Gå till innehåll

Fastnat, byte av spel samt limit?


kickboxer

Recommended Posts

Har kört FL $0,5-$1 och känner att jag har fastnat lite. Ena dagen upp 400SEK, andra dagen ner 200SEK, nästa upp 100SEK och därefter ner 200SEK, etc...

 

Jag vet att jag har begränsad BR, $120, och känner att detta kanske nu påverkar mitt beslut. Senaste två dagarna har jag hamnat i en svacka och måhända vänder det om jag fortsätter med samma spel och på samma limitar, men jag känner att det vore intressant att prova på något nytt för att se om jag kan bryta trenden.

 

Jag har senaste tre dagarna spelat tight, men måhända för tight. Har verkligen fått usla kort och de halvusla har jag inte öppnat på då jag tänkt hålla på min strategi.

 

Bör jag fortsätta att köra FL $0,5-$1 och fortsätta nöta med tight spel eller kan det löna sig att gå in och prova NL $0,25-$0,5 och där fortsätta spela som jag gjort tills nu? Min tanke är ju att då jag spelar tight så tappar jag mindre på de mörkar jag måste släppa och de gånger jag är med finns det ju tillfälle att tjäna mer eftersom jag har hög procentuell vinststatistik på de showdowns jag är med i.

 

Tänker jag fel?

 

Tips mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör inte spela med högre limit än din bankroll "klarar", du ska klara 300 big bets med den bankroll du har, alltså inte spela högre än FL 0.25/0.50. Försök spela efter konceptet selektivt-aggresivt, alltså välj dina händer rätt, väldigt tight med andra ord, samt spela på hårt när du har en vinnande hand. Detta innebär att du kanske vinner 1-3 stora potter per timma, men det blir förhoppningsvis ett vinnande koncept.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör inte spela med högre limit än din bankroll "klarar", du ska klara 300 big bets med den bankroll du har, alltså inte spela högre än FL 0.25/0.50. Försök spela efter konceptet selektivt-aggresivt, alltså välj dina händer rätt, väldigt tight med andra ord, samt spela på hårt när du har en vinnande hand. Detta innebär att du kanske vinner 1-3 stora potter per timma, men det blir förhoppningsvis ett vinnande koncept.

 

Förvisso, men nu kan jag öka min BR med ca $120 varje månad, så det är inte hela världen om den skulle gå på noll någon gång. Frågan är ju om jag ökar mina vinster med nämnda teori i mitt första inlägg eller om risken är för stor? Om vi leker med tanken att jag spelar hyffsat, kör tight-aggressivt, då torde jag väl vinna mer $ på NL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker ungefär rätt. Risken blir ju förstås större att du torskar om du spelar NL50, men chansen att du vinner stort ökar också. Se bara till att du spelar fegt vad gäller att syna när du börjar. Det här är gambling, men du gamblar bara om $150 vilket egentligen inte gör så mycket eftersom det är rätt lätt att tjäna ihop. Fast du bör nog spela så låg NL du kan till att börja med, så att dina grundläggande big-bet misstag inte blir så dyra. För att ta ett positivt exempel så drog jag in $80 dollar på Ladbrokes NL bord och de blev väl några tusen dollar innan jag bytte site. Men då hade jag a) tur i början b) spelade mot ultratomtar och c) spelade väldigt konservativt och bluffade/synade ganska lite (vilket ändå är en vinnande strategi mot just ultratomtar).

 

Men om du hoppar in på ett NL bord med $50 inköp så skulle jag tro att sannolikheten att du torskar dina $150 dollar är större än att du kommer upp i en mer sansad rulle för nivån. Om du kan köra NL10-15 så har du rätt mycket bättre utrymme att växa på.

 

Slutligen om du spelar mot väldigt tomtiga spelare så är skicklighetsgapet så gott som alltid störst i NL*, vilket också innebär störst vinst för den bättre spelaren. Problemet är att ett NL-spel är ungefär tio gånger större än motsvarande fixlimit-spel med samma mörkar, vilket gör att du behöver rätt mycket större rulle för att spela i NL-spelet om mörkarna är lika stora. Däremot så skulle jag tro att det är mycket lättare att vinna i NL om skicklighetsgapet är stort, dvs variansen i förhållande till vinsten är mindre i nolimit än i fixlimit under de förhållandena. Med 10 inköp eller så har du en buffert du kan gambla lite med, även om jag klart tycker att det är för lite för att spela med större pengar.

 

*Jag tror att potlimit ger större fördel åt den bästa spelaren vid bordet när hans motståndare kommit förbi stadiet där de synar raise re-raise all-in med JJ eller A9s. Men när de gör så stora misstag gällande överbetten av potten så tror jag att nolimit är värst för fisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Johan här, nu har jag inte sett vilken site du spelar på, MEN leta upp en site med antingen NL10 eller möjligen NL25, där big bilnd alltså är resp. 0,1 och 0,25$ (alltså går party/multi mfl bort) eftersom du då har antingen 10ggr inköp eller 4ggr inköp.

 

Att ha två inköp i hela sin rulle vilket skulle vara fallet med NL50 är allt för otillräckligt.

 

Givetvis kan man tänka sig att du inte köper in maxinköp, tex 40 dollar på ett NL50 bord men redan då har du gett bort en del av din eventuella fördel mot motspelarna, men för att pröva på och för att inleda en karriär på en viss nivå kan det vara något att ha som utväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Då jag dels ville registrera mig på något mer ställe än Ladbrokes dels testa annat spelsätt gjorde jag slag i saken och reggade mig på Expekt för att där köra NL. Gick in med 500 SEKpå ett NL $0,25-$0,50-bord. Fick dock hjärnblödning och spelade nervöst, ofokuserat och tvärtom mot vad jag brukar. Vimsade omkring som en yr höna och spelade både löst och passivt.

 

Nästan nere på noll kom jag tillbaks till verkligheten och gick iväg från bordet. Sprang generat iväg till ett 10-bord FL $0,5-$1, där jag känner mig "trygg", och har nu spelat tillbaka min femhundring.

 

Kan krasst konstatera att jag ska ligga kvar här tills jag gått åskilligt plus på samma nivå och istället prova på nya spelsätt/-stilar via freerolls.

 

Tror det är rätt väg att gå då ekonomin är så taskig som den är för stunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...