Cyntax Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Att anlita en jurist som någon skrev kan jag avråda från. Det kostar massor, och när hans råd sedan går åt helvete och skattmasen knackar på dörren med synpunkter kan juristen som sicket en fet faktura rycka på axlarna ock såga -"skatter ansvarar bolagsmannen för själv, det är inte mitt ansvar" (se hur det gick för Percy Nilsson i MIF som fått goda råd från dyra jurister... Sh*t happens lixom. Om man ska tänka som du gör ska man aldrig lyda några råd från någon? Man bör vara mycket selektiv när det gäller rådgivning. Speciellt när det gäller att starta utländska bolag. Det finns en uppsjö av jurister, advokater och "bolagsbyråer" som hjälper till med rådgivning kring off-shore bolag. Jag har sett och hört så många av dessa rådgivare som undanhåller information eller ger felaktig information (för att själv profitera) att man blir mörkrädd. De lovar upplägg och konstruktioner som är "vattentäta" och som på laglig väg undanhåller skatt. Huvuddelen är ren bluff. (och varför skulle de sälja så eminenta lösningar till små företag och privatpersoner för struntsummor?) Skatteplanering handlar inte om att lägga bolag i skatteparadis utan om att lägga olika bolag i "legitima" länder för att utnyttja inkonsekvenser i de olika ländernas skattelagstiftningar. Ska man som Myssion köra ett bolag (i mindre omfattning) och ha låg skatt "i början" är England ett säkert alternativ till off-shore. (england är en ö, är det då off-shore?) / Johan på sitt dystraste humör Oh ja, nu låter det bättre. Det där kan jag skriva under på. Man kan lyssna och sen dra egna slutsatser. Sverige är ett fritt land.Jag tycker inte att ditt förslag på England är bra. Nu sitter jag förvisso på mer information än dig (snackat i flera timmar med Myssion på msn) så det är inte så lätt. Bra att du har åsikter och står för dom iaf. *cred* /C Citera
vetgirig Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Japp, man får helt klart sålla. Särskilt om det gäller utanför EU. Lite andra frågor som har dykt upp: - Måste man ens ha ett bolag? Om jag virkar koftor och säljer på internet, går det inte alldeles utmärkt att göra som privatperson? Blir det någon skillnad om jag säljer koftor för 150:-/månad och om det är 15.000:-/månad? För upp till 5000 kr per år så räknas det som hobby och du behöver inte bilda bolag. Citera
Cyntax Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Japp, man får helt klart sålla. Särskilt om det gäller utanför EU. Lite andra frågor som har dykt upp: - Måste man ens ha ett bolag? Om jag virkar koftor och säljer på internet, går det inte alldeles utmärkt att göra som privatperson? Blir det någon skillnad om jag säljer koftor för 150:-/månad och om det är 15.000:-/månad? För upp till 5000 kr per år så räknas det som hobby och du behöver inte bilda bolag. Applicerar du det på paragrafen om kottar och bärplockning?Jag vet inte, men jag är iaf. skeptisk till att du har rätt. Kom med något till ditt påstående. Citera
rickie Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Japp, man får helt klart sålla. Särskilt om det gäller utanför EU. Lite andra frågor som har dykt upp: - Måste man ens ha ett bolag? Om jag virkar koftor och säljer på internet, går det inte alldeles utmärkt att göra som privatperson? Blir det någon skillnad om jag säljer koftor för 150:-/månad och om det är 15.000:-/månad? För upp till 5000 kr per år så räknas det som hobby och du behöver inte bilda bolag. Applicerar du det på paragrafen om kottar och bärplockning?Jag vet inte, men jag är iaf. skeptisk till att du har rätt. Kom med något till ditt påstående. Say what? Är väl bara o kolla vart gränsen för hobby går på skatteverket... Citera
Cyntax Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Japp, man får helt klart sålla. Särskilt om det gäller utanför EU. Lite andra frågor som har dykt upp: - Måste man ens ha ett bolag? Om jag virkar koftor och säljer på internet, går det inte alldeles utmärkt att göra som privatperson? Blir det någon skillnad om jag säljer koftor för 150:-/månad och om det är 15.000:-/månad? För upp till 5000 kr per år så räknas det som hobby och du behöver inte bilda bolag. Applicerar du det på paragrafen om kottar och bärplockning?Jag vet inte, men jag är iaf. skeptisk till att du har rätt. Kom med något till ditt påstående. Say what? Är väl bara o kolla vart gränsen för hobby går på skatteverket... Njae, så enkelt är det inte. Skatteverket har en bestämd åsikt om vad som är hobby eller inte och om det är förenat med skattefria sidoinkomster.Berätta mer. Citera
baller Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Va snackar ni om?? 5000 gränsen handlar om inkomster som inte behöver tas upp, det är ett undantag, verkar som ni har fått det hela om bakfoten. Du kan tjäna hur mycke du vill på hobby, om det möter kriterierna. Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:• Hobby är något du själv utövar på din fritid. • Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning. Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration. En verksamhet ska beskattas i något av inkomstslagen kapital, näringsverksamhet eller tjänst. osv Undantag: Inkomst av försäljning av bär, svampar och kottar som den skattskyldige själv plockat under ett inkomstår är skattefri om den inte överstiger 5 000 kronor. Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet eller tjänst. Ladda ner och läs er trötta, utgåva 6 broschyr Eller fråga ... Citera
vetgirig Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Va snackar ni om?? 5000 gränsen handlar om inkomster som inte behöver tas upp, det är ett undantag, verkar som ni har fått det hela om bakfoten. Du kan tjäna hur mycke du vill på hobby, om det möter kriterierna. Nej, man kan inte tjäna hur mycket som helst. Tjänar man för mycket så kommer skattemyndigheten gå på dig och tvinga dig starta företag av det hela. Men du har rätt att man kan tjäna mer än 5000 och det kan fortfarande räknas som hobbyverksamhet - beroende på verksamheten. Citera
baller Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 • Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning. Ursäkta skulle inte skrivit "hur mycke som helst", men bra mycke så länge ovan stämmer tex. Citera
Myssion Postad 19 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 19 Augusti , 2006 Ladda ner och läs er trötta, utgåva 6 broschyr Eller fråga ... Oooo, i färg dessutom! Ska lusläsa. Men jag antar att, låt säga, $75K/månad är för mycket för att det ska räknas som hobbyverksamhet. Citera
baller Postad 19 Augusti , 2006 Rapport Postad 19 Augusti , 2006 • Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning. Ja förutsätter att 75k$ får svårt att möta ovanstående kriteria...eftersom det då skulle vara det du tjänade mest på... Citera
VTi Postad 14 November , 2006 Rapport Postad 14 November , 2006 Läst igenom alla svaren här på forumet. Om det är någon som sitter inne med fler tips om hur man gör vid ex starta företag i Malta eller Gibralta ex dvs offshore, så får ni gärna PM mig Tackar i förhand! Citera
Cyntax Postad 14 November , 2006 Rapport Postad 14 November , 2006 Broschyrer är inte alltid uttömmande. Sen säger jag inget mer ... utan låter er tro att ni alla är skattexperter. Citera
simpkiller Postad 14 November , 2006 Rapport Postad 14 November , 2006 Vad har pokerforum och poker.se för upplägg? är det hemligt? också väldigt nufiken på detta. Citera
Recommended Posts