Gå till innehåll

Vad behöver man göra för att få socialbidrag?


jakkan333

Recommended Posts

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men vill ändå flika in att kalla någon parasit för att man behöver tillfällig hjälp (vilket är en del av vad våra skattepengar ska gå till) är att ta i lite väl mycket. Då skulle man lika gärna kunna säga att alla som inte frivilligt skattar sina pokervinster är parasiter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men vill ändå flika in att kalla någon parasit för att man behöver tillfällig hjälp (vilket är en del av vad våra skattepengar ska gå till) är att ta i lite väl mycket. Då skulle man lika gärna kunna säga att alla som inte frivilligt skattar sina pokervinster är parasiter.

 

Definiera "behöver".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte folk som whinar på folk som tar bidrag, vi lever i ett sosse samhälle och då är det ju bara att acceptera att det är lätt för folk att få bidrag... Dem som tänker söka bidrag tycker jag ska tänka igenom själva om dem tycker det är rätt av dem, personlig moralfråga...

 

Det är väl ändå en jävla tur att man inte "tar" bidrag. Och det är väl en jälva tur att vemsomhelst inte får bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte folk som whinar på folk som tar bidrag, vi lever i ett sosse samhälle och då är det ju bara att acceptera att det är lätt för folk att få bidrag... Dem som tänker söka bidrag tycker jag ska tänka igenom själva om dem tycker det är rätt av dem, personlig moralfråga...

 

Det är väl ändå en jävla tur att man inte "tar" bidrag. Och det är väl en jälva tur att vemsomhelst inte får bidrag.

 

ok då, söker bidrag! Men tror nog du fattar vad jag menade. Och sen så äre väl så att nästan vemsomhelst får bidrag ;):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte folk som whinar på folk som tar bidrag, vi lever i ett sosse samhälle och då är det ju bara att acceptera att det är lätt för folk att få bidrag... Dem som tänker söka bidrag tycker jag ska tänka igenom själva om dem tycker det är rätt av dem, personlig moralfråga...

 

Det är väl ändå en jävla tur att man inte "tar" bidrag. Och det är väl en jälva tur att vemsomhelst inte får bidrag.

 

ok då, söker bidrag! Men tror nog du fattar vad jag menade. Och sen så äre väl så att nästan vemsomhelst får bidrag ;):P

 

Jo. Men ju fler som uttrycker den där slappa "jagskahabidrag"-attityden - desto fler verkligt behövande drabbas. Soc verksamhet är fan ingen lek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men vill ändå flika in att kalla någon parasit för att man behöver tillfällig hjälp (vilket är en del av vad våra skattepengar ska gå till) är att ta i lite väl mycket. Då skulle man lika gärna kunna säga att alla som inte frivilligt skattar sina pokervinster är parasiter.

 

Definiera "behöver".

Nog förstår jag vart du försöker komma med detta. Jag tycker också att dem som verkligen behöver hjälpen ska få den. Men det är inte pga att såna som OP får bidrag som gör att vi har massa hemlösa tex. Pengarna finns för att hjälpa dem, men systemet är lite ofördelaktigt utfört.

 

Jag tar för givet att han inte kan betala sina räkningar och/eller mat annars är det såklart väldigt fel att söka bidrag. Man måste inte ligga utslagen på samhällets botten för att behöva en hjälpande hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles åt helvete att ni orkar klanka ner på människor som behöver hjälp med pengar för att klara hyra/mat.

Jag betalar mer än gärna skatt för att människor ska få leva i hyggliga förhållanden. Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles åt helvete att ni orkar klanka ner på människor som behöver hjälp med pengar för att klara hyra/mat.

Jag betalar mer än gärna skatt för att människor ska få leva i hyggliga förhållanden. Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

 

Jag tror att det många stör sig på är att frågan är "Hur skaffar jag socialbidrag?" i stället för "Hur skaffar jag jobb?". Känns som att han typ inte kände för att plugga mer utan vill gå på bidrag istället, och människor med den attityden tror jag inte många gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles åt helvete att ni orkar klanka ner på människor som behöver hjälp med pengar för att klara hyra/mat.

Jag betalar mer än gärna skatt för att människor ska få leva i hyggliga förhållanden. Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

 

Jag tror att det många stör sig på är att frågan är "Hur skaffar jag socialbidrag?" i stället för "Hur skaffar jag jobb?". Känns som att han typ inte kände för att plugga mer utan vill gå på bidrag istället, och människor med den attityden tror jag inte många gillar.

 

 

Nej men hur än det är så var ju inte frågan "Hur skaffar jag jobb".

Folk får väl någon gång hejda sig med alla spydiga kommentarer.

Det finns knappast någon som tjänar på dem och what goes around comes around....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Pokern går inte särskilt bra. Jag har tagit ett halvår ledigt från plugget. Vad behöver man göra för att få socialbidrag? Vart söker man?

 

tack!

 

Länk till Socialstyrelsen.

länk till socialstyrelsen.se

 

Det är en pdf med 32 sidor som beskriver skyldigheter och rättigheter.

 

Fast enklast är nog att fortsättta plugga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

 

Bra skrivet men det folk blir upprörda över är nog inte att en del behöver soc bidrag utan att en del kanske sätter det i system i stället för att jobba. Denna kille hade ju inte som jag förstod det levt på soc förut men nu satt han illa till och behöver hjälp och då är det tråkigt att en del trycker ner på han. Sen kanske han uttryckte sig lite konstigt och folk missförstod och det blev ett jäkla liv.

 

Livet kan svänga fort för alla och det kanske kommer en dag då just DU behöver hjälp och då vill man nog inte få höra en del saker som skrivits här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

Men lolla mig! En realitycheck kanske är på sin plats. Vad kostar mest 20 st ministrar á 120 tsek/mån eller 1 000 000 som lever på någon form av bidrag á 12 tsek/mån? Dina skattepengar fördelas till båda grupperna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles åt helvete att ni orkar klanka ner på människor som behöver hjälp med pengar för att klara hyra/mat.

Jag betalar mer än gärna skatt för att människor ska få leva i hyggliga förhållanden. Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

Ursäkta OT.

Antar att det är Göran Persson du pratar om. Vad hindrar dig från att försöka ta hans jobb? Det är liksom fritt fram att bli politiker i det här landet. Är du tillräckligt duktig kan du bli stadsminister (Och sänka lönen om du så vill.). Själv skulle jag alldrig ta hans jobb för dom pengarna, då tjänar jag hellre 20k i månaden på ett lager eller liknadne.

 

Klart att det är bra att soc finns om man råkar i klistret av någon anledning. Men att sträva efter att gå på soc är mindre smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

Men lolla mig! En realitycheck kanske är på sin plats. Vad kostar mest 20 st ministrar á 120 tsek/mån eller 1 000 000 som lever på någon form av bidrag á 12 tsek/mån? Dina skattepengar fördelas till båda grupperna...

 

 

Ja jag vet inte om din läskunnighet borde kontrolleras.

Jag sa väl aldrig att det ena uteslöt det andra?

Jag sa enbart vad jag hellre lägger mina skattepengar på och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles åt helvete att ni orkar klanka ner på människor som behöver hjälp med pengar för att klara hyra/mat.

 

Nyckelordet är BEHÖVER. Folk som whinar, inkl jag själv, är folk som tolkar hans post som att han kan tillgodose sina behov på annat sätt än bidrag. Kombinerar man "studieuppehåll", "poker går dåligt" och "socialbidrag" så känns det att man med hyggligt gott samvete kan anta att han hade kunnat lösa sin ekonomi på annat sätt än bidrag.

 

Alltså: BEHÖVER. Socialbidrag är ett skyddsnät, inte nån jävla trampolin som man kan studsa lite på när man behöver lite deg.

 

Jag betalar mer än gärna skatt för att människor ska få leva i hyggliga förhållanden.

 

Människor som behöver hjälp eller människor som inte pallar jobba och betala skatt för att kunna återgälda samma sak i ett eventuellt fall för tillexempel dig?

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

 

Jag tror att de flesta som klagat på OP i denna tråden är jävligt restriktiva med att söka socialbidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles åt helvete att ni orkar klanka ner på människor som behöver hjälp med pengar för att klara hyra/mat.

Jag betalar mer än gärna skatt för att människor ska få leva i hyggliga förhållanden. Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

Ursäkta OT.

Antar att det är Göran Persson du pratar om. Vad hindrar dig från att försöka ta hans jobb? Det är liksom fritt fram att bli politiker i det här landet. Är du tillräckligt duktig kan du bli stadsminister (Och sänka lönen om du så vill.). Själv skulle jag alldrig ta hans jobb för dom pengarna, då tjänar jag hellre 20k i månaden på ett lager eller liknadne.

 

Klart att det är bra att soc finns om man råkar i klistret av någon anledning. Men att sträva efter att gå på soc är mindre smart.

 

 

Det som hindrar mig från att försöka ta hans jobb är troligtvis min begränsade hjärnkapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte svar på din fråga men man kan ana att du inte har det speciellt roligt just nu. Förhoppningsvis har du redan insett att ett första steg för att lösa dina problem troligen är att helt lägga av med poker. Spela bara för det du har råd att förlora och behöver du socialbidrag för att klara dig så har du uppenbart inte råd att förlora något.

 

Det är också möjligt att du behöver mer hjälpt än vad socialen kan bidra med. Till exempel kan kanske någon förening som arbetar med spelberoende hjälpa dig: se http://www.spelberoende.se/ Om du vänder dig till någon sådan förening så kan de säker också hjälpa till med kontakter med socialen. Skulle inte förvåna mig heller om inte socialen skulle ställa krav på att du tar kontakt med någon sådan förening för att de skall hjälpa dig- Om du nu inte ljuger om anledningen till varför du behöver bidrag – något som jag inte tror är så smart att göra för din egen skull.

 

Även om du inte definierar dig själv som spelberoende så har du uppenbarligen ett problem om du på grund av ditt spelande försatt dig i en situation där du är i behov av socialbidrag.

 

Hoppas du kan reda upp ditt liv.

 

Sen hoppas jag att detta kan tjäna som en väckarklocka för andra som tänker sig ett liv som pokerproffs - utan utbildning eller jobb att falla tillbaka på. Det är inte alltid lätta pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är alldeles åt helvete att ni orkar klanka ner på människor som behöver hjälp med pengar för att klara hyra/mat.

 

Nyckelordet är BEHÖVER. Folk som whinar, inkl jag själv, är folk som tolkar hans post som att han kan tillgodose sina behov på annat sätt än bidrag. Kombinerar man "studieuppehåll", "poker går dåligt" och "socialbidrag" så känns det att man med hyggligt gott samvete kan anta att han hade kunnat lösa sin ekonomi på annat sätt än bidrag

 

Alltså: BEHÖVER. Socialbidrag är ett skyddsnät, inte nån jävla trampolin som man kan studsa lite på när man behöver lite deg.

 

På vilket sätt tolkar du hans inlägg som att det är en självklarhet att han faktiskt kan "tillgodose sina behov på annat sätt än bidrag"?

Det var kanske pokerbiten du hängde upp dig på?

Ja söker man bidrag ska man naturligtvis inte få ha en trevlig stund.

Jag har själv aldrig behövt söka någon form av bidrag men jag tror inte att det är så glammigt som somliga försöker få det att framstå som.

 

2500-4000kr i månaden tror jag inte alls att man lever speciellt fläskigt på.

 

 

Jag betalar mer än gärna skatt för att människor ska få leva i hyggliga förhållanden.

Människor som behöver hjälp eller människor som inte pallar jobba och betala skatt för att kunna återgälda samma sak i ett eventuellt fall för tillexempel dig?

 

Ja det beror väl på hur du menar med pallar jobba de.

Är det människor som inte klarar av att jobba på grund av psykiska förhållanden som påverkats av tidigare arbete, som gjort dem utbränd?

I sådana fall anser jag att de ska få hjälp.

 

Därimot håller jag FULLSTÄNDIGT med om att folk som "inte har någon lust" att arbeta inte ska ha en krona från staten.

 

Det som skiljer oss åt i frågan är troligtvis att jag är löjligt blåögd och tror det bättre om OP.

 

 

Till alla som är så förbannat stöddiga angående sin egen livssituation. Säg inte för mycket, det kan gå riktigt snabbt utför och då ska ni vara glada att vi lever i ett land som kan ge sina invånare hjälp.

 

Jag tror att de flesta som klagat på OP i denna tråden är jävligt restrektiva med att söka socialbidrag.

 

 

Avslutningsvis.

Känner du att jag ej besvarat någon fråga korrekt är det troligtvis för att jag är alldeles för dum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa jobb hit och ditt. Själv var jag arbetslös i 1 år. Det är fan inte bara att skaffa jobb så där. I den kommunen jag bodde i var där 3000 arbets sökande 46 jobb.

 

Jag gick inte på social bidrag utan levde på pokern, men det är verkligen inte alla som kan göra de.

 

När man kommer direkt från gymnasiet och vill ut i arbetslivet i Sverige är det typ bara Mcdonalds som kan tänka sig att anställa dig.

 

Frågan är väl kanske varför ska valfri direktör lyfta 40 miljoner om året och samtidigt gnälla om att skatterna är för höga i Sverige.

 

Civil kurage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

 

Lol, fatta hur lite cash det är för ett sånt jobb? Jämför med övriga Europa så ser du att vår statsminister inte har särskilt bra lön...

 

Jag hade då inte tagit jobbet som statsminister för ynka 1,4mille om året. Jobba i princip dygnet runt, allt du säger skriver media upp, du får aldrig vara i fred etc etc...

 

Däremot är det jävligt snett när sossarna lägger ut miljarder på "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" för att snygga till arbetslöshetssiffrorna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därimot tycker jag att det är riktigt jävla snett när mr.bullminister glider runt med 120-130k i månaden vilket vi skattebetalare får stå för.

 

 

Lol, fatta hur lite cash det är för ett sånt jobb? Jämför med övriga Europa så ser du att vår statsminister inte har särskilt bra lön...

 

Jag hade då inte tagit jobbet som statsminister för ynka 1,4mille om året. Jobba i princip dygnet runt, allt du säger skriver media upp, du får aldrig vara i fred etc etc...

 

 

För ynka 1.4 mille...

Nej det såklart, han är ju bara anställd inom den offentliga sektorn, hur kan han inte tjäna typ 1000 miljoner!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...