Gå till innehåll

Utnyttja timebank, oetiskt?


riosatiy

Recommended Posts

Jag spelade lite SNGs idag för oväxling skull. När det var 4st kvar (3 ITM) så var det jag och en annan spelare med ganska stora stacks sen 2st med mindre..

 

Efter ett tag när det bara var litet tag kvar till blindarna skulle höjas så säger den andra spelaren åt mig att göra som honom.

 

Sen väntar han ut hela sin tid, tar timebank och väntar ut hela den med, så att blindsen ska gå upp nästa runda efter han foldar.

Där en av shortstacksen får BB..

 

Är detta något som folk tillämpar på Party ofta eller?

Själv tycker jag det är lite oetiskt.

 

* RP /bzkt *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att utnyttja timebanken är väl borderline. Men att sitta och uppmuntra de andra till det är ju collusion rakt av.

 

För övrigt är det väl ingen jättebra idé att göra det som storstack, är väl vettigare som lillstack så att man sätter mellanstackarna under större press att agera. Och på något sätt känns det också mindre oetiskt att göra det när man är lillstack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga åt andra vad de skall göra är definitivt stötande. Speciellt när man kan anmäla det som regelbrott. Jag hade gjort det.

 

Jag upplever det dock som om man aldrig gör något dylikt själv så hamnar man i underläge för det är så många andra som gör det hela tiden.

 

Är stalling oetiskt när det sitter ett jäng på alla andra bord och gör det?

 

Jovvisst är det oetiskt som enskild handling men om det sätts i ett större samanhang då vete tusan.

 

Det är dock småsaker jämfört med andra saker som förekommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt att jag gjort det när jag varit illa ute i flerbordsturneringar, men det känns fel. Däremot brukar jag i vissa lägen skynda på allt vad jag kan för att mörkarna inte ska hinna gå upp innan de kommer till mig.

 

Om folk skulle överuttnyttjade det undrar jag om det inte vore bättre med primamodellen (ett visst antal händer per nivå). Då kan man dessutom förutse exakt vem som får betala den högre mörken och planera framåt bättre.

 

Eller varför inte mörkar som ökar med sisådär 7% varje hand - rättvisare än så blir det knappast! ;)

 

Jag tycker inte det är superfel. Men det är riktigt illa att uppmuntra någon annan att göra det mot en tredje spelare.

 

Förresten: Kunde inte rubriken varit lite tydligare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är dummare att inte använda den om det kan hjälpa en.

Visst är det dumt att inte utnyttja det, men det är oetiskt. Och hur skulle du tycka det var om folk använde det mot dig?

 

Jo, sen behöver man ju som sagt inte sitta o säga åt andra att göra det, sköter man det lite snyggt så skadar det ingen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda ord som Oetiskt, är kanske inte riktigt rätt.

 

Som pokerspelare gör man det mesta man kan, så länge man håller sig inom reglerna och inte _fuskar_

 

Om att använda time bank ?? Kolla in en satelit strax innan de börjar köra Hand för hand.... Hela oetiska kommiten med där?

 

Medveten Slowrolling är för mig Oetiskt.. att använda time bank är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda ord som Oetiskt, är kanske inte riktigt rätt.

 

Som pokerspelare gör man det mesta man kan, så länge man håller sig inom reglerna och inte _fuskar_

 

Om att använda time bank ?? Kolla in en satelit strax innan de börjar köra Hand för hand.... Hela oetiska kommiten med där?

 

Medveten Slowrolling är för mig Oetiskt.. att använda time bank är det inte.

 

Att använda oetiskt är väl precis det rätta ordet???? jag förstår inte vad du menar? Det är inte emot reglerna nej.. det är därför det är oetiskt och inte otillåtet.

 

Så i ett live game så brukar du sitta och prata medans andra är i en hand för att störa dem? samt kräva att få se motståndares händer hela tiden.? Det är ju trots allt inte emot reglerna.

 

Slowrolling är inte emot reglerna.. varför tycker du det då är oetiskt?

 

Jag får inte ditt resonemang att gå ihop och jag tycker att även om det inte står i regelboken så ska man visa lite respekt mot sina motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en milsvid skillnad i att göra detta själv och att uppmuntra andra att göra det. Börjar man prata ihop sig vid bordet om hur man skall spela för att det skall drabba en viss person misstänkter jag att det till och med är otillåtet (jag är ingen regelexpert). Men helt klart är att det är oetiskt.

 

Däremot ser jag inte att det är direkt oetiskt att utnyttja tidsbanken till sin egen fördel om man håller det för sig själv.

 

Sen håller jag med riosatiy om att det är bra om folk förstår skillnaden mellan oetiskt och olagligt/fusk. Något som enligt lag/regler är tillåtet kan vara djupt oetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är oetiskt men kan förstå folk som intar en mer pragmatisk hållning och tycker att det är de skrivna reglerna man skall rätta sig efter online enbart. Live och i det dagliga livet finns det ju incitament att respektera även de oskrivna lagarna(därav att de inte är skrivna) men några sånna mekanismer existerar ju inte i någon större utsträckning online.

 

För min egen del har jag svårt att se mig sitta och stalla runt köksbordet i en 100 kronors gryta så då känns det moraliskt riktiga att inte göra det online heller.

 

Kan också instämma i att samarbete/tips i chatten är betydligt värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satelliter, ja. Det var i en satellit jag använde den här fulingen.

 

Satelliter är speciella. De kan ju runt bubblan bli rena slagfält där 2-3 bord checkfoldar alla händer väldigt långsamt och hoppas att nån på ett av de andra borden ska ryka först. I en riktig snabb turbosatellit kan flera spelare sitta med stackar som inte täcker mörkarna. När man själv är en av dem och just överlevt mörkarna och ser att de går upp om en minut är det, särskilt när biljetten är värd mycket pengar, väldigt frestande att inte klicka foldrutan direkt den dyker upp. Sen skämdes jag väl lite och ville inte använda hela min tid, så jag använde lite drygt halva. Men, ändå. Det känns smutsigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, lite pinsamt, har jag missat nåt här?

 

Är timebanken något man kan aktivera själv genom klick nånstans? Jag trodde det handlade om att bara använda upp sin tid

 

Ja du kan klicka på en knapp så du får extra mycket tid .. typ 40sekunder extra (finns på Party och Pokerstars)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man bara spelar anonymt på nätet tycker jag nog att det är helt ok att göra allt som inte direkt strider mot reglerna. Man kan tycka att det inte är helt schysst men faktum är att enda möjligheten man har att skydda sig mot folk som utnyttjar sånt här är att göra det själv när man vinner på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...