Gå till innehåll

FLT - AQo, nutflush-draw + extra outs!


MrSmith

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

 

Jag har spelat Fixed 0.5-1.0 ca 1 månad på PartyPoker.

Började bra men nu är det utför....

Försöker spela tight o disciplinerat, med korta sessions för att inte tilta!

Nån gång borde det väl vända....

 

Bordsstämning

 

Spelet

 

Inte suttit länge, men ganska höga potter o lite vilt!

 

OpeningBetRound

 

Table Table 25362 (Real Money)

Seat 10 is the button

Total number of players : 10

Seat 2: ACER_ ( $7.25 )

Seat 3: mark30 ( $21.5 )

Seat 4: fishinnick ( $7 )

Seat 5: Tampa25K ( $10.25 )

Seat 7: bconway6 ( $22.5 )

Seat 9: BIGDADDY0826 ( $22 )

Seat 10: BuckeyePete_ ( $23 )

Seat 6: MrSmith ( $29.75 )

Seat 1: jkub23 ( $24.5 )

Seat 8: vino25 ( $23.25 )

jkub23 posts small blind [$0.25].

ACER_ posts big blind [$0.5].

 

** Dealing down cards **

Dealt to MrSmith [ Q :heart: A :spade: ]

mark30 calls [$0.5].

fishinnick folds.

Tampa25K folds.

MrSmith calls [$0.5].

bconway6 folds.

vino25 folds.

BIGDADDY0826 calls [$0.5].

BIGDADDY0826: WAY TO HANG VIN

BuckeyePete_ calls [$0.5].

jkub23 calls [$0.25].

ACER_ checks.

 

Flop

 

Dealing Flop: [ 8 :spade: , 5 :spade: , T :spade: ]

(Pot = 3.0)

 

jkub23 checks.

ACER_ has been reconnected and has 20 seconds to act.

ACER_ checks.

mark30 bets [$0.5].

MrSmith calls [$0.5].

BIGDADDY0826 calls [$0.5].

BuckeyePete_ calls [$0.5].

jkub23 calls [$0.5].

ACER_ calls [$0.5].

 

Turn

 

Dealing Turn: [ J :heart: ]

(Pot = 6.0)

 

jkub23 checks.

ACER_ checks.

mark30 bets [$1].

MrSmith calls [$1].

BIGDADDY0826 raises [$2].

BuckeyePete_ folds.

jkub23 calls [$2].

ACER_ calls [$2].

mark30 calls [$1].

MrSmith calls [$1].

 

River

 

Dealing River: [ 8 :diamond: ]

(Pot = 16.0)

 

jkub23 checks.

ACER_ checks.

mark30 checks.

MrSmith checks.

BIGDADDY0826 bets [$1].

jkub23 folds.

ACER_ folds.

mark30 calls [$1].

MrSmith folds.

 

Showdown

 

BIGDADDY0826 shows [ 7 :club: , 9 :club: ] a straight, seven to jack.

mark30 doesn't show [ Q :club: , Q :spade: ] two pairs, queens and eights.

 

Result

 

BIGDADDY0826 wins $17.25 from the main pot with a straight, seven to jack.

 

Avslutning

 

Ja vad säger man, otur men det bryr jag mig inte om (visst...)

 

Frågan är bara, vad säger teorin egentligen, borde jag tok-raisa på turn (kanske även på floppen) med tanke på mina odds? (K ger ju mig en schysst stege...)

 

Tror inte att någon skulle lagt sig, men jag borde ju vara rejält +EV här?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflopp: Höj. Du har troligen bäst hand preflopp och vill ha värde av alla som gillar att spela ATo och liknande. Plus att det lite halvt är en dödssynd att ge mörkarna gratisflopp när man har en bra hand.

 

På floppen så är väl en syn ok, eftersom det gör så att du får en buffert av synare med mycket låga möjligheter att vinna. Om du här skulle bli återhöjd så skulle du ju kunna cappa mot en färdig färg så länge det finns två-tre pers emellan er som betalar för att dra.

 

På turnen kanske du borde höja, problemet är att du ibland är uppe mot en färdig färg och då försvinner din stegouts samtidigt som det bara är 7 färgkort kvar. Tror fyra motståndare är lite tunnt att valuehöja i det läget, om du hade haft två av färgkorten på hand och två på bordet hade det varit ett mycket bättre läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På turnen kanske du borde höja, problemet är att du ibland är uppe mot en färdig färg och då försvinner din stegouts samtidigt som det bara är 7 färgkort kvar. Tror fyra motståndare är lite tunnt att valuehöja i det läget, om du hade haft två av färgkorten på hand och två på bordet hade det varit ett mycket bättre läge.

 

Håller helt med. Är du uppe mot en färdig färg kan ju också i detta fall något av dina 7 kvarvarande färgkort ge honom straigth flush. Ingen av händerna J9s, 67s, 97s, QJs etc känns direkt omöjlig i en pot som är ohöjd preflop mot löst folk.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite väl räddhågset att oroa sig för straight flushen då man själv har/jagar esshöga flushen i FLT?

straight-flushen är en liten komplikation. Men det är rätt stor skillnad på att ha antagligen 13 outs (stege+färgdrag där båda är nötdragen) jämfört med att vara uppe mot en möjlig färdig färg och ha 7 outs (eller kanske till och med färre). Men det är ju appropå att valuehöja, syna ned bör man ju fortfarande kunna göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflopp: Höj. Du har troligen bäst hand preflopp och vill ha värde av alla som gillar att spela ATo och liknande. Plus att det lite halvt är en dödssynd att ge mörkarna gratisflopp när man har en bra hand.

 

Håller nog med, egentligen. Är ibland lite fegis med AQo, skall väl sluta med det...

 

Intressant angränsande tråd angående pre-flop höjningar på låg-limit: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=6217

 

straight-flushen är en liten komplikation. Men det är rätt stor skillnad på att ha antagligen 13 outs (stege+färgdrag där båda är nötdragen) jämfört med att vara uppe mot en möjlig färdig färg och ha 7 outs (eller kanske till och med färre). Men det är ju appropå att valuehöja, syna ned bör man ju fortfarande kunna göra.

 

Här blir jag fundersam på hur man skall räkna outs.

Om vi bortser från stegdraget så har jag i "default-läget" 9 / 46 på turn.

 

Om jag väljer att sätta en av mina motståndare på färdig färg (dvs han håller två av mina outs) så har jag ju mycket riktigt bara 7 kvar.

Då borde jag räkna 7 / 44 eller? Skall jag inte oxå 'gissa' att tex en spelare inte har en enda spader o räkna 7 / 42 ?

Är det inte troligt att någon ytterligare också har en spader? Skall jag då reducera till 6 outs?

 

Frågan är alltså: Hur mycket skall gissningarna påverka oddsberäkningarna? De andras hålkort är ju trots allt för mig okända....

 

Om jag räknar bort outs baserat på möjliga hålkort som är dåliga för mig, så borde jag väl justera för möjliga hålkort som är bra för mig oxå?

 

 

Är det inte lite väl räddhågset att oroa sig för straight flushen då man själv har/jagar esshöga flushen i FLT?

 

Kanhända, men den chansen finns ju faktiskt...

Om tex 7 :spade: dykt upp på river, skulle jag nog bli lite byxis om nån ville cappa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är alltså: Hur mycket skall gissningarna påverka oddsberäkningarna? De andras hålkort är ju trots allt för mig okända....

 

Om jag räknar bort outs baserat på möjliga hålkort som är dåliga för mig, så borde jag väl justera för möjliga hålkort som är bra för mig oxå?

Vilka hålkort är det som är bra för dig då? Det är ju helt enkelt mycket troligare att någon som ger action på en sån här bräda faktiskt har åtminstone ett färgkort relativt ofta har färdig färg.

 

Skillnaden mot en bräda med två färgkort på och en med tre färgkort är ju att en färdig färg är väldigt konsekvent med bet på flopp och höjning på turn, alltså utgör färgkorten mycket större del av den motståndarens handdistribution än om färdig färg inte varit möjlig. Plus att de flesta spelare är väldigt medvetna om enfärgad brädor och överkompenserar för det. Jag tror nog att du har fler än 7 outs, det är ju trots allt mer av ett värstafallsscenario, men du har inte heller tillräckligt många outs för att valuehöja turnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...