Tjocko76 Postad 20 Augusti , 2006 Rapport Postad 20 Augusti , 2006 Hej Har fram tills nu bara spelat NL men har bytt till en site där det spelas en del FL. Kan någon smarting snabbt och ENKELT berätta några skillnader i speltolkandet osv. Alltså inte skillnaden rent teoretiskt på NL och FL utan mer spelmässigt och tankemässigt Tackar och tjockar Citera
JimmyFlöjt Postad 21 Augusti , 2006 Rapport Postad 21 Augusti , 2006 Jag har också precis bytt från NL till FL. Det jag hittills har iaktagit är att det i tort sett aldrig lönar sig att bluffa med c-bets. På min nivå (2/4) så synar folk ner en med bottenparet. Bara att spela ABC och låta idioterna betala av. Och just det... Ha tålamod. Tilta inte trots att du blir utköpt för xx:e gången... Citera
Jimbolito Postad 21 Augusti , 2006 Rapport Postad 21 Augusti , 2006 Nu gjorde du allt en felsväng va? Citera
Weedobooty Postad 21 Augusti , 2006 Rapport Postad 21 Augusti , 2006 Instämmer med föregående talare, nedsynad blir man av fisken, så se till att ha en hand. Dom jagar två- och tre-outare och ibland känns det som att man måste floppa minst ett fyrtal för att inte bli utdragen. Å andra sidan kan inte motståndaren betta så mycket att det blir matematiskt fel att jaga bra drag, så draghänder i position är bra. På lägre nivåer (5-10 och lägre) är det ofta lönlöst att försöka representera händer, för fiskarna betalar gärna för att se vad dom blivit slagna av. Eftersom dom implicita oddsen är mycket lägre, är det en del starthänder som man bör kasta preflop. I no-limit kan man ju tokträffa och vinna hela motståndarens stack, men i limit handlar det ju bara om ett litet bet och två stora efter floppen, så den stora utdelningen för den där en-på-femtio-floppen finns inte där. Citera
bandini Postad 21 Augusti , 2006 Rapport Postad 21 Augusti , 2006 Har precis bytt åt andra hållet FL-NL och vet inte riktigt vad som är samma men här har du några tips baserade på ett års FL-grindade. Alla tips för 0,5-1 eller 1-2-nivån: TAG ABC-poker+disciplin är ett måste i början tills du får koll. Låga par förlorar mycket i värde jämfört med NL. Om du ska spela par, säg under 99, ska du redan ha eller veta att det alltid blir typ fem spelare emot, gärna ohöjd pott. Annars finns inga odds. PÅ flop: Inget set, inget bet. Lär dig räkna odds till färg/steg/set, räkna outs och håll dig till dem. Inga stora chansningar. Du vet hur många BB du kommer att dra in om du träffar. Samma princip med SC. Många spelare krävs. Ingen kanonträff=försiktighet/läggning. Inga krusiduller. Slowspela (nästan) aldrig AA eller set. Ofta synar folk på floppen med backdoorfärg/hålstege/överkort (ibland korrekt) eftersom det är billigare än på turn (betarna dubblas). Slowar du och betar på turn och fi inte träffat drag eller par så lägger de sig i alla fall. Klassiskt Jennifer Hartman citat: ”Limit poker is all about pund, pound, pound.” Alltså beta på med bra kort och träff tills någon talar om att du är slagen. I sen position beta även färgdrag om ingen höjt. Sedan finns det Sklanskyteorier får låglimit om att inte bygga för stora potter före floppen=ger folk odds att syna och börja spela bättre=överkurs. Finns enligt detta något motsägande råd ingen mening med att cappa betningar för ofta med AA, eller höja med AQo eller JTs före floppen om någon redan limpat. Täta läckor, känner du dig slagen, lägg dig. Syna inte bara för att det bara kostar ett bet till. Blir du reraisad på turn är ditt toppar slaget av nötliknande saker. Folk älskar detta spel på 0,5-1. Bluffa sällan. Typ (tar gärna emot tips om NL) Peter Citera
Blackchip Postad 21 Augusti , 2006 Rapport Postad 21 Augusti , 2006 Sedan finns det Sklanskyteorier för låglimit om att inte bygga för stora potter före floppen=ger folk odds att syna och börja spela bättre=överkurs Sklansky säger precis tvärtom. Du SKA höja och bygga pott preflop med bra giv. Han förkastar idén om att man ska vänta för att inte ge motståndarna korrekta odds på floppen om de får en draghand. Att de synar "rätt" med sitt drag gör inget för de begick ändå ett så stort misstag preflop när de synar din höjning. Enligt Sklansky så är det troligtvis ett större misstag att INTE höja med AJ i sen position (minns inte om det var suited eller inte) än vad det skulle vara att HÖJA med 72o. Så, höj med dina bra kort pre och fatta nya beslut när floppen kommer. Citera
bandini Postad 21 Augusti , 2006 Rapport Postad 21 Augusti , 2006 Jag trodde jag var tydlig där. Men jag glömde säga att detta Sklansky HFAP-tips gäller spel vid lösa-passiva bord. Och att detta var motsägelsefullt och överkurs. Som sagt pound pound, pound gäller som standard vid bra kort. ----------------------------------- Betraktar man livet genom förstoringsglas, kommer varje lite flugskit se ut som en jättebajskorv. Citera
autumn Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Jag trodde jag var tydlig där. Men jag glömde säga att detta Sklansky HFAP-tips gäller spel vid lösa-passiva bord. Och att detta var motsägelsefullt och överkurs. Jo men poängen var att du hade fel. Och jag ger inte mycket för dina övriga tips heller, tyvärr. Citera
FinaFisken Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Jag trodde jag var tydlig där. Men jag glömde säga att detta Sklansky HFAP-tips gäller spel vid lösa-passiva bord. Och att detta var motsägelsefullt och överkurs. Jo men poängen var att du hade fel. Och jag ger inte mycket för dina övriga tips heller, tyvärr. Vad härligt det är med konstruktiv kritik... Om du inte uppskattar hans tips., så vore det väl på sin plats med lite "bättre" tips från dig? Citera
bandini Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Tack Fina fisken. Det jag tycker är bra med forumet är att om man ställer en fråga så kommer det oftast några snabba bra råd. Sedan väljer man själv vad man vill ta in. De vore intressant att höra av någon som spelar loose aggresive dela med sig några tankar om hur man vinner på FL, låga nivåer. Citera
Recommended Posts