Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan jag få åsikter på för och nackdelar. Själv spelar jag inte turbo för jag känner att det ganska snart blir lite lotto och desperationsall-in. Kanske är jag för oerfaren? Men det verkar som de flesta föredrar turbo. Spelar mest SvS 50 och 100 kr 10bord. En annan sak, vilka krav bör man ställa på sig själv för att vara redo för turbo?

Postad

Hejsan hejsan

Jo, jag håller med dig om att turbosarna fort blir ett lotteri och ett pre-flopspel till skillnad från de vanliga då mer skicklighet behövs. Det finns två fördelar dock med turbo: om man lyckas dubbla upp tidigt eller flera av de andra åker ut tidigt känns det som att det är lättare att stjäla blindsen, dessutom har man tid att spela fler sit'n'go och även om ITM sjunker så ökar ändå vinsten.

Ingen turboexpert dock, har precis börjat spela, återkommer om en månad då jag bör ha hunnit spela några hundra..

Simma lugnt

Postad

Du har helt rätt i att det blir aningen mer lotto och de flesta turbo-spelare har antagligen lägre ROI, MEN eftersom en turbo går snabbare blir timförtjänsten större.

Precis när jag började SnG:s var jag av den uppfattningen att det knappt fanns nån skicklighet i turbos, men där har jag ändrat mig helt. Dock kommer jag nog fortfarande spela vanliga, det känns som om variansen blir lite mindre då.

Postad

Men det finns olika snabba turbos. Extrema turbos så som Empire's frirullar för ett halvår sen, med 2 minuter mellan varje nivå, var så snabba att det var löjligt. Visst, en gång hade jag tur och fick AA fem gånger, slutade trea, men det behövdes ju en jäkla tur. Finns det någon mening alls med extrem turbo? Däremot turbos med 5 eller 9 minuter mellan nivåerna är ju intressant, både som SnG och trn.

Linda

Postad
Jo, jag håller med dig om att turbosarna fort blir ett lotteri och ett pre-flopspel till skillnad från de vanliga då mer skicklighet behövs.

Det är olika typer av skicklighet som premieras i de olika formerna, inte olika mycket skicklighet. Om något så kräver isåfall turbosar mer skicklighet, eftersom du måste vara mycket bättre på att hitta små edges, jämför med en regular där det oftare är korrekt att "vänta på ett bättre läge".

Generellt sett brukar man säga att regulars ger potentiellt högre ROI, och att turbosar ger potentiellt högre $/h, men det kan variera från fall till fall. På vissa sajter har man t.ex. mindre tid på sig att agera på turbosar, vilket leder till att man kan spela fler regulars simultant, vilket boostar $/h.

Postad

Hej igen!

Myssion: Självklart har du rätt! Kanske uttryckte mig lite luddigt när jag påstod att vanliga kräver mer skicklighet...jag tänkte mer på skillnaden i pre-flop och post-flopspel. Det gäller verkligen att hitta de små fördelarna och verkligen spela på dem, min känsla är att det är mer blindstjälande i turbo än i vanliga.

Det slog mig också att det påminner lite om SH cash game; om man väntar på händer som är premium i fullring så torskar man rätt snart, istället gäller det att hitta de händer som är premium i SH eller för den sakens skull turbo-sit'n'go.

Simma lugnt

Postad

Det är olika typer av skicklighet som premieras i de olika formerna, inte olika mycket skicklighet. Om något så kräver isåfall turbosar mer skicklighet, eftersom du måste vara mycket bättre på att hitta små edges, jämför med en regular där det oftare är korrekt att "vänta på ett bättre läge".

Då ska jag tolka detta som att man behöver kunna något mer än ren ABC poker? Alltså att man bör vara lite mer erfaren och "skickligare"?

Just dessa små edges är väl det jag känner att jag saknar kunskap om. Jag letar standardsituationer och agerar som förväntat och hoppas att FI är en ännu sämre spelare ;)

Postad

Håller med Mr Myssion som vanligt. Nu har jag spelat extremt lite regulars men har väl ändå okey koll anser jag. Eftersom blindsen ökar snabbare och man därmed blir shortstack fortare är det ännu viktigare att ha goda kunskaper om shortstackspel, spela stackarna och ICM m.m.

Precis som ni har sagt så kan man "vänta" på kort i en regular vilket inte fungerar i samma utsträckning i en turbo/speed.

• 2 weeks later...
Postad
Håller med Mr Myssion som vanligt. Nu har jag spelat extremt lite regulars men har väl ändå okey koll anser jag. Eftersom blindsen ökar snabbare och man därmed blir shortstack fortare är det ännu viktigare att ha goda kunskaper om shortstackspel, spela stackarna och ICM m.m.

Precis som ni har sagt så kan man "vänta" på kort i en regular vilket inte fungerar i samma utsträckning i en turbo/speed.

En följdfråga till detta blir då vad en bra struktur är för turbos?

Betsson har 1500 startmarker och börjar på 10/20 i 3 minutersperioder. Jag upplevde det som brant då man ganska snart låg dassigt till trots att man inte spelat en hand.

Postad
Å förresten, jag diggar din avatar skarpt Conspiracy, däremot får jag rysningar av Myssions senaste :D

Vad är problemet??? :evil::D

Har funderat lite på att byta till den här:

Elin.gif

Eller ett liknande litet bildspel med Hasselhoff och andra fina pojkar i diverse poser, fast det får jag nog knåpa ihop på egen hand, och det går nog inte i Paint... :)