Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har lirat poker i några månader nu och börjar bli en hyfsat vinnande spelare. Har prövat på både FL samt NL. Och nu till saken, varför spelar man FL? Vad har FL som inte NL erbjuder? Förrutom att de blir träligt matemtiskt helatiden på FL,.. Och FL som jag uppfattar de verkar inte gå att tjäna sin lilla slant på dom lägre nivåerna eftersom man blir nersynad av alla jämt och slutar ofta med en dryg utdragning, något som man lätt kan undvika i NL om man spelar rätt. Blir man ofta nersynad upp i 2/4 nivån också?

Alla fina strategier som skalansky förespråkar i TOP verkar inte heller fungera.

Skulle gärna vilja att alla FL-spelare berättar om hur dom tänker med FL, drar ni in några pengar? Vilka nivåer?

Alltså, ordbajsa fördelar/nackdelar gentemot.

Och ja, spärra skiten om jag misslyckats söka reda på något. :roll:

Edit: Ändrade min fråga med gå från NL -> FL för där hade jag faktistk fel.

Postad

Önskar jag kunde bli mer nersynad på 5/10. Det är bra när sämre händer synar ner förstår du va? Oavsett om man blir utdragen ibland. Kortleken är likadan i NL som i FL så om din motståndare synar ner blir du lika utdragen i båda två.

Postad

Klart det går att vinna i båda spelen. Personligen spelar jag nästan aldrig Fixed av flera anledningar:

1# Jag är inte rätt personlighet för spelet, dvs jag är ingen robot

2# Jag tycker att FL är otroligt mkt mer tiltframkallande, särskilt om man är van att spela NL och gång på gång blir utköpt i potter som man vet att man skulle vunnit om det varit NL man spelade.

3# Raken äter mig totalt på de nivåer FL som jag spelat, $3/6-10/20 (spelade lite FL 5/10 häromdan för omväxlings skull, 300 händer, $50 i rake lixom)

4# Swingsen i FL är brutalare än i NL, och man känner sig mer maktlös inför dem

Däremot, om man är en robot med matematiktalanger, kan man säkert göra brutala pengar på Fixed. Det går att multitabla typ hur mkt som helst då det bara finns 3 olika val och en knapp att klicka på varje gång. Dessutom går spelet lite snabbare och detta sammantaget gör att du kan nöta overkliga mängder händer/h om du vill. Synd då att det krävs att man är en robot bara....

Postad
Önskar jag kunde bli mer nersynad på 5/10. Det är bra när sämre händer synar ner förstår du va? Oavsett om man blir utdragen ibland. Kortleken är likadan i NL som i FL så om din motståndare synar ner blir du lika utdragen i båda två.

Jag älskar "jag är pokerproffs och använder bara uttryck som "ställer in, reraisa preflop" när jag pratar med min mamma mentaliteten" på de här forumet...

Jag trodde nämligen inte det gick å syna folk i NL samt att de va 67 kort där, tur att du sa de nu för jag har aldrig riktigt lyckats räkna fram något odds som stämmer överens med verkligheten! Du är bäst joeki!!!

Rent spontant så tycker jag att holdemforum.net är bättre än de här för där slipper man dom dryga skitstövlarna..

Bra andra svar dock!

Postad

Rent spontant så tycker jag att holdemforum.net är bättre än de här för där slipper man dom dryga skitstövlarna..

Varför ställde du frågan här då? Det verkar lite korkat. Lite som ditt första inlägg.

Postad
Jag älskar "jag är pokerproffs och använder bara uttryck som "ställer in, reraisa preflop" när jag pratar med min mamma mentaliteten" på de här forumet...

Jag trodde nämligen inte det gick å syna folk i NL samt att de va 67 kort där, tur att du sa de nu för jag har aldrig riktigt lyckats räkna fram något odds som stämmer överens med verkligheten! Du är bäst joeki!!!

Bra andra svar dock!

Men herregud, förlåt om jag trampa på en öm tå. Du är en nybörjare som ställer en fråga om man verkligen kan vinna på låga nivåer FL för man blir utdragen så mycket. Det poppar upp ungeäfr tio sådana här trådar per dag på forumet.

Okej, om jag ska vara övertydlig istället för att vara lite halvironisk (som du väljer att ta personligt istället för att föröska förstå vad jag säger) så kan jag säga såhär:

Sanningen är att ju sämre spelarna är desto lättare är det att vinna (om man bortser från raken), oavsett om det är NL eller FL. Ledsen att jag inte höll din hand och kliade dig på ryggen när jag berättade det.

Postad

Men herregud, förlåt om jag trampa på en öm tå. Du är en nybörjare som ställer en fråga om man verkligen kan vinna på låga nivåer FL för man blir utdragen så mycket. Det poppar upp ungeäfr tio sådana här trådar per dag på forumet.

Okej, om jag ska vara övertydlig istället för att vara lite halvironisk (som du väljer att ta personligt istället för att föröska förstå vad jag säger) så kan jag säga såhär:

Sanningen är att ju sämre spelarna är desto lättare är det att vinna (om man bortser från raken), oavsett om det är NL eller FL. Ledsen att jag inte höll din hand och kliade dig på ryggen när jag berättade det.

Japp tycker det är så lustigt att folk titilerar sig proffs efter ha läst 2 böcker :P Du är bara för söt ;) Jag bad om åsikter å tankar, de var ingen konkret fråga egentligen..

Aja i vilket fula fall så behöver ju du som proffsspelare(?) inte besvära dig över att svara isåfall, du borde sitta å jaga på FL 200/400 bordet istället.. Och ja, jag hobbyspelar lite gran å de är kul å se att bankrullen växer lite lätt, men jag kommer aldrig bli lika grym som allsmäktiga dig!

Postad

Varför ställde du frågan här då? Det verkar lite korkat. Lite som ditt första inlägg.

Bara för att de finns vissa anus behöver inte alla vara de och ingen tvingade dig och svara heller lillegubben. Plus att jag vet att alla forumiter älskar att svara på sådana här påhopp, de vet jag att du håller med om.

Postad
Japp tycker det är så lustigt att folk titilerar sig proffs efter ha läst 2 böcker :P

Den allmänt vedertagna definitionen på proffs här på forumet var väl att man försörjde sig på det, inte hur många böcker man läste. Sen att du reagerar sjukt defensivt mot ett svar, som för övrigt var jävligt snällt mot typen av ditt inlägg som minst sagt skrek nybörjare (även om det var mer välmaskerat än de övriga "jag-har-spelat-två-månader-och-tror-jag-är-vinnare-men-blir-utdragen" trådarna), det är inte vårt problem.

Du är bara för söt ;) Jag bad om åsikter å tankar, de var ingen konkret fråga egentligen..

Finns inte så många åsikter och tankar som är värda att ta upp egentligen? Tyckte joekis inlägg sammanfattat allt ypperligt: ju fler misstag spelarna gör, desto lättare att tjäna pengar. Det som är problemet med låglimit-FL är tyvärr den hutlösa raken, som gör det svårt att vinna några större BB/h.

Aja i vilket fula fall så behöver ju du som proffsspelare(?) inte besvära dig över att svara isåfall, du borde sitta å jaga på FL 200/400 bordet istället.. Och ja, jag hobbyspelar lite gran å de är kul å se att bankrullen växer lite lätt, men jag kommer aldrig bli lika grym som allsmäktiga dig!

Personligen föredrar jag att bli sågad av proffs än amatörer. Oftast har de ju lite mer substans ;)

edit:

För övrigt har du jättetråkig ton i din skrift. Dina ordval borde du se över till ditt nästa inlägg.

Postad

......... Jag bad om åsikter å tankar, de var ingen konkret fråga egentligen..

Jo, du ställde även konkreta frågor.

Skulle gärna vilja att alla FL-spelare berättar om hur dom tänker med FL, drar ni in några pengar? Vilka nivåer? Rent spelmässigt, vad är skillnaden mellan att gå från NL till FL?

Det är inte bara en konkret fråga utan flera. Men visst, du bad även om tankar och åsikter.

Skulle gärna vilja att alla FL-spelare berättar om hur dom tänker med FL, drar ni in några pengar? Vilka nivåer? Rent spelmässigt, vad är skillnaden mellan att gå från NL till FL?

Alltså, ordbajsa fördelar/nackdelar gentemot.

Postad

Okej nu vet jag inte vad du pratar om. Tagga ner lite. Du verkar bara vilja komma hit för att bråka så detta är det sista jag skriver:

Jag har inte sagt något om hur många böcker jag läst eller om att jag är proffs. Den enda info du har är att jag spelar 5/10. Jag menade inte att trycka ner dig och när jag läser mitt första inlägg förstår jag inte hur någon kan tolka det så. Men visst, helt seriöst ber jag om ursäkt om du uppfatta mig som ett drygt proffs. Men notera att jag bara påpekade att ditt påstående om att bli nersynad i FL generellt skulle vara något dåligt - är helt åt helvete fel. Det behöver man inte vara ett 200/400 proffs för att inse.

Postad
Japp tycker det är så lustigt att folk titilerar sig proffs efter ha läst 2 böcker :P

Den allmänt vedertagna definitionen på proffs här på forumet var väl att man försörjde sig på det, inte hur många böcker man läste. Sen att du reagerar sjukt defensivt mot ett svar, som för övrigt var jävligt snällt mot typen av ditt inlägg som minst sagt skrek nybörjare (även om det var mer välmaskerat än de övriga "jag-har-spelat-två-månader-och-tror-jag-är-vinnare-men-blir-utdragen" trådarna), det är inte vårt problem.

Du är bara för söt ;) Jag bad om åsikter å tankar, de var ingen konkret fråga egentligen..

Finns inte så många åsikter och tankar som är värda att ta upp egentligen? Tyckte joekis inlägg sammanfattat allt ypperligt: ju fler misstag spelarna gör, desto lättare att tjäna pengar. Det som är problemet med låglimit-FL är tyvärr den hutlösa raken, som gör det svårt att vinna några större BB/h.

Personligen föredrar jag att bli sågad av proffs än amatörer. Oftast har de ju lite mer substans ;)

edit:

För övrigt har du jättetråkig ton i din skrift. Dina ordval borde du se över till ditt nästa inlägg.

Jaja, men var inte alla barn i början? Rätta mig om jag har fel.

Din skrift är faktiskt aningen bättre "Den allmänt vedertagna definitionen" å lullull... Fortfarande den här mentaliteten om att proffs är vi allihopa eller fel av mig, duktiga spelare som kan allt.

Postad
Din skrift är faktiskt aningen bättre "Den allmänt vedertagna definitionen" å lullull... Fortfarande den här mentaliteten om att proffs är vi allihopa eller fel av mig, duktiga spelare som kan allt.

Det kallas svenska.

Postad
Har lirat poker i några månader nu och börjar bli en hyfsat vinnande spelare. Har prövat på både FL samt NL. Och nu till saken, varför spelar man FL? Vad har FL som inte NL erbjuder?

Jag började med FL men spelar nu bägge. På låga nivåer är det nästan en måste att spela för någon bonus (pga raken som folk nämnt här). Det går snabbare att tjäna in en bonus med FL.

Jag brukar spela på två bord. Ett FL och ett NL.

Jag tycker FL är rätt kul. Det är mer spänning. I NL är det ganska lätt att sätta någon på minst ett set om de betar stort på turn. I FL måste man gissa lite mer och läsa motståndarna minst lika bra.

Att tajma en blindstöld är mycket värt och grymt skönt. Det har du inte i låga FL där blindsen är så låga. (Jag spelar 1-2 FL och 20 NL typ.)

Om sura utdragninger är ett problem på låga FL så kan man ju ställa det mot sjuka utbluffningar på låga NL. När du betar pott på floppen As Th 8h med KK i hand och två fragglar går all in efter dig och du lägger dig och en av dem har en hålstege och den andra par i tior.

Matte är kul.

-------------------------

Egentligen tycker jag att den här tråden flippade ut som så många gör, men jag är intresserad av jämförelsen FL-NL eftersom jag nyss börjat med NL.