Gå till innehåll

NL - Lowlmt, hög flopseen=dåligt resultat för mig

Recommended Posts

Postad

Hejsan,

Spelar låglimit NLT och undrar om det går att svara på (utan mer ingående info) varför jag är ohyggligt olönsam vid högre flopseen än strax över 50% på FR ? Detsamma gäller om det sitter någon Maniac vid bordet, totalt chanslös trots att jag har hygglig koll på både pf & pastflop spelet.

När det gäller bord under 50% går det alldeles utmärkt för mig.

Är jag eventuellt weak-tight ? hm kanske en fisk ?

Tack på förhand

role

Postad

Detta är hämtat från vad jag har skrivit i en annan tråd så vissa delar kansek inte passar in på detta fall men jag tror det står en del som kan hjälpa dig.

Posta specifika situatinoer så är mer folk benägna att hjälpa dig. Några generella saker som är MYCKET viktiga.

1. Underskatta aldrig kraften av en downswing. Det är därför alla snackar om money management hit och 30 inköp dit. Du måste spela på en sådan nivå att du har råd att förlora 5-6 inköp utan att det känns för mycket och upp till 10-15 utan att du går gul.

2. Även om downswingsen kan vara långa och djupa är det mer troligt att du inte just nu är en vinnande spelare. Ett vanligt misstag är att man ignorerar sina egna misstag när man förlorar med AA mot tex K7. En sak som kännetecknar en vinnande spelare är att han faktiskt kan lägga AA postflop under vissa förutsättningar.

a) ett vanligt nybörjarmisstag med händer som AA är att man tänker "höjer jag 4xBB från knappen här nu så kommer alla folda och jag får inget betalt" vilket leder till att man miniraisar eller limpar. När man sedan får syn och kraftigt motstånd efter floppen så är man inte tillräckligt bra för att kunna släppa handen.

Slutsatsen är att slowspela mycket sällan händer som AA varken preflop eller på flop. Om du gör det måste du vara fullt medveten om vilken risk du tar och ha en bra känsla för när du inte leder längre.

3. När folk börjar spela sitt lösa fiskspel (i synnerhet på låga nivåer och på svenska spel) gäller det att spela sitt eget spel och inte vaggas in att spela likadant som dem med miniraisar och syn med alla tänkbara kort.

a) Höj ordentligt när du har riktigt starka händer och speciellt om många har limpat. En höjning på mer än 10xBB kan komma att krävas.

b) Har många limpat så syna gärna med suited connectors och många andra liknande händer som gör sig bra mot många motståndare.

Spela ditt spel och inte deras!

En sista sak: Det förändrar ingenting att gå upp i nivå även om det kan kännas så. Bad beatsen kommer kanske lite mer sällan men även de händer då du får bra betalt av sämre händer. Dessutom känns de bad beatsen som kommer bra mycket mer om du inte har råd att ta fler än några få.

Tack för mig /Albert

Postad

Tack Albert för dina åsikter, förslag & synpunkter.

Dock var min tråd inte ett försök att grina om bad beats etc då jag ändå spelat i snart 2 år och lärt mig leva med sådant ;):oops:

Det jag funderar på var just specifikt varför jag är en sämre spelare/mindre vinstgivande spelare på lösa bord när det är de flestas dröm att spela på lösa bord medans jag avskyr det allt som oftast.

1. Inga problem detta.

2. Jag spelar låglimit NLT, skulle aldrig lägga AA pf i någon situation mot någon spelare i CG, eventuellt om jag spelar SNG/MTT och är nära pengarna.

a) inga större problem med vad jag skall höja pf när jag nu väljer att göra det.

3. Inga problem med detta.

a) nu börjar det brännas lite lite, här kanske jag är lite vek då jag försöker hålla mig på runt 4bb + 1bb per limpare i höjning, kanske skall öka upp lite.

b)Inga problem med detta.

Tänker inte gå upp flera nivåer, varken rullen eller kunnandet skulle göra mig till vinnare där, bättre att hålla mig där jag är och ta in de pengar jag kan för tillfället.

Mvh

role

Postad

Hej role. Känner precis igen mig. Är tajt FL-spelare men bytte nyss till låglimit NL texas.

Har haft ett par bra kvällar och lärt mig extremt mycket om 0.10-0.20. Läste handanalyser och tips här på forumet.

Albert beachalbans tips är riktigt bra.

Tänk på att du på dessa nivåer kanske möter 2 TAG + 1 LAG + 1 maniac+ fyra syntomtar + kanske någon haj som är grym på spelet efter floppen= extremt svårspelat bord.

Hajen vet exakt när du har höga par JJ-AA eller Ak (det är det han vill att du ska ha), sedan spelar han, eller någon av syntomtarna ut dig innan du har fattat vem som är vad.

Alltså, bara toppar=svajjig hand.

Mitt tips: Börja med ett bord, börja squiiizing tajt, studera under tiden fi noga.

Plussar eller spelar du jämnt kan du spela fler och fler händer.

Suited kort är väldigt viktigt. Spela tex A7s oftare än du gillar om det är billigt.

Känner du att du torskar och inte har koll. Byt bord snabbare än J4o blir 11 knivar i ryggen.

Folk kommer inte respektera dina betar, för till och med spiggen anar svaghet och alla 9 vittrar lätta pengar.

Innan du vet ordet av sitter du och synar/bluffar bort bankrullen och postar sorgliga handanalyser här på forumet.

Maniacmotmedel: Om du spelat ett tag och det går ok/bra och du har koll på maniac och du är uppe i för dig hiskeliga 35% sedda floppar (så att han får svårare att läsa dig). Träffa ett set och syna ner honom. Checkraisa inte på turn. Du vill ju att han ska fortsätta spela sitt spel, nu när du har honom. Känner du att han öser på, släng in en stor bet på river.

Tänk på att om det är en maniac som vinner så kanske det inte är en maniac=lämna bordet.

Peter

Postad

Jag har tidigare lidit av en tendens att själv börja spela slaskigt när alla andra gör det. Resonemanget har gått nånting i stil med att eftersom de spelar så dåliga händer så behöver inte jag en så bra hand för att vara med i potten. Detta är fel!

När alla andra spelar löst pre så ska du spela mer tight. Om du går in med dåliga händer, samtidigt som en massa andra spelare går med på taskiga händer, så är det mkt sannolikt att du hamnar i problem pga att nån annan träffat bättre än din halvtaskiga flopträff. Om du ist ser till att ha en bra hand när du väl är med så kan du spela hårt och aggressivt tryggt förvissad om att du leder mot deras breda HD.

Så, fråga dig själv om du börjar spela löst bara för att de andra gör det. Sluta isf upp med det.

LAG är bäst mot TAP, TAG är bäst mot LAP.

Postad
När alla andra spelar löst pre så ska du spela mer tight. Om du går in med dåliga händer, samtidigt som en massa andra spelare går med på taskiga händer, så är det mkt sannolikt att du hamnar i problem pga att nån annan träffat bättre än din halvtaskiga flopträff. Om du ist ser till att ha en bra hand när du väl är med så kan du spela hårt och aggressivt tryggt förvissad om att du leder mot deras breda HD.

Så, fråga dig själv om du börjar spela löst bara för att de andra gör det. Sluta isf upp med det.

LAG är bäst mot TAP, TAG är bäst mot LAP.

Kloka ord, mycket kloka ord. Det här problemet har jag själv lidit av tidigare, och det var nog en av de första lärdomarna som verkligen förbättrade mitt resultat.

Postad

tack Peter för ditt uttömmande svar, nyttig läsning !

klyka, funderar ofta på att spela skit eftersom det ser ut som om dom vinner mkt pengar, men som tur är stannar det i tanken då jag lyckligt nog kommit över den tröskeln i min tomtekarriär.

anar jag då att jag bör ev kallas tight-weak baserat på era svar ?

Mvh

role

Postad
anar jag då att jag bör ev kallas tight-weak baserat på era svar ?

Det är en liten, liten tunn gräns. Kanske är du lite försiktig med betarna.

Som tajt är det lätt att börja tänka: Varför kan inte jag vinna lika många BB i timmen som de här galningarna?

Svar: Det kan du inte, du är tajt.

Minnet är dåligt. Du ser en spelare vinna massor, snabbt på ditt bort, med skithänder. Nästa dag, när du inte är där torskar han dubbelt.

Med din stil vinner du sakta och det är därför du gnider på.

Jag tror att det är en personlighetsfråga.

Jag är en snål, snäll, försiktigt (en jävla tönt helt enkelt) tvåbarnspappa och gillar att spela TAG.

Har du provat FL? Om inte. Läs på lite och växla lite. Man slipper en del maniacs på samma bankrullekrav. Du kan spela 1/2 dollar eller 0,50/1.

Jag gillar det. Mobbare får svårare. Samma som SNG, det är mer lika för alla från start. I NL kan någon sitta på en jättestack och mobba dig lättare.

Hur som helst: Lycka till.

Peter

Postad
Tack Albert för dina åsikter, förslag & synpunkter.

Dock var min tråd inte ett försök att grina om bad beats etc då jag ändå spelat i snart 2 år och lärt mig leva med sådant ;):oops:

Det var inte alls meningen att få det att låta så. Som sagt så var svaret hämtat från en annan tråd där så kanske var fallet. Jag orkade bara inte ändra svaret för jag tyckte ändå huvuddragen var lite samma. Hoppas att det fanns delar som kunde hjälpa något i alla fall.

Postad
Samma som SNG, det är mer lika för alla från start. I NL kan någon sitta på en jättestack och mobba dig lättare.

Vet inte riktigt vad det är du försöker säga, men i NL cashgame så spelar stackstorleken inte samma roll som det gör i turneringar. Om du har en stack på 100bb så kvittar det om din motståndare har 100bb, 300bb eller en miljon bb.

Att ha table overlay är riktigt bra. Spelarna på low limit kommer ha en vpip mellan 10-40, och ibland över! Det gäller att veta om spelaren du möter i en pott är en tight eller lös spelare.

Postad

Spela tigh taggressivt. :) Känns som ett ganske klyschigt svar men det är helt klart det du borde göra. Svårt att ge några mer specifika tips eftersom din fråga inte är så specfik. En sak som folk kan ha svårt för på lösa bord är om det är jätteaggressivt spel men det är det ju sällan på låglimit.

Angående att spela skräphänder för att folk verkar vinan med dom så finns det en ganska uppenbar anledning till att folk just vinne rmed dom händerna. Om ett hlet bord ser mer än 50% av flopparna så måste ju någon vinna med sin skräphänder, dom som förlorar med sina skräphänder lägger man dock inte märke till.

Postad
Vet inte riktigt vad det är du försöker säga, men i NL cashgame så spelar stackstorleken inte samma roll som det gör i turneringar. Om du har en stack på 100bb så kvittar det om din motståndare har 100bb, 300bb eller en miljon bb.

Vad jag försökte säga var att i tex en SNG känner i alla fall jag mig mindre mobbad. Jag är van med FL och har känt mig lite mobbad när jag bytte till NL cash. Det känns mer avspänt än om man sätter sig vid ett cashgame och någon LAG har vunnit upp sig till dubbla inköpet. Jag blir feg och osäker, vilket jag inte blir i SNG där jag spelar bättre NL.

Postad
Vad jag försökte säga var att i tex en SNG känner i alla fall jag mig mindre mobbad. Jag är van med FL och har känt mig lite mobbad när jag bytte till NL cash. Det känns mer avspänt än om man sätter sig vid ett cashgame och någon LAG har vunnit upp sig till dubbla inköpet. Jag blir feg och osäker, vilket jag inte blir i SNG där jag spelar bättre NL.

Det är ju just i turneringar som de stora stackarna har stor makt... och kan mobba dig.

Postad

Kan det kanske ha något att göra med att eftersom bordet blir lösare så spelar fi mer "ologiska" händer mot dig?

Tex limp-synar en stor raise med A5 och att du då får svårt att släppa handen på AK5 5 när du har AK;

"han kan inte Ha AA eller KK då skulle han slagit om, 55 fyrtal, nja, aha han har såklart AT och tror på en splitt och ställer för att hoppas på att jag lägger mig, haha jag slår honom lätt! WTF hade han A5? ¤%/¤%)&¤#&".

Kanske inte så fint förklarat men hoppas du förstår vad jag menar.