stoffe83 Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Igår skaffade jag mig en laptop, för att kunna grinda när tjejen sitter vid den stationära! Men jag fick inte gång internet! Under nätverksansutningar har jag 2 alternativ, det ena är trådlöst nätverk och den andra är lokalt närverk! Till min stationära har jag ett bredbandsmodem med 4st utgångar den statonära sitter i första uttaget där) Jag har inget annat än det där modemet? Räcker det? Jag har redan varit inne i kommandotolken och skrivit iponfig och därefter ipconfig release. Självklart har jag avaktiverat och aktiverat igen, samt kollat att den är inställd på att erhålla en ip adress automatiskt, men jag får alltid samma "svar" när jag försöker koppla upp mig: "BEGRÄNSAD ELLER INGEN ANSLUTNING" Jag hatar att inte kunna sånt här själv, men nu hoppas jag att någon här på pf är ett data geni och kanhjälpa mig, så jag får prova grinden på den nya leksaken! Mvh / Stoffe Citera
mirage Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 jag har bredband från bredbandsbolaget och på deras modem som även har inbyggdrouter finns det ett uttag som är reserverat för iptelefoni, se till att du inte använt detta och under nätverksanslutningar inaktivera det trådlösa nätverket. vad får du för ipnummer när du skriver ipconfig? om du fått ett nummer som börjar på 169 så är det knas Citera
stoffe83 Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 jag har bredband från bredbandsbolaget och på deras modem som även har inbyggdrouter finns det ett uttag som är reserverat för iptelefoni, se till att du inte använt detta och under nätverksanslutningar inaktivera det trådlösa nätverket. vad får du för ipnummer när du skriver ipconfig? om du fått ett nummer som börjar på 169 så är det knas Jag har bredband från Telia. Jag vet inte om något av utagen är reserverat för iptelefoni, men det tror jag inte. Jag prövade även att köra från samma uttag där jag har den stationära, men icke! Det trådlösa nätverket inaktiverade jag oxå! hehe och jag är säker på att det började på 169 Citera
Goatse Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Telia ger bara ut en ip-adress / abbonemang. Så du får lösa det på något annat vis tyvärr. Något av dessa 1) Köp en router/brandvägg 2) Köp ett extra nätverkskort att sätta in i din stationära och låt den dela ut internet till din bärbara 3) Kör något program som skapar ett slags virtuellt nätverk och sen delar internet. Det enda jag kan komma på direkt är allaboard, men det finns inte längre så kan vara lite krångligt att hitta. Wingate kanske? Någon annan får hjälpa dig här för jag har inte gjort så på 5år. O.b.s - jag kan ha fel och telia kan ha ändrat sina villkor och ha andra modeller på de nyare modemen, bara så du inte springer ut och köper något onödigt sen slår ihjäl mig Citera
ski_punk Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Köp en trådlös router så löser det sig, o så slipper man ju sladdarna också Eller så e den routern/modemet du fått av telia knas o du behöver en ny? Citera
cheunce Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Telia ger bara ut en ip-adress / abbonemang. Så du får lösa det på något annat vis tyvärr. Något av dessa 1) Köp en router/brandvägg Till min stationära har jag ett bredbandsmodem med 4st utgångar den statonära sitter i första uttaget där) Jag har inget annat än det där modemet? Räcker det? De flesta bredbandsmodem man får från sin ISP med flera utgångar brukar/bör även ha en router inbyggd. Jag skulle bli väldigt förvånad om denna inte även är en router. Men isf borde det funka och Telia är ju kännda för att vara lite snål. Så kolla upp om det är en router inbyggd eller inte. Kolla i manualen eller ring Telia. För jag antar att du fått den från Telia. Är det ingen router inbyggd så måste du köpa en precis som Goatse säger. De flesta ISP:er brukar fö bara tillåta att man har en ip-adress men det finns undantag. Citera
Goatse Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Talar bara av egen erfarenhet när det gäller telia. Har ett modem från telia som inte har router. Brukade sitta med laptopen hos en vän som också hade telia, även hans modem saknade router. Men förhoppningsvis har telia skärpt sig nu på sistone. Citera
stoffe83 Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 Tack för alla svar! Man är sugen på att skaffa sig en trådlös router så man kan vara var man vill i lägenheten och surfa, men jag ska ringa telia så fort jag skrivit klart! Hoppas det inte gör något att jag är på jobbet! Citera
cheunce Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Talar bara av egen erfarenhet när det gäller telia. Har ett modem från telia som inte har router. Brukade sitta med laptopen hos en vän som också hade telia, även hans modem saknade router. Men förhoppningsvis har telia skärpt sig nu på sistone. Hmm man ångrar ju inte att man bytte från Telia. Om de nu bara tillåter en IP-adress så kan de ju inte skicka med ett modem med flera utgångar som inte har en router inbyggd (iofs så verkar de göra det). Det lär ju generera en massa samtal till supporten. Men det låter ju faktiskt som Telia när jag tänker efter Citera
stoffe83 Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 funderar starkt på att byta! Duktigt svårt att komma fram till en levande människa hos telia! Har fått ringa om 5ggr nu och nu valde jag att få prata om fakturor, då hamnade jag iaf i en kö med plats 45! Citera
Goatse Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Flyttar om 10 dagar - adjö telia. Blir skoj att sitta på modem några veckor medan jag väntar på bredbandet dock. Citera
raptorjr Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Är väl iofs inte så många vanliga användare som har nytta av eller vet hur man nyttjar flera externa adresser? Så en lär räcka till de flesta. Fast en router kunde dom dock haft inbyggt i sina modem. Men genom att bara skicka med modem så blir router och problem med denna användarens huvudvärk. På så sätt slipper supporten på Telia sitta i flera timmar och hjälpa användare med sånt också. Dock busenkelt att koppla in en router till modemet. Och dom kostar ju inte många hundralappar idag. Citera
cheunce Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Är väl iofs inte så många vanliga användare som har nytta av eller vet hur man nyttjar flera externa adresser? Så en lär räcka till de flesta. Fast en router kunde dom dock haft inbyggt i sina modem. Men genom att bara skicka med modem så blir router och problem med denna användarens huvudvärk. På så sätt slipper supporten på Telia sitta i flera timmar och hjälpa användare med sånt också. Dock busenkelt att koppla in en router till modemet. Och dom kostar ju inte många hundralappar idag. Jo men det finns flera modem på marknaden som bara har en utgång. När jag hade telia ADSL så fick jag ett modem med en utgång...om jag minns rätt. Varför väljer de att skicka med en med en switch i? Bör ju ger mer problem än fördelar IMHO Citera
Recommended Posts