Gå till innehåll

Mörkpoker hi/lo No qualifier


eurythmech

Recommended Posts

Kan bli lite halvklurigt spel tror jag att spela split med enbart mörka kort.

 

Kan säkert kunna bil lite kul om man kommer på lite modifikation och jag tror att man ska ställa krav på låghanden som man gör i Omaha Hi/Lo och High/Low split.

 

Känns definitivt som mer poker än knarkspel som 5-2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
rakemaskin.

 

I second that.

 

När man spelar det här spelet live så brukar man köra med declaration, så att man kan scoopa.

 

Vad menas med declaration?

 

Man säger vilken del av potten man går mot när det är visning. Går du mot den låga delen måste du ha bäst låg eller att ingen annan sa låg... Är ni två kvar när det är showdown och ena säger high och andra low så splittas potten oberoende av vad ni har...

 

Tror jag. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag. :roll:

Ungefär så. Men om båda går lågt eller högt så tar vinnaren hela potten.

 

Och om någon går högt och lågt så måste han också vinna båda hållen eller förlora allt. Dvs om han nu har A2345 och är uppe mot KKKKA och QQQQA så delar de två senare händerna på potten om han sagt att han går åt båda hållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag. :roll:

Ungefär så. Men om båda går lågt eller högt så tar vinnaren hela potten.

 

Och om någon går högt och lågt så måste han också vinna båda hållen eller förlora allt. Dvs om han nu har A2345 och är uppe mot KKKKA och QQQQA så delar de två senare händerna på potten om han sagt att han går åt båda hållen.

 

Borde inte KKKKA vinna hela potten förutsatt att han gick åt högen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte KKKKA vinna hela potten förutsatt att han gick åt högen?

Eh, just det ja. Vi kan låtsas som jag menade att de enda som kan vinna någon del av potten är det två senare händerna.

 

Fast jag undrar hur det går om samtliga spelare i den situationen skulle deklararerat hi-lo. Ingen är ju kvalificerad att scoopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant som jag funderat över om det skulle funka och hurivida det skulle vara ett kul spel är 5CD/8S.

 

Med det menar jag mörkpoker H/L (A to 5) med samma handranking och kvalificering som i sökö/8. Med fyrstegar/fyrfärger och kvalificerande fyrlågar får man ju lite mer potentiella scoophänder även om de ofta är ganska svaga åt minst ena hållet. (Detta kan dock vara en intressant finess.)

 

Skulle man spela 5CD/8 rakt av är ju en väldigt stor majoritet avkvalificerande låghänder slagna av any pair för högen vilket gör spelet ganska värdelöst i mina ögon.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...