Gå till innehåll

Med Pepperpum bland hajar och korallrev

Recommended Posts

Postad

God kväll på er!

Så har turen kommit till mig att lägga ut mitt pokerliv till allmän beskådan. Varför gör jag det förresten? Jo, jag lider av att ha absolut noll koll på papper och det som står skrivet därpå. Misstänker att det är bra att ha lite översyn på vad jag gör fel och vad jag gör rätt när det trots allt handlar om pengar.

Jag lirar för tillfället nästan uteslutande på expekt, även om jag har börjat kolla runt lite och hängt på andra siter, och har spelat poker NL sedan i januari i år. Efter en mycket knackig inledning under vilken jag inte hade nån koll på vare sig pottodds eller händernas värde bestämde jag mig i augusti för att göra ett allvarligt försök. Har pluggat en del och dessutom lärt mig en massa bara av att hänga här på pf vilket har gett resultat! Har plussat cirkus 1500$ sedan dess.

Jag har jobbat mig upp genom 10NL och 20NL och är nu framme vid 50NL, där jag har klart svårare för att gå plus, men det ska jag nog få fason på. Har upptäckt att jag har lättare för MTT:s än för cash game så det kommer nog bli en hel del sånt framöver. Jag sitter faktiskt just nu och spelar expekts 100 000$ guaranteed så förhoppningsvis klonkar jag hela vägen och får en del intressanta HH:s att dela med mig av...

Ok, nu skriver jag inte mer nu, undrar ni nåt mer om mig så är det bara att fråga, annars kommer det säkert dyka upp i framtida inlägg.

Simma lugnt

Postad

Första pausen

Försökte posta en HH men den var helt oläsbar så här kommer en sammanfattad istället:

Jag sitter på BB (50) med 3500 marker (start 2000) och tittar ner på 5s 4s.

5 stycken limpar inklusive SB och jag bestämmer mig för att höja till 100 för att få lite värde vid en eventuell klonk.

4 synar, SB foldar.

Floppen kommer 7k 5k 5r, triss för mig

Bra flop men med drag för både färg och stege. Här borde jag kanske bara "ta" potten men jag väljer att symbolisera färgdrag eller möjligen två överkort. Satsar 100 till. Bara en synar. Jag sätter honom på färgdrag. Hans stack är ungefär lika stor som min.

Turn kommer Ks

Satsar 400 in i potten på 450 för att få rejält betalt av FI som jag tidigare sett har hållit sina drag allt för länge. Riktigt, han synar.

River kommer Ah

Satsar 800 in i 1250, hoppas han har satt esset eller kungen och synar eller re-raisar. Fi synar

Mycket riktigt visar han Kk 2k och potten är min!

Nu är frågan om jag agerade riktigt eller om jag borde ha satsat rejält på floppen och stängt dragen. Jag tänkte att det fortfarande var tidigt i turneringen och att det skulle vara en lätt fold om FI träffade turn, men att jag hade mycket att vinna om han inte gjorde det.

Någon med tankar?

Postad

Andra pausen

Det har gått lite segare nu, QQ en gång och AA en gång men inte gett mer än blindstöld...

Nere på 4500 nu och blinds på 125/250. Tycker inte om att ha mindre än 20xBB av två skäl: Dels så är det svårare att stjäla blinds om man inte kan hota med mer marker, dels så finns det en stor risk att man sjunker ännu mer och tvingas att gå all-in, vilket jag inte gillar att göra om jag inte har nötterna...

Jaja, 419 spelare kvar nu och ITM-gränsen går vid 220 så chansen lever ju än :)

Postad

Ja, så var man utslagen då :-o

Hamnade på 266:e plats, lite surt att vara så nära ITM när man lirat i tre timmar, men allra surast när man blir utslagen av en slowspelande klonktomte :)

Men spelar ingen roll, kom till turneringen via en satellitvinst och jag hade inte räknat med nån vinst, mina turneringar brukar oftast vara rebuys på 5 och 10 dollar så jag kommer nog tillbaka snart :)

Simma lugnt

Postad

Summering av september:

Total insättning: 2390:-

Total uttag: 9670:-

Summa: + 7280:-

Det här är jag ju mer än nöjd med, mitt mål är att kunna dra in hyran varje månad, 3500 pix. Jag tänker inte skriva upp min bankrulle varje gång eftersom jag då kommer känna mig stressad över att plussa varje gång = spelar sämre...

Istället skriver jag upp insättningar och uttag så summerar jag i slutet på varje månad istället.

Hoppas oktober blir minst lika lönsam så blir jag glad :D

Simma lugnt

Postad

Jag glömde ju att jag kan passa på att skriva upp mina Sit'n'Goes också:

Sit'n'Go Fullring 10$+1$

Antal spelade: 60

1:a : 8

2:a : 8

3:a : 11

ITM : 45%

ROI : 30%

Mål för oktober:

Spela fler Sit'n'Goes och höja mitt ROI, vore ju kul med 40% även om jag tror det kan bli svårt. Misstänker att det räcker om jag slutar upp med att komma på 3:e plats så ofta...

Simma lugnt

Postad

Sit'n'Go-kväll på expekt

10$+1$

Antal 10 st

1:a : 2

2:a : 2

3:a : 1

Summa : plus 70$

Skulle kanske ha blivit lite mer om klonken hade varit med mig :P

Två gånger om hamnade jag OTM efter att ha fått AA och blivit utdragen av J 5 och A 9

Jaja, sånt som händer, ändå en bra start på månaden :)

Simma lugnt

Postad

9 Sit'n'Goes spelade på Battlefield poker

10$+1$ Fr Turbo

1:a : 4

2:a : 0

3:a : 0

Resultat: +101$

Oktober fortsätter bra för mig, men idag var det lite underliga resultat, först 1 OTM sedan 4 förstaplatser på rad, sedan 5 OTM på rad med underliga utdragningar. Ändå mer än nöjd för dagen

Simma lugnt

Postad

Ojojoj vad dåligt det gått idag :(

spelat 8 sit'n'goes 10$ på battlefield poker det enda jag fått till är en tredjeplats...en dag full med fina utdragningar med andra ord. Känns lite sjukt när man blir utdragen gång på gång när man går in som favorit...

Men men, det är ju sånt som händer, den berömda variansen utklädd till klomttomte med säck med tidiga julklappar till alla fiskar...medan mitt namn verkar helt glömt och borttappat...

Tur ändå att mitt grindande har gått bra iaf...

Resultat (så här långt)

Sit'n'go : 8 st

Resultat: - 68$

SH NL50

Resultat: + 60$

Simma lugnt

Postad

Gårdagens resultat:

Antal sit'n'go 10$: 5

Vunna : 1

OTM : 4

Resultat : - 5$

Hmmm...inte bra, farligt nära tilt ett tag...vet att det bara var 5 stycken jag spelade och att jag hade mig själv att skylla: spelade dåligt, loose passivt.

Vet inte riktigt varför, men känns skönt att jag hade vett nog att resa på mig och går därifrån. EV+ i längden tror jag.

Simma lugnt

Postad

Haha, dagen fortsätter som gårdagen:

Första handen får jag QQ, några limpar in så jag höjer med en femtedel av stacken, alla foldar utom en som tänker länge länge och till sist dubblar. Jag går all-in med tanken att han kan sitta på nästan vad som helst, på den här nivån ser man folk höja med allt från PP till inget(fel tänkt?), han synar. Självklart visar han upp KK.

Floppen kommer Q 10 9 och jag jublar i 0.8 sek när K kommer på turn och jag är ute...

Lätt tiltframkallande men frågan är om jag ska lägga mig efter hans re-raise?

Simma lugnt

Postad

Wow

Extremt jobbig streak nu, senaste 17 sit'n'gos har jag en vunnen och en tredjeplats...tror det är min värsta downswing hittills.

Senaste fick jag AA och gick all-in, 5 spelare kvar och jag hade cirka 7xBB. En kille med en halv BB mer än mig synar med J4o klonkar och vinner...

Surt. Skriver här mest för att jag inte ska tilta :)

Som tur är fortsätter iaf 50NL att gå bra

Simma lugnt

Postad

Den här dagen är mest lik ett skämt känns det som. Helt otroligt vilka utdragningar jag har varit med om. Lite jobbigt när man har AA och blir synad av händer som 46 och vet att det är kört ;)

9 spelade sit'n'goes

2 ITM (tredjeplatser)

Summa: -59$

Lirade en 5$ re-buy också. Lyckade komma ITM, 14:e av 81 startande. Lite symptomatiskt för dagen så hade jag oflyt de två sissta händerna jag lirade:

Först fick jag AA, hade cirka 5xBB så det var ju bara att ställa in. Nästan alla händer hade innehållit mycket av all-in med diverse syner men inte denna..alla foldade.

Nästa hand fick jag AKr och all-in igen, en syn med A6o:

Flop A23

Turn 4

River 5

Bye bye för min del

Jaja, det är ju sånt som händer, 15$ iaf.

Simma lugnt

Postad

Spelade en sit'n'go till igår, förlorade på bubblan :)

En lite underlig sak är att det samtidigt som det har gått dåligt med sit'n'go så har det gått allt bättre med mitt SHNL50-spel. Har faktiskt plussat såpass så att jag har beslutat mig för att bara spela det, och dessutom börja skriva upp mitt spel här också.

Skriver inte upp hela bankrullen eftersom jag vet att jag fort lurar mig själv att tro att jag är bättre än jag är om jag ser alla nollorna :P

Istället börjar jag på noll och skriver upp hur min rulle utvecklas efter det.

Så idag är den på:

0$

Simma lugnt

Postad

En lite fundering kring hur jag ska göra för att maximera min vinst:

Hamnar allt som oftast i situationen att jag floppar TPTK på en bräda med färgdrag. Låt säga att jag har A :club: K :diamond: och floppen kommer:

K :heart: 7 :heart: 9 :spade:

Hur ska jag göra för att få ut maximalt om det är jag plus två andra med och jag satsar först? Om jag satsar för att göra draghänder olönsamma så antingen lägger de sig(oftast) eller fortsätter dra(EV+ för mig), sällsynta fall så har de tvåpar eller set.

Jag funderar på om det finns nåt smart sätt att få ut max ur handen utan att ge dem gratis kort?

Postad

Wow, nu är tilten nära...

Har grindat mina timmar idag och återigen skrattar variansen mig i ansiktet :(

Har spelat hyfsat bra, men förlorat mina stackar på jobbiga utdragningar hela dagen. Som grädden på moset kan jag nämna två händer:

Jag plockar upp 89s och floppar straight flush, betar halv pott, bara en kille kvar. Han steker länge länge, till sist auto-foldar han och minipotten är min. Han railar som sjutton om att siten lurade honom på pengar, han floppade nämligen set...dvs. jag förlorade ett och ett halvt inköp där :)

Nästa hand plockar upp AKs, jag höjer, samma kille synar. Floppen kommer AK5, FI satsar, jag re-raisar honom all-in (kanske dumt iof).

Han visar A8, runner runner kåk och lyckan är total

:P

Postad

Haha

Ibland känns det som att någon verkligen hatar en :evil:

Dagen har återigen varit helt full med bad beats och utdragningar, helt sjukt egentligen. Som exempel kan jag nämna att jag på ett bord fick KK 5 gånger ! Samma kille synar hela vägen, varje gång, ner till river där han klonkar sitt A. Kicker? Alltid något surt som 2 eller 5.

Jag vet att variansen ska ta hand om det här men det känns ändå helt otroligt och det är svårt att inte inbilla sig att det är fusk i farten.

Jaja, nu ska jag ta och städa lägenheten, så får jag väl ut lite ånga där.

resultat: - 70$

Br: -41$