Gå till innehåll

Nya visumregler i thailand


Pokershark

Recommended Posts

Är för tillfället i Thailand sen slutet av förra månaden och har tänkt att stanna här till den 20 december. Har nu fått reda på att visumreglerna kommer att ändras från den 1/10 -06 enligt denna officiella länk:

 

http://www.immigration.go.th/nov2004/2notice/newpro.html

 

Mer kan läsas på detta forum:

 

http://www.thaivisa.com/forum/index.php?showforum=1

 

Hursomhelst så innebär den nya lagen att man maximalt kan få två st 30 dagars förlängningar genom att man som förut åker ut ur landet och sedan in. När man sedan varit i dessa 90 dagar så måste man lämna landet till nästa sexmånaders period då allt börjar räknas om.

 

Om det finns någon insatt här så skulle jag vara glad om du kan svara på dessa frågor: Kan man få ett turistvisum utfärdat i exempelvis Malaysia efter dessa tre månader och på det viset få stanna i ytterligare två månader? Reglerna börjar gälla den 1/10 -06. Innebär det att min tremånaders period börjar räknas från den 1/10 eller är det kört om jag i slutet av nov kommer in i Thailand med redan två st 30 dagars stämplar i passet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara ja på båda mina frågor efter lite luskande.

 

http://www.khaosanroad.com/thailand_visa_issues.htm

 

Check out the above link, involving a very recent meeting with Immigration Police Major Suppachai Paladech (technically the second in command at Immigration):

 

Question: It is obvious that the present border runners will change into visa runners to other countries. What are the Department of Immigrations thoughts on this?

 

Police Major Suppachai: From October 1st you can travel to the border and re-enter 3 times using the system of waiver of a visa. After that, if you get a single entry tourist visa from abroad you can stay here for 60 days, after that you can get a visa extension for 30 days, so it is already 6 months. Each time you leave the country you can come back with the visa extension again, so the tourist visa intervenes.

 

Question: When does the new rule effecting 90-day maximum wavered visas come into affect?

 

Police Major Suppachai: It means that the person who has been staying on visa extensions for years, you can depart. If your visa ends on the 30 September, you leave the country and come back on the 30th September, you still can use that 3 times. There was misinformation on the Internet, it doesn't count by stamps, it counts by days. This is very important, it counts by days not stamps. Yeah counts by days.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...