Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag läste följande (del av ett) inlägg från en tråd i spelberoendegruppen och tyckte att ämnet är så intressant att det förtjänar en egen tråd:

det där med blindhet för pengarna känner jag igen. Är där nu. Man rör sig med för mkt pengar än man borde ha. Tex idag hade jag satsat 1000dollar på en dubbel på lången ( Var under tilt ). Det var ungeför 1/15 del av det jag spelat in denna månad så tyckte det var skit samma och en kul grej (satsat en 500kr max innan på oddset) . Sen fråga jag en polare vad han tyckte om min dubbel och han sa det verkarde ok och fråga om jag spelat på den. Sa då att jag satsat 5000kr. (Ville inte säga 1000dollar, låter så mkt) Och han blev helt ifrån sig och sa ja var dum i huvet i stort sätt.

Alla som plussar på poker tror jag känner igen sig i det här, även de som spelar på ganska låga nivåer. Jag tror att det handlar om någon slags försvarsmekanism som man utvecklar när man spelar för att det inte ska bli så jobbigt att förlora större belopp; en riktigt dålig dag kan man ju förlora en genomsnittlig månadsprofit. Så det är ju helt klart de stora svängningarna som är boven.

Samtidigt tycker jag att det inte bara är negativt. Jag och min kompis var i New York och skulle flyga till San Jose, på väg till flygplatsen insåg vi att det var fel flygplats vi var på väg till. Min kompis blev väldigt upprörd medan jag kände mig ganska lugn, biljetten kostade ju trots allt bara $120 eller något sådant och det är en förlust jag vanligen rycker på axlarna åt vid pokerbordet. Likadant med andra oväntade utgifter, man kan ta dem med ro eftersom ett sådant bad beat kommer så sällan.

Så, fritt fram för diskussion kring detta!

Postad

jag tycker det är jobbigt att byta valuta, för man är olika snål med olika pengar. i laos kan jag tycka att en taxi för 30000kip=30kr är snordyr och gå i 20min istället i ren protest, medan jag på nätet kan slaska bort $200 på en missklick.

när jag kom hem till sverige fick jag en chock att bussresan 3hållplatser till stan kostade 20kr!!! det är 100mil med AC/dvd/etc ju!!!

Postad
Man skulle inte kunna fungera som pokerspelare om man inte blir pengablind vid pokerbordet.

Krävs det inte ett lite mer balanserat synsätt för att vara vinnande i längden? Om man förlorar all respekt för pengars värde så är det nog lätt hänt att det bara rinner i väg "marker" vid bordet. Själv är jag helt medveten om vad jag sätter på spel. Det bästa är att spela för pengar som man har råd att förlora utan att det påverkar ens övriga liv.

Postad
Krävs det inte ett lite mer balanserat synsätt för att vara vinnande i längden?

Du bör se pengarna som enheter, ett verktyg. Börjar man stirra sig blind på vad man kan få för pengarna man vinner/förlorar så är man fel ute.

Postad

Brukar oftast hämta luch och äta på jobbet samtidigt som jag spelar.

Normalt kostar det 68:- men dom har en special med Oxfilé för 99:- och den har man ju fastnat för.

Sen tyckte tjejen att det är lite slösaktigt att köpa lunch för 99:- varenda dag och jag höll väl med på sätt och vis.......tills jag kom på att skillnaden var ungefär $4,5 :lol: inte ens en bb, hur ska man inte kunna äta oxfilé varje dag då ?

Postad
Krävs det inte ett lite mer balanserat synsätt för att vara vinnande i längden?

Du bör se pengarna som enheter, ett verktyg. Börjar man stirra sig blind på vad man kan få för pengarna man vinner/förlorar så är man fel ute.

Jo, det förstår jag, men jag är tveksam till att helt distansera sig från det faktum att det är pengar det handlar om. Tänk dig skillnaden mellan att spela med play money och real money.

Postad

Problemet tycker jag kommer om man börjar känna att man kan festa eller på annat sätt slösa bort en kvälls vinster, utan att ta motsvarande hänsyn till förluster.

Så kan jag resonera iaf, att jag bjuder hej vilt på krogen för att det gick på på pokern under kvällen. Även fast jag vet att bara en bråkdel av det är "långsiktig" vinst.

Postad

Har själv kommit på ett problem med detta... Ivf för mig själv. Brukade tidigare ibland lägga små sportbets när något lag jag gillar spelar typ sverige eller något annat. Men nu när jag har en del i pokerrullen och det är också därifrån jag bettar så går det inte. Tänker jag i kronor vill jag inte satsa mer än 200-300kr kanske, och det blir ca 40-50 dollar, säg att laget har 1.7, en vinst på 25-35 dollar, känns inte som att det är någon idé med pokerrullen... men vill inte satsa 200-300 dollar för det blir alldeles för mycket kronor...

Detta är något jag inte vill ändra på för det känns bra att slippa tänka på dollar / kronor hela tiden när man spelar.

En annan sak är precis som flera andra skrivit så känns inte oväntade utgifter lika farligt längre. Går Ipoden sönder är det en 200-300 dollars badbeat... inget jag gråter för...

Känns ändå som att balansen är ganska bra atm

Postad
men jag är tveksam till att helt distansera sig från det faktum att det är pengar det handlar om.

Jag menar inte att man ska distansera sig från att det är pengar.

Jag förespråkar ett bra money management. Där vet du om att det är pengar, hur mycket det är, osv. Men när du väl spelar, utifrån de förutsättningar som ditt sunda money management ger dig, så är pengarna inte längre pengar, utan enheter i ett spel. De är ditt verktyg till att vinna mer enheter.

Allt är ju, under spelets gång, satt i relation till vad en big blind är. Så vad värdet på en big blind är är ju inte väsentligt i spelögonblicket. Är det det, så har man inte skött sitt money management korrekt.

Postad

För mig handlar det inte så mycket om själva pokern, utan istället om hur pass gott om pengar jag har. Har alltid tänkt i relativa termer när det gäller min ekonomi. Jag illustrerar med ett exempel i godtycklig valuta:

Om jag har över 100k på banken och blir bestulen på 5k blir jag inte särskilt bekymrad, frågan är om jag ens skulle orka anmäla. Om jag däremot blir bestulen på 5k och har 10k på banken skulle jag bli skitstörd och tycka det var mycket pengar.

Å andra sidan finns det ju miljonärer som åker omvägar för att tanka 10 öre billigare, så det där beror nog på hur man är som person.

Ett problem med mitt synsätt som jag måste jobba med är att jag tyvärr spelar sämre efter att ha plussat stort eftersom jag mer eller mindre skiter i hur det går. "Spelar roll liksom om jag torskar 2k idag när jag klonkade 20k i en turnering igår". Tyvärr spelar det ju en jävla roll på lång sikt...

Postad
men jag är tveksam till att helt distansera sig från det faktum att det är pengar det handlar om.

Jag menar inte att man ska distansera sig från att det är pengar.

Jag förespråkar ett bra money management. Där vet du om att det är pengar, hur mycket det är, osv. Men när du väl spelar, utifrån de förutsättningar som ditt sunda money management ger dig, så är pengarna inte längre pengar, utan enheter i ett spel. De är ditt verktyg till att vinna mer enheter.

Allt är ju, under spelets gång, satt i relation till vad en big blind är. Så vad värdet på en big blind är är ju inte väsentligt i spelögonblicket. Är det det, så har man inte skött sitt money management korrekt.

Mmm, jag är bara så grymt resultatinriktad och pengafixerad att jag alltid har summorna i bakhuvudet. Det kanske är därför jag är så motvillig att gå upp i nivå.

Postad

Spelar en del live och det roligaste är ju "veteranerna" kring 23-24 som cashat in stora summor på poker i början men nu är ganska självgoda och tappat respekten för andra spelare och pengar, dessa spelare är en guldgruva för mig, de har bankrullar 100x min egen och jag tycker det känns riktigt bra när de slaskar in "bara" en tusenlapp med 37o o synar allin mot mina KK.

Postad
Mmm, jag är bara så grymt resultatinriktad och pengafixerad att jag alltid har summorna i bakhuvudet. Det kanske är därför jag är så motvillig att gå upp i nivå.

Jag är likadan. I alla fall när det kommer till money management. Jag är inte alls "riskbenägen" och har nu tvingat mig själv att gå upp en nivå eftersom min BR mer än väl tillåter det.

När jag väl spelar så ser jag pengarna som just enheter. Det är alltså en helt annan sak än när jag ser på min BR ur ett money management perspektiv.

Postad
jag tycker det är jobbigt att byta valuta, för man är olika snål med olika pengar. i laos kan jag tycka att en taxi för 30000kip=30kr är snordyr och gå i 20min istället i ren protest, medan jag på nätet kan slaska bort $200 på en missklick.

när jag kom hem till sverige fick jag en chock att bussresan 3hållplatser till stan kostade 20kr!!! det är 100mil med AC/dvd/etc ju!!!

Egentligen borde man hyra/köpa en lägenhet i malaysia tex och grinda där när det är höst/vinter här i sverige. Menar lever lyx för $100

Postad

Det e ju skillnad på pengar man spelar om och pengar man konsumerar på varor och tjänster.

Pengarna jag har att spela med finns inte:) De är ett verktyg för att skapa pengar.

Går ju inte gå runt o tänka fan att jag spelade idag:( Om jag gått o köpt en teve för dem pengarna istället.

Det va en mkt klok spelare som sa ngt mkt bra i början av B2B nätverkets start kommer inte ihåg va nicket var dock:(. 5/10 va då max spelet och han hade drygt 17k på bordet (17 inköp på B2B) men hade torskat typ 2-3 inköp pga av dyra drag o allmänt slaskigt spel som uppkommer för de flesta med gigantisk stack.

Detta skrivs i chatten från en railbird:

X: u should leave now when u are up alot.

Y(den kloka spelaren:) : Thats the reason I sit here and u sit there,

u would have said same thing when I had 5k and lost to 3k. Thats why I win 14k more than u m8 :D

Postad

Egentligen borde man hyra/köpa en lägenhet i malaysia tex och grinda där när det är höst/vinter här i sverige. Menar lever lyx för $100

http://pokerkollo.blogspot.com <-- 8-)

Postad
Problemet tycker jag kommer om man börjar känna att man kan festa eller på annat sätt slösa bort en kvälls vinster, utan att ta motsvarande hänsyn till förluster.

Så kan jag resonera iaf, att jag bjuder hej vilt på krogen för att det gick på på pokern under kvällen. Även fast jag vet att bara en bråkdel av det är "långsiktig" vinst.

Det här är klockrent. Känner igen mig exakt i den beskrivningen.