Gå till innehåll

Privat Aktiebolag?


ninreb

Recommended Posts

Det här väldigt of topic men det finns många välutbildade här så jag gör ett försök.

FInns det någon som har bra koll på privata aktiebolag här? isåfall

Det är en person som både äger och jobbar i bolaget.

1.VAd har man för rörliga kosntader under ett år?

2.Kan man låta bolaget "vila" några år och inte ha några kostnader.?

3.Vad kostar det att göra sig av med bolaget?

4.Skiter björnen i skogen?

 

om någon vet detta kort och koncist får de gärna berätta var jag hittar detta mer utförligt elelr om någon har svar direkt. mvh martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Utveckla gärna frågan. Rörliga kostnader tolkar jag som kostnader som inte är fasta, d.v.s. kostnader som är beroende av vad företaget gör. Menar du kostnader som inte avser inköp av sådant som ska tillverkas/säljas eller löner? Alltså kostnader som ett företag har för att det är ett företag?

 

Skatt betalar ett företag på sitt beskattningsbara resultat, alltså enbart om det går med vinst. Sen betalar ju företaget sociala avgifter och källskatt också.

 

Kostnaderna för bokföring och revision är ju så klart beroende på företagets verksamhet men det behöver inte kosta speciellt många tusenlappar på ett år. Vanlig bokföring borde dessutom vem som helst kunna lära sig rätt enkelt.

 

2. Aktiebolag kan vara vilande, men helt utan kostnader kan det nog inte bli. Revision krävs men lär inte kosta speciellt mycket om bolaget är vilande.

 

3. Vet ej, men det beror väl på vad du menar med göra sig av med bolaget och hur bolaget ser ut då.

 

4. Ja, om den inte bor i t.ex. ett zoo, då skiter den där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack for bra svar gdaily och Jnl.

 

Men fasta kosnader menar jag sant som bolaget har om det inte har nagon verksamhet alls. Dvs vad finns det for skatter och annt skit som bolaget maste betala oavsett om de driver verksamhet eller inte? Jag undrar pa vilka belopp de har ar ? eller var jag kan ta reda pa dethar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack for bra svar gdaily och Jnl.

 

Men fasta kosnader menar jag sant som bolaget har om det inte har nagon verksamhet alls. Dvs vad finns det for skatter och annt skit som bolaget maste betala oavsett om de driver verksamhet eller inte? Jag undrar pa vilka belopp de har ar ? eller var jag kan ta reda pa dethar.

 

0 kr. Du betalar endast skatter om du har verksamhet.

 

Enda som kostar är att du alltid måste ha revisor oavsett om bolaget är liggande eller ej. Dvs du mäste göra ekonomiska redovisningarna och skicka in boksluten till bolagsverket osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...