Gå till innehåll

EV-uträkning för semibluff?


dlinder

Recommended Posts

Försökte mej på att i efterhand räkna ut EV på en semibluff jag gjorde på Pokerchamps ikväll. Detta var situationen (ungefär, dom har inga HH):

 

MP höjer, jag callar på knappen (med ATs, helt random) och UTG som limpat callar också. Potten ca 25$, min kvarvarande stack ca 90$.

 

Floppen kommer oparade låga rags men färgdrag för mig, UTG checkar och MP better pott. Jag raisar honom all in (en mindre raise hade committat mig ändå med dessa stacks).

 

Alltså, potten 25$, hans bet 25$, min all in 90$ (han täcker mig precis).

 

Så här bedömer jag oddsen: (baserat på reads och div onda knän)

 

Det är 25% chans att han har överkort (AK, AQ) och bara tar ett skott på potten. Då foldar han garanterat.

 

Det är 5% chans att han har underpar (lågt PP). Då foldar han också.

 

Det är 70% chans att han har överpar (högt PP). Då foldar han i 10% av fallen (när han misstänker set, tvåpar eller högre PP). Foldar han inte så är det i sin tur iaf 35% chans att jag klonkar potten ändå, antingen färgen eller om ett äss är levande att jag träffar det.

 

Sammanlagt EV: (0,25*140) + (0,05*140) + (0,70*0,10*140) + (0,70*0,90*0,35*205) = 97$

 

Alltså en nettovinst på 7$. Stämmer uträkningen? Gick den över huvud taget att följa? Bör jag sluta spela poker mitt i natten och ägna mej åt nåt mindre anstängande för nerverna? ;)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag ju iofs inte med raken, men struntsamma, vill bara höra om principen var rätt.

Jag tycker det verkar som du missar att utgå från hans handdistribution preflopp. Om du gör det så blir det enklare att få bra uppskattningar på floppen.

 

Du måste också ta hänsyn till den lilla risken att killen som checkade hade stål och synar din all-in.

 

Beräkningen ser ju i övrigt helt rätt ut. Men om du räknar med en $3-rake så kommer du ju se väldigt stor skillnad i din förväntade vinst. Särskilt om man jämför win rate/standardavvikelse utan och med rake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag tycker det verkar som du missar att utgå från hans handdistribution preflopp. Om du gör det så blir det enklare att få bra uppskattningar på floppen.

 

Ok, du menar att jag ska sätta distributionen redan innan floppen läggs? Men jag måste väl ändå modifiera den något efter hans pottbett på efter floppen?

 

Du måste också ta hänsyn till den lilla risken att killen som checkade hade stål och synar din all-in.

 

Sant. Blir ju rörigt bara (sen kan ju bettaren gå med eller inte), men poker är ju rörigt ibland ;) heh

 

Beräkningen ser ju i övrigt helt rätt ut. Men om du räknar med en $3-rake så kommer du ju se väldigt stor skillnad i din förväntade vinst. Särskilt om man jämför win rate/standardavvikelse utan och med rake.

 

Absolut, och en stor anledning till att jag gjorde den här beräkningen så här i efterhand är just att jag är rätt tveksam till spelet. Kanske om jag byggt upp en tajt image vid bordet, men som det var nu var jag för ny - jag kan ärligt talat glömma att fi foldar överpar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du menar att jag ska sätta distributionen redan innan floppen läggs? Men jag måste väl ändå modifiera den något efter hans pottbett på efter floppen?

Japp, innan floppen läggs. Sen modifierar du så klart en hel del. Poängen är att det dels är enklare att modifiera en färdig HD och dels för att det automatiskt tar hänsyn till PF-info på ett sätt som man kanske glömmer om man bara tittat på floppbeten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...