Gå till innehåll

ARTIKEL: Unga män tappar spärrarna i nätpoker


robster80

Recommended Posts

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Staten drar in cirka 5,7 miljar-der kronor per år på medborgarnas speldrömmar och satsar 29 miljoner på forskning och behandling för dem som fastnar i spelmissbruk, vilket motsvarar 0,5 procent.

 

Före valet lovade Morgan Johansson att regeringen skulle höja detta anslag - om socialdemokraterna fick fortsätta att regera. Nu är detta en öppen fråga.

(S)-propaganda också... "Ni skulle ha valt (S). Nu vet vi inte hur det kommer att gå."

 

Öht en mkt ensidig artikel. Oerhört dålig journalistik. Inte likt DN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj mycket vinklat och direkt felaktiga uttalanden om online-poker. Men tycker ändå det stod en del tänkvärt. Tex citatet nedan:

 

"- Man måste få dem att inse vad de förlorar. När de sitter utan flickvän, socialt liv och utbildning, var det då värt en pokervinst på 60 000 kronor?"

 

Tycker att många både förlorande och vinnande spelare borde tänka mer på detta. Om ens liv kretsar kring att boosta upp siffrorna på ett pokerkonto så kommer man nog när man blir gammal undra vad man egentligen gjort med sitt liv och varför...

 

Ser inte det tänkvärda i det påståendet... Känns rättså obvious. Känns också som att det där beskriver en väääldigt liten grupp av de som spelar.

 

Visst är det självklart, jag menade inte att artikelförfattaren kommit på nåt nytt. Det jag menar är att det kan vara väldigt nyttigt för alla (både en Sonnert och en supertiltande spelmissbrukare) att stanna upp och tänka till ibland och gå igenom varför man spelar och vad det får för konsekvenser både bra och dåliga. All tid som läggs på poker tas ju obönhörligen från någonting annat. Är det tv-tittande som tar stryk så känns det ju inte som ett problem, men när man börjar talla på quality time med frugan eller tid med vänner/barn osv. så är det inte så självklart att det är värt det.

Även om det (som du påpekar) självklart bara är ett fåtal som förlorar allt (flickvän/socialt liv osv.) så skulle jag tro att väldigt många får försämrade relationer både med partner och vänner, hoppar över mycket annat kul i livet, får sämre utbildning och i framtiden färre valmöjligheter när man ska välja jobb osv.

Tror att en hel del (kanske främst unga) pokerspelare sätter skygglapparna på och bara ser målet att öka siffrorna på sitt pokerkonto utan att så ofta fundera över varför dom egentligen gör det och vad dom missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att artikeln är fullt legitim. Pokerspel är allt annat än värdeskapande för samhället. Omsättningen som sker tillför absolut inget värde eller BNP-ökning för landet. Dessutom bidrar det garanterat inte med positivt värde till människors genomsnittliga lycka - däremot definitivt med ett negativt värde.

 

Pokerspel förtjänar inte mer respekt än vad det får.

 

I'm with you all the way.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att artikeln är fullt legitim. Pokerspel är allt annat än värdeskapande för samhället. Omsättningen som sker tillför absolut inget värde eller BNP-ökning för landet. Dessutom bidrar det garanterat inte med positivt värde till människors genomsnittliga lycka - däremot definitivt med ett negativt värde.

 

Pokerspel förtjänar inte mer respekt än vad det får.

 

I'm with you all the way.

 

Du känner inte att argument behövs för att backa upp tesen? Vad gäller BNP har han ju dessutom bevisligen fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staten drar in cirka 5,7 miljar-der kronor per år på medborgarnas speldrömmar och satsar 29 miljoner på forskning och behandling för dem som fastnar i spelmissbruk, vilket motsvarar 0,5 procent.

 

Före valet lovade Morgan Johansson att regeringen skulle höja detta anslag - om socialdemokraterna fick fortsätta att regera. Nu är detta en öppen fråga.

(S)-propaganda också... "Ni skulle ha valt (S). Nu vet vi inte hur det kommer att gå."

 

Öht en mkt ensidig artikel. Oerhört dålig journalistik. Inte likt DN.

 

Man kan ju fråga sig, som med det mesta av sossarnas valfläsk, varför frågan först blev aktuell till valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att artikeln är fullt legitim. Pokerspel är allt annat än värdeskapande för samhället. Omsättningen som sker tillför absolut inget värde eller BNP-ökning för landet. Dessutom bidrar det garanterat inte med positivt värde till människors genomsnittliga lycka - däremot definitivt med ett negativt värde.

 

Pokerspel förtjänar inte mer respekt än vad det får.

 

I'm with you all the way.

 

Du känner inte att argument behövs för att backa upp tesen? Vad gäller BNP har han ju dessutom bevisligen fel.

 

Okej, i min irritation över allas naiva hyllningar till pokerspelet hårddrog jag BNP-argumentet något. Visst får Sverige viss BNP-ökning, men denna är endast marginell i kontrast till exempelvis vad all energi som läggs på spelet hade kunnat rendera i i en näringsverksamhet.

 

Självfallet kan jag inte bevisa att den genomsnittliga välbefinnande känslan är negativ, men för mig ter det sig intuitionsmässigt så att det personliga lidandet hos alla speltorskar väsentligen överstiger glädjen spelet bereder många andra. Poker förstör människors liv i en klart större utsträckning än vad det "räddar" människors liv.

 

Poker förtjänar den negativa kritik som spelet faktiskt får (särskilt i kontrast till den hype som råder) och att anse annat tycker jag endast visar på cynism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker förtjänar den negativa kritik som spelet faktiskt får (särskilt i kontrast till den hype som råder) och att anse annat tycker jag endast visar på cynism.

 

Jag tror inte att någon här anser att poker inte förtjänar negativ kritik. Det de flesta reagerar mot är att det i media är sådant fokus på de mest tragiska historierna hela tiden, och att det sociala homegamet kompisar emellan glöms bort. Dessutom är det väldigt ofta hårt vinklat och inte sällan totala felaktigheter med på ett hörn.

 

För många är poker väldigt negativt, men för de allra flesta är det också något väldigt positivt. Och båda de sidorna bör lyftas fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker förtjänar den negativa kritik som spelet faktiskt får (särskilt i kontrast till den hype som råder) och att anse annat tycker jag endast visar på cynism.

 

Jag tror inte att någon här anser att poker inte förtjänar negativ kritik. Det de flesta reagerar mot är att det i media är sådant fokus på de mest tragiska historierna hela tiden, och att det sociala homegamet kompisar emellan glöms bort. Dessutom är det väldigt ofta hårt vinklat och inte sällan totala felaktigheter med på ett hörn.

 

För många är poker väldigt negativt, men för de allra flesta är det också något väldigt positivt. Och båda de sidorna bör lyftas fram.

 

Lyfter inte all poker på TV, all reklam, alla pokertidsskrifter och de positiva spaltmeter som ändå skrivs framför allt i kvällstidningarna fram pokerns framsida tillräckligt?

 

Dessutom får väl de som njuter av ett homegame då och då inte sin upplevelse manipulerad eller förstörd bara för att man kan läsa om Lars och Sverker som förlorade sina liv på spelet i media?

 

Ungarna som tänker hoppa av skolan för att bli proffs behöver sina skräckhistorier - information om spelets gloria, lycka och magi har de redan fått via otalet kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyfter inte all poker på TV, all reklam, alla pokertidsskrifter och de positiva spaltmeter som ändå skrivs framför allt i kvällstidningarna fram pokerns framsida tillräckligt?

 

Det är just det jag menar, även om det blev lite otydligt ovan. Media fokuserar alldeles för mycket på pokerhimlen och pokerhelvetet, inte det där mittemellan där de flesta av oss faktiskt rör sig.

 

Jag har absolut inget emot att man tar upp pokerns baksida, tvärtom är det bra, precis som du säger, men liiite mer nyanserat kunde det nog ha varit. Det blir liksom bara tramsigt när det dyker upp "experter" och förståsigpåare som hävdar att det är en myt att det går att vinna i längden etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom får väl de som njuter av ett homegame då och då inte sin upplevelse manipulerad eller förstörd bara för att man kan läsa om Lars och Sverker som förlorade sina liv på spelet i media?

 

Nej, men däremot kan det bli väldigt jobbigt för dem när alla deras vänner/anhöriga tror att de är på väg att gå samma öde till mötes som Lars och Sverker, bara för att de ska hem till Nisse och ta några öl och lira lite poker på fredagskvällen, eller för att de sitter framför datorn några dagar i veckan och lirar lite lowstäjks nätpoker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs en liten parantes men, vad so stör mej är att svenska spel alltid ska säga hur bra de jämfört med de andra otäcka oseriösa utländska bolagen.

 

En gång har jag blivit lurad av ett spelbolag, jag har mej själv att skylla de mörkade inte reglerna eller så men det var av ss.

 

Det var på den gamla goda tiden när de hade rörliga odds på toppen eller nått. Jag kollade hur oddsen låg på en tävling och tyckte att det såg bra ut och satsade lite pengar. Sen när det blev spelstopp såg jag att oddset sjunkit till 1,00. Jag vann så jag torskade inget men jag tycker att ur moralisk synpunkt kan man inte tillåta ett spel med 1,00 i odds utan jag tycker att de skulle avbrytit spelet och betalt pengarna tillbaka. för villka skulle spela om de sett ett evenemang med oddset 1,00 ( jag satsar mina pengar och om jag har rätt får jag behålla dom).

 

Ett företag som bedriver så verksamhet får skänka hela sin vinst till rädda barnen utan att jag skulle tycka att de var godhjärtade. Så sedan dess försöker jag undvika ss. Tyvärr så har jag spelat lite stryktips hos dem efter det så jag är väl inte riktigt konsekvent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oseriösa utländska, jo jag tackar, överlag anser jag att de är mer måna om sina kunder än SS är. Detta är i högsta grad politisk propaganda hos en oinsatt som fått det förklarat för sig att SS är det bästa alternativet utan att vidare granska detta. Och just för att det är så politiskt korrekt kör han vidare på linjen.

 

Ogillar den svenska inställningen till saker och ting att aldrig ta en diskussion i media. Journalisten plockar inte fakta utan skriver en väl färgad artikel, och är väl antagligen rädd att få en annan vinkel på det om han tar kontakt med andra.

 

För att vara lite extrem är vi likadana ang det politiska här i Sverige, ta sverigedemokraterna t ex. Att bara förneka dem, inte våga ta debatt får bara motsatt effekt. Men det är klart, sticka huvudet i sanden är väl säkert en bättre lösning på ett växande problem.

 

Om saker togs upp till ytan, disskuterades sakligt där alla får komma till tals hade Sverige varit ett trevligare land

 

EDIT: har också bara blivit "lurad" av spelbolag en gång och har lirat nu i dryga 5 år, detta var även det SS, klienten låste sig för mig som chippie trots att internet fungerade felfritt. Jag bad att få insatsen tillbaka då jag torskade precis utanför bubblan, nix från SS, dock har jag ett tiotal ggr fått pengar vid liknande incidenter från både ladbrokes,prima o tain

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...