Gå till innehåll

NL - Bigstack i Cashgame, samt bettingmönster


thorin

Recommended Posts

Jag skulle gärna vilja diskutera två ämnen som rör No Limit Hold'em Cashgame på de lägre nivåerna (0.5 och 1).

 

Jag är ganska grön vad gäller poker, och försöker hela tiden hitta fel och förbättra dem, två utav mina svagheter är mitt spel som bigstack samt mina bettingmönster, inte för att det senare spelar någon särskilt större roll på de nivåerna jag spelar nu, men jag vill gärna förbereda mig lite ;)

 

1) När jag blir bigstack (minst 2ggr buyin) brukar jag oftast gå, för att min erfarenhet säger mig att jag brukar gå sakta men säkert neråt. Dels för att jag vill se mer floppar och inte värnar om mina $$$ lika mycket ,) Men det måste vara något i mitt huvud känner jag, jag kan inte sätta fingret på vad det är men något gör mig bättre shortstacked eller med buyin framför mig.

 

Ett bra exempel är att om jag inte sitter med mycket pengar och raisar AJ så känns det på något vis så rätt, men när jag har mycket pengar känner jag, 'Fan jag kommer bli utdragen eller så sitter någon med AQ/AK' - det är därför jag tror det sitter i huvudet. Jag vill fixa detta eftersom jag tror det är en jävligt viktig del av mitt cashgame-spel.

 

Man brukar ju inte vara ensam om problem, så lite tankar och idéer om detta vore uppskattat.

 

2) Ingen spelare på nivå märker detta, men om nån analyserade mitt spel skulle de med ganska stor säkerhet kunna säga vilken typ av hand jag har baserat på mitt preflop-spel (med hänsyn till position och allt annat gulligt). Detta är inget som har sagts till mig utan det har jag upptäckt själv.

 

Då kanske ni tänker 'Men för fan betta annorlunda, är väl inte så svårt?' - grejen är att mitt bett måste på något sätt representera och passa handen utan att avslöja den. Man vill olika saker med olika bet, jag tänker inte berätta exakt mina mönster, men med små par vill man ha en höjd pott men ganska många med. Ni hajjar?

 

Skulle vara bra med lite tips ang. detta ;)

 

* THe specifik teori flytt till THe-gruppen - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej thorin,

 

Jag är ju inte världens mest rutinerade spelare :roll: , men skall ändå säga vad jag tycker.

 

I det första fallet är det ju faktiskt så, att du tydligen inte spelar ditt bästa spel när du är bigstackad, (jag har faktiskt lite av samma problem själv).

Det enda vettiga är då naturligtvis att lämna bordet. Du bör spela optimalt eller så nära optimalt som möjligt för att maximera din vinst.

Om du absolut vill fortsätta lira, föreslår jag att du byter bord.

 

I det andra fallet föreslår jag helt enkelt "Nusseman standardbet". När du raisar bettar du alltid lika mycket (med hänsyn taget till antalet limpare innan dig). 3-4*bb + 1bb*antalet limpare.

På det viset minimerar du mängden information du släpper (framför allt om du kan variera vilka händer du raisar), samtidigt som du ger dig value för bra starthänder.

 

/Larry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda vettiga är då naturligtvis att lämna bordet. Du bör spela optimalt eller så nära optimalt som möjligt för att maximera din vinst.

Om man ska maximera sin långsiktiga vinst som big-bet spelare så gäller det att man lär sig spela med en stor stack. Således tycker jag nog att man ska suga sig fast tills man får bra känsla för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det andra fallet föreslår jag helt enkelt "Nusseman standardbet". När du raisar bettar du alltid lika mycket (med hänsyn taget till antalet limpare innan dig). 3-4*bb + 1bb*antalet limpare.

 

Det kanske är någonting man ska kika på, men det hjälper mig fortfarande inte maskera händerna, jag vill ju variera mitt spel ;)

 

Om man ska maximera sin långsiktiga vinst som big-bet spelare så gäller det att man lär sig spela med en stor stack. Således tycker jag nog att man ska suga sig fast tills man får bra känsla för det.

 

Jo, det är ju detta jag kommit fram till, och just därför jag behöver tips. Det hjälper mig inte så mycket med att bekräfta mitt problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du en tight spelare som lyckats bra med pokern genom att hålla en jämn och tight nivå så varför inte fortsätta med det?

 

Förstår att det kan vara svårt men i det här läget ser jag ingen anledning att ändra din stil och se allt mer floppar och som du nämner tex raisar med AJ bara för du är chipleader. Du måste helt enkelt försöka förbättre ditt tålamod en anning... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att det kan vara svårt men i det här läget ser jag ingen anledning att ändra din stil och se allt mer floppar och som du nämner tex raisar med AJ bara för du är chipleader. Du måste helt enkelt försöka förbättre ditt tålamod en anning... ;)

 

Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag raisar oftast med det alltid, men jag känner mig osäker bigstacked, blir nojjig på något sätt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillräcklig bankrulle för nivån du spelar på då?

 

Har själv märkt att när jag spelat över mina tillgångar så har jag ogillat att spela med stor stack, enbart därför att jag vet att jag kan torska så pass mycket pengar på en hand. När jag spelat på nivåer som jag är hyfsat bekväm på så tycker jag däremot att det är bra mycket roligare med stor stack, roligare spel och fler beslut och fler möjligheter helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar bara om att vänja sig vid att förlora mer pengar, när du torskat ditt dubbla inköp mot någon annan med dubbelt inköp ett par ggr så blir det inga problem o lira med sedan, man vinner faktiskt en hel del fler potter okontesterad genom att "se stor o farlig ut" så det är helt klart värt det.

 

Gamla klyschan där det gäller o få distans till pengar bara, sen om du spelar för högt för din rulle så kan man ju inte ha distans till pengarna eftersom du bryr dig för mkt om att kunna förlora dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det andra fallet föreslår jag helt enkelt "Nusseman standardbet". När du raisar bettar du alltid lika mycket (med hänsyn taget till antalet limpare innan dig). 3-4*bb + 1bb*antalet limpare.

 

Det kanske är någonting man ska kika på, men det hjälper mig fortfarande inte maskera händerna, jag vill ju variera mitt spel ;)

 

Att spela alla händer (som man inte fold:ar) likadant är ett mycket effektivt sätt att maskera sina händer på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...