Gå till innehåll

Tomtar, finns dom?


leffeman

Recommended Posts

Jag har allvarligt börjat fundera på om dessa tomtar verkligen finns... Jag har spelat snart ett år och det är ytterst sällan jag stöter på dessa tomtar och fiskar m.m... Som bäst brukar jag springa på personer som synar alla mina höjjningar nästan, men de som bara ger mig pengar hittar jag aldrig. Möjligtvis kan man hitta tomtar i multi-turneringar som blir ihjälskrämda av att blinda ökat några steg, men annars lyser de med sin frånvaro...

 

Och med tanke på hur omtalat poker är just nu kan man verkligen överleva som tomte då? Några inköp kanske man kan förlora innan man råkar läsa nån artikel om poker. De flesta pokerartiklar säger två saker "han tjänar en månadslön på en vecka på poker" och "en nybörjare kan aldrig folda för ofta". Efter något inköp som har försvunnit och kanske iaf nån artikel har ögnats igenom så borde vilken tomte som helst tagit av sig toppluvan och börjat spela "normalt".

 

Sen har jag funderat på om alla som spelar tomtigt är tomtar... Jag kan villigt erkänna att jag ibland kostar på mig att spela en hand riktigt dåligt. Jag tar på mig svetsglasögon för att kunna blunda för pottoddset som ges och gör den där synen jag inte ens skulle våga erkänna i en bikt till en präst. Nästan aldrig träffar jag, men när jag väl gör det så vinner jag ett inköp på bara den handen eftersom ingen kan tro att jag spelar så dumt. Och förlorar jag handen så har jag investerat i en tomteluva jag med glädje sätter på huvudet. Kan inte tänka mig något bättre sätt att få folk att syna mina monster än med tomteluvan på huvudet. Så ibland har jag undrat om alla handhistorier där tomtar vinner alltid är tomtar. Om det inte ibland råkar vara en hajj iklädd tomteluva som köper sig en luva.

 

Men fortfarande så går de duktiga pokerspelarna från bordet med de mindre duktiga pokerspelarnas pengar. Men jag tror inte man ska räkna med att det ska finnas så många tomtar som delar ut julklappar vid bordet. Jag tror den tiden är förbi och jag tror man mer måste koncentrera sig på att slå den "normale" spelaren istället. Men för mig får ni gärna tro att jag är en tomte så fort jag rent mattematiskt spelar en hand dåligt.

 

Sen har jag en fundering till angående turneringar. Desto duktigare pokerspelarna i en turnering är desto mer borde turen avgöra vem som vinner. För borde inte pokerspelares skicklighet ta ut den andres skicklighet så att det till sist bara borde handla om tur? Av 10 turneringar jag inte går till pengarna i så åker jag ut med bästa handen 9 av dessa 10 turneringar. Detta är ju mattematiskt korrekt eftersom jag kanske i snitt gör eller hamnar all in 5 - 10 gånger per turnering. I många fall kanske man har 70 % fördel, men nån gång av dessa 5 - 10 gånger kommer den med sämre odds vinna. Tyvärr är det ofta den gången man hamnar all in mot en större stack.

 

Och ja, jag sitter på jobbet och har lite att göra. Hoppas inlägget hamnade åt skogen fel nu bara. Försöker söka och söka men hittade inget annat ställe att lägga in det här inlägget.

 

Leffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg!

Jag är också skeptiskt till det här tomtesnacket.

Jag gillar inte att bli utdragen av 53o, men det är sällan motspelaren är en tomte. Hur gärna jag än vill tro det. (Innan jag säger för mycket skulle jag iof vilja höra definitionen av en tomte). Tomtedrag, tiltade spelare och calling-stations ser jag ibland, men jag har nog aldrig stött på en äkta tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tomte är väl en sån som inte kan spela, varav en calling station, tiltad spelare ingår även där.

Den tomte ni letar efter är den som synar all in med vad som eller? Såna hittar ni bara under kategorin onyktra spelare i stort sett.

Tomtar är i stort sett ett samlingsnamn för dåliga spelare oavsett om de är calling stationgs eller vad som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det tomtar (inget ont om dig santiago, jag vet att du finns här)

 

Game # 027,652,283 - Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Sigtuna"
Game ended Saturday 2005-Jan-01 4:00:27 AM GMT

Players:
Bowton                      (EUR 48.00 in seat 1)
lfx                         (EUR 79.00 in seat 2)
endi                        (EUR 74.25 in seat 3)
Mikke31                     (EUR 32.50 in seat 5)
FredrikXXL                  (EUR 306.25 in seat 6)
santis                      (EUR 289.75 in seat 7)

Dealer:                     Bowton
Small Blind:                lfx         (0.25)
Big Blind:                  endi        (0.50)


Mikke31                     Fold
FredrikXXL                  Call        (0.50)
santis                      Raise       (8.50)
Bowton                      Fold
lfx                         Call        (8.25)
endi                        Fold
FredrikXXL                  Fold

Flop                        5s - 6s - Qd

lfx                         Check
santis                      Bet         (14.00)
lfx                         Raise       (36.00)
santis                      Raise       (44.00)
lfx                         All-In      (34.50)
santis                      Call        (12.50)

Turn                        5s - 6s - Qd - Kh
River                       5s - 6s - Qd - Kh - 8d

lfx shows:                  Td - Th  (a pair of tens)
santis didn't show:         3h - Ah  (high card ace)

lfx wins:                   EUR 156.50 (with a pair of tens)
Rake:                       EUR 2.50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju en hand det. Tycker nästan att det var två tomtar där ;)

Men, jag menar att ett enstaka tomtedrag kan komma från en duktig spelare som kör lite "deception". Eller också någon som tiltar tillfälligt.

 

Ibland kan också spelare ha bra reads på den andra som rättfärdigar ett "tomtespel". Och det är svårt att se det om man är ny vid bordet eller om man läser en HH på PF.

 

Nä, love and respect :heart: till alla, och dollarn till mig $$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det gott om tomtar och fiskar där ute. Det gäller bara som när det handlar om vanligt fiske, det gäller att hitta fiskarna först, för att sedan lägga ut ett bra bete.

 

Finns många exempel på tomtarnas/fiskarnas reagerande som jag skulle kunna visa. Fast frågan är den om någon av dem slår lfx exempel? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#Game No : 1449647822 
***** Hand History for Game 1449647822 *****
$25 NL Hold'em - Monday, January 17, 07:48:52 EDT 2005
Table Table  31083 (6 max) (Real Money)
Seat 1 is the button
Total number of players : 6 
Seat 1: Bersine ( $29.69 )
Seat 3: Truthiel ( $22.5 )
Seat 5: IngemarN ( $58.35 )
Seat 8: p_dogg ( $43.23 )
Seat 10: Mustang3344 ( $29.93 )
Seat 6: camperwolf ( $21.5 )
Truthiel posts small blind [$0.25].
IngemarN posts big blind [$0.5].
Mustang3344 posts big blind [$0.5].
** Dealing down cards **
Dealt to camperwolf [  Ac 5s ]
camperwolf calls [$0.5].
p_dogg raises [$5].
Mustang3344 is all-In  [$29.43]
Bersine folds.
Truthiel folds.
IngemarN folds.
camperwolf folds.
p_dogg calls [$24.93].
** Dealing Flop ** [ 4d, Kd, 7c ]
** Dealing Turn ** [ 6s ]
** Dealing River ** [ 3s ]
p_dogg shows [ Qh, Jh ] high card king.
Mustang3344 shows [ 9s, 6h ] a pair of sixes.
Mustang3344 wins $59.11 from  the main pot  with a pair of sixes.
Game #1449648377 starts.

 

#Game No : 1449652799 
***** Hand History for Game 1449652799 *****
$25 NL Hold'em - Monday, January 17, 07:53:24 EDT 2005
Table Table  31083 (6 max) (Real Money)
Seat 1 is the button
Total number of players : 6 
Seat 1: Bersine ( $25.19 )
Seat 3: Truthiel ( $21.75 )
Seat 5: IngemarN ( $80.35 )
Seat 8: p_dogg ( $19.45 )
Seat 10: Mustang3344 ( $34.81 )
Seat 6: camperwolf ( $18.5 )
Truthiel posts small blind [$0.25].
IngemarN posts big blind [$0.5].
** Dealing down cards **
Dealt to camperwolf [  6s Ts ]
p_dogg: nh
camperwolf folds.
p_dogg is all-In  [$19.45]
Mustang3344 calls [$19.45].
Bersine folds.
Truthiel folds.
IngemarN calls [$18.95].
** Dealing Flop ** [ 8d, 4d, 5h ]
IngemarN checks.
Mustang3344 is all-In  [$15.36]
>You have options at Table  15265 Table!.
IngemarN folds.
** Dealing Turn ** [ 6d ]
** Dealing River ** [ Qd ]
p_dogg shows [ Qs, 9c ] a pair of queens.
Mustang3344 shows [ 7s, 8c ] a straight, four to eight.
Mustang3344 wins $15.36 from  side pot #1  with a straight, four to eight.
Mustang3344 wins $56.6 from  the main pot  with a straight, four to eight.
thanks douche
Game #1449653428 starts.

 

Kan tillägga att denna kille även SYNADE, inte bluffade all in, preflop med Q6o och KTo, så visst finns det tomtar.

 

Det hela slutade dock med att han satt med 5 inköp då jag drog och jag förlorade tre inköp på bordet :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att förtydliga mitt inlägg så var det altså inte jag som var tomten :)

santis hade raisat ungefär va tredje pott med €6-12 i ungefär 1h, så jag drog slutsatsen att han antingen

1) Var på långvarig supertilt

2) Aspackad

3) Highstakesspelare som gått ner på lägsta nivån för att slaska ordentligt.

 

möjligtvis alla tre, men jag var tämligen säker på att jag hade honom slagen iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Aspackad

möjligtvis alla tre, men jag var tämligen säker på att jag hade honom slagen iaf..

 

Jag var riktigt packad o ville showa lite för en kompis som jag festa med. Gick hur bra som helst i början men mot slutet började jag bli lite väl full så jag bara tryckte lite som jag kände för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träffade en alldeles nyss.

 

 

 

Game # 032,849,896 - Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Lund"

Game ended Thursday 2005-Jan-20 7:24:18 AM GMT

 

Players:

Whixx (EUR 148.75 in seat 1)

Mankan63 (EUR 36.50 in seat 3)

jokers (EUR 91.75 in seat 4)

 

Dealer: jokers

Small Blind: Whixx (0.25)

Big Blind: Mankan63 (0.50)

 

jokers was dealt: Kd - Ks

 

jokers Call (0.50)

Whixx Raise (3.00)

Mankan63 Fold

jokers Raise (5.50)

Whixx Raise (5.50)

jokers Raise (18.00)

Whixx Raise (40.00)

jokers All-In (67.75)

Whixx Call (43.00)

 

Flop 3c - 8s - 3d

Turn 3c - 8s - 3d - Qs

River 3c - 8s - 3d - Qs - 5s

 

Whixx shows: Qd - 8d (two pairs, queens and eights)

jokers shows: Kd - Ks (two pairs, kings and threes)

 

jokers wins: EUR 183.25 (with two pairs, kings and threes)

Rake: EUR 0.75

 

 

 

Game # 032,849,944 - Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Lund"

Game ended Thursday 2005-Jan-20 7:25:35 AM GMT

 

Players:

Whixx (EUR 57.00 in seat 1)

Mankan63 (EUR 36.75 in seat 3)

jokers (EUR 182.50 in seat 4)

 

Dealer: Whixx

Small Blind: Mankan63 (0.25)

Big Blind: jokers (0.50)

 

jokers was dealt: Ac - Ks

 

Whixx Raise (3.75)

Mankan63 Fold

jokers Call (3.25)

 

Flop 7h - 8s - 9c

 

jokers Check

Whixx Check

 

Turn 7h - 8s - 9c - 4c

 

jokers Check

Whixx Check

 

River 7h - 8s - 9c - 4c - Kd

 

jokers Bet (14.00)

Whixx All-In (50.75)

jokers Call (36.75)

 

Whixx shows: Kh - Qd (a pair of kings)

jokers shows: Ac - Ks (a pair of kings, with ace as kicker)

 

jokers wins: EUR 113.50 (with a pair of kings, with ace as kicker)

Rake: EUR 0.75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som är rena tomtar kommer sannolikt att till slut spela poker. För jag antar att de inte vill förlora pengar hur länge sen och så småningom drar de sig för att sätta in pengar för hundrade gången....

 

Jag tror däremot att det finns synska spelare där ute... helt säker är jag på det, för vissa personer synar i sådana lägen att enda möjligheten är att de vet vilket kort som kommer.

 

Ett tydligt exempel häromdagen, spelar shorthanded NL. Jag höjer rejält med TT får syn av tre (!) spelare. Floppen kommer 2 9 T. Spelaren före mig betar hårt, nästa synar, och jag går all in. Spelaren efter mig synar min all in, de två första lägger sig. Vi som är all in gick bägge in med rätt stora stackar, så ingen av oss var shortstacked och gjorde en syn av den anledningen. Självklart är jag nöjd med att sitt med ett set i det här läget. Vad hade den andra spelaren då? Jo, KQ och behöver en J för att få in en stege. Vad kommer? Ja, ni hade rätt en J.

 

Vad kan man säga? Det här är helt klart ingen tomte, utan något annat, nämligen en ur den skara synska spelare som gör livet så svårt för oss andra.

 

Jag vet inte vad vi ska göra åt det här problemet, vi får försöka föra noter över vilka som uppenbart är synska och helt enkelt undvika dem.

Vi kanske ska ha en tråd här enbart för detta: Synska spelare och deras nick, se upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ha läst vissa händer så måste jag nog börja tro på att dessa tomtar ändå finns. Även om många av dem just får på sig luvan på grund av tilt, alkohol eller fixa idéer. Jag förlorar aldrig så mycket som när jag får för mig att den andre spelaren bara bluffar.

 

Tack för alla svaren förresten! I år ska jag definitivt skriva en önskelista till herr tomte!

 

Leffe

 

P.S. Tomteturneringen var ju asbra!!! Synd umeå ligger så långt ifrån sthlm annars hade jag definitivt varit med D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar ju inte TGCs HH just nu, så jag kan inte ge en exakt hand history, men den sitter bra i minnet!

 

Texas FL (iofs påverkar ju FL en del... men ändå!) .25/.50

 

Jag sitter med KK.

 

Raisar pre-flop, blir reraisad av först TomteKungen sedan av FI. Halvnöjd synar jag den höjningen. Liten risk finns för AA, men i varje fall TomteKungen har tyckt att K4o är värt att höja med preflop, så jag är inte så orolig.

 

Flop: K Q 7 - rainbow. <--- Hallelulja!

 

Med bästa möjliga hand, utan vettigt drag, känner jag mig säker. Checkar, varefter TomteKungen direkt höjer. FI höjer. Jag höjer. TomteKungen synar, Fi cappar. Jag och TomteKungen synar cappning.

 

Turn: 3 <-- haha!

 

Samma igen. Jag raisar, blir reraisad. Cappar. Fi raisar, jag raisar, TomteKungen synar... Vad sitter de på? FI har jag satt på endera QQ eller AA. Vilket som är han rejält körd. TomteKungen... tja.. måste väl vara steg/färgdrag? Han raisar inte längre, utan synar bara... väntar på något?

 

River: T <--- Uh oh!

 

Bet på mig, NU reraisar TomteKungen. Viss skräck infinner sig. Väljer att syna.

 

Showdown:

 

Hero: KK - Triss i kungar

FI: QQ - Triss i damer

TomteKungen: AJ - Stege T till A

 

Suck.

 

Fast å andra sidan, det är kanske rätt spelat? Kändes bara lite tungt att vänta två cappade gator på att något av de fyra outsen skulle komma in...

 

(Som bevis på tomteteorin kan tilläggas att trots denna monsterpott så lämnade karltoken bordet en halvtimma-timma senare, då utan pengar. Tyvärr fick jag bara tillbaka en del av dem, inte allt! ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä..det finns inga tomtar...det finns bara en TOMTE och han bor i Rovaniemi, har ett gäng renar och säger "hohoho"!!!

 

Dock finns det ett stort gäng fiskar (kallas stim när de verkar tillsammans) och nu håller vi alla tummarna för att tvåstimmet (Josam och m_sjoberg) kommer och splashar lite marker åt er andra nästa helg på klubben!

 

/Samuel :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...