Gå till innehåll

NLT - SnG, Vad i h-e göra med TT här?


Myssion

Recommended Posts

Så här i efterhand har jag en tydligare bild av hur jag tycker man bör agera, men när jag väl var i situationen så blev jag helt ställd och visste varken ut eller in, så jag är nyfiken på hur ni spontant tänker när ni ser situationen.

 

I kluriga situationer brukar jag klicka på time och ta mig tid att fundera, men här blev jag av någon anledning helt oförmögen att tänka och bara satt och tittade på min hand, någon form av paralysationstilt liksom...

 

Nåja, här kommer handen:

 

 

Level VI (100/200)

Seat 3: el_pedrin0 (4690 in chips)

Seat 5: Myssion (2135 in chips)

Seat 6: Jester Spade (6130 in chips)

Seat 8: boxerboy (545 in chips)

Jester Spade: posts small blind 100

boxerboy: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion :Ts::Th:

boxerboy said, "gg stars"

el_pedrin0: raises 400 to 600

boxerboy said, "f,,,king rag has done nothing but suckout on me all game"

Myssion: ?

 

 

el_pedrin0 är en duktig spelare som håller till på 2+2 har jag för mig. boxerboy är svårt att sätta en etikett på, har spelat både stabilt och konstigt. Min bästa read på honom är att han sitter mest och gnäller över bad beats hela tiden. :) Jester Spade är semilös och aggressiv, men har dock inte svingat klubban så mycket som han borde som storstack.

 

Så: Vad sjutton gör ni med TT här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om el_P har varit aktiv den senaste tiden och stjälit blinds så är ju TT god nog att ställa med, är han dessutom duktig så borde han ju kunna hitta folden mot ett ställ. Jexter o boxer kan ju bara ta syn med stål om du ställer vilket får betraktas som att shit happens!

 

Har el_P varit mindre aktiv och vi tror han sitter typ AJ+ så skulle jag nog vika och respektera hans höjning och koncentrera mig på att mobba lillstacken.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med förregående talare. Svårt att uppskatta vad man ska göra i denna situation om man inte vet hur spelet varit under senare delen av turneringen.

 

Målet med sitandgoes är som du själv sagt inte att vinna tuneringar, utan det är att vinna pengar. Har inte raisaren varit extremt aggresiv så viker nog jag denna 10/10. ITM känns ganska säkert, om nu inte Shorten dubblar upp.

 

Man kan inte få lite bakgrund ang. frångan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, såg visst inte att shortien lagt BB, får skylla på trötthet.

 

Om el_pedrin0 är en 2+2-grinder så borde han inse att du pushar väldigt få händer här och därmned kunna folda för ett ställ. Lite knepigare blev det dock i och med att lillstacken sitter på BB, hmm...

 

Hade nog ändå foldat som sagt, även om lillstacken dubblar upp så har du dubbelt så mkt marker som han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är han dessutom duktig så borde han ju kunna hitta folden mot ett ställ.

Är det inte tvärtom?

 

Vilka händer synar du ett ställ från Myssion i detta läge?

Jag vet inte riktigt. Däremot så tror jag att en bra spelare kan anse sig pottcommittad och (korrekt?) syna oftare än en dålig spelare här, det var mest det jag tänkte på. Tror du att han höjer till 3BB med särskilt många händer han kan tänka sig att lägga mot en reraise till 10BB här?

 

I och för sig sitter shortien på BB (ser jag nu), så hans HD är nog vidare än jag tänkte mig. Hmm, får nog tänka om lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara fel att bara syna för att få ut lillen (som inte borde kunna folda)

 

Sen är det bara att hoppas att inte storstacken bluffar i en nästan tom sidopott.

 

Det finns ju lite olika varianter men att syna och sedan checka ut lillstacken, om han går med, är ju +EV i de flesta fall. Skulle man sedan få träff på floppen så är väl det ännu bättre. Då kan man ju ställa i nästa läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara fel att bara syna för att få ut lillen (som inte borde kunna folda)

 

Sen är det bara att hoppas att inte storstacken bluffar i en nästan tom sidopott.

 

Det finns ju lite olika varianter men att syna och sedan checka ut lillstacken, om han går med, är ju +EV i de flesta fall. Skulle man sedan få träff på floppen så är väl det ännu bättre. Då kan man ju ställa i nästa läge.

 

Ja det känns onekligen som det bästa i det här läget. Pushar vi lär lillen lägga sig och sitter storstacken på en hand så bubblar vi.

 

Storstacken är ju också ganska intresserad av att få ut lillen så om han är vettig kommer han checka sämre händer än TT hela vägen.

 

Så här i efterhand har jag en tydligare bild av hur jag tycker man bör agera

Nå , inne på samma linje ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är han dessutom duktig så borde han ju kunna hitta folden mot ett ställ.

Är det inte tvärtom?

 

Vilka händer synar du ett ställ från Myssion i detta läge?

Jag vet inte riktigt. Däremot så tror jag att en bra spelare kan anse sig pottcommittad och (korrekt?) syna oftare än en dålig spelare här, det var mest det jag tänkte på. Tror du att han höjer till 3BB med särskilt många händer han kan tänka sig att lägga mot en reraise till 10BB här?

 

I och för sig sitter shortien på BB (ser jag nu), så hans HD är nog vidare än jag tänkte mig. Hmm, får nog tänka om lite...

 

Intressant det här med pottcommittad. Hur stor roll spelar oddsen in i detta läge (sng o bubbla)?. Han kan mycket väl ha höjt händer som han anser står sig mot lillstacken kanske något som 44+,A7s+,A9o+,KJs+. Men vilka av dessa synar du/man/eller är korrekt att syna ett ställ från Myssion i detta läge även om han är pottcommittad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Det finns ju lite olika varianter men att syna och sedan checka ut lillstacken, om han går med, är ju +EV i de flesta fall. Skulle man sedan få träff på floppen så är väl det ännu bättre. Då kan man ju ställa i nästa läge.

 

Då borde även storstacken auto-syna och bb med stor sannolikhet vara utslagen. Så syn + 3 x check med fold vid action låter väl bra?

 

Men, i realiteten så tror jag att jag skulle spela enkelt. Fold och hoppas att de andra gör jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är han dessutom duktig så borde han ju kunna hitta folden mot ett ställ.

Är det inte tvärtom?

 

Vilka händer synar du ett ställ från Myssion i detta läge?

Jag vet inte riktigt. Däremot så tror jag att en bra spelare kan anse sig pottcommittad och (korrekt?) syna oftare än en dålig spelare här, det var mest det jag tänkte på. Tror du att han höjer till 3BB med särskilt många händer han kan tänka sig att lägga mot en reraise till 10BB här?

 

I och för sig sitter shortien på BB (ser jag nu), så hans HD är nog vidare än jag tänkte mig. Hmm, får nog tänka om lite...

 

Intressant det här med pottcommittad. Hur stor roll spelar oddsen in i detta läge (sng o bubbla)?. Han kan mycket väl ha höjt händer som han anser står sig mot lillstacken kanske något som 44+,A7s+,A9o+,KJs+. Men vilka av dessa synar du/man/eller är korrekt att syna ett ställ från Myssion i detta läge även om han är pottcommittad?

Precis, det var det jag menade med den sista meningen och tog tillbaka resonemanget.

 

Hade däremot shortstacken inte varit på BB (säg UTG och foldat) är det en helt annan sak, och då tror jag inte att han viker många procent av sin raise-HD, men det är ju en annan diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I handen så foldade jag.

 

Jag ogillar faktiskt syn en hel del, eftersom 1) storstacken kan få för sig att pusha/höja eller 2) BB lägger sig i förhoppning om en konfrontation mellan mig och elpedrino (troligen korrekt av honom att lägga sig där dessutom).

 

Att elpedrino väljer att höja istället för att limpa och därmed få med sig övriga mot BB tycker jag också säger att han har en hyffsat stark hand. Man skulle kunna resonera som så att han har en HD som han tycker räcker mot BB, dvs en rättså vid HD, men jag tvivlar på att det är rätt som mellanstack. Även om risken att storstacken pushar är liten så skulle han troligen tjäna på att alla samarbetar mot lillen här. Om han hade varit storstack kan det dock vara mer korrekt att isolera mot lillen, eftersom varken vinst eller förlust är särskilt dåligt för honom (Vid vinst har han ännu fler marker och säkrar ITM, och vid förlust har han en lillstack till höger om sig och mellanstackarna till vänster, vilket är rättså bra).

 

EDIT: Att jag har en jättetydlig bild av vad som är rätt är kanske fel att säga, men den är definitivt tydligare än när jag spelade handen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I handen så foldade jag.

 

Jag ogillar faktiskt syn en hel del, eftersom 1) storstacken kan få för sig att pusha/höja eller 2) BB lägger sig i förhoppning om en konfrontation mellan mig och elpedrino (troligen korrekt av honom att lägga sig där dessutom).

 

Att elpedrino väljer att höja istället för att limpa och därmed få med sig övriga mot BB tycker jag också säger att han har en hyffsat stark hand. Man skulle kunna resonera som så att han har en HD som han tycker räcker mot BB, dvs en rättså vid HD, men jag tvivlar på att det är rätt som mellanstack. Även om risken att storstacken pushar är liten så skulle han troligen tjäna på att alla samarbetar mot lillen här. Om han hade varit storstack kan det dock vara mer korrekt att isolera mot lillen, eftersom varken vinst eller förlust är särskilt dåligt för honom (Vid vinst har han ännu fler marker och säkrar ITM, och vid förlust har han en lillstack till höger om sig och mellanstackarna till vänster, vilket är rättså bra).

 

EDIT: Att jag har en jättetydlig bild av vad som är rätt är kanske fel att säga, men den är definitivt tydligare än när jag spelade handen. ;)

 

Har läst det 2 gånger nu men jag kan inte se vad du tycker är rätt spel :?

 

Tycker inte att det är något jätteproblem om största stacken pushar och lillen lägger sig, då har han 345 kvar och vi är ganska säkert ITM (även om det inte kommer att hända så ofta). Känns som slöseri att lägga en så pass stark hand istället för att hjälpa till att minimera lillens chans att överleva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här måste vara en ganska enkel fold.

Visst, om PFR nu är duktig, och uppfattar oss som duktig (inte bara TAG, utan duktig, förstår bubblan etc) så ger han oss cred för en stark hand, då har vi viss FE, men jag tvivlar på att vår FE är särskilt stor annars.

 

Wait for the demise of the bubble boy I say!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst det 2 gånger nu men jag kan inte se vad du tycker är rätt spel :?

 

Jag tycker fold är bäst, följt av push och sist syn, sorry var lite otydlig.

 

Känns som slöseri att lägga en så pass stark hand istället för att hjälpa till att minimera lillens chans att överleva.

 

Jag tvivlar på att lillstacken kommer att syna särskilt ofta, alltså även utan att storstacken pushar. Så då blir den en pott mellan mig och en spelare som täcker mig. Om jag däremot pushar så ökar jag chansen att vinna marker (ökar visserligen risken för bust också, men det borde vara lite $EV+), medan om jag foldar så är chansen väldigt stor för att garantera ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tvivlar på att lillstacken kommer att syna särskilt ofta

 

Tror nog det är här vårat synsätt skiljer sig åt. Jag ser det som nästan obefintligt att han foldar, har i princip aldrig sett det hända med en så liten stack från bb.

 

Jag tycker mig se det rättså ofta. Men om han inte skulle folda så är det såklart bäst att syna, det håller jag med.

 

Jag och pagelius (tror jag, eller om det var Conspiracay) rörde vid det lite i en annan tråd, jag tror iaf att det är korrekt att vika från BB här väldigt ofta, och hoppas på en konfrontation mellan de båda övriga, vilket skulle vara rättså kraftigt $EV+ för lillstacken.

 

Även med de goda pottoddsen behöver du nämligen en väldigt stark hand för att syna, eftersom du måste slå båda fi för att klara dig. I en annan HH kom eurythmech fram till att det kunde vara rätt att vika AA som kortis när två mellanstackar är all-in, visserligen med större (och jämnare) stackar hos fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foldar nästan alltid här när lillstacken är så pass liten.

 

Det är ju otroligt -EV för oss att hamna in en coinflip här, och troligen också 70/30 (rätta mig om jag har fel här, går bara på min intuition). Det är ju av denna anledning man kan äga bubblan så hårt med storstack när det finns en riktigt kort stack kvar, mot tänkande spelare, that is.

 

Vad pushar ni här? Jag lutar åt QQ+ faktiskt. För tight?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är han tightare än så här i sin höjnings HD är det bara att hitta folden, men antag att han höjer med dessa händer.

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 41.0494 % 40.47% 00.57% { 44+, A7s+, KJs+, A9o+ }

Hand 2: 58.9506 % 58.38% 00.57% { TT }

 

mot

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 36.7898 % 36.22% 00.57% { 44+, A7s+, KJs+, A9o+ }

Hand 2: 63.2102 % 62.64% 00.57% { JJ }

 

 

4% fördel för JJ mot TT. Är det tillräckligt för instantpush med JJ och fold med TT?

 

Är det inte som så att om vi pushar i detta läge så vill vi att han foldar och då spelar det ju egentligen inte så stor roll vad vi har på hand?

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...