-8A- Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Har funderat lite kring en lämplig strategi för att flytta upp i nivåer, men inte kommit på någon som är riktigt bra. Kravet är att jag vill spela med en minimal Risk of Ruin. Mitt mål är inte att maximera vinsten per timme, utan att kunna spela på så hög nivå som möjligt utan att riskera att tappa hela bankrullen. Alternativ ett som jag fundera kring var att sätta upp 'regler' för mig själv i stil med: 1) När jag har plussat så mycket på nivå A att plusset motsvarar 30st inköp på nivå B, så är det OK att gå upp till nivå B 2) Om jag jag går back 10st inköp på nivå B (totalt sett från tidpunkten för uppväxlingen) måste jag växla ner och spela på nivå A igen. 3) För att få växla upp till nivå B igen måste jag åter igen spela ihop 30st nya inköp för nivå B. (detta för att säkerställa att bankrullen växer långsamt även om jag ligger och harvar mellan två nivåer) Fördelen med den strategin är att jag isf spelar med mycket liten risk för att bankrullen helt skall försvinna. Nackdelen är att det kan ta ganska lång tid att spela ihop 30st inköp för nästa nivå. Och om jag skulle råka backa 10st inköp på den nya nivån, är det segt att växla ner till föregående nivån och harva ihop 30st nya inköp för den högre nivån. En annan strategi är att helt enkelt kolla på de senaste 200 (för lite?) genomförda matcherna på nivå A, och om man har ett ROI > X så är det OK att växla upp till nästa nivå, under förutsättning att bankrullen > 30st inköp på den nya nivån. Vad skall X vara isf? Vad är era tankar kring detta? Vilka nyckeltal använder ni för att se när det är dags att växla upp? Att bara skotta någon gång då och då på nästa nivå lockar mig inte. När jag växlar upp vill jag veta att jag kan spela iaf 10st matcher utan att behöva oroa mig för att behöva växla ner eller att förlora hela rullen. Jag vill inte lösa det problemet genom att sätt in mer pengar på rullen, utan genom att helt enkelt spela ihop de pengarna. Tacksam för era synpunkter. Mvh, Leif Citera
Jeppann Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 När jag känner mig mogen och kan ta en förlust på den nya nivån. Är rätt nära NL400 nu bankrullemässigt, men kräver bra mkt mer pengar innan jag går upp. Kan inte hantera pengarna det handlar om där helt enkelt. Citera
petla Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Jag försöker hålla mig till att ha 100 inköp på nya nivån, backar ner om jag förlorar 10% av rullen eller 10 inköp, vilket borde vara samma sak. Citera
ampixo Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Jag försöker hålla mig till att ha 100 inköp på nya nivån, backar ner om jag förlorar 10% av rullen eller 10 inköp, vilket borde vara samma sak. Spelar du SNGs? Isåfall är det ju inte jättesvårt att tappa 10inköp. Finns väl ingen särskild gräns för när du ska byta nivå. När du känner dig bekväm att kliva upp är det ju bara att kliva upp. Citera
petla Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Ja, jag spelar sng, kanske ska förklara lite tydligare, om rullen går upp till 1000E går jag upp till 10E, om rullen skulle sjunka till 900E går jag ner till 5E igen alltså 10% minus av startsumman. Men dessa regler är inget jag följer till 100% . Citera
Gäst Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Ja, jag spelar sng, kanske ska förklara lite tydligare, om rullen går upp till 1000E går jag upp till 10E, om rullen skulle sjunka till 900E går jag ner till 5E igen alltså 10% minus av startsumman. Men dessa regler är inget jag följer till 100% . Personligen skulle det aldrig funka för mig att bara tillåta mig själv att backa 10 inköp. Tycker det händer rätt ofta. Men det är väl från person till person vad man trivs med. Citera
Doc Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Jag går upp om jag känner mig uttråkad och behärskar nuvarande nivå OCH har minst 10 inköp (SnG) i BR för nästa nivå. Jag har hittils aldrig gått ner efter att ha gått upp en nivå men antar att jag skulle retirera efter gulning. Hade jag bara rulle för en högre nivå skulle jag aldrig tveka att gå upp. Tycker att skicklighetsskillnaden mellan nivåerna oftast är marginell och man kan ganska snabbt anpassa sig till det nya spelet. Citera
Spelgalen Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 En bra idé är att gå upp i nivå när man känner att man är den sbsolut bäste spelaren på nivån man har spelat på. När man väl känner detta har man även alltid tillräcklig rulle för att spela på den högre nivån. Citera
ampixo Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Jag går upp om jag känner mig uttråkad och behärskar nuvarande nivå OCH har minst 10 inköp (SnG) i BR för nästa nivå.Jag har hittils aldrig gått ner efter att ha gått upp en nivå men antar att jag skulle retirera efter gulning. Hade jag bara rulle för en högre nivå skulle jag aldrig tveka att gå upp. Tycker att skicklighetsskillnaden mellan nivåerna oftast är marginell och man kan ganska snabbt anpassa sig till det nya spelet. Är detta typ lite ironiskt? Det går fort att anpassa sig till det nya spelet på högre nivåer? Du menar att du aldrig har backat ett par inköp i början på en ny nivå? Du har aldrig haft 10 raka OTM? Spelar du en äckligt lång rush? Citera
Doc Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Jag går upp om jag känner mig uttråkad och behärskar nuvarande nivå OCH har minst 10 inköp (SnG) i BR för nästa nivå.Jag har hittils aldrig gått ner efter att ha gått upp en nivå men antar att jag skulle retirera efter gulning. Hade jag bara rulle för en högre nivå skulle jag aldrig tveka att gå upp. Tycker att skicklighetsskillnaden mellan nivåerna oftast är marginell och man kan ganska snabbt anpassa sig till det nya spelet. Är detta typ lite ironiskt? Det går fort att anpassa sig till det nya spelet på högre nivåer? Du menar att du aldrig har backat ett par inköp i början på en ny nivå? Du har aldrig haft 10 raka OTM? Spelar du en äckligt lång rush? Jag är inte ironisk. Det är så jag upplevt klättringen från 5$ till 55$. Visst backar jag 10 inköp ibland men det har hittils aldrig hänt i början på en nivå. Citera
thefman Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Jag går upp om jag känner mig uttråkad och behärskar nuvarande nivå OCH har minst 10 inköp (SnG) i BR för nästa nivå.Jag har hittils aldrig gått ner efter att ha gått upp en nivå men antar att jag skulle retirera efter gulning. Hade jag bara rulle för en högre nivå skulle jag aldrig tveka att gå upp. Tycker att skicklighetsskillnaden mellan nivåerna oftast är marginell och man kan ganska snabbt anpassa sig till det nya spelet. Är detta typ lite ironiskt? Det går fort att anpassa sig till det nya spelet på högre nivåer? Du menar att du aldrig har backat ett par inköp i början på en ny nivå? Du har aldrig haft 10 raka OTM? Spelar du en äckligt lång rush? Jag är inte ironisk. Det är så jag upplevt klättringen från 5$ till 55$. Visst backar jag 10 inköp ibland men det har hittils aldrig hänt i början på en nivå. Då har du haft flyt. Citera
dafgaard Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 10 inköps-backar har jag nog ca varannan session. Citera
vetgirig Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Om man är en vinnande spelare på nivån man spelar på: - Flytta upp till nästa nivå när man har över 100 inköp på nuvarande nivå - Gå ner när man har under 30 inköp på nuvarande nivå. Om nästa nivå innebär en dubbling av insatsen och man har 20% ROI på nivån man spelar på så behövs det då 100/(2*20%) = 250 SnG per nivå. Är man en vinnande spelare efter 250 SnGs så är man med rätt stor sannolikhet en vinnande spelare även i långa loppen på nivån. En nöjespelare spelar kanske 10 per dag och kan gå upp en nivå på mindre än en månad. Det går då att gå från 5dollarsnivån till 50dollarsnivån på mindre än ett halvår och samtidigt bygga upp bankrullen den vägen. Självklart förutsätter det hela att man är en vinnande spelare på SnG. Ju duktigare man är och desto fler SnG man spelar ju fortare kan det gå. Citera
dlinder Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Kravet är att jag vill spela med en minimal Risk of Ruin. Mitt mål är inte att maximera vinsten per timme, utan att kunna spela på så hög nivå som möjligt utan att riskera att tappa hela bankrullen. Minimal risk of ruin får du ju genom att alltid spela på lägsta nivån. Låter kanske korkat, men det är liksom det enda som går att få ut av det kriteriet. Eller menar du att minimal = 0,5% eller någon annan förbestämd risk? Samma sak med "utan att riskera". Det måste definieras för att det öht ska gå att ge dig råd. Annars har vi ingen aning om hur riskbenägen du vill vara. Citera
-8A- Postad 7 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Kravet är att jag vill spela med en minimal Risk of Ruin. Mitt mål är inte att maximera vinsten per timme, utan att kunna spela på så hög nivå som möjligt utan att riskera att tappa hela bankrullen. Minimal risk of ruin får du ju genom att alltid spela på lägsta nivån. Låter kanske korkat, men det är liksom det enda som går att få ut av det kriteriet. Eller menar du att minimal = 0,5% eller någon annan förbestämd risk? Samma sak med "utan att riskera". Det måste definieras för att det öht ska gå att ge dig råd. Annars har vi ingen aning om hur riskbenägen du vill vara. Helt rätt. Ursäkta om jag skrev lite slarvigt. Jag menar att minimal = en förutbestämd risk, exempelvis 0,5%. Målet är alltså inte att få ner RoR i 0,000001% =) Citera
vetgirig Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Helt rätt. Ursäkta om jag skrev lite slarvigt. Jag menar att minimal = en förutbestämd risk, exempelvis 0,5%. Målet är alltså inte att få ner RoR i 0,000001% =) Helt enkelt att ha stenhårda regler när du skall gå upp i nivå OCH när du skall gå ner i nivå så att du aldrig spelar för mer än du har en viss %-chans att förlora dem. Procentuella risken att gula är beroende på antalet inköp på nivån du spelar på och din ROI och går att räkna ut om man orkar det. 30-inköpsreglen kommer från en beräkning av någon genomsnittlig ROI och ett 95%-konfidensintervall, dvs 5% chans att gula. Samtidigt är det många professionella SnG-spelare som förordar att man skall ha minst 100 inköp. På högre nivåer så minskar ens ROI och man behöver då ett större antal inköp för att överleva på den nivån. Samtidigt får man tänka på att ju lägre chans att gula man vill ta desto fler inköp på nivån måste man ha. Så du behöver två siffror en som talar om när det är dags och prova på nästa nivå och en som talar om för dig när det är dags att gå ner i nivå. Men egentligen så är inte det det viktiga - utan det viktiga är att optimera så att man spelar på den nivån som ger en maximall vinst per tidsenhet. I takt med att man gå upp i nivå så minskar ens ROI% så det gäller att finna den nivån där vinsten per tidsenhet är störst och det kan vara under den nivån som man egentligen har pokerrulle för. Det kan vara som så att man inte är tillräckligt bra för att vara en vinnande spelare på nivån högre än den man spelar på nu. Så generellt så bör man inte spela på en nivå när man har mindre än 30 inköp på nivån för då ökar chansen att gula oerhört mycket eller på en nivå där man inte är en vinnande pokerspelare. Har man mindre än det så bör man alltid gå ner i nivå. Man bör då sätta nivån man gå upp till en siffra som gör att när man går upp i nivå inte har mindre än 30 inköp. Eftersom varje nivå ofta är en dubbling så krävs det då minst 60 inköp på nuvarande nivån för att kliva upp med minst 30 inköp på nya nivån. För att slippa att gå ner i nivå om man förlorar första SnG så bör man då har tillräcklig marginal för att kunna spela ett antal innan man måste gå ner igen. Så att sätta nivån man bör gå upp vid är valfritt men ett tal som 100 är då enkelt att komma ihåg och ger en då 50 inköp på nya nivån vilket borde vara tillräckligt för att man skall kunna etablera sig på nya nivån utan att direkt gå ner i nivå igen. Citera
-8A- Postad 8 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Man bör då sätta nivån man gå upp till en siffra som gör att när man går upp i nivå inte har mindre än 30 inköp. Eftersom varje nivå ofta är en dubbling så krävs det då minst 60 inköp på nuvarande nivån för att kliva upp med minst 30 inköp på nya nivån. För att slippa att gå ner i nivå om man förlorar första SnG så bör man då har tillräcklig marginal för att kunna spela ett antal innan man måste gå ner igen. Så att sätta nivån man bör gå upp vid är valfritt men ett tal som 100 är då enkelt att komma ihåg och ger en då 50 inköp på nya nivån vilket borde vara tillräckligt för att man skall kunna etablera sig på nya nivån utan att direkt gå ner i nivå igen. Tack Vetgirig för ett bra svar! Citera
PrisonX Postad 13 Oktober , 2006 Rapport Postad 13 Oktober , 2006 När du känner dig redo att kunna bemöta en downswing på den nya nivån utan att gå gå under jorden, tycker jag du ska ta klivet upp, det har iaf funkat för mig! Citera
Recommended Posts