ninreb Postad 10 Oktober , 2006 Rapport Postad 10 Oktober , 2006 -Hej. Jag heter Ninreb och är spelmissbrukare. -Hej Ninreb. Det här handlar inte om alkolism men det är ju en bra start. Är jag spelmissbrukare? Presentation. Ninreb, 24 år, spelat poker i lite mindre än ett och ett halvt år och spelat in minst en kvarts miljon SEK. Spelat allt från texas och sitngos till PLO och MTTS. mest fl 1-2 där jag vunnit mycket. Borde inte allt vara frid och fröjd. då???Senaste månaderna har jag både spelat och vunnit mindre. JAg har ledsnat lite. Jag gör det nästan enbart för pengarna nuförtiden. Det är inte specielt roligt att raisa med AJo från CO varenda jävla dag. Det är inte speciellt intressant. Jag är bara pengakåt. Bara att erkänna. Men nu har jag haft en downstreak och börjar känna att det är dags att lägga av. OBS med downstreak menar jag en månad som bara är svagt plus. spelar kanske bara 1-2 h nuförtiden jämfört med 5h förr. Vad är anledningen till att jag vill sluta då? MAN BLIR JU FÖR FAN HELT APATISK AV ATT SPELA POKER. Förr var jag intresserad v musik, jag var intresserad av film, jag läste böcker, jag köppte mycket kläder, kort sagt, jag var intresserad av det mesta som förgyllde livet. Nu handlar allt om att grinda upp sin bankroll. Allt annat bleknar i jämförelse med pokern. Allt handlar om att få kapitalet att växa. JAg är för tillfället i barcelona med min fllickvän, världens underbaraste. Jag skulle kunna njuta mycket mer av att vara här. Men istället tänker jag mest på poker. Jag tror inte att man kan vara lycklig i längden av att bara spela poker. Okej, vissa kanske kan det men jag tror att de flesta här inser att av att sitta och stirra på en (två eller flera) skärmar varje dag och bara spela spela spela är bra. Hur många hade spelat så här mycket om det bara var playmoney? Det är dags sluta eller ta ett långt uppehåll. Att säga att man ska ta ett långt uppehåll kommer bara innebära ett uppehåll på en vecka. Jag erkänner, Jag är spelmissbrukare. Visst man kan vara mer spelmissbrukare. Man kan vara förlorande spelmissbrukare. Men jag har ljugit om pokern för mig själv och för mina nära. Inga allvarliga lögner men ändå. Det är dags att sluta nu. jag vill inte vara en apatisk människa längre. Jag vill njuta av allt som gör vardagen spännande utan att tänka på poker konstant. Jag vill lyssna på Jens Lekman utan att tänka på att check-raisa. JAG VILL INTE VARA APATISK LÄNGRE Citera
Wiznakh Postad 10 Oktober , 2006 Rapport Postad 10 Oktober , 2006 Hej Martin. Tyckte du att det var roligt i början att spela poker, blev du glad av spelet eller blev du bara glad av pengarna? Tyckte du en gång att det var roligt att SPELA poker, inte att vinna pengar kan det vara aktuellt med en paus. Då pratar vi inte en vecka, då ska du ta en paus på flera flera månader så du verkligen kan börja om från början igen. Som det är nu fungerar det inte. Jag har en kompis som har dina problem till och från, har försökt ge honom råd ibland. Det jag märker på honom är att han mår mycket bättre när han har andra saker än pokern som första fokus. Att spela poker som en lite lägre prioritet fungerar för honom, men inte att ha det som det viktigaste. Mitt råd till dig är att lägga av på obestämd framtid, leva gott på dina pengar och spendera dem på att ha roligt och komma ut och göra saker. Res gärna. Om du senare känner att du är på ett annat stadium i livet och att du kan klara av att spela poker på en hälsosam nivå kan du fundera på att börja igen, men gör det inte lättvindigt. Klarar du inte av att sluta måste du ha proffesionell hjälp. Du har ju råd med det i alla fall. Citera
ninreb Postad 10 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 10 Oktober , 2006 Tack för ett bra svar. Problemet är mest att jag tänker på poker jämt. Eller snarare att jag tänker på pengar jämt. Jag vill vinna så mycket att jag bara kan glassa sen. Men man kommer alltid vilja ha mer . Det kommer aldrig sluta. Mest av allt vill jag tex kunna gå till ikea och kunna njuta av att titta på möbler och inredning utan att hela tiden tänka på pengar. Jag önskar att jag inte hade börjat spela poker utan haft ett vanligt jobb och vanliga intreseen och inte varit stressad och ha ont i magen jämt. Jag önskar att jag aldrig börjat spela poker. Hade jag kunnat lämna tillbaka alla pengarna och gå tillbaka 1.5 år i tiden hade jag gjort det. Citera
loka2 Postad 10 Oktober , 2006 Rapport Postad 10 Oktober , 2006 Tack för ett bra svar. Problemet är mest att jag tänker på poker jämt. Eller snarare att jag tänker på pengar jämt. Jag vill vinna så mycket att jag bara kan glassa sen. Men man kommer alltid vilja ha mer . Det kommer aldrig sluta. Mest av allt vill jag tex kunna gå till ikea och kunna njuta av att titta på möbler och inredning utan att hela tiden tänka på pengar. Jag önskar att jag inte hade börjat spela poker utan haft ett vanligt jobb och vanliga intreseen och inte varit stressad och ha ont i magen jämt. Jag önskar att jag aldrig börjat spela poker. Hade jag kunnat lämna tillbaka alla pengarna och gå tillbaka 1.5 år i tiden hade jag gjort det. Jag önskar att jag inte hade börjat spela poker utan haft ett vanligt jobb och vanliga intreseen och inte varit stressad och ha ont i magen jämt. Vet din flickvän om att du har spelproblem? Det verkar som om du behöver någon att prata med som kan ta bort fokusen från pokern. Citera
ninreb Postad 10 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 10 Oktober , 2006 delvis vet hon det. hon ser ju hur det påverkar mig. Vad jag egentligen vill ha poängterat är att även om man vinner massa pengar så finns det en stor risk att poker kommer medföra massa ångest. Citera
rosen Postad 10 Oktober , 2006 Rapport Postad 10 Oktober , 2006 känner igen det så väl. vunnit en hel del pengar, men oxå sjukt mkt ångest och det är inte så kul att spela. när man vinner hundratusentals kronor funkar det med lite ängest, men när det blir litet plus vill man aldrig lira igen. skulle lätt byta mot vanligt jobb om jag tjäna hälften i snitt. fast det går kanske över för mig, gjort det förut lycka till! Rosen - pokerproffs sedan några år Citera
mickol Postad 10 Oktober , 2006 Rapport Postad 10 Oktober , 2006 De flesta onlineproffs vet ju vad man gett sig in på och de flesta tycker ju likadant, man gör det inte för nöjets skull. Man får helt enkelt sätta pengarna man tjänar i perspektiv till vad man får offra. Precis som Rosen säger skulle jag lätt ta ett "vanligt" jobb om man fick någolunda lika lön. Tror knappast jag kommer spela poker mer än 1-2 år till för nu börjar det kännas att man försakat alldeles för mycket i livet. Citera
ninreb Postad 10 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 10 Oktober , 2006 JAg uppskattar svaren. Jag har även fått ett par meddelanden som varit possitiva. Jag är inte en grov spelmissbrukare. Knappast medel heller. Snarare är jag lätt spelmissbrukare, jag har inte försakat så mycket. Men jag tycker det är för mycket. Man offrar så mycket av sin glädje för andra saker och lägger istället all energi på poker. Det är inte speciellt ball. Det är så många som tror att pokerproffs är en dans på rosor och spännande hela tiden. Det är mest ångest faktiskt. Citera
Zyr Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 man blir pengaskadad ganska snabbt själv har jag lirat ganska mycket poker senaste 2 åren, känner lite igen mig i din story, men är långt långt ifrån så hela tiden även om man istället skulle jobbat/pluggat/whatever så skulle man haft dåliga perioder då man varit deppad men jobbigt om det är så hela tiden, hur skulle du t.ex må om det började gå riktigt dåligt? (toklosa en månad eller två) Citera
pisak84 Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Känner igen mig i mycket av vad du skriver med två stora skillnader dock. 1. Tycker fortfarande poker är roligt, att ständigt försöka bli bättre, att spela ut duktiga spelare, när man spelar bra och har flyt på det så finns det nästan ingen bättre känsla. Poker är inte bara mitt jobb även en hobby som jag älskar fortfarande. 2. Även om apatin och ångesten finns där ibland så är det i slutändan värt det. Får mer ångest över att tänka på att ta ett jobb jag egentligen inte vill ha och jobba 8 timmar om dagen bara för att få ihop till hyra och mat och lite nöjen om inte räkningarna är för höga. Skillnad dock om man pluggar till något åtråvärt eller redan har möjlighet att få ett jobb man faktiskt finner intressant. Svårt för mig personligen att komma på något sätt för mig att leva bättre än jag gör och har gjort som pokerspelare, trots magknipen under dåliga perioder och ångesten över tiltar och att man konstant tänker på pengar. Citera
Recommended Posts