Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte höra om det finns nått värde i att spela 6 personers SnGs.. Eller värde finns det ju såklart men finns det lika mycket värde som i 10 personers?

För grejen är ju den att om man kan 8-tabla 10 personers så kan man nog bara 4-tabla 6 personers.. Sen är det ju mindre fisk med i varje SnG på 6 personers..

Alltså om man är lika duktig på 6 personers som på 10 personers och relativt bra HU, bör man då kunna ha en högre ROI på 6 pers? Och isåfall hur mycket högre?

Dela med er av era tankar :D

Postad

Fler motståndare => högre potentiellt ROI

Å andra sidan så går turneringar med färre spelare snabbare att spela så winraten blir kanske ungefär densamma.

Men kan du spela dubbla antalet bord vid 10-manna så är det såklart att föredra.

Postad
Men sen måste man väga in att bara 2 pers får pengar i 6 personers, och att vinnaren får största delen av kakan..

En aspekt man måste väga in oxå är att bubbelspelet kommer tidigare och förhoppningsvis hjar man ju en edge där.

Jag har aldrig spelat 6-manna seriöst men är rätt sugen på att ge det en chans.

• 1 month later...
Postad

Lyfter fram den här igen med modifikationen

5-manna vs. 10-manna SnG's

I en $10 SnG (bara för att det är lätt att räkna) så har vi följande prisstruktur (oftast!?).

5-manna: 1. $35, 2. $15

10-manna: 2. $50, 2. $30, 3. $20

Innebär ju att vi har 40% chans att komma i pengarna på 5-manna och 30% chans i 10-manna.

Kan man säga att man har 20%*$35 + 20%*$15 = $10 (nån enhet),

respektive 10%*$50 + 10%*$30 + 10%*$20 = $16 (nån enhet)?

Om man ser på det hela rent statistiskt/matematiskt.... vad är då bäst att spela?

Bortse från fisk, haj, synmuppar klonkar, och tidsaspekten för respektive SnG, puhlease.

Har läst väldigt lite statistik (ingen högskolematte) för många år sen och jag var ingen stjärna på statistiken. :oops:

Postad
Alltså om man är lika duktig på 6 personers som på 10 personers och relativt bra HU, bör man då kunna ha en högre ROI på 6 pers? Och isåfall hur mycket högre?

Jag tror det finns större pontential för hög ROI i 6 personers. Du spelar fler händer i en 6 personers och motståndare får helt enkelt fler möjligheter att spela fel mot dig. Tycker också att man bättre read på motståndet SH då man sett dem spela, och troligen visa, betydligt fler händer.

Samtidigt tycker jag en hel del beror på strukturen. Framför allt när du når HU. Långsam struktur och djupa stackar gör att man kan få ett oprortionerligt stort antal första platser i förhållande ITM/HU. Djupa stackar ITM är ngt som i min erfarenhet sällan inträffar i tio personers och även så måste man (ofta först) försöka utnytja två personers svagheter istället för en. Ex. är inte 100/200 inte en ovanlig nivå att bli HU på (totalt 12k i spel) i parties $20/$30 6 pers, blindsen går även upp långsamt och det är inte speciellt ofta man når 300/600 nivån. På ställen som ex. prima blir det ofta inget "spel" HU och det är ofta bara ställa/syna med sina/FIs sista 5xBB.

Fan vet hur det blir med timlön 4-tabla 6 personers vs 8-tabla 10 personers. Skulle utan att veta gissa på att 8-tabla är bättre. Tror också att det är betydligt jobbigare att 4-tabla 6 pers än 8 tabla 10 pers.