Gå till innehåll

Syna med färgstege ger rejält +EV, exempel i 5CD?


Hickmott

Recommended Posts

När jag läste Playboys mörkpokerarbete hakade jag upp mig på det här, som jag anser är direkt felaktigt:

 

3.5. Pottodds

[...]

Ett extremt exempel:

Du spelar mörkpoker med din gamle vän A. A är en mycket försiktig spelare som senaste gången han höjde en tia var någon gång i början av 90-talet och då hade han fyrtal. Du plockar upp din hand och ser Ks Qs Js Ts 9s. Straight flush! En fantastisk hand, kanske den bästa handen du någonsin kommer få. Då tittar A på sina kort, han bleknar till i ansiktet, tar upp sitt checkhäfte och lägger in en check på 25 000 kr i potten. Vad gör du nu? Svaret är självklart men gör ont. Det finns bara en hand som slår dig men hans agerande säger definitivt att han har den. Du kastar.

 

Jag antar att det här är taget direkt från Glimne, men kommer inte ihåg om just det här exemplet finns med i Pokehandboken.

 

Nu till kärnan: Jag hävdar att A skulle spela en lägre färgstege exakt likadant (för övrigt ett sanslöst korkat spel), och därför måste man syna. Undantaget att man har en sådan klockren read att man faktiskt kan sätta honom på en Royal, men jag kan inte se att det ska kunna ske.

 

Orkar inte räkna matte nu (får lov att göra det om någon begär det), men visst fan måste det vara rejält med +EV att syna här?

 

//Hickmott

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt exempel måste jag säga. Men skall man tolka det bokstavligen och herr A senast höjde en tia (10 kr) för ett tiotal år sedan med ett fyrtal och i nuläget höjer med 25,000 så skulle jag nog personligen bli jäkligt nervös. Om man bortser från oddsen skulle jag inte kunna se en annan möjlighet än att A fått in en royal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt exempel måste jag säga. Men skall man tolka det bokstavligen och herr A senast höjde en tia (10 kr) för ett tiotal år sedan med ett fyrtal och i nuläget höjer med 25,000 så skulle jag nog personligen bli jäkligt nervös. Om man bortser från oddsen skulle jag inte kunna se en annan möjlighet än att A fått in en royal.

 

Du tycker inte att sannolikheten är större att han fått in en lägre färgstege än din och dessutom spelar den på exakt samma sätt?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte att sannolikheten är större att han fått in en lägre färgstege än din och dessutom spelar den på exakt samma sätt?

 

Om jag skall svara vad jag "tycker" så - nej. Personens spelstil (bortsett från att exemplet är absurt) tycker jag tydligt antyder att A fått in en hand som han vet är oslagbar.

 

Jag är för dålig på den matematiska pokern för att kunna motivera det korrekt, men straight flush torde väl vara ca 15-20 ggr svårare att få än fyrtal. En insats som är 2500 ggr större än vad personen tidigare satsat på fyrtal borde betyda en än starkare hand, eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det här är taget direkt från Glimne, men kommer inte ihåg om just det här exemplet finns med i Pokehandboken.

Det är det för informationen, tror det är en kopiering rakt av.

Jag skulle nog inte sätta honom på just en royal, jag skulle nog sätta honom på en straightflush i värsta fall. Även om det är en vansinnigt tight kille så kan han lika gärna ha en SF och ha slagit sig själv i skallen för att han bara höjde med 10kr med sitt fyrtal i 10 år nu och nu ska ta igen rejält. Med den riktigt fina Kung höga färgstegen hade jag nog synat om jag vetat att jag iaf inte hade behövt leva i gränden i en pappkartong i ett par månader om jag torskade :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte att sannolikheten är större att han fått in en lägre färgstege än din och dessutom spelar den på exakt samma sätt?

 

Om jag skall svara vad jag "tycker" så - nej. Personens spelstil (bortsett från att exemplet är absurt) tycker jag tydligt antyder att A fått in en hand som han vet är oslagbar.

 

Jag är för dålig på den matematiska pokern för att kunna motivera det korrekt, men straight flush torde väl vara ca 15-20 ggr svårare att få än fyrtal. En insats som är 2500 ggr större än vad personen tidigare satsat på fyrtal borde betyda en än starkare hand, eller tänker jag fel?

 

Nej, du tänker inte fel, men du missar en av mina poänger. Jag är övertygad om att även en stor, grå sten skulle satsa lika hårt på en lägre färgstege också, alltså måste man syna. Inget snack om att han har en ruskigt bra hand, men chansen är så stor att han har en lägre färgstege att man inte har något val.

 

Bra argument dock. Ser gärna att diskussionen fortsätter.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du tänker inte fel, men du missar en av mina poänger. Jag är övertygad om att även en stor, grå sten skulle satsa lika hårt på en lägre färgstege också, alltså måste man syna. Inget snack om att han har en ruskigt bra hand, men chansen är så stor att han har en lägre färgstege att man inte har något val.

 

Bra argument dock. Ser gärna att diskussionen fortsätter.

 

//Hickmott

 

Tror det egentligen "comes down to" vad man själv är för speltyp och vad insatsen i fråga betyder för en. För en spelare av min magnitud är 25,000 en astronomisk summa. Speciellt om den skulle komma från en super, supertight spelare. Därmed följer att den enda möjliga tolkningen för mig är att det är en Royal.

 

Dock är det ju matematiskt intressant att se vad man borde göra. Jag är inte rätt man att göra det. Satt och tittade snabbt på det dock. Utseluter man fyrtal och lägre så kan A ha 44 möjliga händer. 4 av dessa ger A vinst, 4 leder till split och 36 leder till "vår" vinst. Frågan är ju då om man tillskriver samtliga dessa 44 händer samma sannolikhet? Gör man det torde det ju vara självklart att man skall syna.

 

Edit: Kom fram till att ovan text var ganska självklar. Det intressanta är ju självklart just vilken sannolikhet man tillskriver de olika händerna och vilket väntvärde (är det så det heter?) man får ut av det. I min åsikt är det ju dock omöjligt att ge ett generellt svar på detta. Beror ju helt på hur man som individ tolkar situationen och sannolikheterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle förklara för honom att vi kör med table stakes. För övrigt är det no-way som jag skulle plocka en gammal vän på 25 000 om han tycker en tia är mycket att gambla på. Risken är alldeles för stor att man blir en vän fattigare och jag misstänker att gamla vänner är värda en bit mer än 25 000 kronor.

 

Om man ska se mer generellt på problemet så borde man ju spelteoretiskt kunna se hur stor del av sina händer som man kan lägga om betet är n kronor. Fast just nu kommer jag inte alls ihåg hur man gjorde det. Men all-in bet är inte en särskilt komplicerad historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Det är ett mycket enkelt problem om man tänker logiskt.

Herr A.(ndersson?) skulle ha satsat som följer ;

 

Han hade skrivit en check på 400000:- om han haft Royal.

200000 på str8fl K hög.

100000 på str8fl Q hög

50000 på str8fl J hög

25000 på str8fl 10 hög

12500 på str8fl 9 hög.

osv ...

 

Av tabellen framgår som ni ser att han hade straightflush 10 hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett mycket enkelt problem om man tänker logiskt.

Herr A.(ndersson?) skulle ha satsat som följer ;

 

Han hade skrivit en check på 400000:- om han haft Royal.

200000 på str8fl K hög.

100000 på str8fl Q hög

50000 på str8fl J hög

25000 på str8fl 10 hög

12500 på str8fl 9 hög.

osv ...

 

Av tabellen framgår som ni ser att han hade straightflush 10 hög.

 

Jag tycker att det vore lite småintressant att se hur du kommer fram till det här...

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett mycket enkelt problem om man tänker logiskt.

Herr A.(ndersson?) skulle ha satsat som följer ;

 

Han hade skrivit en check på 400000:- om han haft Royal.

200000 på str8fl K hög.

100000 på str8fl Q hög

50000 på str8fl J hög

25000 på str8fl 10 hög

12500 på str8fl 9 hög.

osv ...

 

Av tabellen framgår som ni ser att han hade straightflush 10 hög.

 

Jag tycker att det vore lite småintressant att se hur du kommer fram till det här...

 

//Hickmott

 

Han känner herr Andersson, såklart! Det framgår av att känner till hela hans efternamn, trots att bara första bokstaven nämns i exemplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Det är ett mycket enkelt problem om man tänker logiskt.

Herr A.(ndersson?) skulle ha satsat som följer ;

 

Han hade skrivit en check på 400000:- om han haft Royal.

200000 på str8fl K hög.

100000 på str8fl Q hög

50000 på str8fl J hög

25000 på str8fl 10 hög

12500 på str8fl 9 hög.

osv ...

 

Av tabellen framgår som ni ser att han hade straightflush 10 hög.

 

Jag tycker att det vore lite småintressant att se hur du kommer fram till det här...

 

//Hickmott

 

Han känner herr Andersson, såklart! Det framgår av att känner till hela hans efternamn, trots att bara första bokstaven nämns i exemplet.

 

Han heter Adolf i förnamn om någon skulle vara intresserad av att veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...