Gå till innehåll

NLT - SnG, Skydda handen vs Pottkontroll


Myssion

Recommended Posts

Här är en hand som fick mig att fundera lite över hur man egentligen bör spela i liknande situationer. I TPFAP skriver Sklansky att det i turneringspoker (ofta) är viktigt att hålla potten liten för att minimera varians/volatility, och i SnG anser jag det än viktigare, eftersom förlusten av framtida FE kan vara rättså avgörande. Hans konkreta råd är att man bör check-syna mycket oftare än i CG, där man i motsvarande situationer hade betat för värde och/eller för att skydda sin hand mot drag/överkort. Men var drar man gränsen egentligen?

 

 

Level II (15/30)

Seat 1: JDudley 1 (3215 in chips)

Seat 2: Lt. Don (1245 in chips)

Seat 4: Cing_Cong (5075 in chips)

Seat 5: Myssion (1345 in chips)

Seat 7: MARCEL0 (2620 in chips)

Cing_Cong: posts small blind 15

Myssion: posts big blind 30

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion :Tc::Kh:

MARCEL0: calls 30

JDudley 1: calls 30

Lt. Don: calls 30

Cing_Cong: calls 15

Myssion: checks

*** FLOP *** :8d::3c::Ts:

Cing_Cong: checks

Myssion: ?

 

3 spelare kvar att agera på en icke-dragig bräda men med en hand som är sårbar mot 12 st överkort. Beta, checksyna eller annat alternativ, och varför då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betar nog lite för att det är så stor risk att man leder plus att man enkelt blir utdragen, men man märker ganska lätt villka kort som är farliga och borde kunna veta när man är slagen och checkfolda mot en stark bet. blir det bara syn av någon på flopp och turn är blank så betar jag lite (1/3 pott kanske) och foldar mot alla omslag, sen checkar jag alla rivrar som inte är T eller K för att syna på blanka och folda på farliga kort om han betar (lite read)

 

Men, jag tycker det är extremt marginellt mellan det och att checka. Det kan bero mkt på vilken typ av spelare man spelar emot, är det lite slaskigt kan jag överväga check/syn check/fold. Är det ett ganska tight game där du får respect för en hand (tom set) så har du enklare att veta var du står och kan spela handen mer självsäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så tidigt fortfarande och så lite chip vi bråkar om så varför riskera FE i senare skede när vi behöver den? Typiskt läge där vi torskar mycket eller vinner lite.

 

Vad limpar du själv in med för kort tex för att få se en billig flop?

 

Jag gillar inte dessa lägen alls och tycker dom är svåra. Check, blir det action så är jag klar eller ett 1/2 potts bet och blir det action är jag klar.

Skall den spelas, vilket jag tycker den kan göras så skulle jag nog tryckt in en raise pre.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så tidigt fortfarande och så lite chip vi bråkar om så varför riskera FE i senare skede när vi behöver den? Typiskt läge där vi torskar mycket eller vinner lite.

 

Vad limpar du själv in med för kort tex för att få se en billig flop?

 

Jag gillar inte dessa lägen alls och tycker dom är svåra. Check, blir det action så är jag klar eller ett 1/2 potts bet och blir det action är jag klar.

Skall den spelas, vilket jag tycker den kan göras så skulle jag nog tryckt in en raise pre.

 

//Matte

 

Starkt emot i princip allt i ditt inlägg. Skall förklara allt senare men är Megatrött just nu så måste sova, ska försöka komma ihåg att droppa in inatt när jag vaknar och förklara vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så tidigt fortfarande och så lite chip vi bråkar om så varför riskera FE i senare skede när vi behöver den? Typiskt läge där vi torskar mycket eller vinner lite.

 

Vad limpar du själv in med för kort tex för att få se en billig flop?

 

Jag gillar inte dessa lägen alls och tycker dom är svåra. Check, blir det action så är jag klar eller ett 1/2 potts bet och blir det action är jag klar.

Skall den spelas, vilket jag tycker den kan göras så skulle jag nog tryckt in en raise pre.

 

//Matte

 

Starkt emot i princip allt i ditt inlägg. Skall förklara allt senare men är Megatrött just nu så måste sova, ska försöka komma ihåg att droppa in inatt när jag vaknar och förklara vad jag menar.

 

Det får du gärna göra för jag behöver bli bättre i dessa lägen.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans konkreta råd är att man bör check-syna mycket oftare än i CG, där man i motsvarande situationer hade betat för värde och/eller för att skydda sin hand mot drag/överkort.

 

Kanske lite OT, men jag funderade på det här. Jag tycker check-syn för att hålla nere potten när man ligger efter/låta motståndaren bluffa när han är tom fungerar sämre med grunda stackar (SnG) för att man då ofta ändå kommer att behöva fatta beslut om hela stacken. I cashgame har potkontrollseffekten ett större värde som jag ser det.

 

Missar jag nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans konkreta råd är att man bör check-syna mycket oftare än i CG, där man i motsvarande situationer hade betat för värde och/eller för att skydda sin hand mot drag/överkort.

 

Kanske lite OT, men jag funderade på det här. Jag tycker check-syn för att hålla nere potten när man ligger efter/låta motståndaren bluffa när han är tom fungerar sämre med grunda stackar (SnG) för att man då ofta ändå kommer att behöva fatta beslut om hela stacken. I cashgame har potkontrollseffekten ett större värde som jag ser det.

 

Missar jag nåt?

 

Näe, du har väl rätt. Det du missar är att ni säger exakt samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varierar mellan att checka (och eventuellt syna beroende på storlek på bet, vem som betar och hur många andra som synar) och att beta ut mellan 1/4 och 1/2-pott. Fördelen med att beta själv är att jag bestämmer betens storlek, samt att man får lite mer information än om man checkar. Tycker inte detta är ett läge där man måste välja, utan båda sätten är okej. Är mer benägen att beta ut med AT och checka med KT dock. Lite för många spelare i handen för att check-syn ska kännas helt bekvämt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans konkreta råd är att man bör check-syna mycket oftare än i CG, där man i motsvarande situationer hade betat för värde och/eller för att skydda sin hand mot drag/överkort.

 

Kanske lite OT, men jag funderade på det här. Jag tycker check-syn för att hålla nere potten när man ligger efter/låta motståndaren bluffa när han är tom fungerar sämre med grunda stackar (SnG) för att man då ofta ändå kommer att behöva fatta beslut om hela stacken. I cashgame har potkontrollseffekten ett större värde som jag ser det.

 

Missar jag nåt?

 

Näe, du har väl rätt. Det du missar är att ni säger exakt samma sak?

 

Nej det gör vi väl inte? Han säger att check-syn är bättre i SnG, jag säger att det är bättre i cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varierar mellan att checka (och eventuellt syna beroende på storlek på bet, vem som betar och hur många andra som synar) och att beta ut mellan 1/4 och 1/2-pott. Fördelen med att beta själv är att jag bestämmer betens storlek, samt att man får lite mer information än om man checkar. Tycker inte detta är ett läge där man måste välja, utan båda sätten är okej. Är mer benägen att beta ut med AT och checka med KT dock. Lite för många spelare i handen för att check-syn ska kännas helt bekvämt också.

 

Jag håller med om varenda ord som du skrev. Älskar att du att du skriver att du synar kanske flop beroende på bet storleken, inte alla som tänker så jättemycket på det och det krävs tid men ger mkt om man lyckas lära sig få read på vad olika betstorlekar oftast representerar för hand.

 

Att beta lite håller jag med om, i cashgame pratas det ofta om pot, jag brukar hålla mig runt 1/3 pott i många lite mer marginella sng-lägen för att det ger mig möjligheten att spela med djupare stack, dels för att få billig information och dels för att kunna få betalt av sämre händer. Jag tycker KT är en relativt stark hand i det läget och kan ofta vara värd en bet, det enda vi ororar oss för är AT, för den kommer antagligen bara syna ner oss (om det är en bra spelare) vilket gör att vi kan tro att vår hand står och sedan checksyna ett bet på river också som gör att vi förlorar en hel del på handen. Alla andra händer tror jag att man kan få value av eller passa relativt billigt emot, detta förutsatt att man känner att man kan avläsa vilka kort som är farliga, vilka betstorlekar som är farliga (alla raisar blir nog fold, oavsett gata)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så tidigt fortfarande och så lite chip vi bråkar om så varför riskera FE i senare skede när vi behöver den? Typiskt läge där vi torskar mycket eller vinner lite.

 

Vad limpar du själv in med för kort tex för att få se en billig flop?

 

Jag gillar inte dessa lägen alls och tycker dom är svåra. Check, blir det action så är jag klar eller ett 1/2 potts bet och blir det action är jag klar.

Skall den spelas, vilket jag tycker den kan göras så skulle jag nog tryckt in en raise pre.

 

//Matte

 

Raise preflop är helt out of the question, då ber man ju om att busta, KT i en stor raisad pot utan position, kallt. Du säger att du inte gillar dessa lägen och tycker dom är svåra och isåfall förstår jag att du gärna bara checkfoldar dom och ger upp lite värde för att slippa busta hela stacken. Men det är långt ifrån bra spel, man får helt enkelt träna upp sig genom att iakta betstorlekar, tänka ut vilka typ av händer dom kan ha om dom synar flop och sedan förstå villka kort som kan vara farliga 2 pars eller stegkort. Om man bettar 1/2 pot och får en syn så skulle jag tro att jag ledde i 80% av fallen och inte checkfoldat efter det, vad var då vår tanke med betten? Vi vill ju ha syn, för att vinna marker, men vi ska bara göra det om vi känner att vi är bekväma nog att fortsätta valuebetta eller checkfolda beroende på motståndarens respons och beroende på villka kort som kommer.

 

Kanske kan vi skapa en ny tråd senare i avancerade diskussioner om villka kort och betstorlekar som anses farliga, om folk är intresserade av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...