Gå till innehåll

Metod sökes för att hålla handhistory i huvudet?


robhed

Recommended Posts

Jag skulle behöva bli bättre på att hålla koll på vad som händer vid bordet och att kunna använda tidigare information till min fördel vid olika situationer, såsom att bedömma chanserna till en bluff eller att lägga ett extra bet för att dra in lite extra kosing när jag väl har en hand på slutet.

 

Om jag jämför med när jag började spela golf, så hade jag oftast ingen koll på vad jag hade för score på ett hål när det väl var spelat, nu för tiden kan jag utan problem gå tillbaka i minnet och tala om var jag under hela rundan låg på banan och vilken score jag fick på varje hål - i princip även för mina medspelare.

 

Jag skulle vilja kunna göra något liknande även vid pokerbordet.

 

Frågan är bara hur jag skall göra det, att komma ihåg hela händer och satsningsnivåer tror jag inte gör sig, iaf inte inledningsvis. Istället kanske man skulle kunna kategorisera floppen såsom rainbow/2-suit/1-suit - stegchans/stegdrag/triss/högt par/mellanpar/lågt par/inget par och sen försöka kartlägga hur de olika spelarna agerar vid check/bet/raise.

 

Eftersom jag primärt spelar med min kompiskrets så har jag redan någorlunda koll på hur de olika personerna spelar, det räcker inte att karakterisera de olika som tight/lös/dålig utan det måste till något mer, annat än bara kort, intuition och cohones när det skall satsas ;)

 

Finns det några bra metoder att använda för detta ändamål?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg mina hålkort först och främst, sedan kommer jag ihåg brädan så nyanserat jag kan. Alltså inte bara TPTK utan om man har trefärg, trestege, överkort, etc. Alltså kom ihåg så många features om din hand som du kan, utifrån den informationen och betsekvenserna går det rätt bra att rekonstruera händer i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv spelat en hel del golf, och jag minns också hur det var ibörjan vad det gällde att minnas scorer. Men ju bättre man blev, desto mer intresserad blev man av varje slag, därav blev det än värre att inte bara minnas scoren utan också alla slag. Det enda tips jag kan ge, som bara spelat poker ett år är att minnas känslan från varje hand. Börja med det, framförallt när du själv inte är med i handen. Hur såg du de andra spela, sätta dem på händer och sen se om du hade rätt. Om du försöker kartlägga deras spel på det sättet så blir lättare att minnas korten som låg på bordet. Sen när du börjar minnas deras spel så kan du själv börja få ett grepp på ditt eget spel.

 

Det jag skrev kanske inte gav så mycket men det har verkligen fungerat för mig. Nu kan jag nästan minnas i detalj en tredjedel av alla händer som spelas i tio-manna bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner också igen det där med golfen men det behöver inte nödvändigtvis vara så att du blivit bättre på att komma ihåg din score. Jämför själv hur det är nu när du spelat ett tag (ett slag in på green och sen tvåputt) mot hur det va när man började spela (tre luftsvingar, sen duffade den tre meter. sen in i skogen där jag inte hittade bollen så jag fick gå tillbaka.....). Inte så konstigt att det är lättare att komma ihåg scoren nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner också igen det där med golfen men det behöver inte nödvändigtvis vara så att du blivit bättre på att komma ihåg din score. Jämför själv hur det är nu när du spelat ett tag (ett slag in på green och sen tvåputt) mot hur det va när man började spela (tre luftsvingar, sen duffade den tre meter. sen in i skogen där jag inte hittade bollen så jag fick gå tillbaka.....). Inte så konstigt att det är lättare att komma ihåg scoren nu.

 

har spelat golf i 6 år trots det är det ändå duff, 200 meters slice ut i skogen 10 minuters bollletning ny slice o.s.v=)

 

men som sagt tänk lite extra på brädet och allt som du vill komma ihåg, i början kan det väl vara lite konstigt att försöka tänka på vad man hade för kort och hur brädet såg ut och hur motståndarna agera men efter ett tag kommer det där sitta i ryggmärgen och ske automatiskt. det är bara i början det behövs lite hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De viktiga är väl att komma ihåg hur folk bettat i olika situationer.

 

Jag försöker lägga på minnet hur dom spelat tex färgdrag, TP, stegdrag osv. Om dom bettat färg/stegdrag eller checkat och synat, hur dom bettat TP om de ligger möjligt färgdrag på bordet jämfört med en rainbowflopp osv.

 

Sen om det ligger :heart: 4 :heart: 8 :spade: K, eller :heart: 2 :heart: 7 :club: J tycker jag känns oviktigt om personen bettat på floppen och får in färgen, och visar upp en hand utan hjärter K eller i fall 2 hjärter J.

 

Utan då lägger ja på mittet att personen bettat färgdrag och hur mycke han bettat. och självklart vilka hålkort han spelat.

 

Och även hur ofta dom slowspelar sina händer eller checkraisat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att öva när du inte är med i händerna. Se noga vad som händer och när (om) det blir showdown så går du tillbaka och "antecknar i huvudet" hur spelaren spelat den hand du just fått se:

 

:diamond: Mhmm, han höjer med KQs från tidig position.

:diamond: Mhmm, han checkar när han missar floppen.

:diamond: Mhmm, han synar en halvpott-bett med bara två överkort.

 

osv.

 

Gå igenom allt du kommer ihåg från given så snart du fått se en spelares kort. Med tiden kommer allt det här gå mer och mer automatiskt, så att du omedvetet kommer ihåg det mesta utan någon ansträngning.

 

När du själv är med i potterna är det dumt att öva på sånt här, då finns det stor risk att du tappar koncentration på hur du ska spela dina egna kort. Öva på andra givar, så kommer resten med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte i potterna som man ska tänka på vad och hur motståndarna spelar? Gör man inte det lär det väl inte vara någon större vits att analysera spelare öht?

 

Analyserna kan man göra i vilken händer som helst, och det är smart att öva under givar när man själv redan lagt sig. Att sitta och öva under givar man själv är med i kan kosta onödiga $$$ eftersom det antagligen tar koncentration och fokus från det egna spelet.

 

Sedan använder man givetvis information från sina analyser i givar som man är själv är med i, men det var inte det frågan gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...