Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Precis satt mig på ett 5/10 bord på ett av partys skins, 5-handed.

#Game No : 1431333288

***** Hand History for Game 1431333288 *****

$5/$10 Hold'em - Thursday, January 13, 16:15:23 EDT 2005

Table Table 26046 (6 max) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 6

Seat 3: longhorn2429 ( $181.5 )

Seat 5: jakiechan ( $179 )

Seat 6: zbarnard ( $160 )

Seat 8: hankshank ( $172 )

Seat 10: Maccherone ( $337.5 )

Seat 1: Ugrath ( $246 )

jakiechan posts small blind [$2].

zbarnard posts big blind [$5].

** Dealing down cards **

Dealt to Ugrath [ Jc As ]

Maccherone folds.

Ugrath raises [$10].

longhorn2429 raises [$15].

jakiechan calls [$13].

zbarnard folds.

Ugrath calls [$5].

Plockar upp AJ off ur button+1 och tycker det är läge att dra en raise. Går dock inte som planerat utan jag blir reraisad.

** Dealing Flop ** [ Td, 5h, Ad ]

jakiechan checks.

Ugrath bets [$5].

longhorn2429 calls [$5].

jakiechan calls [$5].

Hade ju knappast kunna väntat mig en bättre flop än så här, så är väl bara att betta ut. Han synar vilket får mig att tro att han antingen sitter AK(stark hand) eller något högt pocket som är slaget av mina ess.

** Dealing Turn ** [ 8h ]

jakiechan checks.

Ugrath bets [$10].

longhorn2429 raises [$20].

jakiechan could not respond in time.(disconnected)

Ugrath calls [$10].

Betar ut igen, blir raisad, funderar på om jag ska folda men tycker inte jag kan lägga ner då det fortfarande finns risk för högt pocket alternativt bluff.

** Dealing River ** [ 9d ]

Ugrath checks.

longhorn2429 bets [$10].

Ugrath calls [$10].

longhorn2429 shows [ Ts, Th ] three of a kind, tens.

Synar man turn får man väl syna river också antar jag.

Borde jag lagt mig på turn?

Jag tycker det är svårt att spela en hand som AJ off suite om man gör en stealraise och blir reraisad. Någon annan som har samma problem?

Postad

Spelar du på 5/10-limit så bör du inte syna en re-raise med AJ, att raisa kan vara rätt för att kanske sno potten, men A-högt på bordet är inte det bästa du kunde vänta, då han antagligen har dig slagen med en starkare kicker (inte i detta fall dock), hellre då J högt. Så du bör definitivt inte betta på flop om du inte har stor anledning att tro att han drar mot färgen.

Som sagt, när du får motjuck med AJ är du antagligen slagen redan där.

Postad
Jo men jag måste ju syna preflop?

Sen när det floppar A kan han ju som sagt ha JJ QQ eller KK.

Vill du testa vart du står så är det visserligen rätt att betta, men vid motjuck på turn är det bara kasta korten så långt du kan.

Postad

Jag skulle nog hellre valt att check-raisa floppen, tycker det ger mer information om fi:s hand. Om han tre-betar dig kan det vara läge att folda på turn utan förbättring. I och för sig kanske han bara hade callat för att raisa dig på turn, men tycker ändå att en flop check-raise får monsterhänder att tända till direkt.

Som du spelade handen tycker jag du skulle foldat på turn, förutsatt att det inte är en galning du har att göra med. Dessutom är brädan relativt okordinerad, vilket minskar chansen för att fi bluff-raisar med ett drag.

//Marcus

Postad

Har du någon aning om vilka händer trebetaren kör med preflopp i den situationen?

Mot någon som är aktiv med höjningar i CO kan jag tänka mig att trebeta något i stil med: T9s-KQs, AJo-AK, ATs-AKs, 66+. En sån distribution har du nominellt 40% pottandel mot. Så syn blir det ju preflopp iallafall. Om det vore HU skulle du ju mot en del motståndare kunna fundera på fyrbet. Det vore den sortens motståndare som lägger AK/AQ alldeles för mycket när paret inte kommer. Men närvaron av en tredje spelare gör sådant trixspel aningens för dyrt.

På floppen så har du ju problemet att du bara kommer få vidare mycket action av händer som slår din hand rejält. Om inte motståndaren är ett pucko som överspelar händer som A8s. Nu försvinner ju också ett ess från leken så att sannolikheten minskar rejält att du faktiskt är dominerad. Vad du väldigt gärna vill veta nu är om du dominerar trebetaren och synaren eller om det är tvärtom. Och det beror ju helt på hur mycket information spelarna läcker. Är du uppe mot någon som kommer trebeta KK likaväl som AK här så har du inte mycket nytta av en checkraise.

När du blir höjd på turn är det ju tyvärr mycket stor sannolikhet att du sitter på 0-3 outs. Själv hatar jag att lägga TPGK, men det här är nog en sådan situation. Åttan hjälpte honom knappast utan istället bör han haft en hand som var bra nog att bara syna på floppen för att spara höjningen till turn. Bluffar med stora pockets är inte så vanliga i de här situationerna faktiskt, för det mesta så är folk nöjda med att bara syna ned dem, eller höja på floppen. Den fördröjda höjningen betyder oftast rejält med stål. Ren bluff är nog inte heller så troligt faktiskt.

Motståndarberoende, men jag tror att du mot rätt många spelare kan folda utan att skämmas här. Betmönstret är väldigt konsekvent med en stor hand. För övrigt så kan det vara lämpligt att spela exempelvis KdQd på det här sättet mot en motståndare som man vet är kapabel att göra turnfolden med ett ess.

Synar du turn får du ju syna rivern också, men tänk på färg- och stegdrag just gick in, vilket ytterligare försämrar dina vinstodds.

Postad
Spelar du på 5/10-limit så bör du inte syna en re-raise med AJ, att raisa kan vara rätt för att kanske sno potten, men A-högt på bordet är inte det bästa du kunde vänta, då han antagligen har dig slagen med en starkare kicker (inte i detta fall dock), hellre då J högt.

När bollen kommer tillbaka till vår hjälte (preflop) har han om jag inte räknar fel 9 till 1 i potodds och chans att stänga bettandet.

Givet att det (återigen med reservation för räknefel) är ca 13% chans* att träffa TPTK eller bättre på floppen tycker jag det vore ett rejält misstag att folda här.

*) Chans för att floppen kommer J x x där x<J

P = 3 {J's kvar} * 3 {permutationer} * 36 {möjliga x} * 35 {möjliga x}

genom

50*49*48 {möjliga floppar}

= 9.6%

Plus chans för tvåpar A's over J's or better 3.47% (från pokernator)

/Bjorn