Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja. Det här är min första tråd och jag är nästan fullkomligt grön på området. Jag har spelat olika typer av poker med bättre och sämre motståndare och polare i kanske tre år nu men först det senaste halvåret börjat förstå vilket komplext spel det är och, som ni kanske kan lista ut, övergått till texas hold´em.

Nu till min fråga eller vad man ska kalla det:

Vi brukar lira homegames en, två eller tre gånger i veckan och då rör det sig om något slags miniturnering eller vad man ska kalla det. Vi är oftast runt tio spelare och brukar dela upp markerna mellan oss så att alla har ett sammanlagt värde av runt 1500 i marker. Blindsen startar på 25 25 varefter de blir 25 50, 50 100 osv. De höjs varje halvtimme.

Något jag märkt och som visat sig stämma oftare än vad jag kunde ha trott är att den som efter, säg 1/3, 1/2 eller ännu mer av spelets gång har minst marker väldigt ofta slutar som vinnare eller iaf tvåa. Hur kommer det sig? Är det den psykologiska aspekten, att han får ett stort övertag när han lyckas ta sig upp från botten? Nog för att naturligtvis många shortstacks åker ut tidigt men ändå. Om någon har något att säga om det här så vore jag hemskt tacksam, om inte annat kanske det kan hjälpa mig att bättre förstå hur jag ska utnyttja mina underlägen :D

* RP och flytt till Turneringspoker - QoS *

Postad

Jag ju ibland vara så att lillstacken känner sig tvingad att trycka medan de andra inte vill riskera något.. Alltså, om det är 5 spelare, där 4 har ungefär lika mycket och en 5:e är shortstack, så kan ofta de större stackarna folda för att de känner att de har ett bra läge för att vinna, och inte vill riskera något.

Detta är ju ett fel tankesätt, men det verkar stämma ganska ofta. jag har själv flera gånger i våra homegame gått från att ha 4-5 bb till att vinna, och då genom att skrämma iväg spelarna genom agtt bluffa/lira aggro