Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har lite funderingar kring det här med att stjäla blinds när dessa börjar bli stora och man snart befinner sig på bubblan. Till och börja med har jag stora problem med att växla tempo och bli aggressiv efter att under de tre första nivåerna varit väääldigt tight. Har alltså problem med att våga utnyttja den tighta image jag byggt upp under spelet, har svårt att hitta "rythmen" samtidigt som de flesta andra vid bordet oftast är betydligt mycket lösare än vad jag är och därmed synar mer (något som man helst inte vill när man försöker stjäla! ;) ). När 4-5 spelare är kvar har oftast några loosa typer fiskat åt sig hyffsat stora stackar medans nån eller några är lite mer shortstacked. Detta sammantaget gör att jag ofta, dock inte alltid, har en stack som är straxt under medelstacken (jag har ju varit tok-tight som ni vet ;) ) när blindsen börjar bli höga. När det är dags att börja stjäla blinds så anser jag att det är lite mer än att bara börja raisa i tid och i otid. Det finns ju en del att tänka på/ta hänsyn till:

- den table image man byggt upp

- den table image andra har byggt upp

- egen stackstorlek

- de andras stackstorlek

- position

- de andras position med tanke på deras stackstorlekar.

- vad som är en lämplig storlek på en raise i förhållande till egen stack och andras

- och givetvis (eller?) de kort man blir tilldelad!

För att ha något att utgå ifrån i den diskussion (som jag hoppas) blir av detta inlägg, har jag tagit stackdjup och positioner från två stycken SnG's jag spelat. De skiljer sig inte så jättemycket men kanske ändå tillräckligt för att fylla en funktion.

Situation 1

- HERO sitting in seat 1 with $1705.00

- devinch69 sitting in seat 2 with $3105.00

- SWEDDE sitting in seat 4 with $3205.00

- KickerButt sitting in seat 7 with $2030.00

- GWAcrew sitting in seat 8 with $1805.00

small blind - $50.00

big blind - $100.00

Situation 2

- HERO sitting in seat 1 with $1635.00

- Freddyfly sitting in seat 4 with $3602.50

- skeggyboy sitting in seat 5 with $1505.00

- stenn sitting in seat 6 with $3140.00

- JACBAMF sitting in seat 8 with $2767.50

- Miss_Studley sitting in seat 10 with $2200.00

small blind - $50.00

big blind - $100.00

Så, med anledning av de två situationer jag givit exempel på och med de punkter jag beskrivit ovan, hur skulle ni fundera? Vore kanon om ni faktiskt använder er av punkterna för att det ska bli lite struktur i resonemangen! Lägg dock gärna till nån punkt (eller ta bort!) om ni vill!

Postad

Ser inte vem som är i vilken position i de olika situationerna, alltså vem som är knapp, bb och sb. Eller missar jag något?

En spontan kommentar är att den egna imagen går nästan helt att bortse från. Amtingen är folk för ouppmärksamma för att lägga märke till hur du spelar eller så multitablar de, käkar en pizza och ser på TV samtidigt.

Postad

Men positionen är ju det absolut viktigaste (tillsammans med de andras agerande innan man själv ska prata )när man ska stjäla. Om man inte vet positionen så känns det tämligen omöjligt att uttala sig.

Postad
Men positionen är ju det absolut viktigaste (tillsammans med de andras agerande innan man själv ska prata )när man ska stjäla. Om man inte vet positionen så känns det tämligen omöjligt att uttala sig.

Han menar att du själv ska bestämma positionen, t.ex. "Om Hero sitter i cutoff så gör jag si, om Hero sitter i SB så gör jag så etc".

Postad

Generellt brukar jag nöja mig med ungefär 2.5bb när jag ska sno blinds. Självklart vill jag vara först in i potten och helst på CO eller knappen. En favorit är dock att emellanåt höja från UTG vilket ofta får motståndarna att sätta dig på en väldigt stark hand och därmed minskar deras syn-HD.

Postad

Sådär ja, nu börjar det likna något! Min största fundering är kring stjälandet av blinds med tanke på stackstorlek och position. Är man chipleader, med en betydligt större stack än den minsta, så är en raise kanske rimlig med ganska kassa kort. Detta beror givetvis på var vid bordet lillstacken sitter i förhållande till en själv då man inte vill ha en annan storstack emellan sig och lillstacken. Frågan är då hur mycket man ska raisa? För att använda Situation 1 som exempel: HERO sitter i BB och SWEDDE sitter CO+1. FI har i det här läget en nästan dubbelt så stor stack som jag och plockar upp tex A9o. Om vi säger att devinch69 har foldat ska FI i detta läget raisa? Han har tre mindre stackar efter sig. Om han raisar, hur mycket ska han raisa? I situationen som beskrivs tycker jag att 3*BB är ganska okej. Han offrar inte så mycket av sin stack om han blir synad och ingen av blindsen har så lite kvar i stacken att de MÅSTE syna. Men, säg att HERO i detta läget har 705 i staacken istället för 1705, då är läget annorlunda. Om FI raisar till 300 MÅSTE HERO ställa in! Är detta et bra spel av FI i det här läget? Han har tre småstackar efter sig varav BB är tvungen att ställa in. FI kan mycket väl få en syn av ytterliggare en stack. Risken är då att FI förlorar handen och helt plötsligt är det bara två småstackar kvar därför att en har byggt upp sin stack. Detta blev ett lååångt och kanske rörigt resonemang men jag hoppas att n fattar hur mina tankegångar går. Detta var bara ett rent hypotetiskt exempel för att påpeka att det är VÄLDIGT mycket att tänka på vid spel på bubblan. Vore kul om ni bygger på eller kanske tillrättavisar mitt resonemang! :D

Postad

Eftersom jag inte multitablar åtta bord utan håller mig till max fyra så brukar jag gå mycket på reads, samt ha koll på om extremstackarna fortfarande är kvar att agera. När jag börjar stjäla under en sng brukar en raise ligga på 3xBB märker jag att den raisen fungerade eller att det är ett extremt weak-tight bord sänker jag raise till 2,5xBB. På 100/200 raisar jag nästan alltid 2,5xBB och på 200/400 miniraisar jag. Detta funkar bra (för mig) om det är weak-tighta spelare.

De viktigaste faktorerna i mina ögon är din position, extremstackarnas positioner i förhållande till dig och spelstilen hos de som är kvar att agera.

Jag återstjäl nästan enbart om jag har goda skäl att anta att fi gillar att stjäla.

Postad

Alltså om jag stjäl (som i att höja med any two för att situationen tillåter) så vill jag ju inte riskera att en ministack trycker all-in. Att stjäla UTG är därför uteslutet eftersom ministacken (om en sådan finns och det inte är vi) alltid kommer att kunna trycka in keramiken (eller pixlarna). Egentligen är det ju så att vi vill inte ha lillstacken mellan oss och (eller i) BB. Likadant med storstackarna. Detta går dock att bortse ifrån om vi stjäl med säg topp 50-60 % av handdistributionen OCH de andra spelarna är weak-tighta (tämligen vanligt vid lägre nivåer, $6-33).

EDIT: Det är grymt svårt att formalisera och uttömma alla tänkbara situationer. Kan väl tillägga att blindsstöld är en av de viktigaste faktorerna för att vinna ett (weak-)tight bord, medan vid ett löst bord är det viktigare att pusha kvalitetshänder. Typ. Kortfattat. Och übergrovt generaliserat.

Postad

Kör också max fyra bord (oftast tre).

Spelar på stars 6.5döllars turbo.

Under hela sit'n'gon föröker jag iakta vilka händer folk är villiga att ställa in med. Ofta ser jag folk ställa in med K10, QJ under mellannivåerna. Dessa går jag allin med med A-any om jag är short/medelstack och jag sitter på knappen, innan knappen eller small blind (och ingen öppnat upp).

Det finns också tölpar som sitter å limpar bara för att de har stor stack, dessa kan man också sno av, ännu fler tölpar finns det som ALLTID spelar sin small blind nästan oberoende av derast stackdjup eller vad blindsen är på.

Exempel.

Blidsen är höga 100/200

Jag har typ 1400 sitter på bigblind, får A9s

alla foldar utom tölpnr1 (3400) som limpar i mittenposition

och tölpnr2 (1200) på smallblind som envisas med att lägga in 100 för att få se floppen med sina skitkort

Här ställer jag vääldigt ofta in, och det är inte frågan om några 3x blinds ÄVEN om blindsen skulle va en nivå innan.

Visst händet det att tölpnr1 kansek drar nå move med AA men det är sällan.

Senare försöker jag observera stackdjupen hos spelarna och försöker se hur de planerat att ta sig till ITM, har de relaitvt stor stack och verkar tighta till sig ordentligt för att kunna segla in på de de redan har är det bara att ställa in med i princip vad som hellst, SPECIELLT om ajg är shortstacked. Att gå allin för mig med medel/liten stack (som man oftast alltid har här om man inte träffat ett monster under tidigare nivåerna och dubblat upp) är samma sak som att sno blinds. jag bryr mig aldrig om att höja preflop om jag inte har en riktigt riktigt bra hand. Det är nästan alltid bara allin, inte alltid på 100 (stars) men på 150 äre fan de. Det är liksom inte lönt att höja 4xb och bli av med 1/3 av sin stack för att sedan bli reraisad av nån jävel och behöva lägga sig och därmed förstöra hela tableimagen. Sitterjag på knappen och höjjer 3/4xB mot två shortstacks på blindsen genomskådar de alltid mig, chansar och ställer in. För de måste ju dubbla upp. Går jag däremot allin blir det förhoppningsvis lite mer att fundera på innan de också ställer. Och om man nu gör en raise för att sno och de har halva stacken inne å checkar på flop ställer man ju ändå in dom sen, när de kan ha träffat nåt.

Det här blev väldigt rörigt, kansek inte mycket till råd men det har funkat rätt bra för mig. Efter 200sngs var jag precis plus, sedan började jag köra betydligt mer aggresivt och nu går det sjukt mycket bättre! har iofs bara kört 150-200sngs sen jag "bytte taktik" men jag tycker mig se tendenser iaf.

Kan väl avsluta med att säga att det viktigaste tycker jag är att försöka se hur de planerat ta sig till ITM, de som har relativt stor stack och tänkt glida in äre ju bara å mörsa på mot men ställ in mot de tölpar till shortstacks du observerat under spelets gång som inte inser värdet i ESS! (som stället med Q, å J å sånt.

oj vad rörigt

Självklart är jag mer försiktig i tidig position än sen, men gillar främst att stjäla som näst sista( alltso inte på knappen) då blir det ofta uppenbart om man gör det mågna gånger, stjäl också extremt mycket från small blind. Bäst är väl lyckas variera sig på bästa sätt utan att behöva gå bak så mycket i position att det blir farligt.

Nu har jag glömt topicen, undrar om jag ens svarade på något

Postad

Tack för ett jättebra inlägg hang! Kanon att höra lite tankar om hur viktigt aggressivt spel är. Du har en poäng i att ställa istället för att bara raisa. Men, det måste ju hända titt som tätt att du får syn och blir slagen när du har tex A9? Ställer du oavsett om de som sitter efter dig täcker dig eller inte?

Väldigt intressant det du skriver om att observerar hur de andra tänkt ta sig ITM! Hur tänker och ser du detta? Kan du ge exempel?

Ditt inlägg är även väldigt intressant då det skiljer sig från de inläggmed idéer som man/jag brukar se/få här på PF. Kul med nått nytt! :D

Postad

När blindsen fortfarande är så pass låga som 50/100 och vi fortfarande har en stack på 1500+ så orkar jag väldigt sällan sno utan the goods. Händer som A8o och KJo går såklart i mucken oavsett position. Bra händer (bättre än A8o och KJo:P) höjer jag (ofta hela stacken) från de flesta positioner (förutsatt att det inte är 9st kvar i sngn då blir det i senare positioner). Allt för att om man höjer till t.ex 300 och får syn och floppen kommer raggish och fi gör en stopngo, så har det kostat oss 300- istället för att vi plockat upp de 150 enkla.

När blindsen blir ännu dyrare (100/200+) så är det ställ från knapp med nästan any2, och från smallblind med any2. Sen en ganska vid ställhd från övriga positioner också. Ställer man bara med en smal HD vid dessa blinds så är man dömd att gå antgul!

Blev lite osammanhängande det här men jag hoppas någon förstod någonting?

Postad
Tack för ett jättebra inlägg hang! Kanon att höra lite tankar om hur viktigt aggressivt spel är. Du har en poäng i att ställa istället för att bara raisa. Men, det måste ju hända titt som tätt att du får syn och blir slagen när du har tex A9? Ställer du oavsett om de som sitter efter dig täcker dig eller inte?

Väldigt intressant det du skriver om att observerar hur de andra tänkt ta sig ITM! Hur tänker och ser du detta? Kan du ge exempel?

Ditt inlägg är även väldigt intressant då det skiljer sig från de inläggmed idéer som man/jag brukar se/få här på PF. Kul med nått nytt! :D

Det hela beror ju ockås lite å hur många spelare man är kvar är man fyra så ställer jag väldigt ofta om jag är short, och verkligen behöver chipsen. men mest beror det på vad jag ställt med innan, vad motståndarna SETT mig ställa in med och hur jag tror de uppfattar mig. Har jag dessutom ställt många gånger utan att lämna några spår av vad jag har, händer det ganska ofta att jag lägger min halvdanna hand för att man liksom känner på sig att man kan bli synad för att man upplevs som en megalös spelare. Finsn inget bättre än att då plocka upp sina AA och få syn!

Att försöka se hurvida de planerar sig väg till ITM kan verka luddigt, men tycker ofta man kan se tendenser varifrån man kan fatta beslut. Tex om de är chipetta och du har drygt hälften av hans marker, och han visar ett väldigt svagt spel, han kasnek minimum raisar varje gång på knappen eller nåt sånt för att försöka överleva, men aldrg lassar han in några stora mängde marker. Sen finns det ju ännu fler shortstackar ofta som spelar ÄNNU tightare, speciellt om an själv är aggresiv då tror ja de ofta tänker typ att "han kommer ändå ryka när som hellst emot nån med stor stack".

Ska väl tilllägga att jag har rätt feta swings och kan inte garantera för mig jsälv att jag i längden är en vinnande spelare, så ta allt med en nya salt av vad jag säger!