Gå till innehåll

PLO8 - A359 double suited, flop beslut


Recommended Posts

Jag är väldigt ny på omaha Hi/Low och behöver defenitivt ett par örfilar för att shapa upp mitt spel. Jag har koll på att man vill ha både den högsta och lägsta handen + en vag aning om vad som är en bra starthand.

 

Min tafathet i spelet gör alla reads obefintliga.

 

Hand #119066436 vid bordet: Haddock 1

Startad: Fri Oct 06 17:33:28 2006

 

iamivar sitter på plats 1 med 354.78

Sonic_07 sitter på plats 2 med 65.18

AJM sitter på plats 3 med 109.45

Acksson sitter på plats 4 med 49.63

soros sitter på plats 5 med 236.73

Kristina37 sitter på plats 6 med 145.40

spiker77 sitter på plats 7 med 43.25

Wharic sitter på plats 8 med 105.70

Lots sitter på plats 9 med 52.07

soccermen sitter på plats 10 med 216.93

 

Lots satsar s mörken 1.00

Wharic satsar l mörken 0.50

 

Wharic: 5:diamond:, A:diamond:, 3:spade:, 9:spade:

Jag gillar den här typen av hand.. jag har bra möjligtheter till en bra low + färg och stegmöjligheter. Usel pos dock så jag synar endast.

 

Lots: --, --, --, --

soccermen: --, --, --, --

iamivar: --, --, --, --

Sonic_07: --, --, --, --

AJM: --, --, --, --

Acksson: --, --, --, --

soros: --, --, --, --

Kristina37: --, --, --, --

spiker77: --, --, --, --

 

Pre-flop:

 

soccermen: Syna 1.00

iamivar: Lägger mig

Sonic_07: Syna 1.00

AJM: Passa

Acksson: Syna 1.00

soros: Syna 1.00

Kristina37: Lägger mig

spiker77: Lägger mig

Wharic: Syna 1.00

Lots: Passa

 

Flop (Board: 2:spade:, 5:spade:, 6:heart:):

 

Jag har ett kasst färgdrag i spader och en bra low. Usel position så en check känns naturlig.

 

Wharic: Passa

Lots: Passa

soccermen: Passa

Sonic_07: Satsa 3.00

AJM: Lägger mig

Acksson: Höj 9.00

soros: Lägger mig

 

Betat och höjt... Är en syn här ok? Om jag bara kommer vinna på en low så vill jag ju ha så många som möjligt. Färgdraget är inget att räkna med antar jag fast jag har stegmöjligheter. Att någon annan med färgdrag ska sitta på en samma eller bättre low än mig tycker jag är osannolikt.

 

Hur gör man nu? Är det korrekt att syna en raise här? Säg att vi synar och ett tredje spader kommer på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog lagt mig, någon har redan en färgdig stege, med kanske högre färgdrag samt kanske samma låg som dig, du stoppar alltså ind egen med chans på halva potten där du troligen splittar, mao rätt så stor chans att du blir kvartrad (Halva lågen).

 

Hade hjärtret varit ett ruter så hade handen dock kunnat bli kul att kika vidare med.

 

Kommer bättre lägen... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske därför jag är så risig på Hi/Lo, jag skulle för det första pottat ur possition där med nötlåg plus ett färgdrag å lite steggrejjer, eller minst check-callat, du har ju för tillfället nötlåg, så att du är slagen på den finns ju inte, dock kan du som Djens sa vara kvartad just nu, men en så liten bet å sen e så liten raise skulle jag absolut inte släppa den handen med. Men då är jag inte någon Hi/Lo expert heller (Förövrigt inte expert på något annat spel heller....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tjänar inga pengar på att lägga dig där på svs.

 

Jag check-pottar om för att hamna HU i handen, där du har riktigt bra equity mot standardfisken på de där borden. En 34xx utan någonting släpper inte sin hand i det läget. A4xx med nötfärgdrag viker heller aldrig i livet där. Det kombinerat med att A34x med högre färgdrag i princip är den enda handen du är fetslagen av gör det ganska enkelt att ta sig till showdown. Att folda ÄR ett riktigt dåligt spel. Du har ett monster till starthand, och då räcker det oftast med att få en skaplig flopp för att tjäna pengar. Den här gloppen är då minst skaplig.

 

Det där du säger med att du har en låg och vill ha med så många som möjligt i handen är ju ren bullshit. Det funkar inte så på lowlimit. Ditt primära mål ska vara att driva ut marginella höghänder samt bättre drag än dina egna. Du har riktigt bra scoopmöjlighet om du bara spelar mot en motspelare, och därför bör du spela mot så få som möjligt. Om inte annat kommer du att frirulla väldigt ofta för högen nät du blir synad av marginella höghänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske därför jag är så risig på Hi/Lo
, jag skulle för det första pottat ur possition där
med nötlåg

 

risigt o inte kunna läsa handen..=).. ingen nötlåg där va?.. tycker att passa denna handen är rätt självklart.

 

Ditto...

 

Floppen är 652.

 

Nötlågen är således 6532A.

 

Hero har A3 på handen.

 

Hero har således nötlåg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm...ok ponkass vad är nötlågen då? För mig är den ett givet checkpottläge. Speciellt på svenska spel. Viker du den här handen så är du tightare än dan glimne. Har du tur så spelar du inte mot amöbor iaf och kan isolera dig mor made st8 och scoopa potten om du träffar färgen. Allt annat känns fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vekt att lägga nötlåg med drag till high mot i regel dåliga spelare. Du kan ju tom ha ett set och en 4,7 utan flushdrag emot dig.

 

Jag skulle nog beta ut floppen just med tanke på att jag har sån dålig position att jag slipper hamna i mackan senare. Nu vet du varken hur stark better 1 är eller de som passat bakom dig och är kvar att agera.

 

Men slaskig som man har blivit av åren skulle man väl lira för hela sitt inköp efter en sån där flop. Aldrig fel att bli kvartad då får man ju i alla fall något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cool.. Då har jag lite koll på hur jag borde ha gjort! Jag försöker att bara spela A + 2 kort till wheel + ett för high eller gärna en sexa. Det vill säga tex A246 eller A24K.

 

Handen fortsatte så här...

 

Flop (Board: 2:spade:, 5:spade:, 6:heart:):

 

Wharic: Passa

Lots: Passa

soccermen: Passa

Sonic_07: Satsa 3.00

AJM: Lägger mig

Acksson: Höj 9.00

soros: Lägger mig

Wharic: Syna 9.00

Lots: Syna 9.00

soccermen: Lägger mig

Sonic_07: Syna 9.00

 

Turn (Board: 2:spade:, 5:spade:, 6:heart:, J:spade:):

 

Fortsätter mitt veka spel nu med 9 hög färg och bästa low. Förväntar mig en ev. split och blir orolig för att inte vara ensam den låga.

 

Wharic: Passa

Lots: Passa

Sonic_07: Satsa 43.00

Acksson: Lägger mig

Wharic: Syna 43.00

 

Att jag överhuvud taget väljer att bara syna istället för att ställa skäms jag för. Troligtvis en reflex jag har från texas när jag har en riktigt stark hand och vill ha fler bakom med i potten. Förmodligen helt missanpassat här :roll:. Här var jag duktigt rädd för högre färg och att få splitta low.

 

Lots: Lägger mig

 

River (Board: 2:spade:, 5:spade:, 6:heart:, J:spade:, 9:heart:):

 

Wharic: Passa

Sonic_07: All in

Wharic: Syna 12.18

 

Showdown:

 

Sonic_07 visar: 9:diamond:, 6:club:, 7:spade:, A:spade: (färg med ess i topp)

Sonic_07 visar: 9:diamond:, 6:club:, 7:spade:, A:spade: (7,6,5,2,A som låg hand.)

Wharic visar: 5:diamond:, A:diamond:, 3:spade:, 9:spade: (färg med högsta kort knekt)

Wharic visar: 5:diamond:, A:diamond:, 3:spade:, 9:spade: (6,5,3,2,A som låg hand.)

 

Huvudpott:

Sonic_07 vinner potten på 74.78 med färg med ess i topp, ess sidokort.

 

Huvudpott:

Wharic vinner potten för lägsta hand på 74.78 med 6,5,3,2,A

 

---------------------------------------------------------------

Ett par avslutande frågor. Är det vettigt att jaga när man i stort endast har/har drag till en low? Syna PF för att se en flop med tex QQxx och försöka träffa set?

 

Sen så ska en hand som 6789 vara bland det sämsta man kan få har jag läst nånstans. Dags att läsa andra halvan av PLO8 kapitlet i Super System tror jag.

 

Tack för alla svar :D !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cool.. Då har jag lite koll på hur jag borde ha gjort! Jag försöker att bara spela A + 2 kort till wheel + ett för high eller gärna en sexa. Det vill säga tex A246 eller A24K.

Tycker du övervärderar A2 och undervärderar 23. Det är ju väldigt bökigt att få så mycket pengar när nötlågen är A2 eftersom den är så uppenbar. När det ligger A på brädan så blir det ofta åka av med rätt mediokra låghänder.

 

KQJT och sånt är ju också bra som spekulativa händer om floppen kommer med bara höga kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4567 5678 6789 Är riktigt risiga händer i hi/lo eftersom antingen bygger dom suckerstege eller så finns det lowmöjligheter, därför är chansen att scoopa minimal... Jag anser att pockets över T med antingen A2 A3 Axs (eller ena delen av paret suited då) är spelbara. Höga sets är väldigt bra även här, speciellt eftersom ingen kan ha en färdig låg om du floppar högt set. Har man dessutom en A2 eller A3 till settet är det stor chans att om nån stoppar in degen med bara ett lågdrag så kan du antingen splitta lowen eller scoopa.. men t.ex. JJ58 är inte en hand jag spelar iaf. Eventuellt raise från button för steal eller liknande :P KKxx spelar jag dock även om det kanske är fel, men set i K är fint :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...