Gå till innehåll

Cleburne - blivande massmördare

Cleburne

Är Cleburne forumets jobbigaste gnällspik?  

402 medlemmar har röstat

1. 1. Är Cleburne forumets jobbigaste gnällspik?

• Ja, dö din fan!
      131
    • Ja, men jag vet hur det känns.
      35
    • Nej, allt är ju riggat.
      79
    • Nej, finns många som är värre.
      35
    • Jag jobbar för en pokersajt och hatar alla som ifrågasätter.
      14
    • Vem bryr sig?
      108

Recommended Posts

Kan väl passa på att ställa en fråga till alla som är nöjda med välfärdsamhället:

Okej, så ni tycker att det är bra med offentligt finansierad skola, sjukvård, pensionssystem o.s.v. Men vad säger ni om att låta individer välja att ställa sig utanför det? Vore det okej att låta individer behålla huvuddelen av sin inkomst om de gick med på att inte utnyttja offentlig sjukvård, skola o.s.v.? Om svaret är nej ser jag gärna att ni motiverar det.

Tanken att man ska kunna tacka nej är väl god men ganska svår att genomföra. Ska man kunna välja vilka delar man vill betala skatt för eller är det antingen elle som gäller? Om man ska kunna välja - hur ska man räkna ut hur mycket man ska betala för varja sak? Blir extremt krångligt att administrera. Om det är antingen eller som gäller - ska man då inte få lov att köra/gå på offentliga vägar, inte vistas i offentliga parker mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tanken att man ska kunna tacka nej är väl god men ganska svår att genomföra. Ska man kunna välja vilka delar man vill betala skatt för eller är det antingen elle som gäller? Om man ska kunna välja - hur ska man räkna ut hur mycket man ska betala för varja sak? Blir extremt krångligt att administrera. Om det är antingen eller som gäller - ska man då inte få lov att köra/gå på offentliga vägar, inte vistas i offentliga parker mm?

Det vore nog inte särskilt svårt att lista ut vilken skattesats som ska gälla. Som du säger är man tvungen att utnyttja saker som vägar, men om man kan bekosta utredningar om temperaturförändringar i änders trampdynor kan man nog ta den engångskostnad som krävs för att fastställa vilka saker som alla utnyttjar och vilken skattesats som vore lämplig.

Någonstans runt tio procent kan jag tänka mig att vi skulle landa på. Eller så får man betala våldtäktsmomsen som alla andra och slippa all annan skatt. Då skulle man betala bra mycket mer än vad man borde få göra, men det kan det kanske vara värt för att slippa skiten.

Länk till kommentar

Men om du väljer att sköta det hela själv skulle du få slanta upp vad vården kostar själv vid varje tillfälle. Kan du inte betala kan du få hjälp av välgörenhetsorganisationer, men du skulle inte ha rätt till vård.

Så enligt ditt förslag skulle alla personer i behov av vård men som av någon anledning inte hade råd att betala inte få någon vård?

När gör man en kreditcheck på personerna? När man ringer upp och vill ha en ambulans? Vad ska ambulanspersonalen göra när de förstår att personen som håller på att förblöda i bilen inte har någon försäkring och är utfattig?

Ska vi låta människor dö för att de inte kan betala?

Vad gör vi med människor som vägrar betala till vägar? Ska de få köra på vägarna? Hur ska vägbyggen förresten finaniseras?

Hur ska äldreomsorgen skötas? Antar att man måste betala in någon form av avgift, ungefär som du föreslog med sjukvården. Vad gör man då med personer som inte har köpt in sig någonstans? Vem tar ansvar för dom? Kastar vi bara ut gamlingarna på gatan då?

Personligen skulle jag nog skita i att betala i så fall.... när det är dags för att läggas in på hemmet är jag så gaggig och borta att jag inte märker skillnad på en sopcontainer och ett äldreboende och använder hellre pengarna nu...

Länk till kommentar

Så enligt ditt förslag skulle alla personer i behov av vård men som av någon anledning inte hade råd att betala inte få någon vård?. När gör man en kreditcheck på personerna? När man ringer upp och vill ha en ambulans? Vad ska ambulanspersonalen göra när de förstår att personen som håller på att förblöda i bilen inte har någon försäkring och är utfattig? Ska vi låta människor dö för att de inte kan betala?

När det gäller akutvård skulle man väl behandla personen först och reda ut betalningsfrågan senare. Om man har en försäkring, fine, annars får man slanta upp stålarna eller få en skuld.

Vad gör vi med människor som vägrar betala till vägar? Ska de få köra på vägarna? Hur ska vägbyggen förresten finaniseras?.

Vägbyggen kan finansieras offentligt eller privat med biltullar som följd. Infrastruktur är precis som rättsväsende och försvar saker som individer inte kan hantera själva och därför är det legitimt att bekosta det skattevägen.

Själva litmustestet ska alltid vara: Är detta något som individer kan hantera själva? Man kan själv spara ihop till sin pension och då bör man få en chans att göra det.

Hur ska äldreomsorgen skötas? Antar att man måste betala in någon form av avgift, ungefär som du föreslog med sjukvården. Vad gör man då med personer som inte har köpt in sig någonstans? Vem tar ansvar för dom? Kastar vi bara ut gamlingarna på gatan då?

Personligen skulle jag nog skita i att betala i så fall.... när det är dags för att läggas in på hemmet är jag så gaggig och borta att jag inte märker skillnad på en sopcontainer och ett äldreboende och använder hellre pengarna nu...

Precis, du får välja själv. Vill du trygga din ålderdom får du göra det. Väljer du att inte göra det får du skylla dig själv, men jag tror att de flesta ändå skulle få en dräglig tillvaro med hjälp av släkt, vänner och välgörenhetsorganisationer. I dagsläget betalar du så mycket att det börjar blöda ur ändtarmen, men när du blir gammal får du ändå ligga och skita i samma blöja i någon vecka.

Länk till kommentar

Jag undrar även hur många det är som försvarar välfärdssamhället, men spelar på icke skattefria sajter utan att betala skatt. Om ni gör det så har ni exakt noll trovärdighet, för det är väl inte så att alla andra ska betala skatt så att ni ska kunna utnyttja det?

Länk till kommentar

Det vore nog inte särskilt svårt att lista ut vilken skattesats som ska gälla. Som du säger är man tvungen att utnyttja saker som vägar, men om man kan bekosta utredningar om temperaturförändringar i änders trampdynor kan man nog ta den engångskostnad som krävs för att fastställa vilka saker som alla utnyttjar och vilken skattesats som vore lämplig.

Någonstans runt tio procent kan jag tänka mig att vi skulle landa på. Eller så får man betala våldtäktsmomsen som alla andra och slippa all annan skatt. Då skulle man betala bra mycket mer än vad man borde få göra, men det kan det kanske vara värt för att slippa skiten.

Finns ju en massa annat som faller om inte alla betalar till det, tex försvaret, rättsväsendet, tull, studiestöd mm. Vad har du för tankar om det?

Länk till kommentar

Finns ju en massa annat som faller om inte alla betalar till det, tex försvaret, rättsväsendet, tull, studiestöd mm. Vad har du för tankar om det?

Vägbyggen kan finansieras offentligt eller privat med biltullar som följd. Infrastruktur är precis som rättsväsende och försvar saker som individer inte kan hantera själva och därför är det legitimt att bekosta det skattevägen.

Själva litmustestet ska alltid vara: Är detta något som individer kan hantera själva? Man kan själv spara ihop till sin pension och då bör man få en chans att göra det.

Studiestödet går fetbort. Det kan hanteras av individer. Jag lovar, bara att betala moms täcker mer än väl den del av de offentliga kostnaderna som det skulle handla om.

Länk till kommentar

Studiestödet går fetbort. Det kan hanteras av individer. Jag lovar, bara att betala moms täcker mer än väl den del av de offentliga kostnaderna som det skulle handla om.

Vad menar du med att det kan hanteras av individer?

Edit: glöm denna frågan, jag är lite långsam idag.

Skulle inte momsen bort?

Länk till kommentar

Men om man nu ska behandlas fastän man inte har giltig försäkran eller har medel för betalning så förstår jag inte hur det ska fungera. Man kan ju inte behandla någon och sen kräva den personen på pengar ifall den inte gått med på det.

Ifall man inte har en försäkring måste ju sjukhuset först få ett underskrivet avtal att man är beredd att betala för sin vård. I annat fall måste ju sjukvården antingen neka till behandling eller ge den gratis.

Jag kan ju faktiskt aktivt ha valt att inte vilja betala in till sjukvården, och att jag hellre dör eller blir handikappad än att jag blir skyldig för vården. Eller hur? Om inte har man ju redan här satt upp begränsningar för individen.

Har jag rätt att dö var och hur jag vill? Får mina anhöriga göra vad dom vill med min kropp?

Om jag startar upp en sekt där folk frivilligt går med på att bli dödade av mig och att jag sedan säljer deras organ till högstbjudande, är det okey?

Behöver det finnas tillsynsmyndigheter? Tex ett miljökontor som ser till att livsmedelsindustrin följer de regler som finns, att det finns ett socialkontor som ser till att barn inte far illa, osv...

Ska skolplikt finnas? Eller får man fritt välja? Ska skolan vara gratis? Eller kostar den?

Länk till kommentar

Vad menar du med att det kan hanteras av individer?

En person som avsäger sig välfärdssystemet skulle ju inte vara berättigad till studiestöd. I mitt idealsamhälle skulle det inte ens finnas. Utbildning kan hanteras av individer, enskilt (hemundervisning) eller kollektivt (frivilliga skolkassor).

Skulle inte momsen bort?

Jo, absolut, men om man nu inte kan bli kvitt välfärdsamhället (våldtäktssamhället) så skulle ju momsen finnas kvar och om personer som väljer att ställa sig utanför alla tokigheter enbart betalade moms så skulle det täcka deras del av kostnaderna för det som alla utnyttjar.

Länk till kommentar

Men om man nu ska behandlas fastän man inte har giltig försäkran eller har medel för betalning så förstår jag inte hur det ska fungera. Man kan ju inte behandla någon och sen kräva den personen på pengar ifall den inte gått med på det.

Ifall man inte har en försäkring måste ju sjukhuset först få ett underskrivet avtal att man är beredd att betala för sin vård. I annat fall måste ju sjukvården antingen neka till behandling eller ge den gratis.

Jag kan ju faktiskt aktivt ha valt att inte vilja betala in till sjukvården, och att jag hellre dör eller blir handikappad än att jag blir skyldig för vården. Eller hur? Om inte har man ju redan här satt upp begränsningar för individen.

Det löser man ju ganska lätt. Tänk dig en variant av Nix - http://www.nix.nu/

Har jag rätt att dö var och hur jag vill? Får mina anhöriga göra vad dom vill med min kropp?

Om jag startar upp en sekt där folk frivilligt går med på att bli dödade av mig och att jag sedan säljer deras organ till högstbjudande, är det okey?

Ja, ja och ja - så länge det inte skadar någon annan. Du får ju t.ex. inte spränga dig själv i tunnelbanan.

Behöver det finnas tillsynsmyndigheter? Tex ett miljökontor som ser till att livsmedelsindustrin följer de regler som finns, att det finns ett socialkontor som ser till att barn inte far illa, osv...

Nej, inte myndigheter, men visst man kan ha konsumentorganisationer. Låt Sverker arbeta i privat regi i stället. Och om ICA stoppar bly i din köttfärs blir det åtal, straff och skadestånd.

Ska skolplikt finnas?

Absolut inte. Det ska föräldrarna bestämma över. Om du vill hemundervisa ditt barn ska du självklart få göra det.

Eller får man fritt välja?

Precis.

Ska skolan vara gratis? Eller kostar den?

Allt kostar. Du kan välja att själv bekosta dina barns utbildning eller gå med i en frivillig utbildningskassa och bekosta det kollektivt.

Länk till kommentar

Jag börjar få en bra bild av ditt idealsamhälle. Tyvärr hade jag inte velat leva där. Kalla mig negativ men jag ser framför mig ett samhälle som är väldigt rörigt, har mycket egoism, mycket misär och elände, dåligt utbildade invånare mm.

Okej, jag ser ju självklart lite annorlunda på saken. Jag tänker mig ett samhälle där man slipper kvävas av byråkrati och skatter och där medborgarna strävar efter att förbättra sig och utbilda sig eftersom man faktiskt kan komma någonstans. Som läget är nu, varför ens anstränga sig när man får behålla en bråkdel av vad man tjänar och dessutom får behålla allt mindre ju mer man anstränger sig?

Länk till kommentar

Okej, jag ser ju självklart lite annorlunda på saken. Jag tänker mig ett samhälle där man slipper kvävas av byråkrati och skatter och där medborgarna strävar efter att förbättra sig och utbilda sig eftersom man faktiskt kan komma någonstans.

Det är väl iofs sant men det krävs ju att du föds av "rätt" föräldrar som ger dig möjligheten att kunna utbilda dig. Alternativt blir ju att jobba ett antal år (när du väl kommer upp i arbetsför ålder och förhoppningsvis får ett jobb som betalar tillräckligt) för att spara ihop pengar till utbildning.

Länk till kommentar

Det är väl iofs sant men det krävs ju att du föds av "rätt" föräldrar som ger dig möjligheten att kunna utbilda dig. Alternativt blir ju att jobba ett antal år (när du väl kommer upp i arbetsför ålder och förhoppningsvis får ett jobb som betalar tillräckligt) för att spara ihop pengar till utbildning.

Nope, det kommer alltid att finnas möjligheter för begåvade att slå sig fram i världen. Man kan t.ex. få stipendier. De verkligt begåvade kommer alltid att uppmärksammas. I dagsläget strävar man ju främst efter att få in så många varma kroppar som möjligt på universitet och högskolor när enbart ett fåtal av dem kan tillgodogöra sig högre utbildning och bidra med något. Alla som har läst på universitet måste ju inse att andelen "grönsaker" är abnormt hög i dagsläget.

Länk till kommentar

Det löser man ju ganska lätt. Tänk dig en variant av Nix - http://www.nix.nu/

Det här är ju också en form av styrning. Jag har ingen lust att behöva registrera mig i ett register. Som fri medborgare ska jag ha rätt att stå utanför ett register...

Allt kostar. Du kan välja att själv bekosta dina barns utbildning eller gå med i en frivillig utbildningskassa och bekosta det kollektivt.

Ja, du har rätt. ALLT kostar.

Sen hänvisar du många gånger att man frivilligt kan gå med i kollektiv, eller skaffa sig försäkringar, osv...

Man kan ju faktiskt se vårt samhälle som en förlängning av allt det här.

Jag kan tänka mig att i ditt samhälle så består det av en massa olika frivilliga "kollektiv" som tillvaratar diverse olika intressen.

Så växer de här "kollektiven". "Kollektivet för gemensam sjukvård" går samman med "kollektivet för åldringsvård" och senare ansluter "kollektivet för dagis". För att medlemmarna kräver det, samt att man ser en sån ekonomisk vinning av det hela, så sluts fler olika "kollektiv" samman.

Till slut så blir ditt enda val att antingen stå utanför allt det här eller gå med i allt, för "kollektiven" har sagt att man antingen måste vara med i allt eller inget. Det finns bara ett "superkollektiv" som man kallar för Sverige. Man kan inte välja ut bara några.

Länk till kommentar

Det här är ju också en form av styrning. Jag har ingen lust att behöva registrera mig i ett register. Som fri medborgare ska jag ha rätt att stå utanför ett register...

Inget är perfekt och du har rätt, men det är i alla fall en tänkbar lösning. Vi kan säkert reda ut det.

Ja, du har rätt. ALLT kostar.

Sen hänvisar du många gånger att man frivilligt kan gå med i kollektiv, eller skaffa sig försäkringar, osv...

Man kan ju faktiskt se vårt samhälle som en förlängning av allt det här.

Jag kan tänka mig att i ditt samhälle så består det av en massa olika frivilliga "kollektiv" som tillvaratar diverse olika intressen.

Så växer de här "kollektiven". "Kollektivet för gemensam sjukvård" går samman med "kollektivet för åldringsvård" och senare ansluter "kollektivet för dagis". För att medlemmarna kräver det, samt att man ser en sån ekonomisk vinning av det hela, så sluts fler olika "kollektiv" samman.

Till slut så blir ditt enda val att antingen stå utanför allt det här eller gå med i allt, för "kollektiven" har sagt att man antingen måste vara med i allt eller inget. Det finns bara ett "superkollektiv" som man kallar för Sverige. Man kan inte välja ut bara några.

Japp, det är helt klart en tänkbar utveckling, men även i ditt skräckexempel har man ett val. Det har man inte nu. Och även om det blir så "illa" så skulle det finnas möjlighet för folket att ändra på systemet (utan att behöva övertyga 51 procent av befolkningen samtidigt, vilket är omöjligt) eftersom bättre alternativ skulle dyka upp om det bildades "supersystem" som blev korrupta. Så fungerar nämligen den privata sektorn. I dagsläget har vi ett korrupt supersystem och vi är tvungna att ingå i det. Du har inget val, du måste ingå i pensionsystemet o.s.v. Som jag har skrivit i många andra trådar är tvånget den centrala frågan här.

Edit: En eftertanke: Alla vet att monopol får negativa följder, men ändå vill man ge staten monopol när det gäller ett antal saker och tror att det ska vara bra.

Länk till kommentar

Du har inget val, du måste ingå i pensionsystemet o.s.v. Som jag har skrivit i många andra trådar är tvånget den centrala frågan här.

Du har visst ett val.

Du kan vägra betala och sitta i fängelse.

Du kan ta livet av dig.

Du kan flytta utanför Sveriges gränser, så länge som du accepterar vad "kollektivet" där tvingar dig till att göra. Det finns förstås platser där du kanske slipper ett "kollektiv" överhuvudtaget.

Du får helt enkelt skylla dig själv som har föräldrar ofina nog att föda dig i Sverige.

Du föds in i en beroendeställning, pga att du som barn inte kan ta hand om dig själv. Vid vilken ålder infinner din oinskränkta frihet? När har du rätt att själv bestämma över dig själv och dina föräldrar inte längre ska göra det? När du är 1 år? 2 år? 13 år? 18 år?

Vem är det som säger att människan egentligen är fri? Eller ska vara fri? Kan man vara helt fri?

Länk till kommentar

Du har visst ett val.

Du kan vägra betala och sitta i fängelse.

Du kan ta livet av dig.

Du kan flytta utanför Sveriges gränser, så länge som du accepterar vad "kollektivet" där tvingar dig till att göra. Det finns förstås platser där du kanske slipper ett "kollektiv" överhuvudtaget.

Du får helt enkelt skylla dig själv som har föräldrar ofina nog att föda dig i Sverige.

Nja, min grundfilosofi är att man inte får skada andra. Jag skadar ingen genom att arbeta, men staten skadar mig genom att stjäla mina pengar. Du kan ju inte säga att "då får du flytta". Då vore det lika logiskt om jag sa "då får välfärdssförespråkarna flytta". Jag har inte rätt att tvinga bort dem genom att hota med bestraffning om de inte lyder mig och de har ingen rätt att hota mig med bestraffning om jag inte lyder dem, så länge ingen kommer till skada.

Du föds in i en beroendeställning, pga att du som barn inte kan ta hand om dig själv. Vid vilken ålder infinner din oinskränkta frihet? När har du rätt att själv bestämma över dig själv och dina föräldrar inte längre ska göra det? När du är 1 år? 2 år? 13 år? 18 år?

Det rimligaste känns att sätta gränsen till när man kan försörja sig själv. Fram till dess har föräldrarna rätt att bestämma över en. Man kan sätta gränsen vid 18 år och ge individer möjlighet att ansöka om frigörelse från sina föräldrar när som helst. Vissa kanske är redo när de är 15 år.

Vem är det som säger att människan egentligen är fri? Eller ska vara fri? Kan man vara helt fri?

Man föds helt fri, men måste avstå från vissa friheter för att kunna leva tillsammans med andra människor i ett samhälle. Det handlar om att avstå från friheten att skada andra, men i dagsläget har vi gått så långt att vi kväver individer och fråntar dem i stort sett alla friheter. Vi är slavar och det sjuka är att de flesta inte inser det utan hyllar systemet som håller dem i bojor.

Länk till kommentar

Nope, det kommer alltid att finnas möjligheter för begåvade att slå sig fram i världen. Man kan t.ex. få stipendier. De verkligt begåvade kommer alltid att uppmärksammas. I dagsläget strävar man ju främst efter att få in så många varma kroppar som möjligt på universitet och högskolor när enbart ett fåtal av dem kan tillgodogöra sig högre utbildning och bidra med något. Alla som har läst på universitet måste ju inse att andelen "grönsaker" är abnormt hög i dagsläget.

Hur ska man få reda på vilka som är begåvade? Ska det finnas stipendier redan för grundskolan? Hur ska dessa bedömmas? Antar att det är frivilliga organisationer som står för dessa stipendier och nån sorts styrelse som väljer. Finns risk för att det blir andra faktorer än begåvning som avgör vem som får stipendier. Dessutom kanske ens föräldrar inte tycker det är någon bra idé att söka stipendier eller rentav väljer att köra nån fin hemundervisning. Återigen så gäller det att födas av "rätt" föräldrar.

Länk till kommentar

Man föds helt fri, men måste avstå från vissa friheter för att kunna leva tillsammans med andra människor i ett samhälle.

Jag ifrågasätter ditt påstående att man föds fri. Vad är frihet i så fall?

När du föds är du som sagt i en extrem beroendeställning. Du bör ju vara så långt från fri som det går att komma.

Länk till kommentar

Hur ska man få reda på vilka som är begåvade? Ska det finnas stipendier redan för grundskolan? Hur ska dessa bedömmas? Antar att det är frivilliga organisationer som står för dessa stipendier och nån sorts styrelse som väljer. Finns risk för att det blir andra faktorer än begåvning som avgör vem som får stipendier. Dessutom kanske ens föräldrar inte tycker det är någon bra idé att söka stipendier eller rentav väljer att köra nån fin hemundervisning. Återigen så gäller det att födas av "rätt" föräldrar.

Stipendier ska självklart inte vara offentligt finansierade utan komma från privata organisationer som välgörenhetsstiftelser. Det har funkat rätt bra i USA och borde funka även här. Och det skulle inte angå varken dig eller mig hur de väljer ut stipendiater så den delen kan vi glömma.

Vad gäller att födas av "rätt föräldrar" så är det ett icke-argument. Dels är det redan så i dag och dels ska det inte vara statens uppgift att utjämna samhället. Skulle du vilja att staten utjämnade saker som intelligens och skönhet? Det är bara en tidsfråga innan man kan göra det.

Inse att alla föds med olika förutsättningar. Du föddes med bättre förutsättningar än en random somalier och Paris Hilton (urk!) föddes med bättre förutsättningar än dig.

Utjämningspolitik syftar enbart till att göra oss alla till grå robotar som arbetar som kuggar i maskineriet och gynnar våra socialistiska härskare. 1600-talets adelsman=2000-talets välfärdspolitiker. "Ge oss dina pengar. Vi tar hand om dig."

Länk till kommentar

Jag ifrågasätter ditt påstående att man föds fri. Vad är frihet i så fall?

När du föds är du som sagt i en extrem beroendeställning. Du bör ju vara så långt från fri som det går att komma.

Jo, men beorendeställningen man föds till är ju naturlig medan beroendeställningen till staten är konstgjord. Om man vill dra paralleller mellan familjen och staten så är ju staten den äckliga farbrorn som kommer in mitt i natten och vill att man ska suga på hans klubba...

Länk till kommentar

Stipendier ska självklart inte vara offentligt finansierade utan komma från privata organisationer som välgörenhetsstiftelser. Det har funkat rätt bra i USA och borde funka även här. Och det skulle inte angå varken dig eller mig hur de väljer ut stipendiater så den delen kan vi glömma.

Vad gäller att födas av "rätt föräldrar" så är det ett icke-argument. Dels är det redan så i dag och dels ska det inte vara statens uppgift att utjämna samhället. Skulle du vilja att staten utjämnade saker som intelligens och skönhet? Det är bara en tidsfråga innan man kan göra det.

Inse att alla föds med olika förutsättningar. Du föddes med bättre förutsättningar än en random somalier och Paris Hilton (urk!) föddes med bättre förutsättningar än dig.

Utjämningspolitik syftar enbart till att göra oss alla till grå robotar som arbetar som kuggar i maskineriet och gynnar våra socialistiska härskare. 1600-talets adelsman=2000-talets välfärdspolitiker. "Ge oss dina pengar. Vi tar hand om dig."

Nej, alla på jorden föds inte med samma förutsättningar. Inte ens vi i Sverige gör det. Däremot så föds alla i Sverige med samma möjligheter. Du har alla möjligheter att skapa dig ett bra liv oavsett vilken familj du föds i. Det är just den biten jag tycker är bra med det svenska systemet, att alla har (i stort sett) samma möjligheter.

Det får du inte i din idealvärld. Där är det väldigt mycket som påverkar dina möjligheter.

Länk till kommentar

Nej, alla på jorden föds inte med samma förutsättningar. Inte ens vi i Sverige gör det. Däremot så föds alla i Sverige med samma möjligheter. Du har alla möjligheter att skapa dig ett bra liv oavsett vilken familj du föds i. Det är just den biten jag tycker är bra med det svenska systemet, att alla har (i stort sett) samma möjligheter.

Det får du inte i din idealvärld. Där är det väldigt mycket som påverkar dina möjligheter.

Vad grundar du ditt påstående om att alla i Sverige föds med samma möjligheter? Vilka möjligheter är det du pratar om? En liten parantes, "Ett bra liv" är så odefinerat som det bara kan vara.

Tyty

Länk till kommentar