Gå till innehåll

NLT - SnG, AQ på bubblan


Kenan83

Recommended Posts

Tja!

 

Spelade en sng precis och blev osäker på en hand :S Spelade jag rätt?

 

 

Table '31293868 1' 9-max Seat #2 is the button

Seat 2: betmeallin (6555 in chips)

Seat 3: HOLDEMUP1313 (2040 in chips)

Seat 5: CARMAN123 (885 in chips)

Seat 7: Kenan83 (4020 in chips)

HOLDEMUP1313: posts small blind 100

CARMAN123: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kenan83 [Qd Ad]

Kenan83: raises 1000 to 1200

betmeallin: calls 1200

HOLDEMUP1313: folds

CARMAN123: folds

*** FLOP *** [6h 3h As]

Kenan83: checks

betmeallin: bets 800

Kenan83: folds

betmeallin collected 2700 from pot

 

*** SUMMARY ***

Total pot 2700 | Rake 0

Board [6h 3h As]

Seat 2: betmeallin (button) collected (2700)

Seat 3: HOLDEMUP1313 (small blind) folded before Flop

Seat 5: CARMAN123 (big blind) folded before Flop

Seat 7: Kenan83 folded on the Flop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför höjer du till 1200? totalt onödigt. 3-4 bb räcker fint där.

 

Varför checkfoldar du?

 

Förväntade mig syn av short stack, han hade ju BB, trodde aldrig att betmeallin skulle syna där. I en annan turnering åkte jag på bubblan i nästan samma situation fast jag hade JJ o chip hade AK och träffade turn...

 

Rätt spelat där är allså 3-4 BB. Vad ska jag göra om betmeallin hade synat mina 3-4 BB och får samma flopp? Betta o folda mot omslag? Checkfold? All in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Spelade en sng precis och blev osäker på en hand :S Spelade jag rätt?

 

 

Table '31293868 1' 9-max Seat #2 is the button

Seat 2: betmeallin (6555 in chips)

Seat 3: HOLDEMUP1313 (2040 in chips)

Seat 5: CARMAN123 (885 in chips)

Seat 7: Kenan83 (4020 in chips)

HOLDEMUP1313: posts small blind 100

CARMAN123: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kenan83 [Qd Ad]

Kenan83: raises 1000 to 1200

betmeallin: calls 1200

HOLDEMUP1313: folds

CARMAN123: folds

*** FLOP *** [6h 3h As]

Kenan83: checks

betmeallin: bets 800

Kenan83: folds

betmeallin collected 2700 from pot

 

*** SUMMARY ***

Total pot 2700 | Rake 0

Board [6h 3h As]

Seat 2: betmeallin (button) collected (2700)

Seat 3: HOLDEMUP1313 (small blind) folded before Flop

Seat 5: CARMAN123 (big blind) folded before Flop

Seat 7: Kenan83 folded on the Flop

 

Fold finns inte på kartan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du tokhöjer för mycket pre-flopp - typiskt fiskspel.

 

2. Du spelar den alltför svagt postflopp.

 

Slutsats: Du behöver läsa någon pokerbok eller två.

 

 

Höj alltid 3xBB preflopp när du höjer - med alla dina kort som du vill höja med. (Första nivån kan du höja 4xBB) I detta fallet beta 600.

 

Går småstacken all-in är det perfekt - bara och ställa in själv för att isolera mot småstacken.

 

Betta ut halva potten på floppen - dvs ca 750.

 

Det borde vunnit handen åt dig utan problem.

 

 

 

PS Ditt spel är typiskt för någon som läst en bok om starthänder men sedan har noll koll på hur man spelar efter att en flopp har kommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du för att vinna eller klara bubblan?

 

Kuggfråga.

 

Kuggsvar:

 

Vi spelar självfallet för att maximera $EV, alltså varken huvudsakligen för att vinna eller klara bubblan. Framförallt är det värt att poängtera att det inte råder något motsatsförhållande mellan att vinna och klara bubblan, man måste liksom inte välja. Ofta är det korrekt att att klara bubblan först och därefter satsa på att vinna.

 

 

Om handen:

 

Om storstacken är väldigt aggressiv så är det fel att höja, eftersom man måste vika mot omslag. Då är det fold eller push, beroende på hand, stackstorlekar och synbenägenhet hos bakomvarande spelare. I detta läget gissar jag, utan att verifiera med SNGPT, att AQ är $EV+ att pusha med mot de flesta fi, dock troligen rättså marginellt.

 

Om storstacken är tajt så höjer jag till 2-2.5xbb, finns ingen anledning att höja mer, eftersom vi återigen foldar mot omslag från storstacken och ändå spelar handen till showdown mot lillstacken. Att höja till 6xbb för att man vill spela mot lillstacken är rättså meningslöst med tanke på att han bara har 4xbb i stacken.

 

Om storstacken är lös/passiv så höjer jag till 3xbb för värde, men är beredd att överge handen om det ser illa ut.

 

 

På floppen så beror det förstås också på hur fi spelar, men generellt sett så släpper jag inte topp-par (i synnerhet inte när överpar inte kan förekomma) med bra kicker i det här läget.

 

 

EDIT: Hoppas inte på för mycket om du ska lära dig SnG-spel från böcker eftersom det material som finns är knapphändigt och ibland helt missvisande, och det som är inriktat på CG eller MTT är inte alltid tillämpbart. För att kunna plocka ut det som är vettigt och tillämpbart behöver man ha rättså bra koll, och har man det så behöver man inte boken in the first place liksom. Det bästa SnG-materialet finns på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ni fattar inte att han driver med er va?

 

Ser väl iofs inte märkligare ut än 95% av övriga handanalyser... :?;)

 

Haha jag såg att killen täckte honom så han ville inte busta på bubblan, lol då var det inget skämt. tips: raisa inte så jävla mkt preflop så kanske du vet var du står en gång i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mörkar på 100/200 brukar en en höjning på 2,5-3xBB räcka för att uppnå önskvärd effekt. Självklart ska vi sedan vara lite försiktiga när vi får syn av den enda som täcker oss, men det innebär inte att vi ska sluta spela helt. Beta mellan halv och helpott (du har en hand som är favorit mot det mesta fi synade med preflop) - får du mothugg så kan du lägga dig utan att skämmas, men att bara fega ut helt känns väl konservativt (även för mig). Foldar du mot mothugg är du fortfarande andreman i chipräkningen.

 

Dock kan man lägga AQs utg när man inte har position på den enda som täcker oss. Konservativt, visst, men man undviker en del problemsituationer som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mörkar på 100/200 brukar en en höjning på 2,5-3xBB räcka för att uppnå önskvärd effekt. Självklart ska vi sedan vara lite försiktiga när vi får syn av den enda som täcker oss, men det innebär inte att vi ska sluta spela helt. Beta mellan halv och helpott (du har en hand som är favorit mot det mesta fi synade med preflop) - får du mothugg så kan du lägga dig utan att skämmas, men att bara fega ut helt känns väl konservativt (även för mig). Foldar du mot mothugg är du fortfarande andreman i chipräkningen.

 

Dock kan man lägga AQs utg när man inte har position på den enda som täcker oss. Konservativt, visst, men man undviker en del problemsituationer som denna.

 

Tycker du att det här är en problemsituation ? När har man isåfall inte en problemsituation, ska man bara spela AA, eller floppat set ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det här är en problemsituation ? När har man isåfall inte en problemsituation, ska man bara spela AA, eller floppat set ?

 

Att hamna HU mot enda stacken som täcker en på bubblan är lite av ett problem i sig. Samtidigt synade han villigt en raise på 6xBB av den enda som kan göra riktig skada på hans stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det här är en problemsituation ? När har man isåfall inte en problemsituation, ska man bara spela AA, eller floppat set ?

 

Att hamna HU mot enda stacken som täcker en på bubblan är lite av ett problem i sig. Samtidigt synade han villigt en raise på 6xBB av den enda som kan göra riktig skada på hans stack.

 

Jo men med det prefloppräjset och den floppen så är det självspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppen må inte vara svårspelad, men det finns olika alternativ.

Hur som helst så är det en problemsituation, oavsett om degen åker in eller inte.

Problem enligt SAOL

"svårighet som det gäller att komma till rätta med. Ett svårt, invecklat, kinkigt, svårlöst, olösligt (förr äv. oupplösligt) problem"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj, det var ganska många trevligt svar, bara o tacka o buga. Jag tänker nog lite helt fel här men ska försöka svara på lite frågor.

 

 

Som sagt, vilken flopp vi du se med AQ?

 

Spelar du för att vinna eller klara bubblan?

 

Floppen spelar mindre roll, planen var att antligen få HOLDEMUP1313 eller CARMAN123 all in, och jag antog att ifall HOLDEMUP1313 hade velat spela sin hand så hade han varit tvungen att gå all in. Brukar alltid focusera på att komma ITM först, så jag antar att jag spela för att klara bubblan.

 

betmeallin är en solid spelare, tight/agro säger poker office men har inte så mycket statestik på han. Blev ganska paff eftersom vi har respekterat varandras höjningar och har snott blinds ganska bra.

 

På floppen efter hans bet såg jag bara 2 alternativ, fold eller all in. Kunde verkligen inte se någon hand han kunde ha som jag hade slagen.

 

Anledningen till mitt fold var att jag inte kunde komma på någon hand som jag kunde slå, kan aldrig tänka mig att han synar min höjning med AJ eller sämmre A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppen må inte vara svårspelad, men det finns olika alternativ.

Hur som helst så är det en problemsituation, oavsett om degen åker in eller inte.

Problem enligt SAOL

"svårighet som det gäller att komma till rätta med. Ett svårt, invecklat, kinkigt, svårlöst, olösligt (förr äv. oupplösligt) problem"

 

hahaha ärligt, är du så mobbad :lol: Skulle gärna vilja att alla "proffs" så som elvis77 och ni andra dryga skiter i o svara, sen får gärna fiskar som Myssion svara vart jag tänkte fel om de har tid. Men så klart kommer elvis77 skriva ett litet rad här i tråden för att visa att han inte va mobbad i skolan som liten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...