Gå till innehåll

Ett skol SM lagligt?

MR_Jimmy

Recommended Posts

Hallå, några av er har kanske sätt att vi håller på att starta upp en pokerklubb i hässleholm. Eftersom vi vet att många är intresserade av poker i 18-19 åldern hade vi tänkt köra ett "skolsm". Detta är endast för gymnasie skolorna och med en åldersgräns på 18år. Kommer troligvis spelas lagvis. Allt kommer vara helt gratis att delta så det kan väl inte vara något att säga om det?

Men kan man slänga in något pris? Svårt med lagtolkningen? Ex biljetter till vinnade laget till ett uteställe eller likande?

Lite av lagen

1.1 Lotterilagstiftningen

Reglerna för lotterier finns i lotterilagen (1994:1000). Enligt 3 § lotterilagen avses med lotteri en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få. Till lotteri hänförs

lottning, gissning, vadhållning och liknande förfaranden,

marknads- och tivolinöjen,

bingospel, automatspel, roulettspel, tärningsspel, kortspel, kedjebrevsspel och liknande spel

Vid bedömningen av om en verksamhet är ett lotteri skall hänsyn tas till verksamhetens allmänna karaktär och inte endast till den större eller mindre grad av slump som finns i det enskilda fallet.

Huvudregeln är att lotterier inte får anordnas utan tillstånd (9 § lotterilagen). Tillstånd kan i princip endast beviljas ideella föreningar med allmännyttig verksamhet (15 § lotterilagen), det är således inte tillräckligt för tillstånd att lotteriets avkastning tillfaller välgörande ändamål.

1.2 Inget krav på vinstsyfte

Av definitionen i 3 § lotterilagen kan utläsas att ett arrangemang kan vara ett lotteri även om det inte kostar något att delta i arrangemanget. Det krävs inte heller att anordnaren på något annat sätt tjänar pengar på arrange-manget. Det finns med andra ord inget krav på vinstsyfte för att ett lotteri i lotterilagens mening skall föreligga.

1.3 Allmänheten

Lotterilagen reglerar i princip endast lotterier som är anordnade för allmänheten (1 § lotterilagen). För att ett lotteri inte skall anses anordnat för allmänheten krävs att deltagarna i lotteriet utgör en klart avgränsad och sluten krets samt att de har någon form av påvisbar inbördes gemenskap. Även om lotteriet är anordnat för en sluten krets krävs således att denna krets är liten för att arrangemanget skall falla utanför lotterilagens tillämpningsområde.

* Flytt till ES&J - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pm:at dig nu om msn Woho!

Det är kanske sant, har inte tänkt på det. Men frågan är lite vad dom kan erbjuda oss så att säga. Kan man ev visa för en 18 åring att våran klubb är väldigt fin och seriös kan vi kanske få en ny medlem här och förhoppningsvis en rolig tid i klubben. Det kan man itne med en under årig, då vi har 18 års gräns.

Länk till kommentar

Ehhh jag tror jag fattar vad du menar även fast jag inte fattar hela mening i slutet. Nej skulle jag ändå svara. Det bli risk att man får dit mindre åriga som tjatar om medlemskap eller hänger på klubben och det kan skapa problem. Det är säkerligen enklast att hålla 18 år som gräns. Men jag fattar nog din poäng.

Länk till kommentar

Snacka med en jurist så löser det sig nog, och ni kommer nog kunna dela ut pris (i någon form) också. Jag har erfarenhet av strul med lotteri-inspektionen sedan jag jobbade med reklam och tävlingsjippon i somras. Men snackar man med en jurist så brukar det lösa sig. Bara man utformar vinsten på "rätt sätt". Kan inte alla de reglerna själv, men det brukar handla om vem som betalar vinsten, om det är förening eller privatperson som utfärdar den, vad vinsten består av etc...

Jurister är trevliga, så länge du har dem på din sida... ;)

Länk till kommentar

Jurister är trevliga, så länge du har dem på din sida... Wink

Det ligger något i det ;)

Får väl undersöka saken lite närmare. Men hur kommer man i kontakt med någon jurist som kan sådant här? Hur dyrt är sådant?

Att anlita en jurist och få det billigt är nog ganska svårt, om ni nu inte har någon i gänget som är duktig på att prata. Hade det hela berört något ämne som inte hade varit lika föraktat som poker hade man kanske kunnat fixa något slag av sponsorsavtal etc. Vet att vissa idrottsföreningar, elevråd etc fixat sådant. En lokal juristbyrå har sponsrat med rådgivning och har sedan fått reklam som betalning. Fast då har det som sagt inte handlat om poker.

Hitta någon, som känner någon vars pappa osv...

Länk till kommentar

Om ni spelar utan vinster, vilket skulle kunan vara möjlihgt i ett SM för lag (använd lagpoker.se modellen, den är bra, och dom ställer upp och hjälper er) så finns det ingen chans att det skulle anses som olagligt.

Vi hjälper naturligtvis till om dom skulle vara intresserade av att köra PokerTeamTournament-formatet. Skicka ett PM eller maila mig på csg@lagpoker.se

//Guts

Länk till kommentar