Max Cady Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Nyligen spelad Turbo 20+2 på SS. Vet inte riktigt hur jag ska spela den här handen med tanke på stackstorlekar (är chip fyra), position och blindsstorlekar? Vid en limp finns risken för ett jobbigt beslut om nån efter mig raisar. Om jag raisar själv är jag potcommited. Ställer jag in så får jag endast syn av en hand som leder över mig eller en som jag som bäst är 55-45 emot, så hur gör jag? Hand #84780229 vid bordet: Sill snabbis Startad: Tue Aug 22 10:46:30 2006 RooneyBoko sitter på plats 1 med 455.00 BO6387 sitter på plats 3 med 1590.00 lindar77 sitter på plats 4 med 610.00 kissen2 sitter på plats 5 med 2205.00 Garelli sitter på plats 6 med 2280.00 OooYeeaah sitter på plats 7 med 860.00 Julia E sitter på plats 10 med 1550.00 Garelli satsar s mörken 300.00 kissen2 satsar l mörken 150.00 kissen2: --, -- Garelli: --, -- OooYeeaah: --, -- Julia E: 9h, 9s RooneyBoko: --, -- BO6387: --, -- lindar77: --, -- Pre-flop: OooYeeaah: Lägger mig Julia E: Vad gör jag? RooneyBoko: BO6387: lindar77: kissen2: Garelli: Tycker att detta är ett återkommande scenario som är svårspelat. Har provat lite olika drag i händer som ovanstående men vet ej vad som är det rätta i längden? Som handen är ovan täcker både SB och BB mig men BB (som är chipleader) riskerar halva sin stack om han synar. Behöver VERKLIGEN konstruktiv hjälp med hur man ska tänka i denna hand! Citera
jna Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Du har så lite marker att du måste ta en all in i detta läge även med bra mycket sämre händer än denna. Dels kan du ta potten utan syn, dels är du oftast favorit om du blir synad. Om du är osäker på shortstackspel, läs Harrington del 2. Förmodligen kommer du bli förvånad över hur löst och aggressivt du ska spela i detta skede av en SnG. Citera
GG Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Japp, något annat än allin finns inte där. Ställ in och blunda! Citera
Myssion Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Vid en limp finns risken för ett jobbigt beslut om nån efter mig raisar. Limp är verkligen jättedåligt. Om jag raisar själv är jag potcommited. Japp. Ska du raisa med den här stacken så är det push som gäller, inget annat. Ställer jag in så får jag endast syn av en hand som leder över mig eller en som jag som bäst är 55-45 emot Om bordet är så tajt så är det ju bra. Det är exakt sådana här situationer SNGPT är utmärkt att använda för analys. För att få ut maximalt av programmet så gör du följande: Mata in alla stackstorlekar och din hand. Mixtra sedan med olika syn-HD's för bakomvarande spelare och se vad som händer. Hur tajta (eller hur lösa) måste de vara för att det ska vara $EV+ att ställa? Mixtra sedan med din hand. Med en given syn-HD hos bakomvarande fi, vilka händer kan du ställa med här? Vilka är instapush? Vilka är marginella? Vilka är instafold? Mixtra sedan med stackstorlekar. Börja med din egen. Hur liten stack måste du ha för att det ska vara $EV+ att ställa? Vad händer om du täcker alla? Vad händer när du ändrar bakomvarande spelares stackstorlekar? Mixtra sedan med position. Vilken är den tidigaste positionen du kan ställa med och fortfarande vara $EV? Bara att pilla så med en enda hand kan ge en hel del konceptuella insikter. Have fun! Citera
jna Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Vid en limp finns risken för ett jobbigt beslut om nån efter mig raisar.Om jag raisar själv är jag potcommited. Du har så lite marker att du är committad så fort du stoppar in något i potten. Stoppa därför in allt på en gång. Ställer jag in så får jag endast syn av en hand som leder över mig eller en som jag som bäst är 55-45 55-45-situationen kommer vara väldigt mycket vanligare än ett högre PP. Citera
Myssion Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Läs gärna Harrington-böckerna, men lägg inte för stor vikt vid hans tips, de gäller för MTT's och inte för SnG's. Prisstrukturen gör att man oftast bör vara tajtare än i en MTT. Bästa tipset är som sagt att skaffa fullversion av SNGPT. Citera
Max Cady Postad 22 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Tack alla! Bra konstruktiva svar! Min största fundering när jag fick handen var att jag hade en taskig position och att det var 3st ordentligt shortstackade som var tvungna att göra ett move snart. Var därför väääldigt osäker på hur jag skulle göra. Hade jag haft bättre poistion och flera foldat fram till mig hade det varit ett tveklöst ställ anser jag. Nu funderade jag ett tag och så här gick det: Hand #84780229 vid bordet: Sill snabbis Startad: Tue Aug 22 10:46:30 2006 RooneyBoko sitter på plats 1 med 455.00 BO6387 sitter på plats 3 med 1590.00 lindar77 sitter på plats 4 med 610.00 kissen2 sitter på plats 5 med 2205.00 Garelli sitter på plats 6 med 2280.00 OooYeeaah sitter på plats 7 med 860.00 Julia E sitter på plats 10 med 1550.00 Garelli satsar s mörken 300.00 kissen2 satsar l mörken 150.00 kissen2: --, -- Garelli: --, -- OooYeeaah: --, -- Julia E: 9h, 9s RooneyBoko: --, -- BO6387: --, -- lindar77: --, -- Pre-flop: OooYeeaah: Lägger mig Julia E: All in RooneyBoko: Lägger mig BO6387: Lägger mig lindar77: Lägger mig kissen2: Syna 1550.00 Garelli: Lägger mig Showdown: kissen2 visar: Ad, Jh (högsta kort ess) Julia E visar: 9h, 9s (par i nior) Flop (Board: 10d, Ac, Kd): Turn (Board: 10d, Ac, Kd, 5d): River (Board: 10d, Ac, Kd, 5d, 3h): kissen2 visar: Ad, Jh (par i ess) Huvudpott: kissen2 vinner potten på 3400 med par i ess (0.00 spelavgiften togs ut för den här handen) Inte mycket att säga. Han synar med en ytterst tveksam hand (skulle ALDRIG syna en all in och riskera 75% min stack med en sån hand!), jag är favorit och han träffar, Sånt händer och det spelar inte så stor roll. Det viktiga var att jag lärde mig lite hur jag ska agera nästa gång. Angående SNGPT så blir det nog till att köpa för att kunna "pilla fritt". Man kan ju knappt göra någonting med testversionen. När det gäller Harrington så håller jag på med den första men måste säga att han har väldigt lösa starthandskrav och en del av spelexemplen begriper jag mig inte på, han tänker märkligt ibland... Den är dock VÄLDIGT bra, rekomenderar liknande SnG-fiskar som jag att läsa den! Citera
Myssion Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Harringtons starthandskrav är på tok för lösa för SnG-spel. Citera
Big Less Postad 23 Augusti , 2006 Rapport Postad 23 Augusti , 2006 Vad ska du ha för hand för att spela egentligen? AA-KK? Citera
Maple Postad 23 Augusti , 2006 Rapport Postad 23 Augusti , 2006 Inte mycket att säga. Han synar med en ytterst tveksam hand (skulle ALDRIG syna en all in och riskera 75% min stack med en sån hand!), jag är favorit och han träffar, Sånt händer och det spelar inte så stor roll. Det viktiga var att jag lärde mig lite hur jag ska agera nästa gång. Angående SNGPT så blir det nog till att köpa för att kunna "pilla fritt". Man kan ju knappt göra någonting med testversionen. När det gäller Harrington så håller jag på med den första men måste säga att han har väldigt lösa starthandskrav och en del av spelexemplen begriper jag mig inte på, han tänker märkligt ibland... Den är dock VÄLDIGT bra, rekomenderar liknande SnG-fiskar som jag att läsa den! Om du tycker att Harringtons starthandskrav (detta gäller om du menar volym 1, volym 2 har jag inte läst så om det gäller den kan jag inte kommentera) är väldigt lösa lär du spela alldeles för tight. Om jag visste att du inte synar med AJ i det här läget så tror jag det är +EV att ställa med any two mot dig. Med tanke på hur tight du verkar vara så är det inte konstigt du ofta blir shortstackad i en turbo-SNG. Citera
Myssion Postad 23 Augusti , 2006 Rapport Postad 23 Augusti , 2006 Blanda inte äpplen och bananer nu. Starthandskraven är för det tidiga spelet, inte att tillämpas när det är ställdags. Citera
Recommended Posts