Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 Jag funderar lite på hur det sett ut för Matte om han bettat ut 1,4k eller något sånt, för till skillnad från mig så sitter ju han med en fattig tvåoutare när han är slagen och har därmed en riktigare fold vid omslag. Frågan blir väl helt enkelt hur stor sannolikheten är att jag har ett ess eller bättre, för syn/omslag med sämre hand än så blir det inte tal om från min sida. Vi kan nog rätt tryggt utesluta att jag inte skulle spelat QQ eller KK på det här viset, så det finns ju ingen risk att jag blir frestad med en sån hand. Vilka händer tror du förresten att jag vill se en flop med här, om din bet var korrekt så borde du ju föreställt dig att jag i stort sett blev lämnad med "ställ in eller lägg ned händer". Händerna jag synar med är ju rimligen spekulativa och de bör du ju absolut inte ge mig korrekt odds för att dra till. Det är klart, det antar att du antar att jag spelar rationellt, vilket du kanske inte antar att jag gör... Hur som helst, jag är rätt säker på att det går att koka ihop en optimal lösning för hur du ska agera mot en viss spelare i den här typen av situation. Jag skulle tro att det har att göra med ett bet som är så pass stort att jag tror att det potcommitar dig som du gör en viss procent av gångerna. Naturligtvis så är mängden händer som jag kunde haft här väldigt stor, så om vi gör det antagandet så bör du nog betta ut cirka 90% av gångerna eftersom jag också är så pass aggressiv vid check till mig och du inte har så pass lätt att syna med JJ. Som sagt, trixar-Johan spelar lite överkomplicerat ibland Just a smidgeon... Om du har några fler noter på mig så får du gärna dela med dig. Det är ju inte heller riktigt utrett om mitt sista bet var bra, det kanske hade varit bättre att ställa in eller betta ett annat belopp. Åsikter? Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Tror du att du kunnat folda mot säg en 1/2 pottbet? Hmmm. Jo det tror jag nog, hade du bettat låt säga 60% av potten hade jag säkert kunnat folda, svårt att säga. Om jag kan calla ett 60% bet kan jag ju lika gärna gå ut och lägga ett 60% bet. Lite motsägelsefullt med tanke på mitt spel här, men när esset träffade floppen kände jag att jag drog i tömmarna, fick den där känslan av att "Matteprof, dom där knektarna är inte lika bra längre". Jag satte dig ju på A+kicker eller mellanpar. Jag borde givetvis ha bettat kanske 60% (1000) själv för att testa vattnet. Ett potbet tycker jag varit för stort eftersom jag då nästan är all in vid omslag... Men ditt potbet satte mig i en sits där jag måste spela hela min stack för att ta reda på om du bluffar eller ej. Sen vill jag ju inte säga att jag callar/raisar 60% bet för då bettar du ju 60% nästa gång när du kanske träffar 2 par på floppen mot mig tight/passiv/weak närmare bestämt, även om mina noteringar mestadels är mentala. "weak" betyder förresten inte att du spelar som en tomte, utan att du är fullt kapabel att göra korrekta laydowns, men tar det hela för långt. Hela den här kombinationen gör dig relativt "enkel" att läsa och förutse vad du gör med olika händer, eftersom du till att börja med har ett ganska litet utbud av händer att välja mellan och vidare spelar dessa rationellt på ett lite för förutsägbart sätt. Om jag istället tyckte att du var en ultratomte så skulle jag inte våga mig på sånt här eftersom du då vore för oförutsägbar. Så släng in lite bestämdare höjningar och bluffa lite mer mot spelare som mig (alltså de som funderar över vad du gör och inte tror att du är kapabel till det) så tror jag att du kommer täta lite luckor i det området av ditt turneringsspel. Ja uj. Det är inte bra att spela mot samma folk hela tiden (eller diskutera här på Pokerforum) då dom lättare skapar en uppfattning om ens spel märker jag. Men det är nyttigt det också för då tvingas man växla spel. Samtidigt kommer dock den här växlingen kräva att man börjar calla lite raises och raisa ur tidigare position med skräphänder vilket är relativt främmande för mig. Jag gillar inte att calla händer, dels eftersom jag förmodligen ligger efter och dels för att jag inte har kommandot i potten. Re-raisa med marginella händer brukar jag ju inte heller göra... Citera
Nusseman Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Om du har några fler noter på mig så får du gärna dela med dig. Tyvärr (eller vad det heter) har jag inte lirat så mycket vid samma bord som du, så jag har mest tjuvkikat samtidigt som jag lirat mitt egna bord + 100$ Freezeout, som tyvärr krockar med vår forumturnering. Jag har snappat upp lite tendenser och räknat ur lite hur du tänker med svaren i HH posterna som vägledning, men mycket mer än så är det inte än. Jag hoppas kunna återkomma med lite mer kött på benen efter nästa turnering... Det är ju inte heller riktigt utrett om mitt sista bet var bra, det kanske hade varit bättre att ställa in eller betta ett annat belopp. Åsikter? Jag har faktiskt ett litet favoritspel mot spelare av Matteprofs kaliber (bra, men lite för förutsägbara) och det är att höja 3ggr bb före floppen, betta 6bb på floppen, 6 eller 12 bb på turn och sedan 4 eller 6 bb på river. Väldigt ofta verkar det som om man blir satt på en riktigt bra hand och de tror att man sitter och mjölkar. Funkar kanonbra mot rätt motståndare och är katastrofalt mot fel motståndare Så för att svara på frågan: Jag hade nog bettat mindre Citera
Hjort Postad 19 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 19 Maj , 2004 Ja uj. Det är inte bra att spela mot samma folk hela tiden (eller diskutera här på Pokerforum) då dom lättare skapar en uppfattning om ens spel märker jag. Men det är nyttigt det också för då tvingas man växla spel. Problemet skulle väl vara större om vi spelade mot varandra lite oftare. Som det är nu kommer knappast någon jag spelar mot kunna dra nytta av det jag säger här, och om de nu skulle kunna det så är det dags att bli trixig vilket ju ligger rätt nära till hands för mig. Samtidigt kommer dock den här växlingen kräva att man börjar calla lite raises och raisa ur tidigare position med skräphänder vilket är relativt främmande för mig. Jag gillar inte att calla händer, dels eftersom jag förmodligen ligger efter och dels för att jag inte har kommandot i potten. Re-raisa med marginella händer brukar jag ju inte heller göra... Mja, jag förstår inte riktigt vad du menar med att du skulle spela mer över huvud taget i tidig position, varför skulle du behöva det? Den stora skillnaden blir väl bara att du någon väldigt enstaka gång re-stealar och höjer lite mer när du sitter med kvalité mot trolig steal, samt bettar ut en liten aning mer på floppen. Om du menar att du behöver försvara din mörk en aning hårdare så kan det nog stämma, men det är ju fortfarande inte jättemånga händer du bör försvara med. Citera
Matteprof Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Sådär ja. Spelade IRL turnering igår. Sitter på bb och får KK. 2 spelare limpar in före mig. Jag gör en reraise för att stjäla blindsen. Blir callad av en "callingstation". Floppen kommer A,4,5. Känner att det där esset slår mig precis som gången jag spelade en liknande hand mot Hjort. Men kommer på att spelarna på Pokerforum.nu säger att jag måste vara mer aggresiv. Lägger ett 70% bet (1500) i potten som innan är runt 2200. och har sedan inte mycket marker kvar. Kanske 1300. Blir re-raisad. och vad göra?. Callar mina sista och killen visar A,4 off!. Im out. Nä, i fortsättningen blir det att checkfolda dom där händerna när man känner man är beat. Ska då inte riskera hela turneringar på sånt... Precis som när man foldade mot Hjorten. Citera
Hjort Postad 27 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2004 Hmm, jag vet inte om jag tycker att du nödväntigtvis ska betta såpass att du blir helt potcommitad vid omslag (jo, jag vet att jag gjorde det). Men om du är uppe mot par i ess så behöver du ungefär 10ggr pengarna för att syna, så egentligen var du nog inte potcommitad ens där. Jag tycker nog att man en stor del av tiden bettar 50% av potten där, men om du spelar mot någon som har väldigt lite bluff i sig kan en check-fold tänkas vara mycket bättre. Att beta ut här är ju på många sätt en defensiv manöver och om det inte finns något att försvara mot (nämligen bluff) så är det ingen större poäng med det. Eftersom du bara har en 2-outare så är det definitiv läge att slänga handen om du får omslag när du betar ut här. Citera
Nusseman Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Sådär ja. Spelade IRL turnering igår. Sitter på bb och får KK. 2 spelare limpar in före mig. Jag gör en reraise för att stjäla blindsen. Blir callad av en "callingstation". Floppen kommer A,4,5. Känner att det där esset slår mig precis som gången jag spelade en liknande hand mot Hjort. Men kommer på att spelarna på Pokerforum.nu säger att jag måste vara mer aggresiv. Lägger ett 70% bet (1500) i potten som innan är runt 2200. och har sedan inte mycket marker kvar. Kanske 1300. Blir re-raisad. och vad göra?. Callar mina sista och killen visar A,4 off!. Im out. Nä, i fortsättningen blir det att checkfolda dom där händerna när man känner man är beat. Ska då inte riskera hela turneringar på sånt... Precis som när man foldade mot Hjorten. Dåligt spelat Matte.. 1. IRL bluffas det myyycket mer sällan, jämfört med online. 2. Potten är limpad av 2 pers, varav en är en callingstation. En callingstations favvohand är... Ax... 3. TrixarJohan var antagligen inte i närheten. När du "känner" att du är slagen så är du oftast det, men inte mot Johan nu spelade du inte mot Johan, eller hur? 4. Dessutom var det kanske inte alltför smart att betta mer än halva stacken på den floppen. Betta max 1000, det räcker för att få bort skräphänderna och ger dåliga odds till draghänder. Citera
Matteprof Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Att beta ut här är ju på många sätt en defensiv manöver och om det inte finns något att försvara mot (nämligen bluff) så är det ingen större poäng med det. Eftersom du bara har en 2-outare så är det definitiv läge att slänga handen om du får omslag när du betar ut här. Alltså vi kom ju fram till att jag måste betta ut med handen. Checkar jag och det kommer ett pot-bet från min motspelare så hade jag ju spelat mina JJ för defensivt när floppen föll 3,9,A på samma sätt som KK nu. Jag kan ju inte betta för svagt heller så att jag visar "svaghet" och kommer folda vid omslag. Ujuj, måste börja lita på min intution istället. Hmmm, jo jag hade kunnat folda den här, men att ha 1300 kvar med 5000 från början och en snittstack på kanske 6000 kändes som att jag var tillräckligt pot-comitted för att måsta skicka in mina sista... Ska ju mycket till för att man ska dubbla upp 2 gånger när blindsen just ska stiga till 200/400. Ingen bra sits... Citera
Matteprof Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Dåligt spelat Matte.. 1. IRL bluffas det myyycket mer sällan, jämfört med online. 2. Potten är limpad av 2 pers, varav en är en callingstation. En callingstations favvohand är... Ax... 3. TrixarJohan var antagligen inte i närheten. När du "känner" att du är slagen så är du oftast det, men inte mot Johan nu spelade du inte mot Johan, eller hur? 4. Dessutom var det kanske inte alltför smart att betta mer än halva stacken på den floppen. Betta max 1000, det räcker för att få bort skräphänderna och ger dåliga odds till draghänder. 1: När vi spelar bordstourneys bluffas det myyycket mer än online! Bilden av en ren callingstation hade jag iofs inte riktigt 100 eftersom det var första gången jag lirade mot killen och vi bara hade lirat kanske 20 händer innan denna hand. Klart är att jag kunde spelat handen bättre Citera
Matteprof Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Och du Nusse, med callingstation menar jag att dom bettar man inte bort när dom har NÅGOT av värde. Sitter han med ett underpar mot mig kommer han också att syna. Dom är egentligen dead money men just därför kan man spela bort sig mot dom. Man vet ju aldrig vilka händer dom kan tänkas ha. Man måste därför spela fundamentalt. Tex hände följande en gång: alla börjar med 5000 i marker 1 sb 25 2 bb 50 3 limpar 50. (denna spelare är callingstation) 4,5 fold 6 raise to 400 7 raise to 1500 A K 8,9,1,2 fold 3 CALL!!! 6 fold Vad sätter man 3 på för hand när floppen kommer 2,4,8 rainbow. Det är ju ruggigt svårt! Citera
Hjort Postad 27 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2004 Alltså vi kom ju fram till att jag måste betta ut med handen. Checkar jag och det kommer ett pot-bet från min motspelare så hade jag ju spelat mina JJ för defensivt när floppen föll 3,9,A på samma sätt som KK nu. Jag kan ju inte betta för svagt heller så att jag visar "svaghet" och kommer folda vid omslag. "Alltid" är ett mycket farligt ord att använda i pokersammanhang, jag tycker inte att du när du höjt preflop med pockets ska betta ut 100% av gångerna när det kommer ess, ibland är det ok att checka fast du har missat. Precis som du ibland ska checka fast du har träffat, det ideala är om fi är livrädd oavsett vad du gör. Om du alltid betar när du inte har esset så är ju det också en läcka, då kan ju fi fundera över hur vilka händer du skulle höjt med preflop och hur många av de som innehåller ess (vilket antagligen inte är så många när det ligger ess på brädan) och sedan agera efter den informationen. Förutsägbarhet dödar mot uppmärksamma motståndare, mot folk som inte har huvudet på skaft så kan det dock vara optimalt att spela enkelt och förutsägbart. En annan väldigt fin poäng med att betta ut är att du inte behöver riskera hela din stack, medan motståndaren måste ta ett medvetet val om att sätta alla sina pengar på spel. Om det nu var så att bluff kommer som brev på posten när du checkar så tycker jag ändå att du ska betta runt halva potten och sedan folda vid omslag. Det är lätt att bluffa när någon checkat till en, medan det är mycket svårare att hitta en bluff när någon gjort ett vettigt bet in i en. Ujuj, måste börja lita på min intution istället. Ligger något i det, om du inte kan bli bekväm med ett spel så kan du antagligen inte använda det så effektivt som du borde. Mitt råd är att du tänker igenom det här och gör lite räkneövningar för att se om du kan få bättre känsla för det. Men intuitionen ska man alltid lyssna på, och ju mer du lär dig desto bättre blir den. Hmmm, jo jag hade kunnat folda den här, men att ha 1300 kvar med 5000 från början och en snittstack på kanske 6000 kändes som att jag var tillräckligt pot-comitted för att måsta skicka in mina sista... Ska ju mycket till för att man ska dubbla upp 2 gånger när blindsen just ska stiga till 200/400. Ingen bra sits... Att ha 1300 kvar 100% av gångerna är fortfarande bättre än att ha 6000 9% av gångerna. Sedan har du två varv på dig att dubbla upp, så det kommer ju behövas lite tur helt klart, men konstigare saker har ju hänt. Hursomhelst är det väldigt viktigt hur man spelar när det går åt pipan eftersom det kommer att vara ens överlägset vanligaste turneringsresultat, mao ge inte upp så länge du har marker kvar. Citera
Hjort Postad 27 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2004 Och du Nusse, med callingstation menar jag att dom bettar man inte bort när dom har NÅGOT av värde. Är han en calling-station (synar mycket bettar lite) eller en galning (synar mycket bettar mycket)? Mot en synstation så kan det vara rätt att checkfolda, och mot en galning så är det antingen check-fold eller all-in beroende på vilka starthänder han gillar. Tex hände följande en gång: alla börjar med 5000 i marker 1 sb 25 2 bb 50 3 limpar 50. (denna spelare är callingstation) 4,5 fold 6 raise to 400 7 raise to 1500 A K 8,9,1,2 fold 3 CALL!!! 6 fold Vad sätter man 3 på för hand när floppen kommer 2,4,8 rainbow. Det är ju ruggigt svårt! En bra bit över hälften av gångerna du spelar AK så kommer du få en liknande flopp. Poängen är att svårigheten i den här situationen är helt och hållet självorsakad och hade kunnat (och borde) undvikas. Själv hade jag begränsat den typen av höjningar till AA KK och QQ så här tidigt i en turnering, det finns ingen riktig anledning till att skapa en enorm pott med marginella värden när mörkarna är så här låga. Citera
Matteprof Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Uppfattningen var svår eftersom vi spelat 20 händer fram till handen utspelades -------------------------------------------- Frågan Hjort var inte hur handen skulle spelas utan vad man sätter #3 på för hand. Det var inte jag som spelade handen utan jag såg den utspelas på mitt bord. Det var en av de första händerna i turneringen. Antag att du själv suttit med QQ i #7 och gjort en pot raise och blir synad. Vad sätter du #3 på för hand vid en rag-flop? Citera
Hjort Postad 27 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2004 Antag att du själv suttit med QQ i #7 och gjort en pot raise och blir synad. Vad sätter du #3 på för hand vid en rag-flop? Jag sätter honom inte på en hand, jag sätter honom på en jäkla massa händer om jag har anledning att tro att han är tomte. Eller förresten, jag kommer anta att jag är bäst mot i stort sett vilken spelare som helst, och det finns inte tillräckligt mycket pengar kvar för att övertyga mig om motsatsen. Man kan ju utesluta AA eller KK från de flesta spelare, är det någon som träffat set så är det ju bara att gratulera. Citera
Matteprof Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Faktum var att killen hade KK i handen!!. Han spelade handen så fel, men det slutade så rätt för han ändå. Efter ett "testar vattnet bet med 1500 till" från AKs gick spelare #3 all in och spelare AKs måste ge upp handen. Sådana här händer är ju ruggigt svåra, framförallt när det är i början av turneringen och man inte har en susning hur de andra spelar. Dvs QQ hade åkt ut, A,K hade åkt ut. Trist att åka mot en tomte... Citera
Nusseman Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Faktum var att killen hade KK i handen!!. Han spelade handen så fel, men det slutade så rätt för han ändå. Efter ett "testar vattnet bet med 1500 till" från AKs gick spelare #3 all in och spelare AKs måste ge upp handen. Sådana här händer är ju ruggigt svåra, framförallt när det är i början av turneringen och man inte har en susning hur de andra spelar. Dvs QQ hade åkt ut, A,K hade åkt ut. Trist att åka mot en tomte... Jag kan säga att hade jag haft KK i hans sits är det inte alls otänkbart att jag hade spelat likadant. 1. Han limpar UTG, helt ok med KK, speciellt med låga blinds. Det är bättre att låta någon i sen position höja så att potten byggs upp lite innan man gör sitt move. 2. Potten höjs och återhöjs innan den kommer till honom, båda spelen från mittenposition. Rimligen misstänker han att nån av er har ett underpar och den andra ett stort A. Synar han och checkar floppen kommer han ha god möjlighet att kunna ta minst en av era stackar. Alltså synar han för att check raisa all-in (eller ställa in direkt beroende på stackstorlek) på alla floppar utan A. Lagom risky spel och perfekt för att mixa upp spelet lite. Är du säker på att han är en tomte? Citera
Matteprof Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 95% säker på att han är en tomte. Visste inte då, men det dröjde inte länge innan han spelat bort den där stacken på att calla med skithänder Citera
Nusseman Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Ok, så hans slowplay med kungarna var en lyckträff alltså. Kom i håg det i framtiden bara. Vissa händer i vissa situationer går alldeles utmärkt att spela framgångsrikt enligt tomteformulär 1a. Sitter tomten med en sådan hand i rätt situation (även om han själv inte fattar det) så kan det bli dyrt för dig. Citera
Hjort Postad 27 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2004 Ok, så hans slowplay med kungarna var en lyckträff alltså. Kom i håg det i framtiden bara. Vissa händer i vissa situationer går alldeles utmärkt att spela framgångsrikt enligt tomteformulär 1a. Sitter tomten med en sådan hand i rätt situation (även om han själv inte fattar det) så kan det bli dyrt för dig. Men det känns inte som det går att göra så mycket i den situationen (på floppen alltså) om man sitter på QQ. Tror du att du exempelvis skulle kunna komma loss? Citera
Nusseman Postad 27 Maj , 2004 Rapport Postad 27 Maj , 2004 Jag tror inte jag hade sett floppen med QQ i den handen så tidigt i en turnering Hade jag det så hade jag nog kunnat släppa om han check/raisat mig all-in. Citera
Hjort Postad 27 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 27 Maj , 2004 Jag tror inte jag hade sett floppen med QQ i den handen så tidigt i en turnering Hade jag det så hade jag nog kunnat släppa om han check/raisat mig all-in. Jag vet inte riktigt om jag foldat QQ mot en tidigpositionshöjning, men det är ju något att fundera över. Däremot så är det tveksamt om jag skulle höjt ännu mera efter att någon höjt 8bb, då blir ju potten som synes ganska ohanterlig om det blir flopp. Om man nu höjer där så blir det ju 3500 i potten med 3500 kvar i stacken, jag har svårt att tänka mig att någon skulle hitta en fold där. Citera
Recommended Posts