Gå till innehåll

NLT - SnG, AQ på bubblan


Kenan83

Recommended Posts

Säg att shortstacken vart på knappen, och gått All-in. Du sitter på SB och chipleadern är i BB.

Då callar du bara i detta läget, alternativt miniraisar då du inte vill spela för hela stacken mot chipleadern på bubblan när du ligger till så bra.

Sitter däremot han med 2000 i BB så går du All-in för att isolera.

 

Du måste alltid tänka igenom handen noga när chipleadern inte svarat än o att bygga jättepotter för att du hoppas att han då inte callar är ju inte så smart. Du kan raisa till 400 o ändå ha potodds o calla om shortstacken skulle gå All-in på floppen. Ca 1300 ligger då i potten o du får då ca 3/1 vilket är vad du behöver med 2 överkort, då ej ens inkluderat att han bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan checksyna floppen och se vad som händer. du har ändå en relativt stark hand, och jag förstår inte tanken med att raisa så mkt preflop, om du får action av dom kortare stackarna så kommer odm antagligen gå all in ändå och då är det ju bara att syna, men om du får action mot storstacken så hålls potten mindre, du tjänar absolut noll saker på att raisa så mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

planen var att antligen få HOLDEMUP1313 eller CARMAN123 all in, och jag antog att ifall HOLDEMUP1313 hade velat spela sin hand så hade han varit tvungen att gå all in.

 

En mindre höjning åstadkommer precis samma sak, förutom att du riskerar färre marker om storstacken vill vara med och leka. Om storstacken pushar så måste du vika, men nu höjer du så mycket att du blir pottcomittad mot en push (dvs att det blir korrekt för dig att syna en all-in, iaf med den handen). Det är lite som att syna 50xbb preflop med en SC för att sedan syna resten på floppen för att man träffade sitt färgdrag. Bara för att det senare är rätt betyder inte att det var ett bra spel som helhet.

 

Brukar alltid focusera på att komma ITM först, så jag antar att jag spela för att klara bubblan.

 

Är väl i praktiken ofta rätt att tänka så, men risken är att man blir för vektajt i vissa situationer. Tänk i termer av att maximera $EV istället för att fokusera på någon speciell placering så blir resultatet garanterat bättre i det långa loppet.

 

betmeallin är en solid spelare, tight/agro säger poker office men har inte så mycket statestik på han.

 

Dra inte för stora slutsatser av ett litet underlag, tänk dessutom på att folk blir lösare när det blir färre spelare.

 

Anledningen till mitt fold var att jag inte kunde komma på någon hand som jag kunde slå, kan aldrig tänka mig att han synar min höjning med AJ eller sämmre A.

 

Som sagt, han kan mycket väl ha ett sämre A och AK reraisar de flesta med. Han kan även ha ett lägre pocketpar eller fått för sig att syna med KQ för att sedan beta helt enkelt bara för att du checkade. Det är på tok för vekt att checkfolda här, när du väl hamnar här måste du vara beredd att gå broke. Sedan får du inte fastna i "jag får bara syn av något som slår mig" för även om det stämmer (vilket jag alltså inte håller med helt och hållet om) så måste du räkna in hur ofta du inte får någon syn alls och vinner potten för att det ska vara ett meningsfullt argument. Nu blev potten väldigt stor pga din preflop raise, men i vanliga fall all-in eller fold bör inte vara dina enda alternativ här, håll nere potten istället. Mot en bättre hand kommer degen naturligtvis att åka in på ett eller annat sätt, men mot en sämre hand vill du extrahera så mycket som möjligt och det är ofta lättare om man inte pushar direkt.

 

Sedan måste du tänka fler steg framåt än vad du gör, du säger att du blev paff när storstacken synade. Innan du gör din första höjning bör du ha klart för dig hur du bör göra beroende på vilken fi som svarar och hur, så att du kan utforma din första räjs (eller fold/limp) optimalt. Det är jättevanligt att spelare t.ex. höjer eller limpar och sedan får omslag och sitter och steker en massa för att de inte hade räknat med det, och det visar tydligt att de inte hade tänkt igenom vad som var det bästa alternativet, varför det var det bästa alternativet, och vad som är det bästa svaret på respektive respons från fi, och det är helt enkelt en stor läcka.

 

 

5.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...