Gå till innehåll

Är 10 outs är 50/50 på river?


Poperick

Recommended Posts

Hej,

 

I First Pokers (augustinummret) skriver Tony G om att stjäla mörkar i tidningens strategidel. I denna del finns en grå ruta med månadens hand. Det jag undrar över är följande som skrivs i månades hand:

 

Inför rivern skriver Tony G att han har 10 outs. Han menar att 10 outs är mer eller mindre 50/50. Det kan väl inte stämma? 10 outs är ju ca 20% träffchans, du sätter alltså draget ca 1 gång av 5 vilket ger dig oddset 4-1 (missar 4 gånger och sätter det 1 gång).

 

Någon som läst denna artikel och reagerat över detta, eller är det jag som tolkat det hela fel?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Skrev faktiskt till First Poker för att höra om jag tolkat det hela fel. De tolkade det som att för Tony G är 4-1 lika md 50/50, dvs Tony G tyckte att han hade tillräckligt många outs för en syn.

 

Innan synen förstod Tony G att han låg under och att han var tvungen att träffa.

 

Faktiskt ett ganska konstigt exempel för att vara månadens hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inför rivern skriver Tony G att han har 10 outs. Han menar att 10 outs är mer eller mindre 50/50. Det kan väl inte stämma? 10 outs är ju ca 20% träffchans, du sätter alltså draget ca 1 gång av 5 vilket ger dig oddset 4-1 (missar 4 gånger och sätter det 1 gång).

* Lite RP - QoS *

 

Inför rivern räknar man varje outs som 2.2% i vilken tur han då har 22% att vinna handen inför rivern.

Har inte läst artikeln själv i First Poker men det verkar konstigt.

Och precis som du sa så är han "roughly" 4-1 eller 1 på 5 (vilket man nu väljer och använda).

Det som Tony G tänkte på var kanske att den implicita oddsen var bra och spelade efter det.

Men din tankegång är helt rätt :)

 

/Mabe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...