 

Standardavvikelsen är lite knepigare. Du måste kvadrera den först (^2) för att få ut variansen per timme. Sen kan du dela ner den enligt ovan så du får det per hand. Till sist tar du roten av variansen och får tillbaka standardavvikelsen per den nya tidsenheten vilket du kan pluppa in i formeln.

 

Hepp!

Well, det behövs mycket data för att få en bra uppskattning av standardavvikelsen, se den här artikeln som behandlar problemet:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=6644

 

Och det är ingen vits med att göra omvandlingen du talar om för om du har winrate och standardavvikelse per timme kan du likväl använda dessa i risk of ruin-formeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...