Gå till innehåll

NLT - SnG, Vad i h-e göra med TT här?


Myssion

Recommended Posts

Är han tightare än så här i sin höjnings HD är det bara att hitta folden, men antag att han höjer med dessa händer.

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 41.0494 % 40.47% 00.57% { 44+, A7s+, KJs+, A9o+ }

Hand 2: 58.9506 % 58.38% 00.57% { TT }

 

mot

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 36.7898 % 36.22% 00.57% { 44+, A7s+, KJs+, A9o+ }

Hand 2: 63.2102 % 62.64% 00.57% { JJ }

 

 

4% fördel för JJ mot TT. Är det tillräckligt för instantpush med JJ och fold med TT?

 

Går inte att svara på utan att göra en ICM-beräkning vid de olika utfallen. Dessutom måste du ta hänsyn till vilka händer han viker där, eftersom min HD är väldigt stark vid ställ så räcker inte oddsen till att syna med alla de händerna.

 

Är det inte som så att om vi pushar i detta läge så vill vi att han foldar och då spelar det ju egentligen inte så stor roll vad vi har på hand?

 

Visst vill vi helst ha fold, men hur vår hand står sig vid eventuell syn är en rättså viktig komponent här.

 

EDIT: Att gränsen skulle gå just mellan TT/JJ vet jag inte, bara det att jag troligen hade pushat (baserat på känsla ;)) med JJ utan att fundera särskilt mkt över det, medan TT intuitivt börjar kännas borderline.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är han tightare än så här i sin höjnings HD är det bara att hitta folden, men antag att han höjer med dessa händer.

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 41.0494 % 40.47% 00.57% { 44+, A7s+, KJs+, A9o+ }

Hand 2: 58.9506 % 58.38% 00.57% { TT }

 

mot

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 36.7898 % 36.22% 00.57% { 44+, A7s+, KJs+, A9o+ }

Hand 2: 63.2102 % 62.64% 00.57% { JJ }

 

 

4% fördel för JJ mot TT. Är det tillräckligt för instantpush med JJ och fold med TT?

 

Går inte att svara på utan att göra en ICM-beräkning vid de olika utfallen. Dessutom måste du ta hänsyn till vilka händer han viker där, eftersom min HD är väldigt stark vid ställ så räcker inte oddsen till att syna med alla de händerna.

 

Är det inte som så att om vi pushar i detta läge så vill vi att han foldar och då spelar det ju egentligen inte så stor roll vad vi har på hand?

 

Visst vill vi helst ha fold, men hur vår hand står sig vid eventuell syn är en rättså viktig komponent här.

 

Frågan är om den är så viktig egentligen. Jag skulle påstå att det viktiga är vilka händer han viker eller inte. Säg att han hittar vik med allt annat än QQ+, AKs, AKo då är det ingen skillnad på TT och JJ. Synar han med JJ+, AKs, AKo blir det 3% fördel för JJ och som framgår av pokerstove så är fördelan 4% om han synar med hela HD:n. Så det är ju inte så stor skillnad på JJ och TT i detta läge (den kanske är tillräcklig för att hitta instantpush med JJ det vet jag inte men det verkar tveksamt). Så vad vi egentligen har är en readbaserad situation och inte så mycket styrkan av vår hand.

 

EDIT: Fi:s bubbel factor = låg, din = hög vilket ger på hand "pick your spot - don't bluff and play your good hands hard n fast"

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jämför JJ med 46o. Det var iallafall så jag tolkade dig när du sa att det inte spelade någon roll alls vilken hand vi har. Om vi har just JJ eller TT eller t.ex. 87s eller 67s är visserligen ingen mastodont-skillnad, men 4% equity kan vara mer än tillräckligt för att pusha det från en klar push till en klar fold om man nu skulle vara runt gränsen och snurra.

 

Men visst stämmer det att det är vilka händer han viker som är den klart viktigaste delen. Vår hand är ju bara vår reserv utifall fi nu synar, men ändock en väsentlig komponent.

 

EDIT: Ju lösare fi är, desto viktigare blir handstyrkan och desto mindre viktig blir FE. Och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jämför JJ med 46o. Det var iallafall så jag tolkade dig när du sa att det inte spelade någon roll alls vilken hand vi har. Om vi har just JJ eller TT eller t.ex. 87s eller 67s är visserligen ingen mastodont-skillnad, men 4% equity kan vara mer än tillräckligt för att pusha det från en klar push till en klar fold om man nu skulle vara runt gränsen och snurra.

 

Men visst stämmer det att det är vilka händer han viker som är den klart viktigaste delen. Vår hand är ju bara vår reserv utifall fi nu synar, men ändock en väsentlig komponent.

 

EDIT: Ju lösare fi är, desto viktigare blir handstyrkan och desto mindre viktig blir FE. Och tvärtom.

 

Det var lite så jag menade men eftersom vi aldrig skulle hitta något annat än fold med 46o och liknande så höll jag mig till TT och JJ.

 

Men lite intressant endå att köra in 46o i pokerstove och jämföra med JJ mot Fi:s syn HD på QQ+,AKs,AKo. 74% torsk för 46o och 63% för JJ. Hund som hund liksom ;-)

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instapush med JJ alltså? Hmm..

 

Jag vetefan alltså, lillstacken är uberdesperat och snart död. Du har en healty stack. Raisaren täcker dig rejält och är en stabil lirare och raisar från tidig position. Du ger honom 2:1 på syn och han är i hyffsad form även om han torskar. Jag gillar inte den pushen, mycket troligt att du får syn och mycket troligt att du är coinflip i bästa fall. Lillstacken får nog ha runt 1000 chips för att jag ska pusha här, beroende på när blindsen går upp. Intressant läge, helt klart dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, vet inte om det är rätt i verkligheten, men i dåläget hade jag nog instapushat. Men QQ måste ju vara push...? Någon liten FE måste man ju ha, även om han är tajt så finns ju ändå en hyffsad sannolikhet att han bara försöker isolera mot lillen med t.ex. A2, K9, QJ eller något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion, jag har funderat en del på det här med att lillen foldar om vi synar. Om vi utgår från att lillen foldar och att någon pushar och vi foldar eller att det blir syn och vi foldar flopp.

 

Med andra ord -> vi betalar 600 för att lillen ska folda sin BB, vad säger SNGTP om det , före och efter denna hand ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påverkar ju inte situationen nämnvärt att hoppa från TT/JJ till QQ om vi ligger kvar med hans syn HD QQ+,AQs+,AKo. Först vid KK blir fi dog och då är det 58 - 42 till vår fördel. Men inte här ensengång skulle jag påstå att vi vill ha syn. Vi vill att han viker. 58-42 kan inte vara värt att ta som risk för att bubbla, eller?

 

 

 

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle synat. Tolkar el_p:s bet som att han vill A) ta bort 200 från en svag boxer eller att han B) vill ha syn tillsammans med fler. Han höjer ju boxers stack precis.

 

Att boxer skulle lägga sig med chansen att trippla upp känns fjärran - han måste ju rimligen ta sina chanser någon gång. Hur som, så får vi ett av följande scenarion:

 

Boxer synar, är troligen jätte-dog, ni checkar ner honom och han åker ut.

Boxer synar, el_p raisar bort dig (förhoppningsvis med nötter) och boxer åker ut.

Boxer foldar, du är heads up mot el_p med "bara" 600 investerat i potten. Du kan fega ur mot en dålig flop / kraftigt bet. Resultat - du på 1635 och Boxer på 345, rätt smutt. Träffar du floppen tittar du på mer pengar.

 

Vad Jester beträffar så lär han ju bara luta sig tillbaks och se på, om han inte endera vill vara med och mobba boxer (call) eller har AA och tar sina chanser.

 

Problemen uppstår så klart om boxer vinner handen, då tripplar han upp och blir lika med dig. Men när får du en bättre chans att slå ut honom än (minst) 2 mot 1? Och även om han tripplar upp har du ju tillräckligt med chips för att överleva ett par varv till och förhoppningsvis klonka in en vettig hand..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tror du verkligen att den HD'n är rimlig? Nog skulle väll TT-JJ och AQs iaf ingå...?

Är inte det väsentliga att boxer endera synar-mot-två=förlorar, eller lägger-sig=förlorar?

 

Genom att syna el_p så sätter du ju boxer i en pest/kolera-situation. Att syna mot bara el_p är ju betydligt mer attraktivt oavsett hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag börjar bli mer o mer övertygad om instant fold i den här handen precis som Conspiracy föreslog i början. Det verkar dessutom vara instantfold med både JJ och QQ. Skall det vara push måste vi ha en duktig read på fi och veta om att han kan folda men även då låter det som ett riskabelt spel.

 

Hur mycket favorit vill vi vara för att hamna i en all-in sits med fi i detta läge av SnG:n? 80-20 räcker det? 80-20 når vi när fi synar QQ med 22+, Q2s+, J7s+, T8s+, 98s, Q6o+, J9o+

 

Vad tror ni?

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...