tobjoern Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Hej! Vad är ett realistiskt månadsmål för Cashgame spel på $0.25/$0.5 ? Jag spelar Shorthanded NL Texas Holdem 4 bord åt gången och ca 25k-30k händer i månaden hade jag tänkt satsa på.. Hur många $ borde man ha som mål ? ha det! Citera
PxT Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Av egen erfarenhet kan jag säga att mål bara hämmar ens spel. Variansen kan ställa det rejält även fast man spelar bra. Citera
Dustinz Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Av egen erfarenhet kan jag säga att mål bara hämmar ens spel. Variansen kan ställa det rejält även fast man spelar bra. Det är väl upp till var och en, dessutom tror jag knappast det "hämmar ens spel", snarare sporrar personen vidare till att uppnå sitt mål. Varför vill lärarna att man ska sätta mål när man går i skolan? Citera
Vitae Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Skolarbete har inte en inbyggd statistisk varians som påverkar resultatet. Bättre att fokusera på att spela så bra man kan och låta resultatet tala för sig självt efter en rimlig tid. Citera
PxT Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Av egen erfarenhet kan jag säga att mål bara hämmar ens spel. Variansen kan ställa det rejält även fast man spelar bra. Det är väl upp till var och en, dessutom tror jag knappast det "hämmar ens spel", snarare sporrar personen vidare till att uppnå sitt mål. Varför vill lärarna att man ska sätta mål när man går i skolan? Det var därför jag skrev av egen erfarenhet. I övrigt uttryckte Vitae det jag ville säga på ett bättre sätt. Citera
Dustinz Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Skolarbete har inte en inbyggd statistisk varians som påverkar resultatet. Jag menar inte att det är samma sak, men det handlar fortfarande om samma grundprincip, det är i nästan alla fall bra att ha någonting att sikta mot. Målet behöver ju förvisso inte vara beräknat ur inkomstsynvinkel. Speltid, antal spelade händer osv Citera
joeki Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Jag menar inte att det är samma sak, men det handlar fortfarande om samma grundprincip, det är i nästan alla fall bra att ha någonting att sikta mot. Målet behöver ju förvisso inte vara beräknat ur inkomstsynvinkel. Speltid, antal spelade händer osv Du kan jobba hur hårt som helst, spela hur mycket som helst och spela ditt bästa spel, men ändå inte nå ett resultatbaserat mål i poker. Därför är det ganska värdelöst och kan inte jämföras med resultatbaserade mål i saker som inte innehåller någon slump. Citera
Dustinz Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 du kan jobba hur hårt som helst, spela hur mycket som helst och spela ditt bästa spel, men ändå inte nå ett resultatbaserat mål i poker. Därför är det ganska värdelöst och kan inte jämföras med resultatbaserade mål i saker som inte innehåller någon slump. Jag menar inte att det är samma sak, men det handlar fortfarande om samma grundprincip, det är i nästan alla fall bra att ha någonting att sikta mot. Målet behöver ju förvisso inte vara beräknat ur inkomstsynvinkel. Speltid, antal spelade händer osv Citera
thefman Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 du kan jobba hur hårt som helst, spela hur mycket som helst och spela ditt bästa spel, men ändå inte nå ett resultatbaserat mål i poker. Därför är det ganska värdelöst och kan inte jämföras med resultatbaserade mål i saker som inte innehåller någon slump. Jag menar inte att det är samma sak, men det handlar fortfarande om samma grundprincip, det är i nästan alla fall bra att ha någonting att sikta mot. Målet behöver ju förvisso inte vara beräknat ur inkomstsynvinkel. Speltid, antal spelade händer osv Det går helt enkelt inte att sikta på en summa pengar i det här spelet. Dels vinner du inget på att ha det målet, och du vinner egentligen inget av att uppnå ett sådant mål. Man kan heller inte påverka resultatet. Du kan optimera utgången av resultatet men du kan aldrig direkt påverka det. Sikta på annat tex antal speltimmar som du säger. Citera
joeki Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Jag menar inte att det är samma sak, men det handlar fortfarande om samma grundprincip, det är i nästan alla fall bra att ha någonting att sikta mot. Målet behöver ju förvisso inte vara beräknat ur inkomstsynvinkel. Speltid, antal spelade händer osv Jo jag läste vad du skrev. Jag sa emot att ditt usla exempel om skolarbete och du sa "målet behöver förvissa inte vara ur inkomstsynvinkel". Då säger du fortfarande att inkomstsynvinkel är okej att jämföra med saker som inte innehåller slump. Det är ganska fel tycker jag. Jag har själv en blogg på bonusforum.se där jag har ett resultatbaserat mål, men det är inte realistiskt att sätta såna kortsiktiga mål i poker och absolut inte jämföra med saker som inte innehåller slump. Ju hårdare du jobbar ger inte alltid bäst resultat i poker. Ibland har man tur och otur. Citera
Akumila Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Jag brukar ha (ganska lösa) mål för månaden. Det gäller bara att inte bli för fixerad vid det och börja spela dåligt för att man vill/inte vill ta risker. Och jag lovar att om du har $1500 som mål och uppnår det redan efter 15 dagar kommer du öka ditt mål. Man ska inte bli för fixerad vid det. Ett bra mål är annars att tjäna så mycket som möjligt och du uppnår det lättast om du spelar bra. Citera
Nickefik Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Vad är ett realistiskt månadsmål för Cashgame spel på $0.25/$0.5 ? Du får inte så mycket svar på just den här frågan. Det är ju i och för sig omöjligt att veta vad som är ett realistiskt mål för dig. Vi vet ju inte ens hur länge du spelat förut, om du är en vinnande spelare, vilken statistik du har sedan förut, osv.... Jag spelar på din nivå och SH, men bara tre bord i stöten och i snitt kanske 1½ timme per dag. Mitt mål var att öka vinsten med 50% från förra årets snitt. Det ser jag som realistiskt och just nu ligger jag över det. Alltså... se till hur du spelat förut och sätt målen lite högre än de. Citera
Dustinz Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Jag menar inte att det är samma sak, men det handlar fortfarande om samma grundprincip, det är i nästan alla fall bra att ha någonting att sikta mot. Målet behöver ju förvisso inte vara beräknat ur inkomstsynvinkel. Speltid, antal spelade händer osv Jo jag läste vad du skrev. Jag sa emot att ditt usla exempel om skolarbete och du sa "målet behöver förvissa inte vara ur inkomstsynvinkel". Då säger du fortfarande att inkomstsynvinkel är okej att jämföra med saker som inte innehåller slump. Det är ganska fel tycker jag. Jag har själv en blogg på bonusforum.se där jag har ett resultatbaserat mål, men det är inte realistiskt att sätta såna kortsiktiga mål i poker och absolut inte jämföra med saker som inte innehåller slump. Ju hårdare du jobbar ger inte alltid bäst resultat i poker. Ibland har man tur och otur. Ah, då förstår jag, du citerade en sak och svarade på någonting annat. Du skrev i princip samma sak som posten ovanför med lite andra ord bara, så jag tänkte om du inte läst svaret jag gav utan bara tryckt på "citera" på närmsta post. Personligen tror jag på slumpen, och att den finns överallt, så på så vis kan jag me andra ord i princip aldrig sätta ett mål verkar det som. Jag förstår självklart vad ni du och ni andra som tycker så menar, men jag vidhåller fortfarande att i alla fall för mig hjälper det att ha ett monetärt mål att sikta på varje vecka/månad/år för att känna att jag tar mig framåt och inte bara nöter och nöter. Jag är fullt medveten om den varians som erbjuds och förstår givetvis att ett mål kanske inte är nåbart hur bra man än spelar. För att ta ett till halvkasst exempel, men förmodligen betydligt bättre än det förra, så om du jobbar på ett bygge och ni har som deadline att bygga klart huset ni bygger innom 1 månad, då måste ni förlita er på att alla leveranser stämmer, att ingen blir sjuk och en rad andra faktorer. Det är på sätt och vis samma varians vi talar om här. Samma personer kan säkert bygga 12 hus på 12 månader... Jag hoppas du förstår vad jag menar, jag tror egentligen att vi är lite oense för att ordet "mål" inte har riktigt samma innebörd för oss båda. Det kan vara mål du vill uppnå, mål du bör uppnå eller kanske mål du absolut inte kan nå om inte variansen talar till din fördel så in i helvete. Citera
joeki Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Jag citerade din post där du skrev det där om att målen inte nödvändigtvis behöver vara resultatorienterade utan kanske antal händer spelade. Det är en ganska fet motsägelse eftersom det inte är samma sak att spela mot 30k händer per månad eller $30k per månad. Det ena kan du klara om du spelar som en dåre och satsar, det andra är beroende av slumpen en jävla massa och det är en extrem skillnad. Det är det jag menade när jag citerade din post. Jag själv mår också bra av resultatorienterade mål (långsiktiga så jag kan påverka mer än slumpen), men det är inte det jag säger emot. Jag säger att resultatorienterade mål i poker inte kan jämföras med skolarbete eller gymmande eller bygge. Då pratar jag indviduella mål som inte beroende av att en lärare vill göra livet surt för dig eller att du har lata jobbarkompisar. Citera
Dustinz Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Jag citerade din post där du skrev det där om att målen inte nödvändigtvis behöver vara resultatorienterade utan kanske antal händer spelade. Det är en ganska fet motsägelse eftersom det inte är samma sak att spela mot 30k händer per månad eller $30k per månad. Det ena kan du klara om du spelar som en dåre och satsar, det andra är beroende av slumpen en jävla massa och det är en extrem skillnad. Det är det jag menade när jag citerade din post. Ok ok, nu e jag med på noterna. Eller inte riktigt förresten, jag förstår inte riktigt var du menar att motsägelsen ligger när jag säger att målet inte nödvändigtvis måste handla om hur mycket pengar du vill tjäna, utan att man istället kanske kan nöja sig med att spela ett visst antal händer. Jag vet inte om jag läst fel eller om jag är dum, förstår bara inte riktigt vad du menar. Citera
Verdi Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Mellan $1k och $2k tycker jag kan vara rimligt förutsatt att du är en hyfsat stabil vinnare. Citera
Myssion Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Hej! Vad är ett realistiskt månadsmål för Cashgame spel på $0.25/$0.5 ? Jag spelar Shorthanded NL Texas Holdem 4 bord åt gången och ca 25k-30k händer i månaden hade jag tänkt satsa på.. Hur många $ borde man ha som mål ? ha det! Om du känner till din winrate lär det ju inte vara så knepigt att bedöma hur mycket $ X antal spelade händer genererar i snitt. Men det ger bara ett riktvärde och finns som sagt ingen anledning att fokusera på ett resultatmål på det viset (ännu mindre i poker än i skola/idrott etc). Sätt istället upp mål angående hur du ska förbättra olika aspekter av ditt spel. Citera
Sommar Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Oavsett vad alla andra här säger så har resultatmål förbättrat mitt spel avsevärt, koncentrationen är betydligt högre och jag gör betydligt färre misstag än om jag inte skulle haft det. Att sedan variansen hindrar en från att nå upp till målen ibland är något som man får acceptera. Det viktigaste är att man analyserar sitt spel efteråt. Citera
Myssion Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Oavsett vad alla andra här säger så har resultatmål förbättrat mitt spel avsevärt, koncentrationen är betydligt högre och jag gör betydligt färre misstag än om jag inte skulle haft det. Funkar det för dig så funkar det för dig, men det kan vara negativt om man t.ex. får en stentuff bad streak i början av månaden, och inte klarar av att omdefiniera sina mål. Självfallet finns det de som klarar av det alldeles utmärkt, MEN: Det finns oftast bättre metoder för att uppnå koncentrationshöjande effekt, som inte har motsvarande nackdelar. Så bara för att det funkar bra för vissa betyder inte att det är optimalt för dessa personer heller. Citera
Nickefik Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 det kan vara negativt om man t.ex. får en stentuff bad streak i början av månaden, och inte klarar av att omdefiniera sina mål. I och för sig kan man ju inte göra så mycket åt om man åker på en stentuff bad streak, men däremot bör man ju sätta upp målen lite mer långsiktigt så att man även kan inkludera sådana perioder. Men en siffra i sig är ju inget att hänga i julgranen. Det måste ju finnas en tanke bakom den siffran, tankar om hur man ska nå upp till det. Dvs vad man ska spela för spel, hur mycket man ska spela, vad man ska förbättra sig på, osv. Jag tror inte man ska hänga upp sig på en exakt siffra, utan hellre försöka sätta upp ett långsiktigt mål att sträva mot. Det fungerar i alla fall bra för mig. Målet för mig blir mer en kontrollstation på att jag lyckats förbättra mitt spel jämfört med tex samma period förra året. Citera
Recommended Posts